abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28478671
quote:
Een goede nachtrust hangt van veel factoren af. Zo kunnen stress, alcohol of een verkeerde houding je nachtrust ernstig verstoren. Maar ook belangrijk is de omgeving waarin je slaapt. Dit zijn tips die je helpen een betere omgeving te creëren voor je oh, zo nodige beautyslaap.

Je slaapkamer zou stil en rustgevend moeten zijn. Onwelkome geluiden of licht, een oncomfortabel of versleten matras en bedbodem of een kamer die te warm of juist te koud is kunnen je er voor zorgen dat je niet de slaap krijgt die je nodig hebt. Er is geen enkele reden om voor minder te gaan dan de beste nachtrust die maar mogelijk is! Is jouw slaapkamer bevorderlijk voor een goede nachtrust? Dit zijn de factoren die verschil kunnen maken:

Matras en bedbodem
Zorg er voor dat jouw matras en bedbodem voldoen aan jouw behoeften in comfort en ondersteuning. Als je met z'n tweeën een bed deelt, moet het matras jullie beiden voldoende ruimte bieden om makkelijk te kunnen bewegen.

Licht
Licht is één van de krachtigste wekkers van het lichaam. De opkomende zon kan je brein al wakker maken lang voordat je wekker gaat. Een donkere kamer is het meest bevorderlijk voor een goede slaap, overdag en 's nachts.

Geluiden
Plotselinge, harde geluiden van buitenaf maar ook vanuit je eigen huis kunnen de slaap verstoren. Gelijkmatige, lage geluiden, zoals een ventilator of airco, kunnen rustgevend werken omdat ze de vervelende geluiden blokkeren.

Temperatuur
De ideale slaapkamertemperatuur is 16 tot 18 graden Celsius. Een kamer die te warm of te koud is, is niet bevorderlijk voor een prettige nachtrust.

• En verder: Alcohol voor het slapen gaan lijkt rustgevend, je valt er immers snel door in slaap. Maar niets is minder waar. Je slaapt juist lichter dan anders en kan eerder wakker worden dan je zou willen. Geldt natuurlijk ook voor cafeïne houdende dranken, ze werken stimulerend.
  • Eet nooit vlak voor het slapen gaan, liefst niet meer na 10 uur.
  • Gebruik je bed alleen om te slapen. Ga niet lezen of tv kijken of eten in bed. Zeker lezen en tv kijken lijken rustgevend, maar je hersenen blijven daardoor te actief en je zou dan onrustig kunnen slapen.
  • Slaap regelmatig. Probeer zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en weer op te staan.
  • Vermijd teveel geestelijke inspanning voor het slapen gaan. Je wordt er onrustig door.
  • Zet de wekker op een plek waar je die niet kunt zien. Zo ga je er niet op kijken en zul je minder piekeren omdat je nog steeds wakker ligt.
  • Probeer niet overdag een dutje te doen, hoe moe je ook bent.
  • Fysieke inspanning (sporten, beweging) zijn goed voor de nachtrust.

Slaap lekker!
  • bron

Ondanks dat we het allemaal al wel zullen weten zijn er toch massa's mensen die niet
    goed kunnen slapen. Wat kun je nu nog meer proberen?

• 's avonds vlak voor je gaat slapen een heet bad of een hete douche nemen, daarna
    meteen je bed in.
  • Of juist een lekkere wandeling, ommetje maken in de frisse buitenlucht vlak voor je
    gaat slapen.

Aanvullende tips mogen natúúrlijk geplaatst worden! Graag zelfs.

[ Bericht 0% gewijzigd door DarkElf op 04-07-2005 15:42:22 ]
  • ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_28478729
    Een goeie beurt kan ook geen kwaad voor het slapen gaan
    There are times we will remember, there are nights we won't forget.
    If we value every moment we will never feel regret.
    pi_28478770
    voor mannen ja
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
      maandag 4 juli 2005 @ 15:40:30 #4
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_28479001
    quote:
    Op maandag 4 juli 2005 15:34 schreef DarkElf het volgende:
    voor mannen ja
    een vrouw bevordert de nachtrust dus

interessant topic... ik zal mijn kamer eens donkerder maken....
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
      maandag 4 juli 2005 @ 15:42:19 #5
    122151 MacVincent
    28 and counting...
    pi_28479067
    quote:
    Op maandag 4 juli 2005 15:40 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

een vrouw bevordert de nachtrust dus

interessant topic... ik zal mijn kamer eens donkerder maken....
    Ja sommige....anderen zorgen er weer voor dat er van die nacht(rust) weinig tot niets terecht komt, maarja, dan is de volgende nacht weer super slapen.
    Land of the free, home of the brave
    Come on, annoy me....I need the comic relief!
    pi_28479094
    Goed sporten helpt bij mij wel .
      maandag 4 juli 2005 @ 16:05:19 #7
    65351 B_BOY
    De kater komt later.
    pi_28479917
    sporten, sex, en natuurlijk de ouderwetse warme melk.
    Remlof is een Spellings Nsb'er
    pi_28482179
    hmm.. niet echt veel nieuws, hoopte eigenlijk op diepgaandere tips
      maandag 4 juli 2005 @ 17:06:53 #9
    89723 RealKnuckles
    In ONZ geen lastige dingen pos
    pi_28482234
    Ik heb net 3,5 uur overdag geslapen en vannacht zal ik ook weer goed slapen hoor
      maandag 4 juli 2005 @ 17:24:39 #10
    84252 Verdwaalde_99
    Definitief uitgelogged.
    pi_28482811
    Niet blijven fokken totdat je gaat slapen. Rustig tv kijken 1 uur lang. Het lezen en schrijven veroorzaakt hersenactiviteit en dat wil je juist niet hebben voordat je probeert te gaan slapen
    Sinds 2007 anti depressiva vrij,
    In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
    Gekte en waanzin voorbij.
    Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
    pi_28484254
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_28484369
    quote:
    Meditatie

Moeite om in slaap te vallen. Probeer deze rustgevende zen meditatie eens voor het slapen gaan:

Schakel felle lichten uit en ga op het bed zitten, bij voorkeur in kleermakerszit. Kies een plek op de muur waar je op uit kijkt. Concentreer je op je ademhaling, adem in door je neus, let erop dat je buik zich uitzet als je inademt en dat je schouders ontspannen naar beneden hangen.

Tel langzaam tot 10, terwijl je inademt op de oneven en uitademt op de even nummers.

Als je jezelf erop betrapt dat je gedachten afgeleid worden, breng je aandacht dan weer terug op je ademhaling en de plek op de muur.

Yoga

Yoga is een prima manier om je dag te beginnen en/of te eindigen. In de ochtend kun je wat stimulerende oefeningen doen die de bloedsomloop op gang brengen en je energiek maken. 's Avonds kan je je beter beperken tot wat rustige, langzame oefeningen, die je ontspannen. Neem wat lessen en probeer het in te passen in je dagschema.

Acupunctuur

Een onderzoek heeft uitgewezen dat een accupunctuur behandeling tijdens zeven tot tien dagen het normale slaappatroon bij 59% van de mensen helemaal herstelde en gedeeltelijk bij 21%.

Aromatherapie

Neem 30 minuten voor je naar bed gaat een warm bad met één of meer druppels essentiële olie in het water.

Dit kan zijn:

Kamille
    Hop
    Lavendel
    Mandarijn
    Majoraan
    Neroli
    Sandelhout
    Ylang-ylang

Massage

Vermeng je eigen relaxerende massage olie door vijf druppels van twee of drie van je favoriete oliën in een basisolie, b.v. amandelolie.

Masseer je nek en schouders. Bij kinderen die moeilijk slapen masseer je de handen, voeten en achterkant van de benen met een druppel lavendel en kamille olie gemengd met een basisolie.

Doe een paar druppels van het mengsel op je kussen of op een doekje naast je bed.
    natuurlijke manier om proberen in slaap te komen.

bron
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_28484593
    Verkeerde routine:

Veel mensen hebben slapeloze nachten doordat ze een verkeerde routine hebben ontwikkeld. Patiënten moeten slaap weer gaan associëren met een bed, meent Verbeek. De slaap wordt verdiept door een paar weken minder te slapen, bijvoorbeeld zes uur in plaats van acht uur nachtrust. Daardoor wordt de slaapdruk opgevoerd. "Een andere manier om de link slaap-bed weer te leren leggen, is door consequent op te staan als de slaap niet komt. Ga pas weer in bed gaan liggen als je voldoende ontspannen bent", zegt ze. "En 's ochtend steeds op dezelfde tijd opstaan."

bron
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
      maandag 4 juli 2005 @ 18:33:40 #14
    89723 RealKnuckles
    pi_28484652
    Jezus wat ongelofelijk slap gelul zeg.
    Gewoon liggen en pitten klaar
    pi_28484693
    Gebruik nu valeriaan tabletjes en die werken prima!
    pi_28484725
    Ik ga morgen mijn raam afplakken met vuilniszakken omdat ik geen gordijn heb. Koop een dozijn Herriestoppers, en drink nooit meer bier.

pi_28484814
    quote:
    Op maandag 4 juli 2005 18:33 schreef RealKnuckles het volgende:
    gefeliciteerd dat jij goed kan slapen, veel mensen echter niet.
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
      maandag 4 juli 2005 @ 18:40:21 #18
    48288 Mikkie
    Mastermind.
    pi_28484860
    quote:
    Op maandag 4 juli 2005 18:33 schreef RealKnuckles het volgende:
    Niet iedereen heeft het zo makkelijk als jij
    Zerg schreef:
    1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
      maandag 4 juli 2005 @ 18:40:41 #19
    89723 RealKnuckles
    pi_28484870
    quote:
    Op maandag 4 juli 2005 18:39 schreef DarkElf het volgende:

[..]

Jah laatik eerst lekker een wandeling maken voor het slapen en dan mediteren
    pi_28484975
    Een jointje roken helpt ook. Dan ben je zo in slaap gespaced.
    pi_28534400
    Ik heb sinds een maand of 5 last van slapeloosheid, maar ik heb wel vanalles geprobeerd:
    LCD-monitor ipv. CRT-monitor (rustiger voor de ogen, word ik minder gespannen van).
    Latex-matras, goede hoofdkussen en goede dekbed (vierseizoenen met twee gedeeltes voor zomer en winter).
    Gewoon opstaan ook al heb ik maar 4 uur geslapen.
    Wekelijks 4 tot 6 keer 2 uur zwemmen, dinsdags 1 uur volleyballen en daarnaast nog werk in een tuinderij).
    Melk met honing drinken, thee drinken en Good Night thee drinken.
    Dove douchegel voor een goede nachtrust en een warme douche voor het slapen gaan.
    Lichte slaapmedicatie.
    Geen licht in de kamer.

Een enkele keer lijkt het te werken, maar ik kom bijna altijd weer terug op te veel gedachten in mijn hoofd (zoals muziek die zich steeds herhaalt).
    En door dat denken krijg ik ook soms last van jeuk.

Vooral als ik en volleybal en daarna zwem, lijk ik goed te kunnen slapen, maar die moeheid verdwijnt voor het grootste gedeelte voor het slapen gaan.

Ik heb wel al geminderd met internetten voor het slapen gaan, en ik kan nu veelal voor 2 uur 's nachts slapen ipv. voor 5 a 6 uur 's ochtends zoals enkele maanden terug.
    Maar het liefst zou ik voor 10 uur al slapen, zodat ik op tijd helemaal uitgerust ben.
    Het grootste probleem is dus eigenlijk dat piekeren.
    Ik heb gemerkt dat als ik op een gegeven moment zo ga denken dat ik ergens ver weg ben, zoals op een eiland, dat ik steeds rustiger in mijn hoofd ben, maar dat duurt vaak wel uren.

Misschien moet ik aan mijn arts vragen of ik wat betere slaapmedicatie kan krijgen, of die zen-tip van hierboven uitproberen.
    @luna
      woensdag 6 juli 2005 @ 00:25:39 #22
    67379 Mirjam
    ermahgerd
    pi_28534458
    quote:
    Op maandag 4 juli 2005 18:39 schreef DarkElf het volgende:

[..]

indf3erdaad
    ik slaap verschrikkelijk slecht
    en als ik slaap, heb ik zulke heftige dromen, dat ik er wakker van word. of de hele dag met een kutgevoel rondloop.
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
    pi_28534627
    Een warme douche, een glaasje rode wijn, een beetje hersendood naar de TV kijken, een pilletje valeriaan en vervolgens een beker warme melk met anijs werkt nog het beste bij mij .
    “Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
    pi_28534678
    Ik heb hele goede tips en die zal ik nog plaatsen.
    God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
    pi_28534681
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 00:30 schreef teknomist het volgende:
    Een warme douche, een glaasje rode wijn, een beetje hersendood naar de TV kijken, een pilletje valeriaan en vervolgens een beker warme melk met anijs werkt nog het beste bij mij .
    Shit .. En dat noemt zich student .. Wheheh.
    pi_28534722
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 00:31 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Shit .. En dat noemt zich student .. Wheheh.
    .
    “Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
    pi_28534753
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 00:33 schreef teknomist het volgende:

[..]

.
    Je klinkt als een oud wijf, met je warme melk enzo.
    pi_28534784
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 00:33 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Lekker boeiend.
    pi_28534803
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 00:34 schreef teknomist het volgende:

[..]

Lekker boeiend.
    Nee, niet echt eigenlijk.
    pi_28534834
    Doe mij maar een massage voor 't slapen gaan
    Op vrijdag 12 januari 2007 03:39 schreef Xennia het volgende:
    Mayo is de dochter die ik nooit had!
    pi_28534931
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 00:35 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Nee, niet echt eigenlijk.
    Doel heiligt de middelen.
    pi_28535161
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 00:31 schreef cultheld het volgende:
    Ik heb hele goede tips en die zal ik nog plaatsen.
    ff een paar nuttige tips van mij:

- Zorg voor: Een goed matras, dat het voldoende donker is in de slaapkamer (i.v.m. de biologische klok), zorg voor een goed gekoelde kamer (het moet niet te warm/benauwd zijn), ga onder de douche warme vlak voor het slapen gaan (de slaap wordt bevorderd wanneer het lichaam afkoelt).

- Drink geen koffie of alcohol voordat je gaat slapen en eet geen uitgebreide maaltijd vlak voordat je wilt gaan slapen.

- Het valt af te raden om vlak voor het slapen gaan televisie te kijken, te internetten etc. Dat is immers slecht voor de rust van die grijze massa

- Ga met Yoga beginnen, luister naar rustgevende muziek of ga een blokje om

- Zorg voor regelmaat van je nachtrust. Doorhalen kan wel een keertje, maar je moet er geen gewoonte van maken. Niet voor niets zien veel journalisten er na hun 30e al verlept uit.

- Beweeg veel (ga bijvoorbeeld op fitness, of ga elke dag met de fiets naar je werk/school)
    God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
    pi_28535213
    Die slaaptips en die routine werken wel, maar het is zo saai.

Ik vind het leuk lekker te internetten of om lekker op de bank te zitten met mijn vriend met een glaasje wijn erbij en ook een lekker snackje.
    Hij komt pas om 8 uur thuis, dan gaan we eten en dan zou ik om 9 uur al aan de slag moeten gaan met badderen met olietjes en rust.

Dus ik doe het voorlopig wel met slaappillen
      woensdag 6 juli 2005 @ 00:49:41 #34
    28590 I_are_Rudeboy
    Elmo kan vliegen!!!
    pi_28535239
    Ik heb ook vaak dat ik lang moet wachten voordat ik in slaap kan vallen.
    Meestal heb ik het te warm in bed... dus de dekens half af en een klein ventilatortje aan doet wonderen
    Fingerbang... BANG! BANG!
    pi_28535245
    Je moet sowieso elektromagnetische straling vermijden in de kamer waar je slaapt. (Hoewel dat in een studentenkamer wel een beetje moeilijk is .) Ik ben ervan echter overtuigd dat je een beetje suf TV-kijken voor het slapen gaan goed is voor het opwekken van de slaap.
      woensdag 6 juli 2005 @ 01:18:08 #36
    48288 Mikkie
    Mastermind.
    pi_28536062
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 00:46 schreef cultheld het volgende:
    - Drink geen koffie of alcohol voordat je gaat slapen en eet geen uitgebreide maaltijd vlak voordat je wilt gaan slapen.
    Goh, bij mij resulteert een hoge alcoholinname juist altijd in het feit dat ik meteen in slaap flikker
    Zerg schreef:
    1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
    pi_28536135
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 00:46 schreef cultheld het volgende:
    - Het valt af te raden om vlak voor het slapen gaan televisie te kijken, te internetten etc. Dat is immers slecht voor de rust van die grijze massa
    Internetten werkt idd slecht, maar een minuut of vijf naar wat inhoudsloze Telsel dingen kijken werkt prima Net als een boek lezen trouwens, daarna slaap ik heerlijk, hoe spannend het ook is
    pi_28536172
    internetten houdt mij idd vaak juist wakker. terwijl een suffe docu op discovery me wel in slaap krijgt.
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_28536243
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 00:30 schreef teknomist het volgende:
    Een warme douche werkt bij mij juist averechts, een bad dan wel weer prima
    Live it!
    pi_28536669
    Warme melk met honing. Helpt nog steeds goed. En seks ja. Maar dan moet je partner wel zin hebben die avond.

Wat in mijn geval ook helpt: zout in de sloot gooien.

da's tegen die kut-kikkers die de hele nacht kwaken
    "I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
      woensdag 6 juli 2005 @ 07:47:41 #41
    97348 Matness
    Matt about you
    pi_28538816
    Ik masturbeer meestal voor t slapen gaan. Lekker, gratis, gezond en ik ben na t weggooien van t zakdoekje zo in dromenland
      woensdag 6 juli 2005 @ 08:05:24 #42
    50442 DaMook
    Lonely together ( Miss u Caro)
    pi_28538912
    Ah dus mijn (bijna) compleet donkere kamer met airco (18 graden) zou ervoor zorgen dat ik perfect slaap, maar het bier dat ik vantevoren drink zorgt weer voor minder slaap .

Ik vind het nu goed dus ik houd het zo (lig van 09:00 tot 18:00 in bed en dat vind ik eigenlijk teveel , dus minder airci en meer bier zou het oplossen ).
    The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
    I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
      woensdag 6 juli 2005 @ 08:24:11 #43
    43584 Beregd
    absolutely inch perfect
    pi_28539059
    Als ik niets heb om te lezen voor ik ga slapen, dan lukt het niet, beetje vreemde tip die.
    Ik slaap ook dikwijls slecht, maar de laatste tijd is dat vooral door de zenuwen denk ik, ook een belangrijke factor van slapeloosheid.
    Weet je wat ik ook heb, als er iemand komt logeren op mijn kamer, of ik bij iemand op de kamer lig kan ik bijna onmogelijk slapen.
    pi_28582715
    Ja ik heb soms ook wat problemen met slapen de laatste tijd lukte het uitslpaen in het weekend zelfs niet meer met als gevolg dat ik gister tijdens de finale van de tour in slaap viel .

Maar ik heb afgelopen nacht lekker wat ingehaald .
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
      donderdag 7 juli 2005 @ 17:48:54 #45
    94063 2L0w4Zer0
    Vidi, Vici, Veni. ;-)
    pi_28594421
    Zie ook dit topic: Slaapstoornissen!

Hier een quote die ik ergens in bovenstaande topic heb gegeven:
    quote:
    Op woensdag 15 december 2004 19:51 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
    *Soms helpen kruiden ook bij sommige mensen, zoals valeriaan, hop, passiebloem, goudpapaver of een mix hiervan. Deze zijn in capsule vorm verkrijgbaar en neem je gewoon 1 uur voor het slapen gaan in.

*Ik weet niet of je ook wiet gebruikt of zo, maar een jointje roken, een kopje wietthee of spacecake wil ook wel eens helpen. Alleen als je dit te lang doet kan je op den duur niet meer slapen zonder.

*Intensief sporten een paar uur voor het slapen wil ook wel eens helpen, zo verbruik je al je overbodige energie en maak je je lichaam moe. Je moet dit niet vlak voor het slapen gaan doen, omdat anders je lichaam nog te opgefokt is om te slapen vanwege hoge adrenaline productie.

*En een stevige ruk- of sexpartij wil ook wel eens helpen, je bent je sexuele spanning kwijt, er komen allerlei geluksstoffen zoals endorfinen vrij en je voelt je heerlijk doezelig.

*Tevens is het van belang dat je slaapkamer bedoelt is om te slapen, dus je moet een goed bed hebben, met een goede matras en een goed kussen. De temperatuur in je kamer moet niet te warm zijn maar ook niet te koud. Zorg dat je kamer compleet donker is en dat je niet wordt gestoord door allerlei omgevingsgeluiden, zolas een tikkende wekker, langsrijdende auto's, een snurkende partner, etc. En schaf een klokje naast je bed aan waar je niet aan kan zien hoelaat het is, zo voorkom je dat je iedere keer naar de wekker gaat kijken.

*Je kan gaan proberen om kalmerende muziek of een cd met natuurgeluiden op te zetten, je hebt zelfs cd's te koop die hier apart voor gemaakt zijn met behulp van zogenaamde binaural beats.

*Sommige mensen hebben teveel elektrische apparatuur in de slaapkamer staan die allerlei magnetische velden afgegeven en je slaap kunnen belemmeren. Dus pleur al je apparatuur uit je slaapkamer of trek op zijn minst alle stekkers uit het stopcontact. Het apparaat uitzetten met de uit-knop is niet voldoende.

*Ga niet lopen nadenken in je bed en probeer je geest leeg te maken, ga mediteren ofzo en kom tot rust.

*Als absoluut helemaal niks helpt en je blijft aan chronische slapeloosheid lijden, vraag je huisarts dan eens om een verwijzing naar een slaapcentrum. Hier gaan ze al je hersengolven en nog een aantal andere lichamelijk functies meten tijdens je (poging tot) slaap. Misschien heb je een onderliggende lichamelijke aandoening waardoor je niet goed kan slapen, zoals snurken of slaapapneu.

*Ik weet wat het is om moeilijk in slaap te komen en in slaap te blijven, het is knap irietant en zeer vermoeiend.

Kortom... veel succes.
    "Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
    "Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
    pi_28595227
    Muziek die de hersenen in alfa-toestand brengt is ook uitermate geschikt.
    En de beste voorzorgsmaatregel is natuurlijk vroeg opstaan en een actieve dag.
    pi_28595282
    quote:
    Op donderdag 7 juli 2005 18:16 schreef teknomist het volgende:
    Muziek die de hersenen in alfa-toestand brengt is ook uitermate geschikt.
    En de beste voorzorgsmaatregel is natuurlijk vroeg opstaan en een actieve dag.
    Of de Brainwave Generator. Ook ooit eens post op Fok!.
    pi_28595302
    ik zweer bij [edit] Andries Knevel[edit], het elfde uur

ik heb ooit wat afleveringen op tape gezet met dit doel en het werkt perfect

gaaf spul

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2005 18:21:35 ]
    pi_28595586
  • Hou de slaapkamer rustig en opgeruimd, laat er geen rotzooi of administratie slingeren die je er eigenlijk alleen maar aan herinnert dat het opgeruimd moet worden.

• Het regelmatig doen aan lichaamsbeweging vermindert ook de spanningen. Doe dit echter niet vlak voor het slapen want dan werkt het juist activerend in plaats van ontspannend, maar drie tot vier uur daarvoor.

• Maak de slaapkamer tot een ruimte waar echt alleen maar in geslapen wordt. Doe in bed niets anders dan slapen (dus ook geen tv kijken, lezen of piekeren, ga dan liever in de woonkamer op de bank liggen) Vrijen is natuurlijk een uitzondering op deze regel.

• Sluit elke avond voor het naar bed gaan af met een vast ritueel, dit kan zijn een glas melk drinken, een douche nemen of opruimen. Door een dergelijke gewoonte altijd te volgen door slapen wordt het lichaam bij wijze van spreke geprogrammeerd en bereid zich alvast voor op het slapen gaan.

Bron

Lentebloesem geurtje zou ook helpen. Slaap je ook lekker van in
  • pi_28595732
    Blijf ook nooit langer dan een half uur wakker in bed. Als je binnen dat half uur geen slaap kan vatten - een slaap-waak-toestand is een uitzondering - ga dan je bed uit en ga iets anders doen. Op die manier voorkom je dat je hersenen je bed gaan associëren met wakker liggen.
      donderdag 7 juli 2005 @ 18:56:20 #51
    12280 Mukie
    Mukie is lief!
    pi_28596267
    quote:
    Op maandag 4 juli 2005 18:23 schreef DarkElf het volgende:

[..]

natuurlijke manier om proberen in slaap te komen.

bron
    Helemaal mijn idee
    To be conscious that you are ignorant is a great step to knowledge.
    Imagination is the one weapon in the war against reality.
      donderdag 7 juli 2005 @ 20:06:14 #52
    59896 Asskicker14
    Suk a dog dik
    pi_28598978
    Wat bij mij altijd helpt, wanneer ik niet in slaap kan komen, is om TV te kijken, geen herhalingen van het nieuws of sexreclames. Maar gewoon niet nadenken en ontspannen kijken naar een DVD van vissen. . Binnen 10 minuten lig ik dan te pitten. Bij mij is het altijd succes gegarandeerd.

Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
    Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
    Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
    Is he neither able nor willing? Then why call him God?
      zondag 10 juli 2005 @ 08:20:59 #53
    37149 slashdotter3
    Arrow to the knee!
    pi_28675409
    Ik heb ook een soort van tip.
    Gisteren had ik namelijk eerst 4KM gezwommen, waarna ik buiten met mijn neefje en de andere kinderen op het pleintje ging voetballen.
    Iig. drukke dag, veel energie verbrand.
    's Avonds merkte ik echter dat ik net als bij griep een vrij warme lichaam had, maar ik voelde me niet ziek.
    Het zorgde er wel voor dat ik me goed slaperig voelde.
    Misschien speelde ook wel mee dat ik me door al die activiteiten heel goed voelde, waardoor ik ook beter in slaap kon komen.
    @luna
    pi_28675483
    quote:
    Op zondag 10 juli 2005 08:20 schreef slashdotter3 het volgende:
    Mijn slaaptip
    http://www.melatonine.nl/
    Melatonine is de stof die je hersenen aanmaken als je wilt gaan slapen geloof ik.
    Bij mensen met zware depressies mist er voldoende melatonine waardoor diegene niet of nauwelijks in slaap kan komen, althans dat dacht ik, heb ik eens gelezen in een foldertje.
    Dit lijkt iig. een onschadelijk slaapmiddel.
    Maar het is niet te hopen dat je door de extra melatonine later geen melatonine meer kan aanmaken als je lichaam aan de pillen went.
    @luna
      zondag 10 juli 2005 @ 12:01:28 #56
    62338 Maxster4th
    ...Are You Kiddin' Me...
    pi_28677069
    Sauna! Als ik klaar ben met sporten ga altijd nog even na-zweten in de sauna. Als ik dat dan 15 min. doe dan kom ik helemaal ontspannen/hangerig thuis. Dan val ik als een blok in slaap zodra ik in bed lig.
    Soms zegt stilte meer dan 1000 woorden kunnen
    pi_29089935
    sauna is idd een goeie. als ik een dagje in thermen geweest ben ofzo dan slaap ik als een blok! maar goed, door de weeks is dat wel lastig
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
      zondag 24 juli 2005 @ 18:11:31 #58
    67379 Mirjam
    ermahgerd
    pi_29090040
    quote:
    Op zondag 24 juli 2005 18:06 schreef DarkElf het volgende:
    sauna is idd een goeie. als ik een dagje in thermen geweest ben ofzo dan slaap ik als een blok! maar goed, door de weeks is dat wel lastig
    zou ook een vrij duur grapje worden dan
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
    pi_29090456
    quote:
    Op woensdag 6 juli 2005 00:33 schreef skiczukie het volgende:
    < als reactie op teknomist>
    Warme melk bevat tryptofaan, een stof die een belangrijke rol speelt bij het slaapmechanisme. Warme melk drink je bij voorkeur met honing, aangezien de glucose uit de honing de werkzaamheid van het tryptofaan bevordert. Die oma's waren dus zo gek nog niet...

* slaapt gelukkig meestal erg goed, ook zonder warme melk.
      zondag 24 juli 2005 @ 18:35:02 #60
    94063 2L0w4Zer0
    Vidi, Vici, Veni. ;-)
    pi_29090550
    quote:
    Op zondag 24 juli 2005 18:31 schreef femmeChantal het volgende:

[..]

Warme melk bevat tryptofaan, een stof die een belangrijke rol speelt bij het slaapmechanisme. Warme melk drink je bij voorkeur met honing, aangezien de glucose uit de honing de werkzaamheid van het tryptofaan bevordert. Die oma's waren dus zo gek nog niet...

* slaapt gelukkig meestal erg goed, ook zonder warme melk.
    Jij weet waar je over praat!
    En idd die oma's waren zo gek nog niet!
    "Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
    "Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
      zondag 24 juli 2005 @ 18:37:45 #61
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_29090615
    Om beter te slapen:

Maar mijn persoonlijk favoriet:

Da wassut.

Ohja, gewoon fuck it all denken, en nergens over gaan zitten peinzen, dat werkt niet, dat doe je in je volledige slaap maar
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
      zondag 24 juli 2005 @ 21:08:49 #62
    52513 whosvegas
    The Trickster
    pi_29095256
    Een dikke vette jonko roken
    Are you nuts??
      zondag 24 juli 2005 @ 21:24:36 #63
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_29095654
    quote:
    Op zondag 10 juli 2005 10:48 schreef boempa het volgende:

[..]

Melatonine is de stof die je hersenen aanmaken als je wilt gaan slapen geloof ik.
    Bij mensen met zware depressies mist er voldoende melatonine waardoor diegene niet of nauwelijks in slaap kan komen, althans dat dacht ik, heb ik eens gelezen in een foldertje.
    Dit lijkt iig. een onschadelijk slaapmiddel.
    Maar het is niet te hopen dat je door de extra melatonine later geen melatonine meer kan aanmaken als je lichaam aan de pillen went.
    Nou, dik kans van wel, want dat gebeurt met ongeveer elk medicijn, van pijnstillers tot opium, alles.
    Overal went je lichaam aan. Dit vast ook wel.
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
    pi_29115191
    Hmja ik heb ook vanalles geprobeerd, maar die gedachten wonnen het toch wel. Behalve tegen zwaar geschud dan (veel wiet of temazepam). Dus ben ik uit pure woede die gedachten gaan opschrijven, verwerken en gaan oplossen. Ik slaap nu nog niet meteen, maar wel binnen een uur.
      maandag 25 juli 2005 @ 22:40:34 #65
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_29125967
    quote:
    Op zondag 10 juli 2005 12:01 schreef Maxster4th het volgende:
    Sauna! Als ik klaar ben met sporten ga altijd nog even na-zweten in de sauna. Als ik dat dan 15 min. doe dan kom ik helemaal ontspannen/hangerig thuis. Dan val ik als een blok in slaap zodra ik in bed lig.
    Een warm bad met daar in badolie van Kneip heeft bij mij het zelfde effect.
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_29126078
    http://www.kijkshop.nl/online/Shop/product_search_list.asp?sF=sleepsoft&submitBtn.x=0&submitBtn.y=0

SLEEPSOFT Oordopjes

Kreeg ze van een klant als geschenk. Ik ben verhuist van een dorp (stil) naar Utrecht (niet zo stil). En met die dopjes hoor je helemaal geen storende geluiden meer. Maar de wekker en iemand die op normale toon spreek wel gewoon. . Heerlijk, wil nooit meer zonder.

http://www.alpine.nl/Start.asp?PageId=020401#SleepSoft
    pi_29126117
    Toegeven aan slaperigheid.

Dat doe ik dus normaal gesproken nooit. Elke avond heb je wel een moment dat je je opeens slaperig voelt. Normaliter negeer ik het en gaat het weg. Maar gisteren heb ik gelijk het licht uitgedaan en ben ik mijn bed in gedoken. Ik was meteen vertokken . En ik was niet erg moe ofzo.
    pi_29126595
    quote:
    Op donderdag 7 juli 2005 18:35 schreef teknomist het volgende:
    Blijf ook nooit langer dan een half uur wakker in bed. Als je binnen dat half uur geen slaap kan vatten - een slaap-waak-toestand is een uitzondering - ga dan je bed uit en ga iets anders doen. Op die manier voorkom je dat je hersenen je bed gaan associëren met wakker liggen.
    Dan moet er wel wat met mij mis zijn..

1: Ik eet vaak een paar boterhammen voordat ik ga slapen, met een goed glas cola
    2: Er branden allerlei lampjes in mijn computer kast, sommigen knipperen ook.
    3: Ik heb een klok die elke seconde heel duidelijk 'tik' zegt.
    4: Gordijnen zijn open, nooit zin om ze dicht te doen, om ze de volgende dag weer open te doen.
    5: Soms is het vrij luidruchtig buiten, blafende honden enzo.
    6: Ik kijk altijd een uurtje of 2 tv voordat ik 'slaperig' begin te worden.
    7: Ik lig vrijwel altijd een uur (minstens) wakker voordat ik 'in slaap val'.

Oh enne.. Ik ga rond half12 naar bed..
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')