quote:
Op zondag 17 juli 2005 07:09 schreef DeDooieVent het volgende:Het gekke is dat wanneer een moslim een aanslag pleegt er niet gewezen mag worden naar de moslims in het algemeen, maar wanneer een inwoner van bijvoorbeeld nederland een moslimschool in brand steekt dan worden daar wel alle nederlanders op aangesproken, in de trant van Nederland is niet meer tolerant....
en die tolerantie is ook nog zo eenzijdig als wat, nederlanders moeten vooral de anderen tolereren, en zeker niet andersom, raken moslims gekwetst door nederlandse vlaggen op onze jas, dan verbieden we dat (hoeveel jassen met 'maroc' ga ik vandaag zien op de lijnbaan??), wanneer een bepaald kledingtype kwetst dan verbieden we het hele merk (lonsdale), terwijl een verbod op hoofddoekjes weer een uitting van intolerantie is
Het is beide gegeven door hoe wij denken. Een deel van de "Nederlanders" (lees: blanke Nederlanders en blanke medelanders) vinden dat we niet moeten generaliseren maar diezelfde Nederlanders spreken ook over de intolerantie van
de Nederlanders wanneer een moslimschool in brand steekt. Hier heeft de moslimpopulatie geen grote hand in gehad. De moslim minderheid is nu eenmaal een stuk "kwetsbaarder" en zodoende is de autochtone bevolking minder defensief. Het is zo'n beetje analoog aan de afkeer die veel Marokkanen hadden tegen de aanslag op o.a. Marokkaanse joden in Casablanca. Het is het in bescherming nemen van.
Verder is het merk Lonsdale niet verboden maar heeft het net als een hoofddoek bij veel mensen een negatieve connotatie gekregen (al dan niet terecht). Wij vinden het met zijn allen blijkbaar niet "kunnen" om onze eigen vlag te borduren op onze jas want dat hoort enkel toe aan die "enge" nationalisten maar het is zeer zeker niet verboden. Nogmaals geen enkele Marokkaan die (direct) kan bewerkstelligen dat jij niet met een vlag op je jas mag lopen. Een school kan echter wel zekere kledingskeuzes maken mits niet in strijd met de wet.
quote:
op deze manier voedt de overheid het gevoel van onvrede, je kunt een nederlander niet aanpasssen op alle gastvolkeren, die gast volkeren zullen zich aan ons moeten aanpassen, dat is de prijs van emigreren
Dat is een van de problemen namelijk dat een groep die hier opgroeit en dus nooit naar Nederland zijn geëmigreerd zich miskent voelt dan men op die wijze benaderd wordt. De "echte" emigranten van 25 jaar terug hebben zich niet hoeven of kregen zelf nauwelijks de gelegenheid niet om zich te kunnen "aanpassen" en daar hoort nu eenmaal de autochtone bevolking bij. Je kan niet in je eentje aanpassen.
De overheid is verder een vertegenwoordiging van
het "stemmend" volk en laat de moslimbevolking nou meer dan gemiddeld apolitiek zijn en veel minder vaak de gang te maken naar te stembus om maar te zwijgen van het feit dat niet iedere moslim het recht heeft om mee te doen met de nationale verkiezingen (een relatief groter deel is onder de 18 en een deel bezit niet de Nederlandse nationaliteit). Het zijn niet de moslims die de overheid vormt en als ze al invloed hebben dan is dat negatief aangezien een deel van de stemmers anders stemt door de aanwezigheid van de moslims.
quote:
en in dat aanpassen wringt de schoen, dat willen de meeste moslims niet, want ze leven in de overtuiging dat zij het op de enig juiste manier doen.......
Hoe kom je daarbij? Welke aanpassing wil je zien die nu door de meeste(!) moslims niet gewenst wordt?
quote:
die wringende schoen, daar draait het om, wat denk je dat er gebeurt als er hier een moslim aanslag plaatsvind? Ik heb wel een idee, rotterdam zal ingenomen moeten worden door het leger om te voorkomen dat de burgeroorlog hier begint.....en het lontje is nog maar heel kort.....
Het zal niets meer dan een aanleiding zijn om te bottevieren wat nu al leeft. We hebben hier in Nederland er een handje van om op 'gepaste' momenten onze ei kwijt te moeten. Het zou mij verbazen als het veel meer zal zijn als de misstanden in Engeland. Een moskee in de fik hier en daar, gedachten die nu al leven bij veel van ons. Maar een burgeroorlog kom op zeg. Praat jezelf maar van alles aan.
quote:
maar ook daar, geen aanpassing van bijvoorbeeld maroc jongetjes, met van die miniradiotjes stonden ze donderdag de 7e hard te lachen in groepjes.......en o wee als je kijkt naar ze.....
Bedoel je die maroc jongetjes die in de grote steden veelvuldig met het openbaar vervoer gingen die ook een grotere kans hebben om slachtoffer te worden van een aanslag? Die het verwachtingspatroon van de anderen maar al te graag willen bevestigen? Je mag als Marokkaanse knul kennelijk niet lachen op zo'n dag en zeker niet wanneer er ineens honderden ogen meer dan gewoonlijk naar je kijken. Al die lachende mensen toen de Ali-Baba moskee in Verwegistan is opgeblazen dat heeft vast die woede van die fundi's opgewekt.
quote:
11 sept 2001, een iraanse collega van mij gestudeerd (chemische technologie
![]()
) en zo westers als wat (dacht ik) getuigde van haar intense geluk toen ze hoorde van de aanslagen....ik bedoel maar
Jij moet je niet blind staren op het al dan niet dragen van een hoofddoek of de mate van beheersing van de taal bij het evalueren van het "Westers" komen zijn (al zal het al dan niet Westers zijn nimmer ten sprake zijn gekomen als ze geen
kleurtje had). Je zou verder kunnen stellen dat het "geluk" heel anders is bekeken dan hoe jij er naar kijkt. Het zou goed kunnen dat ze vond dat de VS nu een 'koekje van eigen deeg' kreeg. Dat daarbij 3.000 doden vielen ach. Er konden vast ook mensen juigen over de afzetting van Saddam terwijl daar vast ook 3.000 doden voor moesten komen.
quote:
[edit]
in 7 jaar tijd ben ik van links actief langzaam aan het verschuiven naar rechts passief, deze ervaringe zijn er debet aan. Ik baal als een palestijn zich opblaast in een bus met joden, ik baal als een jood een palestijns huis opblaast. Voor mij maakt het niet uit wie er pijn heeft, dat er pijn is is voor mij voldoende.
Links en rechts defineert niet de acceptatie van vreemdelingen. Dat zou bijna stellen dat een vreemdeling niet "rechts" gezind kan zijn terwijl ze juist een stuk conservatiever zijn dan de rest van de bevolking.
quote:
Dat is waar het om gaat, ik verwacht van tolerante Nederlanders dat er zo gedacht wordt, ook door tolerante Medelanders........ en wie denkt dat de ene pijn minder erg is dan de andere mag wat mij betreft als niet nederlander beschouwd worden, met alle gevolgen van dien
[edit]
Allereerst is tolerantie niet zo geweldig als men doet denken en verder heeft het in Nederland grotendeels de vorm gekregen van onverschilligheid.
Ben je verder niet intolerant door te stellen dat iemand anders niet mag denken en vinden dat de pijn van de een minder is dan de pijn van de ander? Waarom al die heisa over London terwijl aanslagen in Irak en elders enkel voor de goede orde het nieuws halen? Zelfs Madrid werd ervaren als twee stappen minder "erg".