quote:Op maandag 11 juli 2005 15:39 schreef assepoes het volgende:
Je kan je deeghaak een tijdje in het water leggen. dan wordt het zacht en kan je het en met de kraan wel uitspoeln, of alsnog met een sateprikkertje oid als dat niet helpt.
Hierbij de quote met de laaste vraag in het vorige topicquote:Op maandag 11 juli 2005 15:37 schreef Yorout het volgende:
Ik heb nog een vraagje open staan in deeltje 4.![]()
quote:Op maandag 11 juli 2005 09:26 schreef Yorout het volgende:
Scootmobiel, in een vorig topic gaf je het volgende recept voor, volgens mij, Soubry meel 9 granen:
- 1 maatbeker lauw water + nog een laagje van ± 1 cm water in diezelfde maatbeker
(dit is in totaal ongeveer 240 ml water)
- 2 eetlepels magere melkpoeder
- 2 eetlepels zonnebloemolie
- anderhalve eetlepel suiker
- anderhalve THEElepel zout
- 500 gram meel (= 3 maatbekers)
- 1 + 1/3 THEElepel droge gist.
Klopt dat nog een beetje voor de AFK? Ik heb het ook staan maar durfde het nog niet aan gisteren. Bovenstaand wil ik vanavond proberen. Welk programma gebruik je dan trouwens?
Ja, ik zie het.quote:Op maandag 11 juli 2005 15:37 schreef Yorout het volgende:
Ik heb nog een vraagje open staan in deeltje 4.![]()
Bedankt weer voor de info!!!quote:Op maandag 11 juli 2005 19:07 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
Ja, ik zie het.![]()
Ik ben net pas thuis, vandaar dat ik 'm helaas niet eerder kon beantwoorden, maar hier komt-ie dan: (tromgeroffel
)
Ja, dit recept klopt nog precies voor de AFK en het Soubry-meel. Je hebt hierbij in totaal altijd 3 maatbekers meel nodig, en je gebruikt hiervoor altijd programma 1.
Je kunt bijv. 2 bekers wit meel + 1 beker 9-granenmeel nemen, dat doe ik meestal, dan krijg je een normaal bruinbrood. Lekker pittig, niet te slap en je hoeft er ook niet zo vreselijk op te kauwen als op alléén 9-granenbrood.![]()
Nog bedankt voor het openen van het nieuwe deeltje van dit topic trouwens, we gaan weer vrolijk verder!![]()
Ik ook!quote:Op maandag 11 juli 2005 19:43 schreef Yorout het volgende:
Bedankt weer voor de info!!!Ben nu as_we_speak een wit kloosterbroodje aan het maken. Ben benieuwd
![]()
Half uurtje heet water in het bakblik laten staan. Dan laat-ie zo los.quote:Op maandag 11 juli 2005 22:25 schreef Ingrid19 het volgende:
Hoe krijg je in godsnaam de kneedhaak weer uit het bakblik na het bakken? Niks helpt!
Kloosterbrooden zijn bij de Konmar volgens mij de wat specialere broodsoorten. Om zich te onderscheiden van de meute Het is erg lekker brood trouwens. Al is mijn wit kloosterbrood schromelijk mislukt gisterenquote:Op maandag 11 juli 2005 20:34 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
Ik ook!![]()
Jammer dat hier nergens een Konmar is, anders ging ik daar ook eens kijken...
Wat is dat kloosterbrood precies voor iets? Andere samenstelling dan andere meelsoorten?
Probeer anders een beetje zonnebloemolie op het staafje waar de haak op moet, alvorens te gaan bakken. Moet hij toch wel weer los komenquote:Op maandag 11 juli 2005 22:25 schreef Ingrid19 het volgende:
Hoe krijg je in godsnaam de kneedhaak weer uit het bakblik na het bakken? Niks helpt!
Ah, bedankt.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 08:38 schreef Yorout het volgende:
Kloosterbrooden zijn bij de Konmar volgens mij de wat specialere broodsoorten. Om zich te onderscheiden van de meute Het is erg lekker brood trouwens. Al is mijn wit kloosterbrood schromelijk mislukt gisterenProgramma 2 was dus blijkbaar niet zo'n goed idee....ingezakt en keiharde korst...leek wel gemicrowaved
Binnenkort nog een poging
![]()
Normaal wil het wel weken in heet water. Maar nu ineens niet meer. Hij zit muurvast.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 08:43 schreef Yorout het volgende:
[..]
Probeer anders een beetje zonnebloemolie op het staafje waar de haak op moet, alvorens te gaan bakken. Moet hij toch wel weer los komenBij m'n AFK gaat hij bijna altijd direct los na het brood eruit gehaald te hebben en anders inderdaad 5 minuutjes in heet water en PLOPPERDEPLOP;los.
Combinatietang met een doekje ertussen erop zetten en hard trekken?quote:Op dinsdag 12 juli 2005 11:07 schreef Ingrid19 het volgende:
[..]
Normaal wil het wel weken in heet water. Maar nu ineens niet meer. Hij zit muurvast.![]()
Kan dat kwaad? Bacterieen enzo. En voor het volgende brood. Met een sateprikker wel alle troep er onderuit kunnen krijgen, voor zover ik kan zien natuurlijk.
Goed plan! Zal kijken of het lukt!quote:Op dinsdag 12 juli 2005 12:57 schreef Yorout het volgende:
[..]
Combinatietang met een doekje ertussen erop zetten en hard trekken?
Ookal geprobeerd. Erg vreemd, want hij heeft al vaker vast gezeten en tot nu toe kwam hij altijd weer los d.m.v. smeren met afwasmiddel of weken in heet water. Ik ga maar eens op zoek naar een tang!quote:Op dinsdag 12 juli 2005 13:39 schreef poemojn het volgende:
En met afwasmiddel de boel smeren?
Disclaimer: ik weet niet hoe de AFK eruit ziet, maar dit zou je misschien kunnen proberen?
und?quote:Op dinsdag 12 juli 2005 14:06 schreef Ingrid19 het volgende:
[..]
Ookal geprobeerd. Erg vreemd, want hij heeft al vaker vast gezeten en tot nu toe kwam hij altijd weer los d.m.v. smeren met afwasmiddel of weken in heet water. Ik ga maar eens op zoek naar een tang!
Niet gelukt. Dan maar niet. Dan blijft hij er maar in zitten. Ik kan hem met de hand wel draaien, dus hopelijk doet hij het gewoon nog.quote:
Heb je betonbrood gebakken?quote:Op woensdag 13 juli 2005 18:33 schreef Ingrid19 het volgende:
[..]
Niet gelukt. Dan maar niet. Dan blijft hij er maar in zitten. Ik kan hem met de hand wel draaien, dus hopelijk doet hij het gewoon nog.
Nope, een doodnormaal kruidenbroodje. Hoop maar dat de bbm het nog wel gewoon doet. Maar dat merk ik vanzelf wel.quote:
Nee, ook niet. Er was niks mee aan de hand. Nou ja, we zien wel of hij het nog doet!quote:Op donderdag 14 juli 2005 10:43 schreef assepoes het volgende:
Toen je de kneedhaak erin deed moest je toen hard duwen? Het kan dan zijn dat die iets scheef zit of verkeerd op de as en dan wordt het iid erg moeilijk om hem te verwijderen.
Je hebt helemaal gelijk Yorout, bedankt voor de tip!quote:Op zondag 17 juli 2005 11:26 schreef Yorout het volgende:
Scootmobiel, volgens mij klopt die prijs van de Hema niet. Een zakje van 500 gr kost 1.50 wanneer niet in de aanbieding
quote:Benodigdheden:
150 gr suiker
1 zakje vanillesuiker
2 eieren
1 bakje kwark (= 450 gr) (of: 225 gr kwark en 225 yoghurt).
500 gr witte tarwebloem (of 550 gr zelfrijzend tarwebloem)
(1 zakje bakpoeder als de bloem niet zelfrijzend is)
1,5 zakje rozijntjes (=450 gr)
quote:Bakblik invetten met wat olie.
Deeg in een bakblik doen en een beetje gladstrijken.
Daarna een kopje koffieroom met een theelepel suiker vermengen en erover gieten.
Goed over het deeg uitsmeren en het bakblik in een voorverwarmde oven plaatsen.
In 45 tot 60 minuten goudbruin bakken op 200 graden C of stand 4.
Na ± 45 minuten even erin prikken om te zien of het al gaar is.
Als het brood goed is, het bakblik uit de oven halen en laten afkoelen.
Succes ermee!quote:* 400 gram kwark
* 200 gram suiker
* 4 eieren
* snufje zout
* 12 eetlepels melk
* 8 eetlepels sla-olie
* 2 zakjes vanille suiker
* 800 gram bloem
* 2 zakjes bakpoeder
* 4 theelepeltjes bakpoeder
Ik heb dat inzakken ook. Ik weet dat het aan de afweging van gist, suiker en/of zout komt, maar mijn weegschaaltje weegt per 1 gram en niet per halve gram. Op de zakken van Soubry (ook bij de edah de verkrijgen overigens) staan zout, suiker en gist in halve grammen. Maakt een halve gram meer of minder echt zoveel uit?quote:Op maandag 1 augustus 2005 15:43 schreef skiczukie het volgende:
Ik at net twee minuten geleden brood uit een broodbakmachine, en het is niet verkeerd moet ik zeggen.
Onwijs bedankt voor de tip!quote:Op maandag 1 augustus 2005 12:21 schreef Scootmobiel het volgende:
Misschien hebben ze er eentje op http://www.handleiding-online.nl
Alleen is die site nu niet erg bereikbaar, heb ik de indruk. Probeer het daar later nog eens misschien.![]()
Die snap ik nietquote:Op maandag 1 augustus 2005 15:41 schreef Scootmobiel het volgende:
2 zakjes bakpoeder
* 4 theelepeltjes bakpoeder
Graag gedaan. Maar jammer dat-ie er niet bij staat inderdaad.quote:Op maandag 1 augustus 2005 20:04 schreef Jepali het volgende:
Onwijs bedankt voor de tip!![]()
Hij staat er alleen niet bij....![]()
Iemand nog andere suggeties???
Nee, dat vond ik ook al zo raar... ik ging ervan uit dat ze '2 zakjes plus nog 4 theelepels' bakpoeder bedoelen, maar zeker weet je het nooit natuurlijk. Of zouden ze '2 zakjes bakpoeder plus 4 theelepels gist' bedoelen? Ik heb geen idee.quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:44 schreef Loedertje het volgende:
Die snap ik niet
(en op welke stand zet je dan die BBM?
Quick?
De broodmix van de AH, vooral die hele grovequote:Op maandag 1 augustus 2005 15:52 schreef stigchel het volgende:
[..]
Ik krijg alleen mooie bolle broden met de zakken van AH. Die zijn ook erg lekker. Maar het hele idee is toch een beetje het zelf maken van zo'n brood. Anders kan je net zo goed een afbakbrood kopen.
Heb je al gekeken bij een reformwinkel?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:27 schreef broodliefhebber het volgende:
Grrrrr we hebben sinds vorige week een broodbakmachine. Gisteren ben ik bij een supermarkt én een bakker gaan kijken voor o.a. gist. Ze hadden het beide niet![]()
Ik heb nooit genoeg geduld om 5 minuten warm water te kweken, daarom gebruik ik altijd een houten spatel of nagelborsteltje. Even tikken op de arm en het zit los.quote:Op woensdag 13 juli 2005 18:33 schreef Ingrid19 het volgende:
[..]
Niet gelukt. Dan maar niet. Dan blijft hij er maar in zitten. Ik kan hem met de hand wel draaien, dus hopelijk doet hij het gewoon nog.
Gewoon heet water uit de kraan gebruiken joh...!!quote:Op donderdag 11 augustus 2005 12:11 schreef Bright het volgende:
Ik heb nooit genoeg geduld om 5 minuten warm water te kweken
Daar is helaas weinig aan te doen, vrees ik... Dat heb je nou eenmaal bij zelfgebakken brood, omdat er geen conserveermiddel in zit.quote:Als je brood hebt gebakken, hoe voorkom je dan dat het in een dag tijd is uitgedroogd?
Ik zou voor de AFK BM-2 gaan. Prima machine, niet duur en kwam als beste uit de test van Kassa. O.a. te koop bij de Marskramer. Aanradertje!quote:Op donderdag 11 augustus 2005 22:52 schreef zoalshetis het volgende:
lieve mensen, nogmaals. ze is bijna jarig en ik wil graag iets huishoudelijks geven, dat vindt ze fijn. dus welke machine maakt gewoon het beste brood?
Hmmm ... om voor 1 dag al in te vriezen... Maar ok, ik probeer het gewoon - niet geschoten is altijd misquote:Op donderdag 11 augustus 2005 22:44 schreef broodliefhebber het volgende:
Ik laat het brood een uurtje afkoelen, snijd het dan en vries het dan gelijk in. Na ontdooien smaakt het dan als vers
Dat vroeg ik mij in eerste instantie ook af bij mijn severin broodbakmachine. Na het boekje nog is doorgelezen te hebben. Blijkt het dus een broodhaak uittrekker te zijn. Oftewel als je kneedhaak is blijven zitten in je brood steek je dit ding erin en kan je hem er eenvoudig uittrekken.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:35 schreef zoalshetis het volgende:
ik heb net zo'n afk machine gekocht. leuk ding, maar er zat een vreemd haakje bij zie: http://img363.imageshack.us/my.php?image=haakjeafk8ih.jpg
weet iemand waar deze voor dient, want in de gebruiksaanwijzing wordt er niet over gerept.
Klopt. Hij is inderdaad niet bedoeld om de kneedhaak uit het bakblik te trekken, want dan kan de anti-aanbaklaag beschadigd raken, maar om de kneedhaak uit het brood te trekken.quote:Op maandag 15 augustus 2005 15:00 schreef Paladin82 het volgende:
Dat vroeg ik mij in eerste instantie ook af bij mijn severin broodbakmachine. Na het boekje nog is doorgelezen te hebben. Blijkt het dus een broodhaak uittrekker te zijn. Oftewel als je kneedhaak is blijven zitten in je brood steek je dit ding erin en kan je hem er eenvoudig uittrekken.
quote:Scootmobiel - donderdag 23 juni 2005 @ 22:01
Ja, die heb ik er ook bij, zo'n soort 'sinterklaasstaf'... Die is om de kneedvleugel uit je brood te peuteren als-ie daarin is blijven zitten.
Vasthouden bij het spiraalgedeelte, korte omgebogen eindje in gat van kneedvleugel steken en voorzichtig uit het brood trekken.
Nope, niet gelukt.quote:Op donderdag 11 augustus 2005 12:11 schreef Bright het volgende:
Is het nog gelukt, trouwens?
Oh ja - laten zitten na het bakken? Lijkt met niet zo fijn, als je ziet wat er nog allemaal voor broodresten onder zit waar je niet bij kunt.
Mooi cadeau !quote:Op donderdag 8 september 2005 19:48 schreef Joene het volgende:
Voor de verjaardag van mn vriendin zon afk machienetje gekauft...
Ah, okee.quote:Op vrijdag 9 september 2005 12:48 schreef Bright het volgende:
Scoor, nee, dat helpt niet; uiteraard is de hoeveelheid water goed (anders rijst het teveel of wordt het deeg te klef) en ik doe er al een scheut olijfolie in.
ik denk niet dat het aan de temperatuur van het brood ligt ,maar aan mijn snijkunstenquote:Op donderdag 15 september 2005 09:18 schreef assepoes het volgende:
Wat dacht je van een electrisch mes? Dat snijd er ook makkelijk doorheen. Belangrijk is wel dat je het brood niet te warm snijdt, want dan lukt het idd niet om mooie plakken te snijden.
ik doe bij recepten altijd een kwart zakje gist extra. en ja ik koop ook van die kant en klare meelzakken. zoals nu dus die met tomaat en kaas van appie.quote:Op donderdag 15 september 2005 13:03 schreef Bright het volgende:
Hoe bedoel je, zoalshetis, met dat 1/4 zakje gist ... Gebruik jij dan kant-en-klaar meel? Dus waar de gist al in zit?
Bij de reformman hier op de markt heb ik laatst een zakje broodverbetermiddel gekocht. Dat bevat enzymen en vitamine C, is puur natuur en is heel geschikt om de oorspronkelijke eigenschappen (qua rijzen en zo) te verbeteren en deze bij al wat ouder meel weer terug te brengen, zei hij. (En met 'ouder' bedoelde hij meel wat al zes weken of langer staat.)quote:Op donderdag 20 oktober 2005 11:17 schreef Yorout het volgende:
Als je een kant en klare mix hebt zitten er toch nog wat extra middeltjes door die er blijkbaar voor zorgen dat het brood lekker vast wordt en niet zo snel uitdroogt.
Wat doen jullie hieraan om deze middeltjes na te bootsen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |