Zo redeneer ik eigenlijk niet, en al helemaal niet t.o.v. een potentiële biefstuk.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:24 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ok, ja tuurlijk. Echter zijn er wel dingen wat je zelf ook niet zou willen dat met jouw gebeurd. Dat zal bij ieder toch wel gelijk zijn. Daarvanuit redeneer je dat je dat ook niet moet doen bij andere wezens o.a.
Daar is volgens mij wel sprake van.quote:Dan is het geen hype, maar bewustwording. Een hype is een trend, dus dat mensen vegetarier worden om het vegetarier zijn en om mee te doen met de grote groep. Daar is zeker geen sprake van.
staat er op 'fair trade' of 'max havelaar fair trade'. Maar je hebt nog wat andere keurmerken geloof ik.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:25 schreef Martijn_77 het volgende:
Waaraan zijn fair trade goederen eingelijk aan te herkenen?
Of is er geen universeel merkteken voor?
Hoe redeneer jij dan? Vanuit een geloofsperspectief?quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:27 schreef heiden6 het volgende:
Zo redeneer ik eigenlijk niet, en al helemaal niet t.o.v. een potentiële biefstuk.
Leg uit waarom dan?quote:Daar is volgens mij wel sprake van.
Nou nee, niet echt.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:41 schreef TechXP het volgende:
[..]
Hoe redeneer jij dan? Vanuit een geloofsperspectief?
Dat is denk ik meer een symtoom van die rage.quote:Leg uit waarom dan?
ra·ge (de ~, ~s)
1 iets dat op zeker ogenblik sterk in de mode is => hype
Ik weet niet waarom het sterk in de mode is nl. Ik zie alleen dat het even tijdens de veeziekte crissisen steigende is. Volgens mij zit er al jaren een soortgelijke lijn in van steiging.
Wat je misschien een beetje hype kan noemen is dat flexitarier. Van die mensen die vegetarisch doen, maar af en toe toch niet...dus af en toe makkelijk doen.]
Je gelooft niet dat ik voornamelijk belangeloos dingen doe? Dat ik er geen absolute winst uit behaal?quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:46 schreef heiden6 het volgende:
De wetenschap dat iedereen in principe altijd uit eigenbelang handelt, maakt dat ik absoluut geen moeite doe om het iemand anders (of een koe) naar de zin te maken.
Exact.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:48 schreef TechXP het volgende:
[..]
Je gelooft niet dat ik voornamelijk belangeloos dingen doe? Dat ik er geen absolute winst uit behaal?
Een goed gevoel misschien... maar ook niet altijd... omdat sommige dingen me eigenlijk negatiever stemt.
Niet zozeer... ik probeer je ook te begrijpen, maar je gaat er alleen niet verder op in.quote:
Ik kan je idee wel begrijpen. Dingen zoals veganisme en vegetarisme zijn al behoorlijk oud (eeuwen!). Wat (om dat woord maar weer te begruiken) Fair Trade betreft en je bewuster worden van dit soort dingen betreft: de recente veeziekten zullen daar vast wel een rol in spelen.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:41 schreef TechXP het volgende:
Ik weet niet waarom het sterk in de mode is nl. Ik zie alleen dat het even tijdens de veeziekte crissisen steigende is. Volgens mij zit er al jaren een soortgelijke lijn in van steiging.
Wat je misschien een beetje hype kan noemen is dat flexitarier. Van die mensen die vegetarisch doen, maar af en toe toch niet...dus af en toe makkelijk doen.]
Vraag maar raak.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:55 schreef TechXP het volgende:
[..]
Niet zozeer... ik probeer je ook te begrijpen, maar je gaat er alleen niet verder op in.
Het is geen kwestie van mogen; dat gebeurt gewoon.quote:Vind je dan dat de mens alles mag doen als het eigen belang dient?
Uiteindelijk is het zo dat ze:quote:Of kan je begrijpen dat mensen dingen doen waar ze zelf het minst baat bij hebben?
Hmmm, grensgeval...quote:
Ok, maar jij kan zelf bepalen of dat gebeurd. Of tenminste in hoeverre mate dat gebeurd. Ben je dan niet zelf verantwoordelijk voor het egoisme gehalte van jezelf? Je kan alles pakken of je kan delen.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:58 schreef heiden6 het volgende:
Het is geen kwestie van mogen; dat gebeurt gewoon.
nou eeuwen.. spreek maar over duizenden jaren... zoals een indiaas volk wat al 5000 jaar zo goed als vegan leeft..quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:57 schreef dutch-mamma het volgende:
Ik kan je idee wel begrijpen. Dingen zoals veganisme en vegetarisme zijn al behoorlijk oud (eeuwen!).
Ja, maar dat boeide volgens mij vele nietquote:Het was alleen heel lang not done om je daar echt mee bezig te houden, dan was je een geitenwollensok of een hippie.
eh niet echt hoor... er is geld... ja leuk, maar dat komt echt niet op de goede plek. Eerst moeten andere oorzaken aangepakt worden. Daarnaast... live 8 trok nou niet bepaald mensen aan die zo begaan waren met de wereld... daar hoor je niks van in de media, maar ik heb de foto's gezien na dat live 8... enorme rommel... troep op de grond, etc.quote:Pas eind jaren 80, toen het verschijnsel "zure regen" en "broeikaseffect" steeds vaker werd beschreven, en men zich realiseerde dat de stervende kindertjes in Afrika niet altijd geholpen werden door regelmatig geld te storten (OK, met Live 8 werd, godzijdank, getoond dat dat ook wél goed kan uitpakken).
Ja dat zou kunnen, maar dat begon al een beetje eerder denk ik... de ' zweef' generatie moest het bedrijfsleven in om geld te verdienen enzo... en toen verdween een beetje het idealistische.quote:In de jaren 90, toen de dotcombusiness enorm groeide, verdween dat bij veel (maar niet alle) mensen weer naar de achtergrond. Consuminderen en bewust nadenken over alles was iets voor "zweefkezen", wíj moeten werken en geld verdienen om de economie draaiende te houden!
Toen de dotcombubbel plotseling inzakte, was dat even schrikken...
Dat zou kunnen ja. Maar het is erg kleine schaal. Ik mis dat mensen verder denken en dat frustreert me. Mensen doen dingen omdat de maatschappij dat vraagt/verplicht en men is nog steeds zo in hun zelf gericht... egoistisch. Nadenken over hun handelen is niet zo belangrijk. Marktplaats.nl is eigenlijk meer groot geworden doordat mensen zelf willen verhandelen en dat ze goedkoop iets willen om geld over te houden.quote:En nu zie ik, op bescheiden schaal, maar tóch, dat er weer bewuster wordt nagedacht over dit soort dingen. Niet zo intensief als TechXP, maar toch... Wereldwinkels, bioproducten en Max Havelaarzijn niet meer uitsluitend voor "zweefkezen", als je iets nodig hebt hoeft dat niet meer het nieuwste van het nieuwste, kijk maar naar het succes van Marktplaats.nl
Dus misschien dat dat over komt als een hype?
My 2 cents
Ondersteuning? En hoe verklaar je mensen die al 5000 jaar als veganist leven? Of al die vegetarische mensen die generaties lang zo leven al vele honderden tot duizenden jaren?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 21:25 schreef doemaardrie het volgende:
Daarnaast ben ik van mening dat het ongezond is om als veganist of vegetariër door het leven te gaan.
Zoals? En zitten die niet in andere bronnen? Vertel eens... juistem...alles is uit plantaardige bron te halen. B12 is een beetje onduidelijk of dat in plantaardige bronnen zit. Echter zouden we het in natuurlijke situatie (dat we dus niet groente enzo wassen enzo) binnenkrijgen door gronddeeltjes en door de bacterien dus die er op leven en b12 produceren.quote:In vlees en vis zitten een hoop voedingsstoffen die een mens gewoon nodig heeft.
Dat ligt eraan. Ik denk dat we ons zelf meer als herbivore omnivoren moeten beschrijven, omdat we vroeger waarschijnlijk vooral plantaardig leefde, maar het niet uitgesloten was dat we iets dierlijks zo af en toe binnenkregen. Hier staat ook een interessant artikel over of we niet herbivoren meer zijn:quote:We zijn nu eenmaal geëvolueerd als omnivoren, dit ontkennen is onnatuurlijk.
Moord is een menselijk begrip en is voor onnodig iemand doden. Dieren doden voor kleding, etc. is onnodig, dus in dat opzichte kan het dus gebruikt worden. In de natuur doden dieren alleen omdat het moet of dat het territoriumdrang is enzo. Daarnaast... als je doden van dieren voor vlees natuurlijk vind, dan moet je niet andere dingen die ook in de natuur voorkomen (verkrachting enzo) afkeuren.quote:Kreten als dierenmoord en dergelijke zijn trouwens ook volkomen misplaatst. Iedereen die ooit meer dan 10 minuten naar animalplanet heeft gekeken kan bevestigen dat de natuur waarschijnlijker nog wel wreder is dan elk willekeurig slachthuis.
Het is zeker niet lastig. En qua moeite is het misschien in het begin, maar ik heb ook amper moeite ermee en vind het gewoon iets normaals in mijn leven.quote:Dan blijft nog de kwestie van consuminderen over. Dit is een prachtige gedachtengang ware het niet dat het zo verrekte moeilijk is om je in alles dat je wil eten te gaan verdiepen. Ikzelf en denk dat er vele met mij zijn hebben simpelweg geen tijd en zin om bij elk product dat in het winkelwagentje belandt stil te staan over wat erin zit. Dus ik kom niet verder dan de duurste eitjes kopen en zo af en toe scharrelvlees aan te schaffen. Dit laatste komt maar zo af en toe voor omdat het gewoon vaak niet te krijgen is in de plaatselijke buurtsuper.
Wel eerst kijken wat er achter het biertje schuilt he.... hebben ze er isinglas (visgelatine) in gestopt voor het klaren, zijn de ingredienten 'natuurlijk', etc.quote:Cheers ik neem nog een biertje.![]()
In de tweede kamer wordt Fairtrade koffie met het MH-keurmerk gedronken. (MH koffie bestaat niet.)quote:Op vrijdag 8 juli 2005 16:14 schreef dutch-mamma het volgende:
Ik ben nog een belangrijk quootje vergeten, van driveXP:
(....). En ze zeggen in Den Haag er niks van, want ze drinken daar echt niet Max Havelaar koffie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |