Je hebt kennelijk het principe van reïncarnatie niet begrepen. De ziel heeft verder geen invloed op hoe je als mens bent. Dat wordt inderdaad bepaald door de hersenstructuren. De ziel is enkel de bezieling van het lichaam en het lichaam dient als een soort observatie-instrument.quote:Als je je vorige leven niet kan herinneren, is reincarnatie totaal irrelevant. Wie je bent als mens wordt bepaald door de bedrading van je hersenen en je ervaringen/herinneringen. Dat eerste deel is er niet bij reincarnatie, als het tweede deel dan ook ontbreekt ben je dus gewoon een nieuw persoon.
Hoe kom je erbij dat het niet gebeurt? Waar baseer je dat op?quote:Dan zou er input van buiten de fysieke hersenen zijn, wat zou betekenen dat er energie uit het niets verschijnt, en dat gebeurt niet.
En daar gaan we weer. Fuifje, wat is een 'ziel'?quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:12 schreef FuifDuif het volgende:
Je hebt kennelijk het principe van reïncarnatie niet begrepen. De ziel heeft verder geen invloed op hoe je als mens bent. Dat wordt inderdaad bepaald door de hersenstructuren. De ziel is enkel de bezieling van het lichaam en het lichaam dient als een soort observatie-instrument.
Hiermee wekte je dus de indruk dat energie uit niets ontstond. Een beetje vreemd is dat je later zelf antwoord stelt te hebben gegeven op die vraag.quote:Op donderdag 7 juli 2005 10:37 schreef erodome het volgende:
Nope, is niet vermoeiend als je het goed doet.
Maar hoe wordt het opgewekt, hoe komt het dan dat het persoon zijn eigen energie niet kwijtraakt?
Een ziel is een onderdeel van de Eenheid. Zucht... er is genoeg te vinden over wat een ziel is, bronnen die het je veel beter kunnen uitleggen.quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:15 schreef Doffy het volgende:
En daar gaan we weer. Fuifje, wat is een 'ziel'?
Eenheid? Wat is dat nu weer?quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:17 schreef FuifDuif het volgende:
Een ziel is een onderdeel van de Eenheid. Zucht... er is genoeg te vinden over wat een ziel is, bronnen die het je veel beter kunnen uitleggen.
Dat antwoord ken ik niet, dat antwoord kent niemand, het enige wat ik weet is dat het mijn energie niet is, dat het van buiten mezelf komt, die energiestroom kan ik voelen en heb ik zelfs gezien.quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hiermee wekte je dus de indruk dat energie uit niets ontstond. Een beetje vreemd is dat je later zelf antwoord stelt te hebben gegeven op die vraag.
Eenheid, het feit dat alles met elkaar in verband staat, zie alles als een spinneweb, elk onderdeel is zijn eigen draadje maar tegelijkertijd deel van het web, een draadje weghalen sloopt het hele web niet, maar heeft wel gevolgen voor het geheel.quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:25 schreef Doffy het volgende:
[..]
Eenheid? Wat is dat nu weer?
Je kan het me vast wel bondig uitleggen, lijkt me.
Je kan ook een zootje paddo's eten, dan kom je er ook wel. Het verschil is alleen dat je dit soort staten van bewustzijn normaal gesproken bereikt door ultieme rust, en als je het dus op een andere manier opwerkt is die rust er niet, en dan is het de vraag of je er wel mee om kunt gaan.quote:Op donderdag 7 juli 2005 09:21 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Daar heb je geen 6 maanden voor nodig, dat kan ook direct. Met een paar dikke electromagneten op je hoofd kan je dit zo opwekken (transcranial magnetic stimulation). Als je dan een bepaalde puls stuurt, creeer je vergelijkbare hersenactiviteit als mediterende monniken.
[..]
