abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28844024
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 21:45 schreef Aslama het volgende:

[..]

Ik heb het tenminste geprobeerd te onderbouwen. Het valt me zwaar tegen hoe het op dit forum wordt gediscusseerd. Men lapt een beetje discussieregels aan de laars. Is er ergens een ander serieus forum ?
[..]
Jij maakt je er net zo schuldig aan. Ik heb in ieder geval serieus je ideeen bekeken. Feit blijft dat jij steeds vanuit je religieuze overtuiging alles bekijkt, en anderen vanuit wetenschappelijke overtuiging. Die 2 zijn gewoonweg niet verenigbaar. Ik kan me daar prima bij neerleggen. Waarom ze niet verenigbaar zijn, kun je lezen in mn vorige post.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 22:27:29 #227
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_28844420
niemand weet of kan weten of er een god bestaat

geloven in iets wat je niet kan weten is wat mij betreft nutteloos...

voor mensen die geloof nodig hebben: geloof! Alleen hersenspoel je arme kindertjes niet en laat ze het zelf uitzoeken.
pi_28845234
Gisteren nog maar eens de verhalen van mijn ouders aangehoord. Over hoe zij bang gemaakt werden, hoe ze geindoctrineerd werden en hoe ze soms geslagen werden door docenten in naam van het katholieke geloof.

En dan te bedenken dat er mensen zijn die terug willen naar die tijd
pi_28845903
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 20:20 schreef DrazTic het volgende:

[..]

ja leek mij ook duidelijk genoeg
idd, dat wil ik ook wel bevestigen.

Maar misschien zijn wij allemaal wel gek
  vrijdag 15 juli 2005 @ 23:22:39 #230
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_28845989
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 22:53 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Gisteren nog maar eens de verhalen van mijn ouders aangehoord. Over hoe zij bang gemaakt werden, hoe ze geindoctrineerd werden en hoe ze soms geslagen werden door docenten in naam van het katholieke geloof.

En dan te bedenken dat er mensen zijn die terug willen naar die tijd
En dat wordt ook zo mooi uitgelegd in het programma. Dat die indoctrinatie op jonge leeftijd er voor zorgt dat de hersenen zich dusdanig ontwikkelen dat het er gewoon niet meer uit te krijgen is. Ik vind het opmerkelijk dat de gedachten van een mens op zulke grote schaal gemanipuleerd kunnen worden door dergelijke indoctrinatie.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 23:24:56 #231
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_28846041
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 23:22 schreef -erwin- het volgende:

[..]

En dat wordt ook zo mooi uitgelegd in het programma. Dat die indoctrinatie op jonge leeftijd er voor zorgt dat de hersenen zich dusdanig ontwikkelen dat het er gewoon niet meer uit te krijgen is. Ik vind het opmerkelijk dat de gedachten van een mens op zulke grote schaal gemanipuleerd kunnen worden door dergelijke indoctrinatie.
Ik heb gelukkig een katholieke basisschool overleefd; waarschijnlijk omdat ik als 7-jarige al inzag dat religie ontzettende bullshit is.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_28846462
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 21:59 schreef Haushofer het

volgende:

[..]

Ik zeg alleen dat er prima mogelijkheden zijn dat universa zonder reden kunnen ontstaan.

[..]

Via het oerknal-model. Dat is een mechanisme. Of wil je een setje vergelijkingen? Het "waarom" waag ik me niet aan. Dat is filosofie, en in mijn ogen is de wetenschap daar niet voor bedoeld.
Via het oerknalmodel maar je wil niet weten waarom ? Juist de wetenschap probeert steeds de achterliggende oorzaak te onderzoeken (het steeds beschrijven van hoe iets is ontstaan). Uiteindelijk moet er een eerste oorzaak zijn, anders zou het gevolg van nu nooit hebben plaatsgevonden.

Waarom kan men niet met filosofie God vinden? Dit is weer een stelling van je zonder onderbouwing.
quote:
[..]

Wat is je bewijs dat het om intuitie gaat ? ik heb het over 'bewijs' niet een 'theorie' waarmee je nog bezig ben en is dus niet te falsifiseren is.
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
De waarheid is van iedereen.
pi_28846512
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 22:10 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

je probeert het te onderbouwen, maar het lukt niet erg. evt. tegenargumenten wuif jij ook weg en je raffelt dezelfde argumenten weer af. je hoofd-argument spreekt nog steeds vanuit een geloof. dit argument is voor een ongelovige niet bruikbaar. andersom werkt het natuurljik precies zo, dus de vraag in de topictitel is dan beantwoord. We komen er niet uit.
Ik heb een user gevraagd waarom hij het een geloof vindt, maar niemand geen antwoord, zeker niet van je.
Het is weer een voorbeeld van je om te zeggen dat ik tegenargumenten wuif maar je refereert niet waar. Stemmingsmakkerij?
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
pi_28846555
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 22:13 schreef Haushofer het volgende:
Tja, ik lees hier telkens de vurige wens om de oorzaak van de schepping zelf te begrijpen. Dat is een hels fysisch probleem ,genaamd "het singulariteitenprobleem". Als dit wordt opgelost, begrijpen we de oerknal zelf ook beter. Maar ik denk niet dat een gelovige daar tijd aan wil besteden; die zoekt immers altijd naar een hogere macht. Net als Newton naar een hogere macht zocht toen hij het energiebehoudsprobleem niet begreep, of de precessie van Mercurius. Verder vind ik het flauw dat hier geclaimd wordt dat er geen tegenargumenten worden gegeven. Het is inderdaad waar dat de wetenschap niet goed weet hoe het eerste leven is ontstaan ( had ik al verwezen naar het boek van Davis? . Of wat de oorzaak is van de oerknal. Maar de evolutietheorie en het standaard kosmologisch model claimen ook helemaal niet dat te kunnen ! De modellen moeten worden uitgebreid om tot een beter begrip te komen. Natuurlijk zal een wetenschapper nooit naar God grijpen. Dat is in de loop van de eeuwen al zo vaak gedaan, en telkens is gebleken dat het idee van een vaste structuur van de schepping veel sterker is dan het Godsidee, om zaken mee te verklaren. Het zou verschrikkelijk naief zijn om nu opeens de boel af te kappen en te zeggen " en nu introduceren we weer een God en houden we op met modelontwikkeling, en zoeken we niet meer verder".
Dit is een misvatting van je. De wetenschap kan zover zijn wat ie maar kan, mijn religie stimuleert het juist. Juist door rationeel te denken weet men dat er een eerste oorzaak moet zijn, wanneer de wetenschap dit treft weet je nooit, vandaar dat je verder moet onderzoeken. in ieder geval komt men nu tot het singulariteitspunt. Zelfs als men kan verklaren hoe de singulariteit is ontstaan blijft de vraag 'wat is de oorzaak voor de oorzaak'. Deze vraag kan niet oneindig doorgaan want anders zou het gevolgd van nu dan niet bestaan. Als je hier niet mee eens bent graag een inhoudelijk tegenargument.
pi_28846562
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 22:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Jij maakt je er net zo schuldig aan. Ik heb in ieder geval serieus je ideeen bekeken. Feit blijft dat jij steeds vanuit je religieuze overtuiging alles bekijkt, en anderen vanuit wetenschappelijke overtuiging. Die 2 zijn gewoonweg niet verenigbaar. Ik kan me daar prima bij neerleggen. Waarom ze niet verenigbaar zijn, kun je lezen in mn vorige post.
Wat is je argument dat ik vanuit religie spreekt? Welk feit? Is je tegenargument de theorie waar je mee bezig bent?
pi_28846713
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 23:43 schreef Aslama het volgende:

[..]

Ik heb een user gevraagd waarom hij het een geloof vindt, maar niemand geen antwoord, zeker niet van je.
Het is weer een voorbeeld van je om te zeggen dat ik tegenargumenten wuif maar je refereert niet waar. Stemmingsmakkerij?
dat er mogelijk een eerste oorzaak is wil ik best geloven, ik kan het alleen niet bewijzen. als he zo zou zijn dat er een eerste oorzaak zou bestaan zou ik dit zeker niet zoeken in het islamitische geloof. ik zou ook niet weten in welk geloof wel. ben het nog niet tegengekomen.
pi_28846763
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 23:50 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

dat er mogelijk een eerste oorzaak is wil ik best geloven, ik kan het alleen niet bewijzen. als he zo zou zijn dat er een eerste oorzaak zou bestaan zou ik dit zeker niet zoeken in het islamitische geloof. ik zou ook niet weten in welk geloof wel. ben het nog niet tegengekomen.
Laat zien dat ik het vanuit het islamitische geloof spreek.
pi_28846849
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 23:52 schreef Aslama het volgende:

[..]

ik had moeten zeggen dat ik de eerste oorzaak niet zou zoeken in de gangbare aardse geloven...
pi_28846893
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 23:56 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ik had moeten zeggen dat ik de eerste oorzaak niet zou zoeken in de gangbare aardse geloven...
Is het terecht dat je gezegd heb dat ik vanuit een geloof heb gesproken?
  zaterdag 16 juli 2005 @ 00:01:02 #240
106776 Nickthedick
pi_28846964
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 23:52 schreef Aslama het volgende:

[..]

Omdat jij bij elke bewering vraagt: 'Daar kan god toch verantwoordelijk voor zijn?' Als je het zo schetst: Ja, maar roze olifantjes kunnen er ook verantwoordelijk voor zijn, of aliens. Je voegt gewoon geen reet toe; gebrek aan bewijs voor het ene is niet noodzakelijk meer bewijs voor het ander.
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_28847013
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 00:01 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Omdat jij bij elke bewering vraagt: 'Daar kan god toch verantwoordelijk voor zijn?' Als je het zo schetst: Ja, maar roze olifantjes kunnen er ook verantwoordelijk voor zijn, of aliens. Je voegt gewoon geen reet toe; gebrek aan bewijs voor het ene is niet noodzakelijk meer bewijs voor het ander.
Referentie?
Je reet mag je houden ..
pi_28847064
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 23:58 schreef Aslama het volgende:

[..]

Is het terecht dat je gezegd heb dat ik vanuit een geloof heb gesproken?
niet inzake de evt. eerste oorzaak, dat is een aanname die in elk geloof zou kunnen gelden. alleen is deze aanname al onbewijsbaar.

volgens mij heb ik je op het forum wel eens uit zien spreken voor het islamitisch geloof. de vorm van zo'n eerste oorzaak is voor mij totaal niet aannemelijk, net als de christelijke variant, de joodse, de indiase etc...
  zaterdag 16 juli 2005 @ 00:07:29 #243
107274 Warrior_on_Ice
Mighty Warrior....
pi_28847140
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 23:24 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Ik heb gelukkig een katholieke basisschool overleefd; waarschijnlijk omdat ik als 7-jarige al inzag dat religie ontzettende bullshit is.
Had je een paar eeuwen geleden niet in je hoofd moeten halen, dan had je het niet overleeft. Zelfs een eeuw geleden (1905) was dit nog zwaar taboe. Als er 1 gezinslid niet meedeed aan de rituelen dan werd het hele gezin daar op aangekeken en kreeg je de ouderlingen aan de deur die je probeerden 'op het rechte pad' te zetten en als dat niet werkte dan werd je hele familie vervloekt en kon je maar beter gaan verhuizen.

Dat is bij zwaar gereformeerden volgens mij nog wel het geval. Ik heb het iig meegemaakt dat men bij een school als groep leraren en de ouderraad ging samenzweren tegen een bepaald groepje ouders wat imho terecht kritiek had op een bepaalde leraar die nogal eens agressief uit de hoek kwam. Voor 'straf' zouden ze de families negeren als deze de kerk bezochten. Ze zeiden het niet in die bewoordingen maar dat bedoelden ze wel. En dit is vast niet het enige voorbeeld. Zo wordt er nog wel meer gemanipuleert en misbruik gemaakt van een macht die binnen zo'n gemeenschap ligt.

Daarom begrijp ik ook wel dat een heleboel christenen en met name gereformeerden gevangen zitten binnen dat harnas en liever zo weinig mogelijk dingen doen die te 'vrij' zijn in de ogen van de totale gemeenschap anders liggen ze er zelf buiten.
pi_28847184
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 00:04 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

niet inzake de evt. eerste oorzaak, dat is een aanname die in elk geloof zou kunnen gelden. alleen is deze aanname al onbewijsbaar.
Waarom was het volgens jou een aanname?
quote:
volgens mij heb ik je op het forum wel eens uit zien spreken voor het islamitisch geloof. de vorm van zo'n eerste oorzaak is voor mij totaal niet aannemelijk, net als de christelijke variant, de joodse, de indiase etc...
waarom niet aannemelijk? ga uit van mijn onderbouwing.
  zaterdag 16 juli 2005 @ 00:12:28 #245
106776 Nickthedick
pi_28847275
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 00:02 schreef Aslama het volgende:

[..]

Referentie?
Je reet mag je houden ..
quote:
Waarom kan men niet met filosofie God vinden?
Ok?

Een vooraanname maken is in de wetenschap uit den boze.
pi_28847315
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 00:09 schreef Aslama het volgende:

[..]

Waarom was het volgens jou een aanname?
[..]

omdat uit Haushofers' uitleg blijkt dat we niets zinnigs over kunnen zegggen, terwijl jij dit wel blijft doen gebaseerd op jouw logica.
quote:
waarom niet aannemelijk? ga uit van mijn onderbouwing.
jouw onderbouwing onderschrijf ik niet
pi_28847387
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 00:12 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

[..]

Ok?

Een vooraanname maken is in de wetenschap uit den boze.
Welke vooraanname heb ik in de filosofie gemaakt?
pi_28847478
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 23:22 schreef -erwin- het volgende:

[..]

Weet je wat er gebeurde als je vroeger bij je ouders klaagde over het wangedracht van schoolmeesters of pastoren? Dan kreeg je ook nog een pets op je smoel van je ouders. Maar dat het averechts werkt wisten die kneuzen toen niet. Mijn ouders hebben hun kinderen vrij laten denken hierdoor. Zelf twijfelen ze nu trouwens. Met dank aan de klootzakken van de katholieke kerk die de boodschap van jezus (die opzicht natuurlijk aan te raden zijn) verloochenden, op hun eigen manipulatieve manier interpreteerde en aan onschuldige mensen opdrongen.
pi_28847500
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 00:14 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

[..]

omdat uit Haushofers' uitleg blijkt dat we niets zinnigs over kunnen zegggen, terwijl jij dit wel blijft doen gebaseerd op jouw logica.
Heeft Houshofer een bewijs geleverd dat we niets zinnigs over kunnen zeggen? welk bewijs is het?
quote:
[..]

jouw onderbouwing onderschrijf ik niet
je discuseert met mij maar wil mijn onderbouwing niet discusseren?
  zaterdag 16 juli 2005 @ 00:21:15 #250
106776 Nickthedick
pi_28847511
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 00:16 schreef Aslama het volgende:

[..]

Welke vooraanname heb ik in de filosofie gemaakt?
Halloooo, 'kunnen wij vanuit de filosofie god niet vinden?' Als dat je doel is, is het geen wetenschap, want dan zou de vraagstelling moeten zijn: Wat is het begin van alles?

Ok?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')