Vloeibaar?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 14:11 schreef MarkyB het volgende:
en wat ook is, hoe meer je de bandjes laat piepen, hoe meer tijd je verliest, en idd vloeibaar sturen, dus niet hakkerig.
Hmm, in mijn ervaring breken die kartjes nooit uit aan de voorkant, maar altijd aan de achterkant. Daar hangt namelijk de motor, en door de middelpuntvliedende kracht staat er daar veel meer zijwaartse kracht op dan aan de voorkant.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 14:21 schreef thumper het volgende:
Vooral dat gewicht naar voren schuiven lijkt me een hele bruikbare, ikzelf merk dat ik ontzettend vaak uitbreek... terwijl ik niet eens zo zwaar ben
Mijn probleem is inderdaad het bochtenwerk dusUitbreken, piepende banden
Whehehe, dát is een goeie! Zal het zéker bekijkenquote:Op vrijdag 15 juli 2005 16:39 schreef Faceoff het volgende:
k weet niet in hoeverre het illegaal is, maar als je van te voren de kart ff goed bekijkt...
soms is het mogelijk om achter je stoel het draadje van het gaspedaal aan te trekken
waardoor je nog iets meer snelheid haalt.
Dit vind ik (naast vloeiende bochten, remmen enz.) toch wel de beste tip om iets snellere rondetijden mee te rijden. In een mooie lange bocht voel je het gewoon dat je meer grip hebt en harder de bocht door gaat en natuurlijk harder de bocht uitkomtquote:Op vrijdag 15 juli 2005 14:41 schreef RetepV het volgende:
Als je in een bocht zit, dan is je natuurlijke gevoel om tegen de G krachten in te gaan hangen (bocht naar rechts => jij hangt ook naar rechts). En dat is juist fout. Want wat gebeurt er nou in een bocht? Het zwaartepunt van je kart verplaatst zich naar de kant van de kart die aan de buitenkant van de bocht is (bij een bocht naar rechts verplaatst het zwaartepunt zich dus naar links). Dat moet je niet gaan compenseren, maar juist versterken. Je wil namelijk zo veel mogelijk wieldruk op de wielen die aan de buitenkant van de bocht zitten. Des te meer druk, des te minder je slipt en des te sneller je dus door de bocht kan. Dus meehangen in plaats van tegenhangen.
jij gaat komende week mee karten met mij en lin.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 14:19 schreef timmeeeh het volgende:
ik ga nooit karten maar ben 1,5 jaar terug eens geweest en toen was ik 3e van de 5
moet dr nog wel ff bij zeggen dat het daar ook ontzettend heet zijnquote:Op vrijdag 15 juli 2005 16:45 schreef thumper het volgende:
[..]
Whehehe, dát is een goeie! Zal het zéker bekijken
Ik heb het hier wel over de karts zoals die in het kartcentrum rondrijden he! Ik heb het niet over hogesnelheidskarts of racewagens, want als de snelheid omhooggaat wordt gewicht direct een nadeel.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 00:29 schreef Vitalogy het volgende:
Ik denk dat iedereen die ook maar een beetje basis natuurkunde heeft gehad of zich iig een beetje met kart of andere race sport heeft bezig gehouden weet dat een laag lichaamsgewicht een enorm voordeel is. Als de mensen bij jou op het kartcentrum anders beweren dan spijt me dat voor hun maar die kletsen dan compleet uit hun nek. Misschien dat de context van hun uitspraak enigzins anders was dan hoe jij het nu overbrengt?
Of niet dan.....quote:Op zaterdag 16 juli 2005 00:53 schreef sssjibbbe het volgende:
eigenlijk is het heel eenvoudig,
je moet zorgen dat je harder gaat dan de anderen.
als je dat alle ronden volhoudt, dan win je
Nogmaals het gaat over langzame karts. Mijn ervaring is dat er nauwelijks snelheidsverschil is tussen zware en lichte personen.Ze trekken vrij gemakkelijk door maar blijven daarna hangen op een bepaald toerental. Een lichtere persoon zal dus sneller op de maximum snelheid zitten dan een zware, maar uiteindelijk gaat op het rechte stuk iedereen even hard.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 00:52 schreef Vitalogy het volgende:
Vermoedelijk vergeet men ook dat een zwaarder persoon een veel minder hoge snelheid bereikt en daardoor ook wat meer stuuruitslag kan hebben wanneer deze dezelfde bocht doorgaat. Dat betekent niet dat deze harder door bocht kan gaan omdat men meer grip heeft. Gebruik ook even je verstand. Een zwaardere wagen kan harder door een bocht heen? Ik dacht het toch echt niet.
Bovendien is het juist zo dat het gewicht extra veel uitmaakt bij karts die niet zo snel gaan dan bij karts die veel sneller gaan. Het verschil in vermogen per kg is dan nl veel groter.
quote:Op zaterdag 16 juli 2005 09:49 schreef wh00t het volgende:
Zoek maar eens bij foto's van buitenkarting, het is niet voor niets dat men tijdens regen races meer lood aan de stoel heeft hangen, bij voorkeur aan de bovenkant.
Idd dat lood zit er alleen op om mensen die minder wegen in competitie het zelfde gewicht te laten hebben dan de rest.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 10:06 schreef Hugster het volgende:
[..]![]()
Dat is om de kleine mannetjes op het minimumgeweicht van hun klasse te brengen
Outdoorkarts hebben als je wilt TE veel grip, de kart gaat dan happen in de bochten en wil steeds met 2 wielen de lucht in. Je gaat dan de grip afbouwen door de achterwielen meer naar buiten te plaatsen.
En dit heeft dus niets met dat stukje lood te maken op de stoel
quote:Op vrijdag 15 juli 2005 14:04 schreef Waikikiki_Wim het volgende:
Hardgassen, niet afremmen voor elke bocht, hoogstens wat gas los.
En lef hebben, gewoon met 90 op de banden afgaan.
Doe jij ook aan outdoorkarting?quote:Op zaterdag 16 juli 2005 10:15 schreef Hugster het volgende:
In karting is gewicht vrijwel alleen van invloed op de snelheid van de kart, niet op het bochtengedrag.
Een kart heeft tientallen punten waar hij afgesteld kan worden, maar de allerbelangrijkste is toch wel positie en hoek van de banden. Dus de spoorbreedte voor en achter, in en uitspoor en het camber en caster.
Dus de simpele beredenering dar de motor achterop zit en daardoor breekt hij achter makkelijk uit (overstuur) is onjuist. Met de stand van de wielen kan je echt ZO veel meer doen dan met gewicht.
Veldhoven is een lekker baantje jaquote:Op zaterdag 16 juli 2005 10:13 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Dinsdag weer fijn knallen op eindhoven landsard
korfballen is idd goedkoper jaquote:Op zaterdag 16 juli 2005 10:21 schreef Kreator het volgende:
Vriend van mij deed (verdienstelijk) mee aan het NK outdoor. (ik dacht met een 2takt automaat). Die dingen gaan echt knetterhard (dik over de 150). Maar als je op dat niveau bezig bent, dan wordt het wel een erg dure sport...Hij had het over tienduizenden euro's per jaar.
Ja op dat niveau is het niet te betalen.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 10:21 schreef Kreator het volgende:
Vriend van mij deed (verdienstelijk) mee aan het NK outdoor. (ik dacht met een 2takt automaat). Die dingen gaan echt knetterhard (dik over de 150). Maar als je op dat niveau bezig bent, dan wordt het wel een erg dure sport...Hij had het over tienduizenden euro's per jaar.
Ja je ziet heel vaak dat van die kleine etterbakjes de snelste tijd hebben op die indoorbanenquote:Op zaterdag 16 juli 2005 10:25 schreef Vitalogy het volgende:
@BaraCuda
Weet jij ook toevallig hoeveel de strafgewichten van invloed kunnen zijn op de rondetijden?
Ik wil nl een schatting kunnen maken hoeveel gewicht ik nog moet verliezen om aanspraak te kunnen doen op het ronderecord.
Ja ik ben serieus
Onze dagen duren meestal maar paar uur aangezien er altijd wel wat kapot gaatquote:Op zaterdag 16 juli 2005 10:29 schreef Hugster het volgende:
gast8 dagen met je banden
is dat huurkart compound ofzo?![]()
Okquote:Op zaterdag 16 juli 2005 10:39 schreef Hugster het volgende:
Hier nog een filmpje om een klein beetje een idee te krijgen van outdoorkartingKlik...
Gaan we nu niet te veel offtopic met het outdoorkartenMisch even een eigen topic starten?
Quicktime of http://www.codecguide.com/download_qt.htmquote:Op zaterdag 16 juli 2005 10:50 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Ok![]()
Alleen ik heb geen .mov player
Dit ben ik trouwens....
http://www.xs4all.nl/~adr1982/Karting/015divx.avi
en
http://www.xs4all.nl/~adr1982/Karting/022divx.avi
Die andere filmpjes zijn me maat alleen toen was het nat
Het lijkt droog op die filmpjes dus het ziet er enorm kneuzig uit
Vet filmpjequote:Op zaterdag 16 juli 2005 10:54 schreef Hugster het volgende:
[..]
Quicktime of http://www.codecguide.com/download_qt.htm
Ik ben het niet, maar rij wel schakelquote:Op zaterdag 16 juli 2005 11:01 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Vet filmpjeBen jij dat? Of rij je geen schakkelkart?
Lucky Bastardquote:Op zaterdag 16 juli 2005 11:04 schreef Hugster het volgende:
[..]
Ik ben het niet, maar rij wel schakelen ook Rotax Max
Jij rijdt zeker geen auto?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 18:29 schreef Googolplexian het volgende:
heb niet alle voorgaande posts gelezen:
- continu voet op gas... NIET GAS LOS!
- bijremmen terwijl je je voet op het gas houdt (bij bochten waar het echt niet anders kan natuurlijk wel gas los maar experimenteer hiermee).
Bij een kart is het toch echt gas rechts en rem linksquote:Op zaterdag 16 juli 2005 11:12 schreef Roellio het volgende:
[..]
Jij rijdt zeker geen auto?
Ik weet niet hoe het in een kart is, maar je hoeft met een auto niet te proberen om met je linkervoet te remmen!![]()
quote:Op zaterdag 16 juli 2005 11:12 schreef Roellio het volgende:
[..]
Jij rijdt zeker geen auto?
Ik weet niet hoe het in een kart is, maar je hoeft met een auto niet te proberen om met je linkervoet te remmen!![]()
Ah, dat wist ik niet.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 11:18 schreef Hugster het volgende:
[..]
Bij een kart is het toch echt gas rechts en rem links
En bij rallyrijden houden ze ook voet op het gas terwijl ze remmen. Het zogenaamde Heel & Toeen.quote:
Ik denk dat ik de (voorlopige) limiet van mezelf heb bereikt en niet die van de kart.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 01:38 schreef Vitalogy het volgende:
Met twee keer karten is het heel erg knap als je bij een gemiddelde baan echt de limiet weet te vinden. Dan ben je zeker een natuurtalent.
Dit lijkt toch heel wat meer op echt racen dan dat krappe gefrunnik op die indoorbaantjes.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 10:39 schreef Hugster het volgende:
Hier nog een filmpje om een klein beetje een idee te krijgen van outdoorkartingKlik...
Gaan we nu niet te veel offtopic met het outdoorkartenMisch even een eigen topic starten?
zekerquote:Op zaterdag 16 juli 2005 12:32 schreef Dutchman77 het volgende:
[..]
Dit lijkt toch heel wat meer op echt racen dan dat krappe gefrunnik op die indoorbaantjes.
natuurlijk maakt het gewicht wat uit voor je remwegquote:Op zaterdag 16 juli 2005 12:43 schreef Kolkie het volgende:
Bochtensnelheid en remmen maakt puur theoretisch geen hol uit aangezien je hier geen vermogen hebt en het extra gewicht voor evenredig veel dwars/remkracht (meer druk op banden bij gelijke wrijvingscoefficient) zorgt.
niet speciaal,quote:Op zaterdag 16 juli 2005 13:35 schreef MewBie het volgende:
De beste manier om te winnen is altijd nog wel: Sneller rijden dan de rest![]()
jij zal vrij snel een zwarte vlag krijgen denk ik...quote:Op zaterdag 16 juli 2005 14:25 schreef -AnneX- het volgende:
[..]
niet speciaal,
de beste en meest efficiënte manier om te winnen is als eerste (of als enige) over de finish te komen
quote:Op zaterdag 16 juli 2005 14:35 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
jij zal vrij snel een zwarte vlag krijgen denk ik...![]()
Volgens mij ben je nog nooit op een echt buitenkartcircuit geweest. Outdoorkarts hebben te veel grip op sommige banen, vooral Genk staat er bekent om. Echter om zoveel grip te krijgen moet men wel met zachte banden rijden, bij veel klasses wordt met zulke harde banden gereden dat er weinig rubber wordt neergelegd. Situaties zoals jij die schetst met grip afbouwen komt alleen voor tijdens EK's e.d. zoals op Lonato, Angerville, Braga, Salbris, etc.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 10:06 schreef Hugster het volgende:
[..]![]()
Dat is om de kleine mannetjes op het minimumgeweicht van hun klasse te brengen
Outdoorkarts hebben als je wilt TE veel grip, de kart gaat dan happen in de bochten en wil steeds met 2 wielen de lucht in. Je gaat dan de grip afbouwen door de achterwielen meer naar buiten te plaatsen.
En dit heeft dus niets met dat stukje lood te maken op de stoel
Nou tegen wie heb ik hetquote:Op zaterdag 16 juli 2005 19:11 schreef wh00t het volgende:
[..]
Gast, als jij toch eens wist tegen wie je het had...
In ieder geval iemand met meer ervaring dan af een toe een ritje in één of andere exotische FIAT.quote:
Ongeveer.. Tijdens het terugschakelen en remmen, geef je met de zijkant van je voet of de hak (Heel and Toe), je voet blijft dus op de rem, korte dotjes gas. Hierdoor zorg je dat de primaire en secundaire as ongeveer op gelijke snelheid draaien zodat je geen reactie in de aandrijflijn krijgt als ie in z'n versnelling valt.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 11:40 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
En bij rallyrijden houden ze ook voet op het gas terwijl ze remmen. Het zogenaamde Heel & Toeen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |