quote:
Dat klinkt alsof het een willekeurig proces zou zijn.
Dat is het imo niet. Sinds Joseph Goebbels zijn we zeventig jaar verder en zeventig jaar is een lange tijd om de indoctrinatiemethoden te verfijnen en een hoge graad van perfectie te bereiken. Of zoals Roosevelt al zei, er is weinig of niets dat per toeval gebeurd.
De richting van de massa, inclusief de collectieve emoties en wil, wordt nauwgezet gestuurd. De massa is altijd in beweging en het is zinloos om te proberen een statische samenleving te creeeren (hoewel dit altijd het ultieme doel zal zijn), maar men kan wel met een minimale inspanning de richting bepalen. Zoals een grote olietanker met een remweg van tientallen of honderden kilometers vrijwel onstopbaar is, is diezelfde tanker met één hand te besturen. Mits je het roer in handen hebt.
Het roer van onze moderne samenleving wordt voor een groot deel gevormd door de massa media. Beheers de media en bepaal het denkproces en de reactie van de massa. In zeventig jaar is men ver gekomen. Bijvoorbeeld weet men dat er altijd oppositie zal zijn. Dus zorg je voor schijnoppositie. Een linkse en een rechtse krant bijvoorbeeld, die je laat kibbelen over trivialiteiten maar ondertussen beide in dienst van dezelfde roerganger. Beheers ze beide.
Politiek idemdito. De politiek is zelfs nog gemakkelijker. Dit beheerste 'men' duizenden jaren geleden al tot in de finesses. De ene koop je en de ander chanteer je. En de intergere uitzondering maak je zwart of koud.
Persoonlijk vind ik "erin lopen" dus wel een goed gekozen formulering. Alleen is dat niet een op zichzelf staande gebeurtenis maar een continue proces van gestuurd worden. Meestal gebeurt dat subtiel en geleidelijk, en soms ineens schoksgewijs. En met betrekking tot dat laatste kun je in ieder geval zeggen dat men een meer substantiele koerswijziging wil forceren. In zo'n moment zitten we nu ook. De vraag alleen, waarom? Wat is de noodzaak ervan? Eén groep zegt dat het is omdat men de greep op de massa dreigt te verliezen (omdat we aan het 'ontwaken' zijn), een andere groep meent dat het een voorbereiding is, we worden *ergens* voor 'klaargestoomd'.
De laatste spreekt me meer aan. Ik geloof niet zo in een spirituele ontwaking of iets dergelijks. Zie er in ieder geval weinig van als ik om meheen kijk en zie hoe kritiekloos en apatisch de meeste mensen zijn. En van die ene uitzondering heeft 'men' weinig te vrezen imo. Ik denk dat men bezig is ons zover te krijgen dat we een nieuw groot conflict zullen accepteren.
[ Bericht 0% gewijzigd door NorthernStar op 26-07-2005 00:34:56 ]