Dat zou betekenen dat de stroomhoeveelheid die de auto opwekt dynamisch zou zijn met het verbruik van stroom, en dat het dynamisch meer of minder brandstof verbruikt.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:18 schreef Virus.NL het volgende:
http://www.cdenvsenaat.be/vragen_detail.php?sen=1&id=1219&sn=Wouter%20Beke
....
De ETSC bestudeerde ook het bijkomend brandstofverbruik dat een permanent gebruik van de dimlichten met zich zou meebrengen. Uit de studie bleek dat het brandstofverbruik van personenwagens en bestelwagens met 0,10 l/u zou stijgen. Dit betekent dat een uur lang MVO gebruiken zou leiden tot een bijkomend brandstofverbruik van 0,1 liter (ongeacht het wegtype is de gemiddelde afgelegde afstand tijdens deze tijdspanne 50 km). Voor vrachtwagens zou die toename volgens ETSC neerkomen op 0,17 l/u.
....
Conclusie : uit alle onderzoeken blijkt dat de invoering van MVO in Europa veel mensenlevens kan redden. De kosten-batenanalyses leveren eveneens een positief resultaat op, aangezien de kosten niet opwegen tegen de positieve effecten.
Dynamisch als in Dynamo?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat de stroomhoeveelheid die de auto opwekt dynamisch zou zijn met het verbruik van stroom, en dat het dynamisch meer of minder brandstof verbruikt.
Lijkt me een tamelijk omslachtige en nodeloos complexe manier van stroom opwekken.
een beetje auto regelt het toerental bij voordat jij 0,00001x met je ogen kan knipperenquote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:20 schreef Googolplexian het volgende:
Kan je makkelijk testen...
Warme motor, stationair > doe je (groot)licht aan en kijk naar je toerenteller.
Energie moet ergens vandaan komen en brandstof is nu eenmaal de energiebron van de auto.
Nee, dynamisch als dat de opwekking aangepast wordt aan de afname, dat de stroomopwekker meer stroom gaat maken als je je licht aan doet, en dat er ook een verschil in brandstof verbruik is.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:30 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dynamisch als in Dynamo?
Hoe wilde je dan stroom opwekken?
ehm NEE!quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dynamisch als dat de opwekking aangepast wordt aan de afname, dat de stroomopwekker meer stroom gaat maken als je je licht aan doet, en dat er ook een verschil in brandstof verbruik is.
Volgens mij wordt er gewoon een x hoeveelheid stroom opgewekt, en het teveel gaat gewoon de carroserie in, en verwijnt als warmte.
quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dynamisch als dat de opwekking aangepast wordt aan de afname, dat de stroomopwekker meer stroom gaat maken als je je licht aan doet, en dat er ook een verschil in brandstof verbruik is.
Volgens mij wordt er gewoon een x hoeveelheid stroom opgewekt, en het teveel gaat gewoon de carroserie in, en verwijnt als warmte.
de dynamo >>> paar spoelen en electromagneten >>> hoe meer stroom er gevraagd wordt hoe sterker de magneten worden >>> hoe meer weerstandquote:
Ik rijd ook met licht aan overdag (puur voor veiligheid). Maar er is nogal een verschil tussen een GPS-systeem of dimlicht qua energieverbruik, zeg.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:38 schreef M5 het volgende:
Het verbruikt wel iets meer brandstof ja. Maar dat is met alles wat je aan elektronica in de auto hebt. Maar het verbruik voor de veiligheid stellen gaat nergens over vind ik. Gewoon je licht aan overdag.
Je vergeet de "buffer" die accu heet. Een accu wordt constant bijgevuld als je rijdt, waardoor je lichten niet feller gaan branden als je gas geeft. Bij sommige brommers / snorfietsen is dit nog wel het geval.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dynamisch als dat de opwekking aangepast wordt aan de afname, dat de stroomopwekker meer stroom gaat maken als je je licht aan doet, en dat er ook een verschil in brandstof verbruik is.
Volgens mij wordt er gewoon een x hoeveelheid stroom opgewekt, en het teveel gaat gewoon de carroserie in, en verwijnt als warmte.
Ah kijk, dat wou ik nou weten.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:38 schreef Youp het volgende:
[..]
de dynamo >>> paar spoelen en electromagneten >>> hoe meer stroom er gevraagd wordt hoe sterker de magneten worden >>> hoe meer weerstand
in kleurterklas taal...
hij levert btw wel continu +- 14,5 volt maar het aantal ampères hangt af van hoeveel stroomverbruikers je aanzet
Die test heb ik wel eens gedaan maar had geen verandering in RPM tot gevolg (iig geen 400 toeren). Verschilt misschien per auto, maar 400 RPM is wat overdreven.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:39 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik rijd ook met licht aan overdag (puur voor veiligheid). Maar er is nogal een verschil tussen een GPS-systeem of dimlicht qua energieverbruik, zeg.
Doe de eerder genoemde test maar eens met grootlicht. Ik voorspel dat je toerenteller (tenminste even) 400 RPM zakt.
en zoals ik al eerder zei regelt een beetje auto zn toerentel zo snel bij dat het gewoon niet terugvaltquote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:39 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik rijd ook met licht aan overdag (puur voor veiligheid). Maar er is nogal een verschil tussen een GPS-systeem of dimlicht qua energieverbruik, zeg.
Doe de eerder genoemde test maar eens met grootlicht. Ik voorspel dat je toerenteller (tenminste even) 400 RPM zakt.
per toerental verschilt de opbrengst wel hoorquote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:40 schreef ElmoOnline het volgende:
[..]
Je vergeet de "buffer" die accu heet. Een accu wordt constant bijgevuld als je rijdt, waardoor je lichten niet feller gaan branden als je gas geeft. Bij sommige brommers / snorfietsen is dit nog wel het geval.
De opwekking is dus wel dynamisch, maar de afgifte niet. Dat zou overigens ook niet kunnen, want dan branden je lampen door als je teveel toeren maakt, en doen ze niks als je de motor uitzet.
De stroom opbrengst van de dynamo heeft niets met de temperatuur van het blok te maken. Zou dus niet uit moeten maken.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:45 schreef Googolplexian het volgende:
probeer het dan eens met een koude motor
ook niet...quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:45 schreef Googolplexian het volgende:
probeer het dan eens met een koude motor
Misschien kan je ecu het wel met die snelheid, maar er zit altijd tijd tussen.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:30 schreef Youp het volgende:
[..]
een beetje auto regelt het toerental bij voordat jij 0,00001x met je ogen kan knipperen
boordatari... stappenmotorquote:Op dinsdag 5 juli 2005 20:08 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Misschien kan je ecu het wel met die snelheid, maar er zit altijd tijd tussen.
Ga maar na wat er allemaal gebeurt wanneer je je lichten aanzet.
lichtschakelaar aan, lampen gaan branden, dynamo moet meer vermogen leveren, grotere mechanische weerstand van je dynamo, toerental gaat omlaag, dan regelt je boordatari pas de stappenmotor die ervoor zorgt dat het stationair toerental verhoogd wordt, tegen de tijd dat het toerental aangepast is, ben je al 1 seconde verder.
dit kan niet hoor .... gebeurd namelijk binnen 0,000001ste van de tijd dat jij met je ogen knippert (of zoiets), heb ik vernomen.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:27 schreef Virus.NL het volgende:
Overigens zie ik met mijn 316i '98 als ik net na het starten mijn dimlicht aanzet, wel heel even mijn toerental inzakken, maar gaat daarna meteen weer naar normaalMet climate control is het nog iets beter te merken
Wil je het een keer zien? Ik zie het elke morgenquote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:44 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
dit kan niet hoor .... gebeurd namelijk binnen 0,000001ste van de tijd dat jij met je ogen knippert (of zoiets), heb ik vernomen.
bij een beetje auto tegenwoordigquote:Op dinsdag 5 juli 2005 21:44 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
dit kan niet hoor .... gebeurd namelijk binnen 0,000001ste van de tijd dat jij met je ogen knippert (of zoiets), heb ik vernomen.
En als je alle verlichting gelijktijdig inschakelt? (ook even rem intrappen)quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:59 schreef yup het volgende:
Bij mijn E30 318i uit 1991 merk je helemaal niks, ook niet als je eerst dimlichten aanzet, daarna grootlicht aanzet, en daarna ook nog eens voor en achter mistlampen aanzet! (ja ik heb het voor de lol geprobeerd)
Ook als je de achterruit verwarming aanzet zie je het niet...
Wat nog vreemder is, bij de Space Wagon 1998 van me ouders zie je het wel! Dus achterruitverwarming aan: beetje toerental verlaging daarna weer normaal, of verlichting aan, zie je ook de toerental iets zakken en daarna stijgen...
een airco kan 10-15pk wegvretenquote:Op woensdag 6 juli 2005 10:56 schreef VanDread het volgende:
Over je lichten zorgen maken zou ik maar niet te veel doen, het feest begint pas wanneer je de airco aan zetDie verbruiken een stuk meer stroom en dus energie ^^
Bij de Toyota Verso waar ik in rijd zie je bij lichtjes niets gebeuren maar bij airco aanzetten zie je de toerenteller echt ff dippen en omhoog komen.
quote:Op woensdag 6 juli 2005 22:03 schreef Kaalhei het volgende:De energieinhoud van benzine is 41 MJ/kg De energieconversie heeft een efficientie van, laten we zeggen 10% Laten we zeggen twee koplampen van elk ca. 35Watt pluswat lichtere achterlichten, maakt 100W Verbruik per seconde: 100 / [41e6 * 10%] = 0.024 gram/seconde. Verbuik per uur: 88 gram benzine
Dus of je sterke kop koffie meer drinkt smorgens is van meer invloed op het brandstofverbruik dan lichten aan rijden.quote:
jawel hoorquote:Op woensdag 6 juli 2005 23:47 schreef yup het volgende:
Volgens mij kan je dat echt niet met zo een simpele formule berekenen hoor
Ik begrijp je niet.quote:Op woensdag 6 juli 2005 23:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus of je sterke kop koffie meer drinkt smorgens is van meer invloed op het brandstofverbruik dan lichten aan rijden.
Er zitten wat aannames (rendement, en vermogen verlichting) in deze berekening, maar hij klopt wel.quote:Op woensdag 6 juli 2005 23:47 schreef yup het volgende:
Volgens mij kan je dat echt niet met zo een simpele formule berekenen hoor
Mij is altijd verteld dat het scheelt in vermogen dus het kan goed dat het dus niets scheelt in brandstofverbruik.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Wie heeft er veel verstand van weet het beter?
Als het gebruikte vermogen van je auto 33 maal dat van je lichten is wel ja.quote:Dimlichten aan KAN tot 3% hoger brandstofverbruik leiden... Had ik uit ANWB gids ofzo gelezen is ooit...
Nee dusquote:Weet niet of het waar is he...
en bij hogere stroomvraag meer weerstand in de dynamo waardoor hij zwaarder draait en je dus meer gas moet geven om hetzelfde te bereiken.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 19:46 schreef junkiexp het volgende:
Maar je accu word bijgeladen door de dynamo,en die zit met een multiriem verbonden aan je krukas.
airco kost veel extra brandstof.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 19:48 schreef Jordy-B het volgende:
Als je lampen branden, moet er extra stroom worden opgewekt door de dynamo, wat een pietsie meer brandstof kost. Maar dat geldt ook voor je radio en airco, enzo.
idd.quote:
airco schijnt je 10-20% extra brandstof te kosten.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 19:50 schreef bmwdevil het volgende:
[..]
Bij ons is het verschil toch echt nauwelijks merkbaar hoor...
erg allesomvattend, doch treffend.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 23:51 schreef Treinhomo het volgende:
't is heel simpel; energie komt niet uit de lucht vallen. Voor wat hoort wat...
Wordt er tegenwoordig geen natuurkunde meer gegeven op school ?
Ik dacht zelf 3%quote:Op woensdag 13 juli 2005 08:21 schreef Keiichi het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat je verbruik ca 1 tot 2% hoger word.
In plaats van de je 1 op 20 rijdt, rijd je 1 op 19.8 ofzo. Dat is merkbaar![]()
quote:Hier kan je lezen: Tegenover de besparingen in ongevallen en slachtoffers staan kosten, 1 tot 3 procent meer CO2-uitstoot en en een hoger brandstofverbruik.
sommige nieuwere auto's rijden rond met achterlichten van leds. Omdat die dingetjes doorgaans een fractie gebruiken van gewonel lampjes, zal dit misschien wel een beetje schelen.quote:Op woensdag 13 juli 2005 14:18 schreef Lucille het volgende:
Of het 2 of 3 procent is hangt af van verschillende factoren:
1) hoeveel het brandstofverbruik is zonder licht aan
2) wat het opgenomen vermogen is van de verlichting
1) wat is het rendement van de motor (vermogen krukas tov energiewaarde van de brandstof).quote:Op woensdag 13 juli 2005 14:18 schreef Lucille het volgende:
Of het 2 of 3 procent is hangt af van verschillende factoren:
1) hoeveel het brandstofverbruik is zonder licht aan
2) wat het opgenomen vermogen is van de verlichting
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |