abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28785341
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 22:06 schreef Yorout het volgende:

[..]

Heb je betonbrood gebakken?
Nope, een doodnormaal kruidenbroodje. Hoop maar dat de bbm het nog wel gewoon doet. Maar dat merk ik vanzelf wel.
pi_28793572
Toen je de kneedhaak erin deed moest je toen hard duwen? Het kan dan zijn dat die iets scheef zit of verkeerd op de as en dan wordt het iid erg moeilijk om hem te verwijderen.
pi_28826382
Gisteren even bij de Albert Heijn gekeken voor de broodmixen van hun eigen merk.
De meeste leken me wel een beetje èrg zwaar volkoren / meergranen, dus ik heb maar een (kilo)pak tomaat/kaas genomen (daar wil ik broodjes van maken) en een pak Zaanse Snijder. Bij gelegenheid eens uitproberen!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_28826668
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 10:43 schreef assepoes het volgende:
Toen je de kneedhaak erin deed moest je toen hard duwen? Het kan dan zijn dat die iets scheef zit of verkeerd op de as en dan wordt het iid erg moeilijk om hem te verwijderen.
Nee, ook niet. Er was niks mee aan de hand. Nou ja, we zien wel of hij het nog doet!
pi_28843242
Ik heb eens vergeleken wat je nou precies voor al die soorten broodmix en meel kwijt bent, per pak en omgerekend naar 1 kilo... Hier het resultaat, van de soorten die ik tot zover gekocht heb:

Mixen:
Atlanta bruin, 500 gr (o.a. bij Super de Boer)..1,09 per pak = 2,18 per kilo
Hema (in 3 smaken), 500 gr.............................1,50 per pak = 3,00 per kilo
AH tomaat+kaas, 1 kg.......................................2,79 per pak = 2,79 per kilo
AH Zaanse Snijder, 1 kg.................................. 2,35 per pak = 2,35 per kilo
Sonneveld, 1 kg (o.a. bij C1000)......................2,89 per pak = 2,89 per kilo

Meel:
Soubry (diverse soorten), 2 kg (Marskramer)..4,95 per pak = 2,48 per kilo

Wie kan dit lijstje nog verder aanvullen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Scootmobiel op 17-07-2005 12:14:24 (-edit- (sorry, foutje)) ]
  † In Memoriam † vrijdag 15 juli 2005 @ 23:45:18 #31
7074 moussy
kuttekop
pi_28846567
Ik heb de laatste keer 99 cent voor een pak mix van Atlanta betaald. Aldi heeft ook kant en klare mixen 500 gram voor iets van onder de euro, weet de prijs niet meer.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zondag 17 juli 2005 @ 11:26:36 #32
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28877713
Heb gisteren weer 2 broodjes gebakken. Het is me opgevallen dat het brood mooi hoog rijst en dan ongeveer een uur voor het einde wat inzakt. DIt lijkt me normaal maar bij sommige mixen is het wel een behoorlijk stuk. Ik draai nadat hij klaar is het brood om en leg hem dan ondersteboven op een rooster. Uurtje afkoelen en dan snijden. Iemand nog tips om het bakken wat beter te laten verlopen zodat het brood wat minder inzakt?

Scootmobiel, volgens mij klopt die prijs van de Hema niet. Een zakje van 500 gr kost 1.50 wanneer niet in de aanbieding

Ik zal zo de prijzen van de molen eens opzoeken
A nice warm vibraty feeling all through your guttiwuts!
  zondag 17 juli 2005 @ 12:20:52 #33
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28878914
Mix van de molen (De walvisch te Schiedam):

• Waldkorn 1 KG 2.25
  • Waldkorn Vital 1 KG 2.50
  • Pain du moulin (molenbrood) 1 KG 2.25
  • Maisbrood 1 KG 2.50

Aangezien deze mixen niet algemeen verkrijgbaar zijn lijkt het me niet handig het voorgaande lijstje hiermee uit te breiden. Maar jullie zijn in ieder geval op de hoogte
  • A nice warm vibraty feeling all through your guttiwuts!
    pi_28878985
    quote:
    Op zondag 17 juli 2005 11:26 schreef Yorout het volgende:
    Scootmobiel, volgens mij klopt die prijs van de Hema niet. Een zakje van 500 gr kost 1.50 wanneer niet in de aanbieding
    Je hebt helemaal gelijk Yorout, bedankt voor de tip!
    Tikfoutje gemaakt, en daardoor ook verkeerde kiloprijs berekend.
    Heb het inmiddels gecorrigeerd.

En over dat inzakken: het zou kunnen dat er dan te veel gist of suiker in de mix zit, of iets te weinig zout. Het toevoegen van 'zwaardere' ingrediënten wil ook nog weleens helpen, zoals zonnebloempitten, noten/vruchten, lijnzaad, sesamzaad enz.
    Maakt het nog lekker pittig ook!
    pi_29305615
    Enige tijd geleden heb ik een broodbakmachine via de airmiles aangeschaft. Helaas zit er alleen een duitse gebruiksaanwijzing bij. Ik ben helaas geen ster in Duits en ben nu dan ook op zoek naar een gebruiksaanwijzing in het Nederlands. Heeft iemand voor mij een kopietje van de Bomann broodbakmachine of een link naar een internetsite waar deze te vinden is?
    pi_29319988
    Misschien hebben ze er eentje op http://www.handleiding-online.nl
    Alleen is die site nu niet erg bereikbaar, heb ik de indruk. Probeer het daar later nog eens misschien.
      † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 14:22:35 #37
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_29323486
    Ik wil kwarkbrood (een kwarkbol) maken, iemand toevallig een recpet voor de broodbakmachine?
    pi_29325908
    Hier een recept voor kwarkbrood gevonden:
    quote:
    Benodigdheden:
    150 gr suiker
    1 zakje vanillesuiker
    2 eieren
    1 bakje kwark (= 450 gr) (of: 225 gr kwark en 225 yoghurt).
    500 gr witte tarwebloem (of 550 gr zelfrijzend tarwebloem)
    (1 zakje bakpoeder als de bloem niet zelfrijzend is)
    1,5 zakje rozijntjes (=450 gr)

Dit recept is eigenlijk bedoeld voor de heteluchtoven, maar in de BBM moet het volgens mij ook gewoon kunnen. Eerst de 'natte' ingrediënten erin doen en daarna de 'droge', met of zonder rozijnen. Net wat je zelf wilt.
    150 gram suiker lijkt me wel wat veel trouwens, maar ja, dat zal wel zo horen...

Je kunt het deeg ook in de BBM laten kneden (op de stand 'deeg') en dan zelf bakken in een heteluchtoven natuurlijk, als je die hebt:
    quote:
    Bakblik invetten met wat olie.
    Deeg in een bakblik doen en een beetje gladstrijken.
    Daarna een kopje koffieroom met een theelepel suiker vermengen en erover gieten.
    Goed over het deeg uitsmeren en het bakblik in een voorverwarmde oven plaatsen.
    In 45 tot 60 minuten goudbruin bakken op 200 graden C of stand 4.
    Na ± 45 minuten even erin prikken om te zien of het al gaar is.
    Als het brood goed is, het bakblik uit de oven halen en laten afkoelen.

En hier nog een ander recept, voor een groter kwarkbrood (onder 'Vegetarische Gerechten'):

(Om het in de BBM te kunnen maken, kan je denk ik het beste de helft van de hier aangegeven hoeveelheden gebruiken, anders past het niet in het bakblik.)
    quote:
    * 400 gram kwark
    * 200 gram suiker
    * 4 eieren
    * snufje zout
    * 12 eetlepels melk
    * 8 eetlepels sla-olie
    * 2 zakjes vanille suiker
    * 800 gram bloem
    * 2 zakjes bakpoeder
    * 4 theelepeltjes bakpoeder
    Succes ermee!

[ Bericht 1% gewijzigd door Scootmobiel op 01-08-2005 15:48:41 ]
    pi_29325984
    Ik at net twee minuten geleden brood uit een broodbakmachine, en het is niet verkeerd moet ik zeggen.
      maandag 1 augustus 2005 @ 15:52:01 #40
    15405 stigchel
    Dit is waar!
    pi_29326232
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 15:43 schreef skiczukie het volgende:
    Ik at net twee minuten geleden brood uit een broodbakmachine, en het is niet verkeerd moet ik zeggen.
    Ik heb dat inzakken ook. Ik weet dat het aan de afweging van gist, suiker en/of zout komt, maar mijn weegschaaltje weegt per 1 gram en niet per halve gram. Op de zakken van Soubry (ook bij de edah de verkrijgen overigens) staan zout, suiker en gist in halve grammen. Maakt een halve gram meer of minder echt zoveel uit?

Moet het precies 4,5gram zijn (bijvoorbeeld) om de 500 gram (bijvoorbeeld) meel goed te laten rijzen, of moet het precies 4,5 gram zijn omdat dat in verhouding staat tot de andere ingredienten? Met andere woorden, kan ik zout, suiker en gist gewoon in de juiste verhouding omrekenen naar hele grammen?

Ik krijg alleen mooie bolle broden met de zakken van AH. Die zijn ook erg lekker. Maar het hele idee is toch een beetje het zelf maken van zo'n brood. Anders kan je net zo goed een afbakbrood kopen.

Heeft die molen in schiedam ook kant en klare mixen? Ik had ooit eens een zak mix van een molen in dordrecht en dat was echt te lekker. Hoefde alleen maar gist, boter en water bij.
    pi_29334430
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 12:21 schreef Scootmobiel het volgende:
    Misschien hebben ze er eentje op http://www.handleiding-online.nl
    Alleen is die site nu niet erg bereikbaar, heb ik de indruk. Probeer het daar later nog eens misschien.
    Onwijs bedankt voor de tip!
    Hij staat er alleen niet bij....
    Iemand nog andere suggeties???
      † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 22:44:09 #42
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_29341113
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 15:41 schreef Scootmobiel het volgende:
    2 zakjes bakpoeder
    * 4 theelepeltjes bakpoeder
    Die snap ik niet

(en op welke stand zet je dan die BBM?
    Quick?
    pi_29343759
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 20:04 schreef Jepali het volgende:
    Onwijs bedankt voor de tip!
    Hij staat er alleen niet bij....
    Iemand nog andere suggeties???
    Graag gedaan. Maar jammer dat-ie er niet bij staat inderdaad.
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 22:44 schreef Loedertje het volgende:
    Die snap ik niet

(en op welke stand zet je dan die BBM?
    Quick?
    Nee, dat vond ik ook al zo raar... ik ging ervan uit dat ze '2 zakjes plus nog 4 theelepels' bakpoeder bedoelen, maar zeker weet je het nooit natuurlijk. Of zouden ze '2 zakjes bakpoeder plus 4 theelepels gist' bedoelen? Ik heb geen idee.

Zelf gebruik ik nooit bakpoeder, en heb er dus helaas geen ervaring mee, maar in een recept uit m'n BBM-handleiding wordt bij een bakpoederrecept (bananen/notenbrood) wel altijd de stand 'Quick' gebruikt inderdaad.

In dat recept wordt (bij een hoeveelheid van 250 gram meel) een halve theelepel bakpoeder gebruikt, plus nog een halve theelepel dubbelkoolzure soda.
    Ik zou zeggen, probeer het daar eens mee, in diezelfde verhouding dus, dan heb je toch een aardige kans op succes denk ik.
    pi_29359843
    quote:
    Op maandag 1 augustus 2005 15:52 schreef stigchel het volgende:

[..]

Ik krijg alleen mooie bolle broden met de zakken van AH. Die zijn ook erg lekker. Maar het hele idee is toch een beetje het zelf maken van zo'n brood. Anders kan je net zo goed een afbakbrood kopen.
    De broodmix van de AH, vooral die hele grove
    pi_29360628
    Grrrrr we hebben sinds vorige week een broodbakmachine. Gisteren ben ik bij een supermarkt én een bakker gaan kijken voor o.a. gist. Ze hadden het beide niet
      dinsdag 2 augustus 2005 @ 15:42:55 #46
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_29361068
    quote:
    Op dinsdag 2 augustus 2005 15:27 schreef broodliefhebber het volgende:
    Grrrrr we hebben sinds vorige week een broodbakmachine. Gisteren ben ik bij een supermarkt én een bakker gaan kijken voor o.a. gist. Ze hadden het beide niet
    Heb je al gekeken bij een reformwinkel?
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_29361469
    Nee dat zal ik straks ff doen. Maar het verbaasde me. Die bakker hanteerde het argument dat ze geen gist hebben omdat ze op die locatie niet zelf bakken. Daarom heb ik maar een kant en klaar broodmix gekocht (boerenbruin en meergranen van Koopmans). Vandaag gebakken en het moet gezegd dat het zeker goed te eten is. Morgen wil ik graag verder experimenteren. Zelf mixen lijkt me toch leuker. Ik zag net ergens op een site een lekker recept voor Duvelbrood. Zie: http://www.broodrecepten.nl/recepten/duvels_brood.htm
    pi_29420910
    Weet iemand met welk programma je het tomaat/kaasbrood van de AH moet bakken?
    pi_29420970
    Ik denk gewoon op standaard...
    pi_29421374
    Ja, gewoon op standaard inderdaad. Voor de normale bruine en witte basisbroden.
    Lekkere mix trouwens, die tomaat/kaas van AH!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')