Het gaat hier om biomagnetische velden. In het vorige topic wordt een zekere Dr. Zimmerman aangehaald. Voor zover ik kan nagaan heeft die man best redelijk serieus onderzoek gedaan, al blijven er natuurlijk een hoop vragen open staan.quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:30 schreef Doffy het volgende:
Erodome, vergeef me mijn kritische blik, maar ik krijg altijd een umheimisch gevoel als ik mensen hoor praten over 'energie'. Kan je duidelijker maken wat je daarmee bedoelt?
Vooruit, heel bondig danquote:Op donderdag 7 juli 2005 11:25 schreef Doffy het volgende:
[..]
Eenheid? Wat is dat nu weer?
Je kan het me vast wel bondig uitleggen, lijkt me.
Ik bedoel daar presies mee wat ik zeg, energie, dat moet je niet te vaag opnemen, alles werkt op energie namelijk, jouw lichaam werkt op stroomstootjes als je het heel simpel steld, je hersenen reageren op kleine explosie's van elektrischiteit...quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:30 schreef Doffy het volgende:
Erodome, vergeef me mijn kritische blik, maar ik krijg altijd een umheimisch gevoel als ik mensen hoor praten over 'energie'. Kan je duidelijker maken wat je daarmee bedoelt?
Ja, maar je denkt veel te individualistisch. Zo van, één ziel op één mens enzovoort. Zielen zijn instanties van God (de Eenheid) en die kunnen oneindig zijn. Een ziel is niet een persoon die lekker gezellig met andere zielen een potje zit te kaarten aan gene zijde.quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:33 schreef DoctorB het volgende:
Er leven op dit moment meer mensen op aarde dan er in heel de geschiedenis opgeteld geleefd hebben. Waar komen al die extra zielen vandaan???
Of zijn de konijnen zielen ineens geupgrade of zo??
Vergeet ook niet prof. dr. Fitz-Albert Popp.quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het gaat hier om biomagnetische velden. In het vorige topic wordt een zekere Dr. Zimmerman aangehaald. Voor zover ik kan nagaan heeft die man best redelijk serieus onderzoek gedaan, al blijven er natuurlijk een hoop vragen open staan.
Wat jij hier presenteert als zijnde onomstreden waarheden ('zielen zijn', 'een ziel is niet') zijn dat juist in het geheel niet. Dat jij dit gelooft is jouw goed recht, maar dit soort dingen kun je niet als argument aandragen, simpelweg omdat het niet controleerbaar is.quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:41 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, maar je denkt veel te individualistisch. Zo van, één ziel op één mens enzovoort. Zielen zijn instanties van God (de Eenheid) en die kunnen oneindig zijn. Een ziel is niet een persoon die lekker gezellig met andere zielen een potje zit te kaarten aan gene zijde.
In plaats van wat name-dropping zie ik liever linkjes naar artikelen waarin deze "onomstotelijk vaststaande feiten" worden beschreven.quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:42 schreef FuifDuif het volgende:
Vergeet ook niet prof. dr. Fitz-Albert Popp.
Waar heb je dit vandaan? Het probleem van mensen is, dat als ze zo'n verhaal horen, het graag WILLEN geloven: het houdt niet op na de dood, je krijgt ultieme rust, warmte, licht en liefde. OMDAT ze het willen geloven, vertellen ze het door als een waarheid aan mensen die het ook weer WILLEN geloven. Etc. Etc. Maar ik heb nooit ook maar 1 enkel bewijs, of 1 enkele aanwijzing gezien die wijst in de richting van het bestaan van een goddelijke eenheid.quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:37 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Vooruit, heel bondig dan. Boven onze fysische realiteit staat de goddelijke Eenheid. Het is niet te omschrijven hoe dit eruit ziet of hoe het vormgegeven is, het enige waar je van kunt uitgaan is het feit dat het de ultieme rust geeft, warmte, licht en liefde.
Dit zijn allemaal aardse begrippen, dus probeer ze alsjeblieft niet letterlijk te nemen door met allerlei fysische vragen te komen, want ik kan je nu wel zeggen dat ik daar geen antwoord op heb. Voor het gemak noem ik de eenheid even God.
Als we sterven worden we opgenomen in God. Vanuit deze God is ook de fysische realiteit ontstaan. Al de materie heeft zich gevormd tot datgene wat het nu is, het leven is ontstaan en heeft zich ontwikkeld tot datgene wat het nu is. Door iedere levende entiteit ervaart God Zijn creatie met behulp van zielen. Jij bent dus een deel van God, net zoals ik en iedereen.
Nee, jij wijst ieder bewijs af. Voor mij is het bewijs al genoeg geleverd door NDE-studies, reïncarnatieverhalen die zijn bevestigd enzovoort enzovoort. Al sinds het begin van de menselijke beschaving en de mogelijkheid om te schrijven, zijn alle verhalen hetzelfde. Dan heb ik het over de zuivere verhalen, de essentie, niet de dogmatiek daar omheen. En dan niet te vergeten de NDE's van tegenwoordig.quote:Op donderdag 7 juli 2005 13:51 schreef DionysuZ het volgende:
Waar heb je dit vandaan? Het probleem van mensen is, dat als ze zo'n verhaal horen, het graag WILLEN geloven: het houdt niet op na de dood, je krijgt ultieme rust, warmte, licht en liefde. OMDAT ze het willen geloven, vertellen ze het door als een waarheid aan mensen die het ook weer WILLEN geloven. Etc. Etc. Maar ik heb nooit ook maar 1 enkel bewijs, of 1 enkele aanwijzing gezien die wijst in de richting van het bestaan van een goddelijke eenheid.
Om in reïncarnatie te geloven, moet je maar geloven in een ziel, moet je maar geloven in een goddelijke eenheid etc. zonder enig betrouwbaar bewijs. Als het echt bestaat, moet het makkelijk te bewijzen zijn. Bewijs dat echt onomstotelijk is. Bewijs waar niet mee gekloot kan zijn, wat niet uit het duimpje gezogen kan zijn. Sakura stelt dat er bewijzen zijn die echt controleerbaar zijn en waaruit echt blijkt dat reïncarnatie bestaat. Maar dat bewijs heb ik nog nergens gezien.
Review van 'The Fieldquote:Op donderdag 7 juli 2005 14:00 schreef FuifDuif het volgende:
Trouwens, jullie zouden het boek The Field van Lynne McTaggart eens moeten lezen. Dat gaat onder andere over dit soort zaken, maar dan volledig gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. De bronnen worden uitvoerig vermeld!
Studies die enkel en alleen aantonen dat NDE's fysiek zijn op te wekken.quote:Op donderdag 7 juli 2005 14:00 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee, jij wijst ieder bewijs af. Voor mij is het bewijs al genoeg geleverd door NDE-studies,
Dat verhalen hetzelfde zijn bewijst an sich toch niets? Men kan hoogstens stellen dat de mensheid algemeen een tendens heeft richting bepaalde verhalen. Lijkt mij vooralsnog meer een psychologisch verschijnsel. Net zoals katten over de eeuwen door de neiging hebben om met hun eten te spelen.quote:reïncarnatieverhalen die zijn bevestigd enzovoort enzovoort. Al sinds het begin van de menselijke beschaving en de mogelijkheid om te schrijven, zijn alle verhalen hetzelfde. Dan heb ik het over de zuivere verhalen, de essentie, niet de dogmatiek daar omheen.
En wat mag dan het verschil zijn met NDE's nu en NDE's vroeger?quote:En dan niet te vergeten de NDE's van tegenwoordig.
Van Lommel!quote:Op donderdag 7 juli 2005 15:08 schreef DionysuZ het volgende:
ik wijs ieder bewijs af? Ik sta juist heel erg open voor bewijsvoering. Heb iedere site die jullie aan hebben gedragen als 'bewijs' doorgenomen, maar heb nog geen echt bewijs gezien.. overigens is NDE wetenschappelijk onderzocht en raad eens wat voor uitkomst deze onderzoeken hadden.
Natuurlijk weten ze dat niet zekerquote:Op donderdag 7 juli 2005 15:35 schreef Icelus het volgende:
De uitkomst was dat het allemaal een verzinsel van de eigen geest was?
Heb je een bron van deze onderzoeken? Ik zou graag lezen waarom ze dat zo zeker weten.
Dat is vooral jouw perceptie, geloof ik.quote:Op donderdag 7 juli 2005 16:35 schreef FuifDuif het volgende:
Natuurlijk weten ze dat niet zeker. Er zijn ook heel veel wetenschappers die er wel in geloven, zoals Van Lommel. Binnen de wetenschap heerst er wat dit betreft grote verdeeldheid.
Mijn perceptie? Er zijn anders aardig wat wetenschappers die onderzoek uitvoeren naar NDE met volle overtuigingquote:Op donderdag 7 juli 2005 16:43 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dat is vooral jouw perceptie, geloof ik.
Nogmaals, waar zijn de (linkjes naar) artikelen, in plaats van een paar stomme namen?
Ja, jouw perceptie. Jij zegtquote:Op donderdag 7 juli 2005 17:03 schreef FuifDuif het volgende:
Mijn perceptie? Er zijn anders aardig wat wetenschappers die onderzoek uitvoeren naar NDE met volle overtuiging.
Daar zie ik weinig bewijs van. De overgrote meerderheid van de wetenschappers neemt het niet serieus, en met reden. Dat er een handje vol types is die het wél serieus nemen, is prima, maar dat wil nog niet zeggen dat "de wetenschap" verdeeld zou zijn.quote:Binnen de wetenschap heerst er wat dit betreft grote verdeeldheid.
Waar baseer jij dit op? Hoe weet jij dan zo zeker dat er geen verdeelheid heerst, man!quote:Op donderdag 7 juli 2005 17:21 schreef Doffy het volgende:
Daar zie ik weinig bewijs van. De overgrote meerderheid van de wetenschappers neemt het niet serieus, en met reden. Dat er een handje vol types is die het wél serieus nemen, is prima, maar dat wil nog niet zeggen dat "de wetenschap" verdeeld zou zijn.
Hmpffffquote:Op donderdag 7 juli 2005 11:40 schreef erodome het volgende:
Energie kan je heel makkelijk zelf voelen, ook al heb je er nog nooit mee gewerkt(sorry deeteetee, hier komt een spelletje).
Waar zijn de briefwisselingen? De debatten? De gemene artikelen die elkaar op leven en dood bestrijden? De columns in alle grote tijdschriften? Uitspraken van Nobelprijswinnaars?quote:Op donderdag 7 juli 2005 17:39 schreef FuifDuif het volgende:
Waar baseer jij dit op? Hoe weet jij dan zo zeker dat er geen verdeelheid heerst, man!
Da's jammer. Je kan een hoop van die man leren.quote:Op donderdag 7 juli 2005 18:17 schreef het_fokschaap het volgende:
Fuifduif neemt Dick Swaab niet eens meer serieus
Nee sorry, hij heeft bij mijn al zijn krediet verspeeld dankzij zijn belachelijke optreden in 'God bestaat niet'.quote:Op donderdag 7 juli 2005 18:20 schreef Doffy het volgende:
[..]
Da's jammer. Je kan een hoop van die man leren.
Wat was er zo 'belachelijk' aan, dan?quote:Op donderdag 7 juli 2005 18:26 schreef FuifDuif het volgende:
Nee sorry, hij heeft bij mijn al zijn krediet verspeeld dankzij zijn belachelijke optreden in 'God bestaat niet'.
Daarom wil ik dus ook wel zien hoe ze het denken te bewijzenquote:Op donderdag 7 juli 2005 16:35 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Natuurlijk weten ze dat niet zeker. Er zijn ook heel veel wetenschappers die er wel in geloven, zoals Van Lommel. Binnen de wetenschap heerst er wat dit betreft grote verdeeldheid.
Waarom zou het opeens niet meer waar kunnen zijn als het op te wekken is dmv een bepaalde stof? Daar maak je toch echt een denkfout. Het kan net zo goed zeggen dat je die staat dus door bijna dood te gaan kunt bereiken, door meditatie en dus bijvoorbeeld ook door bepaalde stoffen (en waarschijnlijk nog een aantal meer manieren). Als tegenstanders op die manier geloven te bewijzen dat het allemaal onzin is, is discussie verder onmogelijkquote:Op donderdag 7 juli 2005 16:27 schreef paladin het volgende:
[..]
Studies die enkel en alleen aantonen dat NDE's fysiek zijn op te wekken.
Alle percepties gemaakt tijdens NDE-studies zijn blijkbaar persoonlijk en niet verifiëerbaar.
Het feit dat iemand met een hallicugene stof wordt ingespoten en dan dingen gaat zien maakt de dingen die ze zien niet waar. Het enige wat gesteld kan worden uit een dergelijk onderzoek is : dat NDE's fysiek induceerbaar zijn.
[..]
Hoezo "het opeens niet meer waar." Wat is niet meer waar? Ik zeg nergens dat NDE als ervaring an sich nep zijn. Ik zeg enkel dat de enige conclusies uit dergelijk onderzoek is dat "Ja, inderdaad, een NDE kan met een stof worden opgewekt." Dat sluit geen andere oorzaken voor een NDE zoals bijvoorbeeld bijna doodgaan uit.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 01:54 schreef Icelus het volgende:
[..]
Waarom zou het opeens niet meer waar kunnen zijn als het op te wekken is dmv een bepaalde stof? Daar maak je toch echt een denkfout. Het kan net zo goed zeggen dat je die staat dus door bijna dood te gaan kunt bereiken, door meditatie en dus bijvoorbeeld ook door bepaalde stoffen (en waarschijnlijk nog een aantal meer manieren). Als tegenstanders op die manier geloven te bewijzen dat het allemaal onzin is, is discussie verder onmogelijk
Je neemt de * bewuste * herinnering niet mee maar de rest wel, anders zou 't idd niet zinvol zijn. Het is de bedoeling juist om je karakter te ontwikkelen, je omgeving oefend daar ook invloed op uit, dus een andere omgeving leert je andere dingen. Als je b.v. neerkijkt op mensen met een handicap zou 't héél leerzaam zijn om zelf eens geboren te worden met een handicap na dát leven kijk je waarschijnlijk anders tegen mensen met een handicap aan.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 00:23 schreef Godslasteraar het volgende:
Wat natuurlijk ook interessant is is wie (of wat) je in je vorige leven al dan niet bent geweest.
Moet dat iemand zijn met een vergelijkbaar karakter? neemt je ziel dat mee? En je geheugen, herinneringen? zonder herinneringen is een nieuw leven volstrekt irrelevant, je begint gewoon weer opnieuw. Of je nu een vorig leven hebt gehad of niet doet er dan niet toe.
En als je je ervaringen, je karakterontwikkeling, je persoonlijkheid ook niet mee kunt nemen naar een volgend leven is ook dat alles "umsonst".
Juist jaquote:Op vrijdag 8 juli 2005 10:09 schreef averty het volgende:
Kunnen we eens tot een afstemming komen over wat een ziel volgens de 'pro's' moet voorstellen
Als ik op het internet zoek, vind ik dat een ziel een niet-fysieke entiteit die in staat is tot waarneming en zelfbewustzijn, een niet-substantiele substantie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |