abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 juli 2005 @ 15:37:58 #1
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28708474
Hier verder, vervolg van: Broodbakmachine deel 4

Ik heb nog een vraagje open staan in deeltje 4.

De AFK schijnt trouwens bij een paar bouwmarkten voor ¤29.95 te koop te zijn!!! Geen geld voor zo'n toppertje!
A nice warm vibraty feeling all through your guttiwuts!
pi_28708512
Je kan je deeghaak een tijdje in het water leggen. dan wordt het zacht en kan je het en met de kraan wel uitspoeln, of alsnog met een sateprikkertje oid als dat niet helpt.
  maandag 11 juli 2005 @ 15:40:41 #3
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28708530
Bij de Konmar zijn de kloosterbroodmixen in de aanbieding. Meeste simpele mixen voor ¤1.49 de kilo en de wat specialere voor ¤1.79 de kilo. Ik mais, tarwe, wit en zonne gekocht, resultaat volgt!

[ Bericht 0% gewijzigd door Yorout op 11-07-2005 17:53:14 ]
  maandag 11 juli 2005 @ 15:42:17 #4
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28708574
quote:
Op maandag 11 juli 2005 15:39 schreef assepoes het volgende:
Je kan je deeghaak een tijdje in het water leggen. dan wordt het zacht en kan je het en met de kraan wel uitspoeln, of alsnog met een sateprikkertje oid als dat niet helpt.
pi_28708652
Ook een goed idee.
  maandag 11 juli 2005 @ 18:28:10 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_28712989
quote:
Op maandag 11 juli 2005 15:37 schreef Yorout het volgende:
Hierbij de quote met de laaste vraag in het vorige topic
quote:
Op maandag 11 juli 2005 09:26 schreef Yorout het volgende:
Scootmobiel, in een vorig topic gaf je het volgende recept voor, volgens mij, Soubry meel 9 granen:

- 1 maatbeker lauw water + nog een laagje van ± 1 cm water in diezelfde maatbeker
(dit is in totaal ongeveer 240 ml water)
- 2 eetlepels magere melkpoeder
- 2 eetlepels zonnebloemolie
- anderhalve eetlepel suiker
- anderhalve THEElepel zout
- 500 gram meel (= 3 maatbekers)
- 1 + 1/3 THEElepel droge gist.

Klopt dat nog een beetje voor de AFK? Ik heb het ook staan maar durfde het nog niet aan gisteren. Bovenstaand wil ik vanavond proberen. Welk programma gebruik je dan trouwens?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 11 juli 2005 @ 18:30:01 #7
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28713034
tvp
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_28714110
quote:
Op maandag 11 juli 2005 15:37 schreef Yorout het volgende:
Ja, ik zie het.
Ik ben net pas thuis, vandaar dat ik 'm helaas niet eerder kon beantwoorden, maar hier komt-ie dan: ( tromgeroffel )

Ja, dit recept klopt nog precies voor de AFK en het Soubry-meel. Je hebt hierbij in totaal altijd 3 maatbekers meel nodig, en je gebruikt hiervoor altijd programma 1.
Je kunt bijv. 2 bekers wit meel + 1 beker 9-granenmeel nemen, dat doe ik meestal, dan krijg je een normaal bruinbrood. Lekker pittig, niet te slap en je hoeft er ook niet zo vreselijk op te kauwen als op alléén 9-granenbrood.

Nog bedankt voor het openen van het nieuwe deeltje van dit topic trouwens, we gaan weer vrolijk verder!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  maandag 11 juli 2005 @ 19:43:55 #9
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28715205
quote:
Op maandag 11 juli 2005 19:07 schreef Scootmobiel het volgende:

[..]

Ja, ik zie het.
Ik ben net pas thuis, vandaar dat ik 'm helaas niet eerder kon beantwoorden, maar hier komt-ie dan: ( tromgeroffel )

Ja, dit recept klopt nog precies voor de AFK en het Soubry-meel. Je hebt hierbij in totaal altijd 3 maatbekers meel nodig, en je gebruikt hiervoor altijd programma 1.
Je kunt bijv. 2 bekers wit meel + 1 beker 9-granenmeel nemen, dat doe ik meestal, dan krijg je een normaal bruinbrood. Lekker pittig, niet te slap en je hoeft er ook niet zo vreselijk op te kauwen als op alléén 9-granenbrood.

Nog bedankt voor het openen van het nieuwe deeltje van dit topic trouwens, we gaan weer vrolijk verder!
Bedankt weer voor de info!!! Ben nu as_we_speak een wit kloosterbroodje aan het maken. Ben benieuwd
pi_28715244
Wattenstaafjes zal ik morgen eens proberen.

Inweken en dan sateprikker was dus tot nu toe de methode hier.
pi_28716701
quote:
Op maandag 11 juli 2005 19:43 schreef Yorout het volgende:
Bedankt weer voor de info!!! Ben nu as_we_speak een wit kloosterbroodje aan het maken. Ben benieuwd
Ik ook!
Jammer dat hier nergens een Konmar is, anders ging ik daar ook eens kijken...
Wat is dat kloosterbrood precies voor iets? Andere samenstelling dan andere meelsoorten?
pi_28720771
Hoe krijg je in godsnaam de kneedhaak weer uit het bakblik na het bakken? Niks helpt!
pi_28721336
quote:
Op maandag 11 juli 2005 22:25 schreef Ingrid19 het volgende:
Hoe krijg je in godsnaam de kneedhaak weer uit het bakblik na het bakken? Niks helpt!
Half uurtje heet water in het bakblik laten staan. Dan laat-ie zo los.
Bij mij tenminste (AFK).
  dinsdag 12 juli 2005 @ 08:38:28 #14
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28727953
quote:
Op maandag 11 juli 2005 20:34 schreef Scootmobiel het volgende:

[..]

Ik ook!
Jammer dat hier nergens een Konmar is, anders ging ik daar ook eens kijken...
Wat is dat kloosterbrood precies voor iets? Andere samenstelling dan andere meelsoorten?
Kloosterbrooden zijn bij de Konmar volgens mij de wat specialere broodsoorten. Om zich te onderscheiden van de meute Het is erg lekker brood trouwens. Al is mijn wit kloosterbrood schromelijk mislukt gisteren Programma 2 was dus blijkbaar niet zo'n goed idee....ingezakt en keiharde korst...leek wel gemicrowaved Binnenkort nog een poging
  dinsdag 12 juli 2005 @ 08:43:11 #15
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28728005
quote:
Op maandag 11 juli 2005 22:25 schreef Ingrid19 het volgende:
Probeer anders een beetje zonnebloemolie op het staafje waar de haak op moet, alvorens te gaan bakken. Moet hij toch wel weer los komen Bij m'n AFK gaat hij bijna altijd direct los na het brood eruit gehaald te hebben en anders inderdaad 5 minuutjes in heet water en PLOPPERDEPLOP;los.

[ Bericht 2% gewijzigd door Yorout op 12-07-2005 09:25:18 ]
pi_28728788
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 08:38 schreef Yorout het volgende:
Kloosterbrooden zijn bij de Konmar volgens mij de wat specialere broodsoorten. Om zich te onderscheiden van de meute Het is erg lekker brood trouwens. Al is mijn wit kloosterbrood schromelijk mislukt gisteren Programma 2 was dus blijkbaar niet zo'n goed idee....ingezakt en keiharde korst...leek wel gemicrowaved Binnenkort nog een poging
Ah, bedankt.
Jammer dat het mislukte, je moet hiervoor inderdaad programma 1 hebben.
Witbrood heeft sowieso wat eerder de neiging om in te zakken heb ik gemerkt, omdat het meel een stuk slapper is dan bij bruinbrood.

Als de omstandigheden me gisteren niet zo tegen hadden gezeten (zie hier het hele verhaal), had ik wat eerder kunnen reageren en je misschien wel dit misbaksel kunnen besparen, maar goed, daar was helaas niets aan te doen...
Succes in ieder geval voor de volgende keer!
  dinsdag 12 juli 2005 @ 11:00:04 #17
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_28730682
Ik zou eigenlijk ook een broodbakmachine willen. Maar ben tot nu toe wel tevreden met m'n eigen manier van brood bakken. .
Don’t touch the girl,
she will cut your hands off,
and call it an accident.
pi_28730892
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 08:43 schreef Yorout het volgende:

[..]

Probeer anders een beetje zonnebloemolie op het staafje waar de haak op moet, alvorens te gaan bakken. Moet hij toch wel weer los komen Bij m'n AFK gaat hij bijna altijd direct los na het brood eruit gehaald te hebben en anders inderdaad 5 minuutjes in heet water en PLOPPERDEPLOP;los.
Normaal wil het wel weken in heet water. Maar nu ineens niet meer. Hij zit muurvast.
Kan dat kwaad? Bacterieen enzo. En voor het volgende brood. Met een sateprikker wel alle troep er onderuit kunnen krijgen, voor zover ik kan zien natuurlijk.
  dinsdag 12 juli 2005 @ 12:57:59 #19
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28734058
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 11:07 schreef Ingrid19 het volgende:

[..]

Normaal wil het wel weken in heet water. Maar nu ineens niet meer. Hij zit muurvast.
Kan dat kwaad? Bacterieen enzo. En voor het volgende brood. Met een sateprikker wel alle troep er onderuit kunnen krijgen, voor zover ik kan zien natuurlijk.
Combinatietang met een doekje ertussen erop zetten en hard trekken?
pi_28735521
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 12:57 schreef Yorout het volgende:

[..]

Combinatietang met een doekje ertussen erop zetten en hard trekken?
Goed plan! Zal kijken of het lukt!
pi_28735576
En met afwasmiddel de boel smeren?
Disclaimer: ik weet niet hoe de AFK eruit ziet, maar dit zou je misschien kunnen proberen?
pi_28736603
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 13:39 schreef poemojn het volgende:
En met afwasmiddel de boel smeren?
Disclaimer: ik weet niet hoe de AFK eruit ziet, maar dit zou je misschien kunnen proberen?
Ookal geprobeerd. Erg vreemd, want hij heeft al vaker vast gezeten en tot nu toe kwam hij altijd weer los d.m.v. smeren met afwasmiddel of weken in heet water. Ik ga maar eens op zoek naar een tang!
  woensdag 13 juli 2005 @ 15:37:41 #23
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28771678
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 14:06 schreef Ingrid19 het volgende:

[..]

Ookal geprobeerd. Erg vreemd, want hij heeft al vaker vast gezeten en tot nu toe kwam hij altijd weer los d.m.v. smeren met afwasmiddel of weken in heet water. Ik ga maar eens op zoek naar een tang!
und?
pi_28776429
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 15:37 schreef Yorout het volgende:

[..]

und?
Niet gelukt. Dan maar niet. Dan blijft hij er maar in zitten. Ik kan hem met de hand wel draaien, dus hopelijk doet hij het gewoon nog.
  woensdag 13 juli 2005 @ 22:06:17 #25
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28782970
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 18:33 schreef Ingrid19 het volgende:

[..]

Niet gelukt. Dan maar niet. Dan blijft hij er maar in zitten. Ik kan hem met de hand wel draaien, dus hopelijk doet hij het gewoon nog.
Heb je betonbrood gebakken?
pi_28785341
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 22:06 schreef Yorout het volgende:

[..]

Heb je betonbrood gebakken?
Nope, een doodnormaal kruidenbroodje. Hoop maar dat de bbm het nog wel gewoon doet. Maar dat merk ik vanzelf wel.
pi_28793572
Toen je de kneedhaak erin deed moest je toen hard duwen? Het kan dan zijn dat die iets scheef zit of verkeerd op de as en dan wordt het iid erg moeilijk om hem te verwijderen.
pi_28826382
Gisteren even bij de Albert Heijn gekeken voor de broodmixen van hun eigen merk.
De meeste leken me wel een beetje èrg zwaar volkoren / meergranen, dus ik heb maar een (kilo)pak tomaat/kaas genomen (daar wil ik broodjes van maken) en een pak Zaanse Snijder. Bij gelegenheid eens uitproberen!
pi_28826668
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 10:43 schreef assepoes het volgende:
Toen je de kneedhaak erin deed moest je toen hard duwen? Het kan dan zijn dat die iets scheef zit of verkeerd op de as en dan wordt het iid erg moeilijk om hem te verwijderen.
Nee, ook niet. Er was niks mee aan de hand. Nou ja, we zien wel of hij het nog doet!
pi_28843242
Ik heb eens vergeleken wat je nou precies voor al die soorten broodmix en meel kwijt bent, per pak en omgerekend naar 1 kilo... Hier het resultaat, van de soorten die ik tot zover gekocht heb:

Mixen:
Atlanta bruin, 500 gr (o.a. bij Super de Boer)..1,09 per pak = 2,18 per kilo
Hema (in 3 smaken), 500 gr.............................1,50 per pak = 3,00 per kilo
AH tomaat+kaas, 1 kg.......................................2,79 per pak = 2,79 per kilo
AH Zaanse Snijder, 1 kg.................................. 2,35 per pak = 2,35 per kilo
Sonneveld, 1 kg (o.a. bij C1000)......................2,89 per pak = 2,89 per kilo

Meel:
Soubry (diverse soorten), 2 kg (Marskramer)..4,95 per pak = 2,48 per kilo

Wie kan dit lijstje nog verder aanvullen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Scootmobiel op 17-07-2005 12:14:24 (-edit- (sorry, foutje)) ]
  † In Memoriam † vrijdag 15 juli 2005 @ 23:45:18 #31
7074 moussy
kuttekop
pi_28846567
Ik heb de laatste keer 99 cent voor een pak mix van Atlanta betaald. Aldi heeft ook kant en klare mixen 500 gram voor iets van onder de euro, weet de prijs niet meer.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zondag 17 juli 2005 @ 11:26:36 #32
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28877713
Heb gisteren weer 2 broodjes gebakken. Het is me opgevallen dat het brood mooi hoog rijst en dan ongeveer een uur voor het einde wat inzakt. DIt lijkt me normaal maar bij sommige mixen is het wel een behoorlijk stuk. Ik draai nadat hij klaar is het brood om en leg hem dan ondersteboven op een rooster. Uurtje afkoelen en dan snijden. Iemand nog tips om het bakken wat beter te laten verlopen zodat het brood wat minder inzakt?

Scootmobiel, volgens mij klopt die prijs van de Hema niet. Een zakje van 500 gr kost 1.50 wanneer niet in de aanbieding

Ik zal zo de prijzen van de molen eens opzoeken
  zondag 17 juli 2005 @ 12:20:52 #33
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28878914
Mix van de molen (De walvisch te Schiedam):

• Waldkorn 1 KG 2.25
  • Waldkorn Vital 1 KG 2.50
  • Pain du moulin (molenbrood) 1 KG 2.25
  • Maisbrood 1 KG 2.50

Aangezien deze mixen niet algemeen verkrijgbaar zijn lijkt het me niet handig het voorgaande lijstje hiermee uit te breiden. Maar jullie zijn in ieder geval op de hoogte
  • A nice warm vibraty feeling all through your guttiwuts!
    pi_28878985
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 11:26 schreef Yorout het volgende:
    Scootmobiel, volgens mij klopt die prijs van de Hema niet. Een zakje van 500 gr kost 1.50 wanneer niet in de aanbieding
    Je hebt helemaal gelijk Yorout, bedankt voor de tip!
    Tikfoutje gemaakt, en daardoor ook verkeerde kiloprijs berekend.
    Heb het inmiddels gecorrigeerd.

En over dat inzakken: het zou kunnen dat er dan te veel gist of suiker in de mix zit, of iets te weinig zout. Het toevoegen van 'zwaardere' ingrediënten wil ook nog weleens helpen, zoals zonnebloempitten, noten/vruchten, lijnzaad, sesamzaad enz.
    Maakt het nog lekker pittig ook!
    pi_29305615
    Enige tijd geleden heb ik een broodbakmachine via de airmiles aangeschaft. Helaas zit er alleen een duitse gebruiksaanwijzing bij. Ik ben helaas geen ster in Duits en ben nu dan ook op zoek naar een gebruiksaanwijzing in het Nederlands. Heeft iemand voor mij een kopietje van de Bomann broodbakmachine of een link naar een internetsite waar deze te vinden is?
    pi_29319988
    Misschien hebben ze er eentje op http://www.handleiding-online.nl
    Alleen is die site nu niet erg bereikbaar, heb ik de indruk. Probeer het daar later nog eens misschien.
      † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 14:22:35 #37
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_29323486
    Ik wil kwarkbrood (een kwarkbol) maken, iemand toevallig een recpet voor de broodbakmachine?
    pi_29325908
    Hier een recept voor kwarkbrood gevonden:
    quote:
    Benodigdheden:
    150 gr suiker
    1 zakje vanillesuiker
    2 eieren
    1 bakje kwark (= 450 gr) (of: 225 gr kwark en 225 yoghurt).
    500 gr witte tarwebloem (of 550 gr zelfrijzend tarwebloem)
    (1 zakje bakpoeder als de bloem niet zelfrijzend is)
    1,5 zakje rozijntjes (=450 gr)

Dit recept is eigenlijk bedoeld voor de heteluchtoven, maar in de BBM moet het volgens mij ook gewoon kunnen. Eerst de 'natte' ingrediënten erin doen en daarna de 'droge', met of zonder rozijnen. Net wat je zelf wilt.
    150 gram suiker lijkt me wel wat veel trouwens, maar ja, dat zal wel zo horen...

Je kunt het deeg ook in de BBM laten kneden (op de stand 'deeg') en dan zelf bakken in een heteluchtoven natuurlijk, als je die hebt:
    quote:
    Bakblik invetten met wat olie.
    Deeg in een bakblik doen en een beetje gladstrijken.
    Daarna een kopje koffieroom met een theelepel suiker vermengen en erover gieten.
    Goed over het deeg uitsmeren en het bakblik in een voorverwarmde oven plaatsen.
    In 45 tot 60 minuten goudbruin bakken op 200 graden C of stand 4.
    Na ± 45 minuten even erin prikken om te zien of het al gaar is.
    Als het brood goed is, het bakblik uit de oven halen en laten afkoelen.

En hier nog een ander recept, voor een groter kwarkbrood (onder 'Vegetarische Gerechten'):

(Om het in de BBM te kunnen maken, kan je denk ik het beste de helft van de hier aangegeven hoeveelheden gebruiken, anders past het niet in het bakblik.)
    quote:
    * 400 gram kwark
    * 200 gram suiker
    * 4 eieren
    * snufje zout
    * 12 eetlepels melk
    * 8 eetlepels sla-olie
    * 2 zakjes vanille suiker
    * 800 gram bloem
    * 2 zakjes bakpoeder
    * 4 theelepeltjes bakpoeder
    Succes ermee!

[ Bericht 1% gewijzigd door Scootmobiel op 01-08-2005 15:48:41 ]
    pi_29325984
    Ik at net twee minuten geleden brood uit een broodbakmachine, en het is niet verkeerd moet ik zeggen.
      maandag 1 augustus 2005 @ 15:52:01 #40
    15405 stigchel
    Dit is waar!
    pi_29326232
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 15:43 schreef skiczukie het volgende:
    Ik at net twee minuten geleden brood uit een broodbakmachine, en het is niet verkeerd moet ik zeggen.
    Ik heb dat inzakken ook. Ik weet dat het aan de afweging van gist, suiker en/of zout komt, maar mijn weegschaaltje weegt per 1 gram en niet per halve gram. Op de zakken van Soubry (ook bij de edah de verkrijgen overigens) staan zout, suiker en gist in halve grammen. Maakt een halve gram meer of minder echt zoveel uit?

Moet het precies 4,5gram zijn (bijvoorbeeld) om de 500 gram (bijvoorbeeld) meel goed te laten rijzen, of moet het precies 4,5 gram zijn omdat dat in verhouding staat tot de andere ingredienten? Met andere woorden, kan ik zout, suiker en gist gewoon in de juiste verhouding omrekenen naar hele grammen?

Ik krijg alleen mooie bolle broden met de zakken van AH. Die zijn ook erg lekker. Maar het hele idee is toch een beetje het zelf maken van zo'n brood. Anders kan je net zo goed een afbakbrood kopen.

Heeft die molen in schiedam ook kant en klare mixen? Ik had ooit eens een zak mix van een molen in dordrecht en dat was echt te lekker. Hoefde alleen maar gist, boter en water bij.
    pi_29334430
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 12:21 schreef Scootmobiel het volgende:
    Misschien hebben ze er eentje op http://www.handleiding-online.nl
    Alleen is die site nu niet erg bereikbaar, heb ik de indruk. Probeer het daar later nog eens misschien.
    Onwijs bedankt voor de tip!
    Hij staat er alleen niet bij....
    Iemand nog andere suggeties???
      † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 22:44:09 #42
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_29341113
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 15:41 schreef Scootmobiel het volgende:
    2 zakjes bakpoeder
    * 4 theelepeltjes bakpoeder
    Die snap ik niet

(en op welke stand zet je dan die BBM?
    Quick?
    pi_29343759
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 20:04 schreef Jepali het volgende:
    Onwijs bedankt voor de tip!
    Hij staat er alleen niet bij....
    Iemand nog andere suggeties???
    Graag gedaan. Maar jammer dat-ie er niet bij staat inderdaad.
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 22:44 schreef Loedertje het volgende:
    Die snap ik niet

(en op welke stand zet je dan die BBM?
    Quick?
    Nee, dat vond ik ook al zo raar... ik ging ervan uit dat ze '2 zakjes plus nog 4 theelepels' bakpoeder bedoelen, maar zeker weet je het nooit natuurlijk. Of zouden ze '2 zakjes bakpoeder plus 4 theelepels gist' bedoelen? Ik heb geen idee.

Zelf gebruik ik nooit bakpoeder, en heb er dus helaas geen ervaring mee, maar in een recept uit m'n BBM-handleiding wordt bij een bakpoederrecept (bananen/notenbrood) wel altijd de stand 'Quick' gebruikt inderdaad.

In dat recept wordt (bij een hoeveelheid van 250 gram meel) een halve theelepel bakpoeder gebruikt, plus nog een halve theelepel dubbelkoolzure soda.
    Ik zou zeggen, probeer het daar eens mee, in diezelfde verhouding dus, dan heb je toch een aardige kans op succes denk ik.
    pi_29359843
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 15:52 schreef stigchel het volgende:

[..]

Ik krijg alleen mooie bolle broden met de zakken van AH. Die zijn ook erg lekker. Maar het hele idee is toch een beetje het zelf maken van zo'n brood. Anders kan je net zo goed een afbakbrood kopen.
    De broodmix van de AH, vooral die hele grove
    pi_29360628
    Grrrrr we hebben sinds vorige week een broodbakmachine. Gisteren ben ik bij een supermarkt én een bakker gaan kijken voor o.a. gist. Ze hadden het beide niet
      dinsdag 2 augustus 2005 @ 15:42:55 #46
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_29361068
    quote:
    Op dinsdag 2 augustus 2005 15:27 schreef broodliefhebber het volgende:
    Grrrrr we hebben sinds vorige week een broodbakmachine. Gisteren ben ik bij een supermarkt én een bakker gaan kijken voor o.a. gist. Ze hadden het beide niet
    Heb je al gekeken bij een reformwinkel?
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_29361469
    Nee dat zal ik straks ff doen. Maar het verbaasde me. Die bakker hanteerde het argument dat ze geen gist hebben omdat ze op die locatie niet zelf bakken. Daarom heb ik maar een kant en klaar broodmix gekocht (boerenbruin en meergranen van Koopmans). Vandaag gebakken en het moet gezegd dat het zeker goed te eten is. Morgen wil ik graag verder experimenteren. Zelf mixen lijkt me toch leuker. Ik zag net ergens op een site een lekker recept voor Duvelbrood. Zie: http://www.broodrecepten.nl/recepten/duvels_brood.htm
    pi_29420910
    Weet iemand met welk programma je het tomaat/kaasbrood van de AH moet bakken?
    pi_29420970
    Ik denk gewoon op standaard...
    pi_29421374
    Ja, gewoon op standaard inderdaad. Voor de normale bruine en witte basisbroden.
    Lekkere mix trouwens, die tomaat/kaas van AH!
    pi_29421482
    Dankje! Ga 3 weken met de camper opstap en de broodmachine gaat lekker mee We hebben al 12 zakken broodmix gehaald
    pi_29427318
    haha veel (bak)plezier! Ik heb een vraag. Heb net een pak Soubry farine pour pain complet gekocht (voor bruinbrood). Het is dus een Frans merk. Nu is het verwarrende dat er ook Nederlandse aanwijzingen bij zijn. Het pak wordt in het Nederlands Tarwemeel voor volkorenbrood genoemd, maar in die aanwijzingen wordt dus steeds over bloem gesproken Betekent farine nu meel of betekent het bloem?
    pi_29428036
    Ik ben er vrijwel zeker van dat hier meel bedoeld is.
    Bloem is immers alleen het witte, volledig geraffineerde meel, waar alle 'zwaardere' onderdelen uitgefilterd zijn. Dat kan dus nooit volkoren zijn.

Het woord 'bloem' wordt wel vaker (ten onrechte) gebruikt waar eigenlijk meel bedoeld wordt. Maar voor brood heb je toch echt meel nodig, want bloem is daar veel te slap voor. Dat heeft te weinig stevigheid (glutenstructuur) om de boel goed te laten rijzen, vandaar dat dat meer voor lichtere baksels, zoals cake en patisserie, gebruikt wordt.
    pi_29428152
    Hoe zit het nou eigenlijk met het schoonhouden van zo'n machine? Is dat veel werk? Kun je de onderdelen in de afwasmachine stoppen? Ik heb zelf geen broodbakmachine, maar heb al wel een aantal keer brood uit zo'n machine gegeten bij andere mensen, en dat is me zeer goed bevallen.
    pi_29428568
    Ok thnx, ik wist dat je met meel moet werken vandaar de vraag @its_me: de machine van onskun je niet in de afwasmachine stoppen. Je hebt een broodbak die je moet wassen en de deeghaak. De deeghaak is na het bakken gemakkelijk te verwijderen en zo niet dan moet je even weken (10 minuten). Met een houtprikkertje of een wattenstaafje o.i.d. verwijder je de restjes deeg die in het oog van de deeghaak zitten. De broodbak kun je meteen met heet water afspoelen nadat deze is afgekoeld. De reden dat deze spullen niet in de afwasmachine mogen is omdat de anti-aanbaklaag anders naar de vernieling geholpen wordt. Maar het schoonmaken is weinig werk: een kwestie van een paar minuten.
    pi_29428641
    Afwasmachine zou ik niet doen, lijkt me inderdaad niet goed voor de anti-aanbaklaag, en het is ook niet nodig.

Het enige wat je hoeft te doen is na gebruik even het bakblik uitvegen met een sponsje of zachte (afwas)borstel en warm water, evt. met wat afwasmiddel erbij.
    Door de gladde anti-aanbaklaag heb je 'm zo schoon en hij kan gelijk weer de machine in.
    Verder hoef je geen onderdelen van de machine schoon te maken of te onderhouden, dus je hebt er vrijwel geen werk aan.

Ik sluit me volledig aan bij de post van Broodliefhebber hierboven.

[ Bericht 8% gewijzigd door Scootmobiel op 04-08-2005 19:59:24 (aanvulling) ]
    pi_29428844
    Klopt, goede aanvulling!
    pi_29542806
    heb net kant en klaar mix van ah gekocht maar hoeveel moet ik hier nu van gebruiken in de bbm(afk)en hoeveel water moet er nu bij?(mix voor zaanse snijder)
    pi_29544006
    Per brood (van 500 gram meel) heb je een hele AFK-maatbeker vol met handwarm water nodig (vullen tot aan de rand), plus nog een laagje water van ± 1 cm hoog in diezelfde maatbeker. Dan zit je altijd goed.

Ik heb laatst ook zo'n zak Zaanse Snijder-mix gekocht bij de AH, maar nog niet uitgeprobeerd. Ik ben benieuwd hoe de jouwe wordt, succes ermee!
    pi_29544887
    ga mijn best doen, wordt het eerste baksel dus zoek maar dekking hahahaha
    pi_29556547
    wat is de beste machine?
    hoofdletters kosten teveel tijd
    don't avoid pain to gain pleasure
    niet iedereen is iedereen
    pi_29557252
    quote:
    Op woensdag 13 juli 2005 18:33 schreef Ingrid19 het volgende:

[..]

Ik heb nooit genoeg geduld om 5 minuten warm water te kweken, daarom gebruik ik altijd een houten spatel of nagelborsteltje. Even tikken op de arm en het zit los.

Is het nog gelukt, trouwens?

Oh ja - laten zitten na het bakken? Lijkt met niet zo fijn, als je ziet wat er nog allemaal voor broodresten onder zit waar je niet bij kunt.

VRAAG (juiste topic??):
    Als je brood hebt gebakken, hoe voorkom je dan dat het in een dag tijd is uitgedroogd?
    Ik heb het volgende al geprobeerd:
    - in de machine laten afkoelen, dan snijden
    - warm gesneden in een plastic zak
    - in een luchtdichte taartvorm bewaren
    - extra 'velletje' nat papier bijvoegen

en niks helpt... We bakken trouwens altijd heel donker brood met die 9-granenmeel van Soubry (of zoiets) van de Macro. Dit is het recept dat we gebruiken:
    - 100 gram witbrood-meel
    - 500 gram 9-granenmeel
    - 7 gram droog gist
    - 330ml water
    - 1 1/2 theelepeltje zout
    - 1 eetlepel honing
    - 1 eetlepel boter

[ Bericht 0% gewijzigd door Bright op 11-08-2005 12:19:52 ]
    pi_29557849
    quote:
    Op donderdag 11 augustus 2005 12:11 schreef Bright het volgende:
    Ik heb nooit genoeg geduld om 5 minuten warm water te kweken
    Gewoon heet water uit de kraan gebruiken joh...!!
    Of komt er bij jou alleen maar koud water uit de kraan?
    quote:
    Als je brood hebt gebakken, hoe voorkom je dan dat het in een dag tijd is uitgedroogd?
    Daar is helaas weinig aan te doen, vrees ik... Dat heb je nou eenmaal bij zelfgebakken brood, omdat er geen conserveermiddel in zit.
    Je zou eventueel een verkruimeld vitamine C-tabletje toe kunnen voegen aan het deeg, misschien maakt dat wat uit, omdat het een anti-oxidant is.
    pi_29561115
    lol - ik bedoel dus dat ik geen tijd heb om heet water in de bak te doen en vervolgens 5 minuten te wachten

Helemaal niets tegen het uitdrogen? Ik las wel in zo'n broodbakboek dat hele graankorrels het brood vochtiger houden, maar ja ... dit is al flink donker brood met hele korrels.
    pi_29569242
    Ik laat het brood een uurtje afkoelen, snijd het dan en vries het dan gelijk in. Na ontdooien smaakt het dan als vers
    pi_29569495
    lieve mensen, nogmaals. ze is bijna jarig en ik wil graag iets huishoudelijks geven, dat vindt ze fijn. dus welke machine maakt gewoon het beste brood?
    pi_29569936
    quote:
    Op donderdag 11 augustus 2005 22:52 schreef zoalshetis het volgende:
    lieve mensen, nogmaals. ze is bijna jarig en ik wil graag iets huishoudelijks geven, dat vindt ze fijn. dus welke machine maakt gewoon het beste brood?
    Ik zou voor de AFK BM-2 gaan. Prima machine, niet duur en kwam als beste uit de test van Kassa. O.a. te koop bij de Marskramer. Aanradertje!

pi_29581806
    quote:
    Op donderdag 11 augustus 2005 22:44 schreef broodliefhebber het volgende:
    Ik laat het brood een uurtje afkoelen, snijd het dan en vries het dan gelijk in. Na ontdooien smaakt het dan als vers
    Hmmm ... om voor 1 dag al in te vriezen... Maar ok, ik probeer het gewoon - niet geschoten is altijd mis
      maandag 15 augustus 2005 @ 14:35:58 #69
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_29656520
    ik heb net zo'n afk machine gekocht. leuk ding, maar er zat een vreemd haakje bij zie: http://img363.imageshack.us/my.php?image=haakjeafk8ih.jpg

weet iemand waar deze voor dient, want in de gebruiksaanwijzing wordt er niet over gerept.
    pi_29657209
    Hmmm ... ik gok om achter/onder de deeghaak te hangen zodat je die er gemakkelijk(er) uit komt krijgen.
    (Je leest ook hier soms dat de mensen de haak niet gemakkelijk loskrijgen)

maar ja, je mag niet met metaal in de bak komen, dus eigenlijk snap ik het niet.

Staat er niks in de handleiding over geschreven?
      maandag 15 augustus 2005 @ 15:00:17 #71
    21210 Paladin82
    In Black and White
    pi_29657224
    quote:
    Op maandag 15 augustus 2005 14:35 schreef zoalshetis het volgende:
    ik heb net zo'n afk machine gekocht. leuk ding, maar er zat een vreemd haakje bij zie: http://img363.imageshack.us/my.php?image=haakjeafk8ih.jpg

weet iemand waar deze voor dient, want in de gebruiksaanwijzing wordt er niet over gerept.
    Dat vroeg ik mij in eerste instantie ook af bij mijn severin broodbakmachine. Na het boekje nog is doorgelezen te hebben. Blijkt het dus een broodhaak uittrekker te zijn. Oftewel als je kneedhaak is blijven zitten in je brood steek je dit ding erin en kan je hem er eenvoudig uittrekken.
    yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
    pi_29658107
    quote:
    Op maandag 15 augustus 2005 15:00 schreef Paladin82 het volgende:
    Dat vroeg ik mij in eerste instantie ook af bij mijn severin broodbakmachine. Na het boekje nog is doorgelezen te hebben. Blijkt het dus een broodhaak uittrekker te zijn. Oftewel als je kneedhaak is blijven zitten in je brood steek je dit ding erin en kan je hem er eenvoudig uittrekken.
    Klopt. Hij is inderdaad niet bedoeld om de kneedhaak uit het bakblik te trekken, want dan kan de anti-aanbaklaag beschadigd raken, maar om de kneedhaak uit het brood te trekken.

Hier even wat uitleg uit deel 4 van dit topic:
    quote:
    Scootmobiel - donderdag 23 juni 2005 @ 22:01
    Ja, die heb ik er ook bij, zo'n soort 'sinterklaasstaf'... Die is om de kneedvleugel uit je brood te peuteren als-ie daarin is blijven zitten.
    Vasthouden bij het spiraalgedeelte, korte omgebogen eindje in gat van kneedvleugel steken en voorzichtig uit het brood trekken.
      maandag 15 augustus 2005 @ 16:09:35 #73
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_29659320
    mijn dank is groot. zo staat ook het gewicht verkeerd op de machine, bleek na een telefoontje. en nu staat de cibatta te rijzen!
    pi_29663504
    quote:
    Op donderdag 11 augustus 2005 12:11 schreef Bright het volgende:

Is het nog gelukt, trouwens?

Oh ja - laten zitten na het bakken? Lijkt met niet zo fijn, als je ziet wat er nog allemaal voor broodresten onder zit waar je niet bij kunt.
    Nope, niet gelukt.
    Hij zit er nog steeds in. En de broodresten heb ik er met een sateprikker onderuit gehaald.
    Tot nu toe trouwens niet weer gebruikt.
    pi_30128159
    Afgelopen zondag zijn we met een vriend van ons naar de Bakkersmolen in Wildert (België) geweest, net over de grens. Daar kan je zien hoe ze met grote, puffende stoommachines het deeg mengen en kneden, en ze verkopen er ook allerlei soorten meel.

(Met dat treintje ben ik ook mee geweest, leuke rondrit!)

Ik heb daar 2 kilo lichtbruin tarwemeel gekocht in het bijbehorende winkeltje (kostte maar 1,10 euro voor 2 kilo!) , en er inmiddels een brood mee gebakken in de BBM. Heerlijk hoor! Niet te licht en niet te zwaar, en veel smaak.

Dus als je daar eens in de buurt bent en van lekker aromatisch en ambachtelijk brood houdt, moet je daar beslist eens meel gaan halen!
    pi_30396404
    Voor de verjaardag van mn vriendin zon afk machienetje gekauft...
    A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
    pi_30402908
    quote:
    Op donderdag 8 september 2005 19:48 schreef Joene het volgende:
    Voor de verjaardag van mn vriendin zon afk machienetje gekauft...
    Mooi cadeau !
    pi_30411047
    Leuk om te doen, lekker om te eten, maar... het 'droog brood de volgende dag'-probleem begint nu zo op te spelen dat vrouwlief maar weer liever brood koopt

Het brood dat je bakt moet dus echt dezelfde dag nog op. Dus minder bakken, maar ik voel er eigenlijk ook niet zoveel voor om elke ochtend het brood te gaan snijden; om de andere dag is prima ...

Nou ja - komend weekend maar even experimenteren met kleinere broden (bijv. 300 gram meel ipv. 500) Lukt dat niet, dan wordt 't machine-opruim-dag
    pi_30411673
    Wat ik altijd doe is: een brood bakken, de helft dezelfde dag opeten, de andere helft gesneden de vriezer in ( na ongeveer een uur afkoelen) en 's avonds voordat we naar bed gaan weer het brood uit de vriezer en de volgende dag heb je geen droog brood.
    pi_30417479
    Ja, of wat meer zonnebloemolie en/of water toevoegen aan het meel, dat wil ook nog weleens helpen.
    pi_30418475
    Scoor, nee, dat helpt niet; uiteraard is de hoeveelheid water goed (anders rijst het teveel of wordt het deeg te klef) en ik doe er al een scheut olijfolie in.

assepoes, dat is wel een idee; wij waren gewend om een gekocht brood in de vriezer te gooien en al naar gelang er 2 of 3 boterhamen uit te halen. Dat lukt niet met eigen gesneden brood (omdat alles vastplakt)
    Ik heb er ook wel aan gedacht, maar zover is het nog niet, voornamelijk omdat ik een uur later al op m'n werk zit en het dan erg moeilijk wordt om het brood thuis in de vriezer te doen. (Daarnaast hebben we ook geen plastic zakken meer daarvoor, maar die zijn te halen )
    pi_30418883
    Het hoeft niet perse een uur later als je brood maar goed genoeg is afgekoeld om het te kunnen snijden. Ook kan je in het weekend voorbakken. Soms maak ik in het weekend meer brood, alvast voor door de week en pak ik het per portie in. Wel haal in het altijd de avond van te voren het brood eruit, omdat het 's ochtends anders niet op tijd is ontdooid. Ik heb niet zo'n goede ervaringen met het ontdooien van zelfgebakken brood mbv de magnetron.
    pi_30418899
    quote:
    Op vrijdag 9 september 2005 12:48 schreef Bright het volgende:
    Scoor, nee, dat helpt niet; uiteraard is de hoeveelheid water goed (anders rijst het teveel of wordt het deeg te klef) en ik doe er al een scheut olijfolie in.
    Ah, okee.
    Ik heb het in het begin nl. weleens gehad dat ik iets te weinig water had gebruikt, waardoor het inderdaad niet goed rees, maar ook heel droog werd. En wat extra olie deed het ook goed, vandaar.
    Een fijngemalen tabletje vitamine C wordt ook weleens aangeraden voor het rijzen (ik heb daar zelf overigens weinig ervaring mee), maar ik zou me wel kunnen voorstellen dat dat ook de houdbaarheid ten goede komt, omdat het een antioxidant is. Dat is misschien nog uit te proberen.

Zelf heb ik eigenlijk nooit last van uitgedroogd brood, ik kan het makkelijk 3 dagen bewaren zonder dat het erg achteruit gaat... ik vraag me dan ook af wat in jouw geval de oorzaak kan zijn.
    Succes ermee in ieder geval!
    pi_30419088
    Ik denk dat het ook een kwestie van smaak is. ik ken ook zat mensen die alleen brood eten dat op die dag zelf is gekocht (of uit de vriezer komt), maar niet eten als het al een dag ligt, omdat ze het dan te droog vinden. Daar heb ik absoluut geen last van.
    pi_30594548
    Goed het brood wat eruit komt is prima , maar nu het snijden , we zijn daar geen ster in om met de hand mooie gelijkmatige plakken te krijgen , iemand tips ? of iemand die een snijmachine kan aanbevelen of juist afraden ?
    A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
    pi_30594818
    Wat dacht je van een electrisch mes? Dat snijd er ook makkelijk doorheen. Belangrijk is wel dat je het brood niet te warm snijdt, want dan lukt het idd niet om mooie plakken te snijden.
    pi_30595036
    quote:
    Op donderdag 15 september 2005 09:18 schreef assepoes het volgende:
    Wat dacht je van een electrisch mes? Dat snijd er ook makkelijk doorheen. Belangrijk is wel dat je het brood niet te warm snijdt, want dan lukt het idd niet om mooie plakken te snijden.
    ik denk niet dat het aan de temperatuur van het brood ligt ,maar aan mijn snijkunsten
    pi_30599048
    Electrisch mes, niet te hard duwen en niet 'wiebelen' tijdens het snijden.
    Laat het brood liggen en verplaats je lichaam steeds iets naar achteren, zodat je handeling voor elke snede precies hetzelfde is.
    En verder: veel brood eten, dan kun je veel oefenen
    pi_30599229
    gewoon een scherp broodmes gaat prima hier. ik laat het brood een paar uur afkoelen, dan snijd ik het helemaal en vries het direct in. sneedjes blijven niet aan elkaar plakken hier. over een half uurtje het kaas/tomaat brood van appie proberen. oh ja ik doe standaard bij elk brood nog 1/4 zakje droge gist.
    pi_30600380
    Hoe bedoel je, zoalshetis, met dat 1/4 zakje gist ... Gebruik jij dan kant-en-klaar meel? Dus waar de gist al in zit?
    pi_30601669
    quote:
    Op donderdag 15 september 2005 13:03 schreef Bright het volgende:
    Hoe bedoel je, zoalshetis, met dat 1/4 zakje gist ... Gebruik jij dan kant-en-klaar meel? Dus waar de gist al in zit?
    ik doe bij recepten altijd een kwart zakje gist extra. en ja ik koop ook van die kant en klare meelzakken. zoals nu dus die met tomaat en kaas van appie.
    gaat om 1,5 lb brood.
      donderdag 20 oktober 2005 @ 11:17:21 #92
    27865 Yorout
    Are we negotiating?
    pi_31576967
    Ok, ik ben geloof ik niet de enige die even geen tijd had voor dit topic

Een nieuw vraagje. Ik ben een beetje aan het experimenteren met mixen en meel mengen. Zo kan ik bijvoorbeeld het 9 granen meel van Soubry vermengen met tarwemeel waardoor ik het wat lekkerder vindt. Het nadeel is echter dat het brood zo kruimelig en los wordt hierdoor. Dit heb ik ook als ik zelf een broodje construeer met losse (tarwe)meel, water, boter, suiker, zout en gist.

Als je een kant en klare mix hebt zitten er toch nog wat extra middeltjes door die er blijkbaar voor zorgen dat het brood lekker vast wordt en niet zo snel uitdroogt.

Wat doen jullie hieraan om deze middeltjes na te bootsen?
    pi_31579373
    Yorout, ik meng het 9 granen meel weleens met dat gelige meel voor krentebollen in 4 delen 9-granen-meel op 1 deel krentebollenmeel (of hoe dat ook mag heten) Dat gaat prima - lekker brood!

En een scheutje vloeibare olie erbij helpt ook. Wat honing en wat gist en je bent klaar. Eventueel zou je nog een klein eitje kunnen toevoegen, maar dan moet je direct bakken, dus niet 's nachts pas aan laten gaan.

Als je brood erg kruimelig is, dan heb je misschien iets te weinig water gebruikt.

In die kant-en-klare mix zitten vast wat antioxidanten; zoals eerder gezegd kun je dan misschien wat vitamine C tabletjes verpulveren en erdoorheen doen, maar dat heb ik nooit geprobeerd.
      donderdag 20 oktober 2005 @ 14:23:40 #94
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_31579557
    zou melk niet ook een goede 'binder' zijn?
    pi_31582209
    quote:
    Op donderdag 20 oktober 2005 11:17 schreef Yorout het volgende:
    Als je een kant en klare mix hebt zitten er toch nog wat extra middeltjes door die er blijkbaar voor zorgen dat het brood lekker vast wordt en niet zo snel uitdroogt.

Wat doen jullie hieraan om deze middeltjes na te bootsen?
    Bij de reformman hier op de markt heb ik laatst een zakje broodverbetermiddel gekocht. Dat bevat enzymen en vitamine C, is puur natuur en is heel geschikt om de oorspronkelijke eigenschappen (qua rijzen en zo) te verbeteren en deze bij al wat ouder meel weer terug te brengen, zei hij. (En met 'ouder' bedoelde hij meel wat al zes weken of langer staat.)

Dus, misschien helpt dit voor jouw probleem ook wel... Het lijkt me in ieder geval wel het uitproberen waard. Succes in ieder geval!
    pi_31679912
    Ik mix altijd de meelsoorten van Souzie voor de helft aan met gewone tarwebloem, 1 gr gist extra en lukt altijd. Super lekker en de helft goedkoper.
    pi_31774275
    Hoi, heb gister zo'n ding gekocht.. alleen nu heb ik hem aangezet.. kom ik beneden en maak hem open is het gewoon een laag meel met een krokant korstje . wat doe ik fout.

Deze heb ik
    pi_31774277
    OJa ik krijg het blik er niet uit . hoe moet dat precies?
    pi_31775049
    Inmiddels kan ik het ook snijden :-)

@tonks , klep open blik een kwartslagje draaien en optillen
    pi_31775107
    Joene bedankt,

Ben er ook inmiddels achter wat er was, was dat kneed dingentje vergeten
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')