quote:Op woensdag 6 juli 2005 09:43 schreef Blinky het volgende:
Nu is mijn vraag: waar zit de 'ziel' en hoe kan hij zonder de benodigde bloedciculatie voortbestaan?
Betere vraag: Wat heb je eraan? Kan je ooit terugkeren na je dood, nou prachtig (of mischien ook niet). Je weet het zelf waarschijnlijk niet eens meer zodra je terug zou keren. Daarom mijn advies: Hoop er maar niet op, valt het ook niet tegen.quote:Op woensdag 6 juli 2005 09:43 schreef Blinky het volgende:
Nu is mijn vraag: waar zit de 'ziel' en hoe kan hij zonder de benodigde bloedciculatie voortbestaan?
Volgens mijn beredenering is een ziel een verzamelnaam voor gedachten en gevoelens. Om gedachten en gevoelens te hebben, heb je wel bloedcirculatie nodig.quote:
Volgens mij ken je nog echt wel (even) denken als je hart er ineens mee stopt.. De bloedcirculatie lijkt me dus niet inherent aan het hebben gedachten en gevoelens.quote:Volgens mijn beredenering is een ziel een verzamelnaam voor gedachten en gevoelens. Om gedachten en gevoelens te hebben, heb je wel bloedcirculatie nodig.
Juist. Harde schijf lijkt me een verkeerde benaming, noem het maar zwevende schijfquote:Op donderdag 7 juli 2005 15:03 schreef tomkr het volgende:
Het ligt inderdaad heel erg aan de definitie van ziel. Het lijkt mij dat als de ziel als iets immaterieels gezien wordt, deze nooit afhankelijk kan zijn van een materieel proces als bloedcirculatie. Als een ziel "slechts" een verzamelnaam is voor gedachten en gevoelens in het materiele dan zal deze wel afhankelijk zijn van bloedcirculatie (het even door kunnen denken na het ophouden hiervan daargelaten).
Om even met een afgezaagde computervergelijking te komen. Stel men heeft een computer met daarbuiten een harde schijf die op elk moment een exacte kopie is van de harde schijf in de computer, totdat deze ophoudt te bestaan (hij wordt dus niet gewist als de originele harde schijf ophoudt te bestaan). Mocht de computer nu "komen te overlijden" dan kunnen de herinneringen blijven bestaan. Nu blijft dus de vraag: "Geloof ik in die tweede harde schijf?" En er is niet te bewijzen dat deze niet bestaat en ook niet dat deze wel bestaat.
Bij ziel denk ik aan:quote:Op donderdag 7 juli 2005 22:50 schreef Doffy het volgende:
Al met al heb ik nog steeds geen idee van wat hier nu met een 'ziel' bedoeld wordt... 'harde schijf'...? Zijn er geen betere bewoordingen?
Kunnen we een lijstje van eigenschappen van een ziel opstellen?
Als je ervanuit gaat dat het het 'hart' van de mens is (het innerlijke) dan wel. Dat bepaalt hoe je op gebeurtenissen reageert en waarom je bepaalde beslissingen neemt. Een soort tweede karakter denk ik, alleen een karakter kun je aanpassen, een ziel niet.quote:Op donderdag 7 juli 2005 23:01 schreef Doffy het volgende:
Goed, dus de ziel staat volkomen los van het lichaam. Maar het heeft wel invloed op ons?
quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:11 schreef Blinky het volgende:
[..]
Volgens mijn beredenering is een ziel een verzamelnaam voor gedachten en gevoelens. Om gedachten en gevoelens te hebben, heb je wel bloedcirculatie nodig.
Ik ga nergens van uit, dat wil ik juist van jullie weten.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 08:45 schreef Blinky het volgende:
Als je ervanuit gaat dat het het 'hart' van de mens is
Dus het staat los van ons, is immaterieel, maar oefent wel invloed uit. Vraag 1: wat is iets 'immaterieels'? Vraag 2: hoe kan zoiets nochtans invloed uitoefenen op iets materieels?quote:(het innerlijke) dan wel. Dat bepaalt hoe je op gebeurtenissen reageert en waarom je bepaalde beslissingen neemt. Een soort tweede karakter denk ik, alleen een karakter kun je aanpassen, een ziel niet.
Dat is dus heel moeilijk. De een gaat ergens vanuit omdat dat het meest aannemelijke is, de ander is het daar niet mee eens. Juist omdat het niet te bewijzen valt is het niet eenvoudig om er een betekenis aan te geven.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 09:57 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik ga nergens van uit, dat wil ik juist van jullie weten.
[..]
Het weer. Je kunt vrolijk worden door het zonnetje envenzeer je chagerijnig kunt worden van regen en kou. Of andersom.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 09:57 schreef Doffy het volgende:
Dus het staat los van ons, is immaterieel, maar oefent wel invloed uit. Vraag 1: wat is iets 'immaterieels'? Vraag 2: hoe kan zoiets nochtans invloed uitoefenen op iets materieels?
Waar is dit een antwoord op? Het weer is wel degelijk materieel, want gemaakt van lucht, licht en water. Dat het invloed heeft op je stemming, is ook niet iets immaterieels, want gewoon een reactie van de hersenen op stimuli.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 10:05 schreef Blinky het volgende:
Het weer. Je kunt vrolijk worden door het zonnetje envenzeer je chagerijnig kunt worden van regen en kou. Of andersom.
Dat zeg ik niet. Ik zeg niet dat het er niet is, ook niet dat het er wel is.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 10:04 schreef Doffy het volgende:
Ah, dus er is niet zoiets als "de" ziel?
Dat is wel heel erg kort door de bocht.quote:Op woensdag 6 juli 2005 10:05 schreef Blinky het volgende:
Wat ik me dan wel afvraag: dieren kunnen niet bewust nadenken. Ze reageren instictief.
Als dat voortgebracht wordt door de ziel, waarom kunnen we dan met fysieke middelen daar invloed op uitoefenen ?quote:Op donderdag 7 juli 2005 22:45 schreef Jeet_Kune_Do het volgende:
Toch zijn we nog altijd niet in staat om zo'n robot gevoelens als verdriet, boosheid, mee te geven. Mijn veronderstelling is, dat dat net voortgebracht wordt door de ziel.
Ik gaf het dan ook alleen maar aan om te laten zien, dat iets dat niet materieel is, wel invloed kan hebben.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 11:26 schreef Yorrit het volgende:
Cultuur is een verzameling ideeen, het product daarvan.
net als 'de ziel' het product is van de processen in de hersenen.
maar cultuur is er niet meer zonder die ideeen van de mensen erin, evenals 'de ziel' er niet meer is als de hersenen ophouden met actief zijn.
imo
Dat zijn ideeën, concepten van de menselijke hersenen. Als concept zijn ze immaterieel, maar ze bestaan uitsluitend dáár waar mensen bestaan. De ziel echter is een entiteit die daar los van staat; althans, dat idee krijg ik hier. Dan praat je dus over een ander soort 'immaterialisme'.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 11:17 schreef djenneke het volgende:
Er zijn genoeg immateriele dingen. Normen en waarden bijvoorbeeld, zijn immaterieel. Cultuur is immaterieel. Toch hebben ze invloed.
Waarom zou iets meer waarde hebben als paragnosten die term gebruiken? Dromen zijn een neurologisch bijproduct van de manier waarop de hersenen in elkaar steken. Daar kan een 'ziel' best een rol bij spelen, maar geef mij dan aan hoe dat het geval is. Geef mij dan aan wat dat 'element' is dat de 'ziel' toevoegt, en het apart zet van het 'gewone' neurologische proces.quote:Vergelijk het met een droom. Daarin kun je zien, en horen, terwijl er geen fysieke objecten en/of geluiden zijn. Het is niet voor niets dat paragnosten vaak zeggen dat dromen een teken zijn van je ziel...
'Puur wiskundig rekenwerk" kan complexer en mooier zijn dan jij je kan voorstellen. Maar dan nog, zelfs als het zo was, waarom zou dat niet alles kunnen zijn? Moet er meer zijn dan? Waarom 'moet' dat?quote:Andere aanwijzingen voor het bestaan van een ziel, zouden fantasie, kunst en creativiteit kunnen zijn. Ze noemen dat niet voor niets bezield zijn. Je kunt dat best terugbrengen tot puur hersenwerk, maar dat zou kunst reduceren tot puur wiskundig rekenwerk, wat het zeker (mijn mening dan) niet is...
Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik heb dat hierboven al uitgelegd.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 11:47 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dat zijn ideeën, concepten van de menselijke hersenen. Als concept zijn ze immaterieel, maar ze bestaan uitsluitend dáár waar mensen bestaan. De ziel echter is een entiteit die daar los van staat; althans, dat idee krijg ik hier. Dan praat je dus over een ander soort 'immaterialisme'.
Ik zeg niet dat het dan meerwaarde heeft. Alleen dat paragnosten er zo over denken. Tenminste, dat was mijn intentiequote:Waarom zou iets meer waarde hebben als paragnosten die term gebruiken? Dromen zijn een neurologisch bijproduct van de manier waarop de hersenen in elkaar steken. Daar kan een 'ziel' best een rol bij spelen, maar geef mij dan aan hoe dat het geval is. Geef mij dan aan wat dat 'element' is dat de 'ziel' toevoegt, en het apart zet van het 'gewone' neurologische proces.
Dat moet niet. En misschien zit ik er wel naast. Dat is dan jammer. Maar voor mijn gevoel, als ik iets moois maak, een tekening, schilderij, whatever... dan heb ik niet het gevoel dat ik dat puur doe vanuit mijn verstand. Daar leg ik gevoel in. Zonder bezieling zou dat m.i. niet kunnen....quote:'Puur wiskundig rekenwerk" kan complexer en mooier zijn dan jij je kan voorstellen. Maar dan nog, zelfs als het zo was, waarom zou dat niet alles kunnen zijn? Moet er meer zijn dan? Waarom 'moet' dat?
Dat ben ik met je eens.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 11:29 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg kort door de bocht.
Bewustzijn is niet iets dat 'aan' of 'uit' staat, hoe compleet het bewustzijn is verschilt van soort tot soort. Het bewustzijn van mensen is ook maar heel beperkt.
Ik zie daar het nut niet zo van in, eigenlijk.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 11:52 schreef djenneke het volgende:
Tja, en wat dat betreft kan ik geen uitleg geven. Niemand kan dat. Je gelooft het of je gelooft het niet. Het mooie aan het hele concept is dat je er niets bij te verliezen hebt. Ga je dood, en is er niets, dan zul je het niet meer weten. Ga je dood, en er is wel iets. Nou, dan weet je dat... leuk he?
Daarom staat 'element' ook tussen haakjes.quote:Overigens is element iets natuurkundigs en impliceert materie. De ziel is dus immaterieel.
Mja, maar misschien klopt jouw idee van het begrip 'verstand' niet. De mens is geen rationeel wezen, en bestaat neurologisch gezien voor 95% uit 'dier'. Je denkt echt niet over alles bewust na: 99% van alle processen in je hersenen zijn onbewust. "Creativiteit" valt daar goeddeels ook onder.quote:Dat moet niet. En misschien zit ik er wel naast. Dat is dan jammer. Maar voor mijn gevoel, als ik iets moois maak, een tekening, schilderij, whatever... dan heb ik niet het gevoel dat ik dat puur doe vanuit mijn verstand. Daar leg ik gevoel in. Zonder bezieling zou dat m.i. niet kunnen....
Katten zijn vnl. roofdieren die eten wat ze kunnen eten. Zo zitten ze evolutionair gewoon in elkaar. Mensen ook, overigens, maar die hebben er nog een (dun) redenatie-laagje boven. Je kan katten overigens wel leren om zich 'te gedragen', evenals dat je dat met honden kunt.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 11:54 schreef Blinky het volgende:
Dat ben ik met je eens.
Ik bedoelde meer dat als een kat honger heeft, dan zal ie willen eten. Hij zal dan niet bedenken dat hij beter wat minder kan eten omdat het erg laat is en omdat hij anders misschien niet lekker slaapt met een wat volle maag.
Ik niet. Ik moet er niet aan denken. Tot in de eeuwigheid een beetje steengrillen met je schoonouders, nee dank je feestelijkquote:Op vrijdag 8 juli 2005 12:01 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik geloof dan ook niet dat er nog iets na de dood is, hoewel ik dit wel hoop.
Dus jij kan ermee leven dat je ooit nooit meer zal bestaan. Tot in de eeuwigheid?quote:Op vrijdag 8 juli 2005 12:03 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik niet. Ik moet er niet aan denken. Tot in de eeuwigheid een beetje steengrillen met je schoonouders, nee dank je feestelijk![]()
Heb je het wel is omgedraaid?quote:Op vrijdag 8 juli 2005 12:07 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dus jij kan ermee leven dat je ooit nooit meer zal bestaan. Tot in de eeuwigheid?
Miljoenen jaren later zal je nog niuet bestaan en nog veel later nogsteeds niet, gewoon
nooit meer? Ik niet.En ik ga er maar ook niet teveel over nadenken want dan word ik gek.
![]()
Daar kan ik prima mee leven. Ik heb miljarden jaren hiervoor ook niet bestaan, dus die laatste paar miljard jaar hou ik ook nog wel uitquote:Op vrijdag 8 juli 2005 12:07 schreef -Strawberry- het volgende:
Dus jij kan ermee leven dat je ooit nooit meer zal bestaan. Tot in de eeuwigheid?
Miljoenen jaren later zal je nog niuet bestaan en nog veel later nogsteeds niet, gewoon
nooit meer? Ik niet.En ik ga er maar ook niet teveel over nadenken want dan word ik gek.
![]()
Het enige wat ik erg vind aan het altijd bestaan, is dat als al mijn familie en vriendenquote:Op vrijdag 8 juli 2005 12:09 schreef Icelus het volgende:
[..]
Heb je het wel is omgedraaid?
Lijkt het je niet verschikkelijk eng om voor ALTIJD te leven?
Misschien word je straks wel geboren als een klein zielig negertje in Afrika?
Persoonlijk ben ik voor beide niet bang, gewoon lekker op je af laten komen
Maar als je het al een eng idee vindt om niks te zijn, hoe moet je het dan wel niet vinden om altijd te bestaan?
Zo probeer ik het idd ook te bekijken. Dat lucht wel op.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 12:10 schreef Doffy het volgende:
[..]
Daar kan ik prima mee leven. Ik heb miljarden jaren hiervoor ook niet bestaan, dus die laatste paar miljard jaar hou ik ook nog wel uit
Misschien word je straks als je doodgaat wel wakker en herinner je al je 5353095035 levens weer en snap je weer waar je nou allemaal mee bezig wasquote:Op vrijdag 8 juli 2005 12:13 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Zo probeer ik het idd ook te bekijken. Dat lucht wel op.
Ik geloof ook niet dat je meerdere keren geleefd kan hebben, en alsnog, wat heb je er aan?
Als ik hiervoor geleefd heb en ik kan me er toch niets meer van herinneren, dan heb ik er toch niets aan. Dan kun je netzogoed 1 keer leven.![]()
Ja, maar ik kan daar niet in geloven zonder dat ik feiten heb en zeker weet dat het zo is, want nu klinkt het gewoon zo onlogisch en heb ik geen idee hoe dat ooit zou kunnen.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 12:17 schreef Icelus het volgende:
[..]
Misschien word je straks als je doodgaat wel wakker en herinner je al je 5353095035 levens weer en snap je weer waar je nou allemaal mee bezig was
Totdat je weer een nieuw aards leven ingaat om alles "tijdelijk" weer vergeten te zijn.
Misschien is dit aardse leven maar een bijproduct, en is het je na je dood weer allemaal compleet duidelijk. Who knows
Als je maar 1 x leeft heb je niet veel meegemaakt en niet veel kunnen leren van je ervaringen.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 12:13 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Zo probeer ik het idd ook te bekijken. Dat lucht wel op.
Ik geloof ook niet dat je meerdere keren geleefd kan hebben, en alsnog, wat heb je er aan?
Als ik hiervoor geleefd heb en ik kan me er toch niets meer van herinneren, dan heb ik er toch niets aan. Dan kun je netzogoed 1 keer leven.![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |