abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 juli 2005 @ 21:44:51 #26
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_28527246
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 21:27 schreef Virus.NL het volgende:
Overigens zie ik met mijn 316i '98 als ik net na het starten mijn dimlicht aanzet, wel heel even mijn toerental inzakken, maar gaat daarna meteen weer naar normaal Met climate control is het nog iets beter te merken
dit kan niet hoor .... gebeurd namelijk binnen 0,000001ste van de tijd dat jij met je ogen knippert (of zoiets), heb ik vernomen.
Calm down, please!
pi_28527576
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 21:44 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

dit kan niet hoor .... gebeurd namelijk binnen 0,000001ste van de tijd dat jij met je ogen knippert (of zoiets), heb ik vernomen.
Wil je het een keer zien? Ik zie het elke morgen
pi_28527861
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 21:44 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

dit kan niet hoor .... gebeurd namelijk binnen 0,000001ste van de tijd dat jij met je ogen knippert (of zoiets), heb ik vernomen.
bij een beetje auto tegenwoordig

bij allebei onze auto's gebeurt het niet

-edit-

bij mijn oudje uit 73 overigens wel
Hopeloos benzine verslaafd
pi_28530639
Bij mijn E30 318i uit 1991 merk je helemaal niks, ook niet als je eerst dimlichten aanzet, daarna grootlicht aanzet, en daarna ook nog eens voor en achter mistlampen aanzet! (ja ik heb het voor de lol geprobeerd )

Ook als je de achterruit verwarming aanzet zie je het niet...

Wat nog vreemder is, bij de Space Wagon 1998 van me ouders zie je het wel! Dus achterruitverwarming aan: beetje toerental verlaging daarna weer normaal, of verlichting aan, zie je ook de toerental iets zakken en daarna stijgen...
pi_28531914
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:59 schreef yup het volgende:
Bij mijn E30 318i uit 1991 merk je helemaal niks, ook niet als je eerst dimlichten aanzet, daarna grootlicht aanzet, en daarna ook nog eens voor en achter mistlampen aanzet! (ja ik heb het voor de lol geprobeerd )

Ook als je de achterruit verwarming aanzet zie je het niet...

Wat nog vreemder is, bij de Space Wagon 1998 van me ouders zie je het wel! Dus achterruitverwarming aan: beetje toerental verlaging daarna weer normaal, of verlichting aan, zie je ook de toerental iets zakken en daarna stijgen...
En als je alle verlichting gelijktijdig inschakelt? (ook even rem intrappen)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 6 juli 2005 @ 08:53:20 #31
123738 geelhoed
> /dev/null
pi_28539423
kijk hier maar eens! en dan natuurlijk niet de gegevens uit het stukje van de boomknuffel\aars halen

http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.jsp?supportId=217839
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
pi_28541905
Over je lichten zorgen maken zou ik maar niet te veel doen, het feest begint pas wanneer je de airco aan zet Die verbruiken een stuk meer stroom en dus energie ^^
Bij de Toyota Verso waar ik in rijd zie je bij lichtjes niets gebeuren maar bij airco aanzetten zie je de toerenteller echt ff dippen en omhoog komen.
en toen.....
pi_28546552
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:56 schreef VanDread het volgende:
Over je lichten zorgen maken zou ik maar niet te veel doen, het feest begint pas wanneer je de airco aan zet Die verbruiken een stuk meer stroom en dus energie ^^
Bij de Toyota Verso waar ik in rijd zie je bij lichtjes niets gebeuren maar bij airco aanzetten zie je de toerenteller echt ff dippen en omhoog komen.
een airco kan 10-15pk wegvreten

maar ze verbruiken niet gek veel stroom een aircocompressor zit direct op je motorblok met een riem en een megneetkoppeling in de pouli... wanneer jij op t knopje drukt grijpt de magneet aan en begint de airco mee te draaien, dat is het geen wat zo veel vermogen wegslurpt
Hopeloos benzine verslaafd
  woensdag 6 juli 2005 @ 22:03:42 #34
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_28566965
  • De energieinhoud van benzine is 41 MJ/kg
  • De energieconversie heeft een efficientie van, laten we zeggen 10%
  • Laten we zeggen twee koplampen van elk ca. 35Watt pluswat lichtere achterlichten, maakt 100W
  • Verbruik per seconde: 100 / [41e6 * 10%] = 0.024 gram/seconde.
  • Verbuik per uur: 88 gram benzine
  • Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
    Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
    pi_28567066
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 22:03 schreef Kaalhei het volgende:
  • De energieinhoud van benzine is 41 MJ/kg
  • De energieconversie heeft een efficientie van, laten we zeggen 10%
  • Laten we zeggen twee koplampen van elk ca. 35Watt pluswat lichtere achterlichten, maakt 100W
  • Verbruik per seconde: 100 / [41e6 * 10%] = 0.024 gram/seconde.
  • Verbuik per uur: 88 gram benzine


  • * Youp heeft dit ook op school gehad bedenkt hij zich nu
    Hopeloos benzine verslaafd
      woensdag 6 juli 2005 @ 23:34:55 #36
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_28571433
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 22:03 schreef Kaalhei het volgende:

  • Verbuik per uur: 88 gram benzine
  • Dus of je sterke kop koffie meer drinkt smorgens is van meer invloed op het brandstofverbruik dan lichten aan rijden.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_28572082
    Volgens mij kan je dat echt niet met zo een simpele formule berekenen hoor
    pi_28572424
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 23:47 schreef yup het volgende:
    Volgens mij kan je dat echt niet met zo een simpele formule berekenen hoor
    jawel hoor alleen is het per auto verschillend
    Hopeloos benzine verslaafd
    pi_28574565
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 23:34 schreef Pietverdriet het volgende:

    [..]

    Dus of je sterke kop koffie meer drinkt smorgens is van meer invloed op het brandstofverbruik dan lichten aan rijden.
    Ik begrijp je niet.
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 23:47 schreef yup het volgende:
    Volgens mij kan je dat echt niet met zo een simpele formule berekenen hoor
    Er zitten wat aannames (rendement, en vermogen verlichting) in deze berekening, maar hij klopt wel.
    Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
    pi_28576433
    quote:
    Op dinsdag 5 juli 2005 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:

    Wie heeft er veel verstand van weet het beter?
    Mij is altijd verteld dat het scheelt in vermogen dus het kan goed dat het dus niets scheelt in brandstofverbruik.


    Ik doe dan ook steevast de lichten, aerco en radio uit bij het stoplicht.
    pi_28576454
    Ik heb dit gehoord:

    Dimlichten aan KAN tot 3% hoger brandstofverbruik leiden... Had ik uit ANWB gids ofzo gelezen is ooit...

    Weet niet of het waar is he...
      donderdag 7 juli 2005 @ 08:59:08 #42
    123738 geelhoed
    > /dev/null
    pi_28578786
    quote:
    Dimlichten aan KAN tot 3% hoger brandstofverbruik leiden... Had ik uit ANWB gids ofzo gelezen is ooit...
    Als het gebruikte vermogen van je auto 33 maal dat van je lichten is wel ja.
    dus 100W voor de lampen. de dynamo heeft rendement van 50% dan zou je dus niet meer 6,7kW moeten gebruiken. 6.7kW heb je al nodig om de motor draaiende te houden!
    quote:
    Weet niet of het waar is he...
    Nee dus
    Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
      donderdag 7 juli 2005 @ 09:00:58 #43
    64781 bonke
    pipo koeie
    pi_28578815
    alles wat je meer verbruikt kost gewoon extra toch ?
    pies on joe toe
      donderdag 7 juli 2005 @ 09:15:02 #44
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_28579024
    Het maakt mij niet uit dat verbruik. Ik tank toch altijd voor 30 eurie
    pi_28746895
    Las afgelopen week in de Metro een ingezonden brief die ik niet helemaal begreep. De briefschrijver beweerde dat als je met lichten aan rijdt je meer brandstof verbruikt. Ik kan me hier dus echt helemaal niets bijvoorstellen. Je lampen worden toch alleen gevoed door je accu?
    pi_28746920
    Lijkt mij ook....
    pi_28746959
    Maar je accu word bijgeladen door de dynamo,en die zit met een multiriem verbonden aan je krukas.
    R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
      dinsdag 12 juli 2005 @ 19:46:49 #48
    56011 bmwdevil
    Freude am Fahren
    pi_28746965
    Wat dan nog, dat is dan ook 1 liter in tien jaar ofzo
      dinsdag 12 juli 2005 @ 19:47:28 #49
    56011 bmwdevil
    Freude am Fahren
    pi_28746984
    Volgens mij is het bullshit trouwens, want het komt gewoon van je accu, en die wordt echt niet harder of minder hard opgeladen als je je lichten aan of uit hebt hoor.
    pi_28747013
    quote:
    Op dinsdag 12 juli 2005 19:46 schreef junkiexp het volgende:
    Maar je accu word bijgeladen door de dynamo,en die zit met een multiriem verbonden aan je krukas.
    en bij hogere stroomvraag meer weerstand in de dynamo waardoor hij zwaarder draait en je dus meer gas moet geven om hetzelfde te bereiken.
    zet je achteruitverwarming, sigarettenaansteker en dimlicht maar eens aan, zul je zien dat hij stationair langzamer gaat draaien.
    Motto: Eens is ook dit voorbij...
    Red een boom - eet een bever!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')