abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 oktober 2005 @ 12:44:33 #51
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31110402
Even een topic kick.

Want ik heb gisteren bij iemand zelf gerookte vis op en wil het nu ook zelf gaan doen dus ik vroeg me af waar deze rook oventjes eigenlijk te koop zijn en waar je op moet letten als je er een koopt.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 2 oktober 2005 @ 12:48:04 #52
73549 Annemiek78
Martijn_77 my favo user!
pi_31110518
Vraag me toch af, hoe je dat moet doen.
Wij hebben een keramische plaat, dan moeten we met een losse gaspit gaan werken ofzo?
Neem niet aan dat een rookoven ook op een keramische plaat gebruikt kan worden?
Positive thinking, my way of thinking!
  zondag 2 oktober 2005 @ 14:19:00 #53
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31113793
ik zag net op de topkooksite coquinaria dat je helemaal geen oventje nodig hebt, je kan het gewoon in een pan doen. lees maar bij punt 2.

http://www.coquinaria.nl/recepten/03.4recept2.htm
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_31184178
Het rookoventje voor lotje11 is gekocht bij gorissen keukens, een keukengroothandel. De houtmot hebben ze sowieso bij de bijenkorf, ze verkochten daar vorig jaar rond de kerst volgens mij ook de oventjes zelf.
Dit rookoventje doet het goed op de bijgeleverde spiritus branders, dus dan heb je niks met een keramische kookplaat te maken......
1. En zet die zuiger op je fontanelletje!
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 20:03:39 #55
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31184280
En waar zou je roken buiten of binnen onder de afzuigkap?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_31246737
Liefst buiten, want wij hebben geen afzuigkap!
1. En zet die zuiger op je fontanelletje!
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 14:05:02 #57
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31253248
kan ik gewoon naar de houthandel voor houtmot? (die is namelijk dichterbij dan de bijenkorf)
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:39:42 #58
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31263324
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 14:05 schreef zoalshetis het volgende:
kan ik gewoon naar de houthandel voor houtmot? (die is namelijk dichterbij dan de bijenkorf)
Idd een goede vraag waar kun je die hotmot eigenlijk allemaal kopen?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 13:20:14 #59
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31279938
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:39 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd een goede vraag waar kun je die hotmot eigenlijk allemaal kopen?
of gewoon gratis de vloer van de houthandel iets opruimen
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 20:35:45 #60
97745 Thorical
finding a way
pi_31290853
Ik zou niet iedere houtmot gaan gebruiken om te roken.
A je hebt smaak verschillen en je hebt B vaak te maken met behandeld hout.
Ik heb wel eens gehoord dat je ook met thee kan roken. Zelfs op de wok
Volgens mij wordt er met het zelfde hout als waar ook klompen van gemaakt worden in Ned. wordt gerookt "elzen" in iedergeval geen naaldhout.
Zelf heb ik wel eens een lamsbout gerookt op thijm en als een hammetje behandelt.
  zondag 9 oktober 2005 @ 01:48:50 #61
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31299663
het lijkt me ook heerlijk roken op eikenkrullen. iemand?
pi_31456385
Ik heb ooit een gerookte steak gehad. Die kok die hem bereid had vertelde dat hij gewoon halfzware tabak in zn rookoven deed. Dat schijnt dus ook prima te werken.
  vrijdag 23 december 2005 @ 03:50:52 #63
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_33334927
Ik krijg een rookoventje voor mijn verjaardag en ik mag hem zelf uitkiezen.
Nu weet ik dus niet waar ik ze kan kopen en hoe duur dit wordt... en daar ben ik dus erg benieuwd naar.
Iemand tips over verkoopadressen en prijzen?
Ik wil een "gewone" maat, dus niet zo'n heel klein dingetje, die ik op het gasfornuis kan zetten en waar ik eventueel ook een lamsboutje in kan roken (klinkt zo lekker ).

Tips?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_33344186
Ik heb een rookoven, heel ander principe blijkbaar, het is een 1 meter hoge buis waar je onderin een vuurtje stookt (meestal houtskool) en dan rooksnippers erop om te roken.
Je kunt er van alles in roken, maar het lekkerst blijft toch vis (forel, verse haring)
De buis is uittrekbaar waardoor je zelf de hoogte van je visje boven het vuur kan bepalen (warmer/kouder)
Rooksnippers kun je in ieder geval bij Betsies kookwinkel in Utrecht kopen maar ik neem aan dat ze het op meer plaatsen hebben. Ik gebruik beuken of hickory (soort essen) snippers die ik even in water laat weken.
Lamsbout lijkt me niet praktisch omdat de rook niet zo ver in het vlees trekt, maar ik zal het eens proberen!
  woensdag 29 maart 2006 @ 11:27:27 #65
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_36457651
Okay, dit is oude koeien uit de sloot halen, dat weet ik, maar dit wil ik jullie niet onthouden:

Aanbieding Lidl

Een rookoventje voor 30 pleuro, ideaal voor beginners!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_36481138
Wel grappig idee. Misschien maar kopen en kijken of het wat is
pi_36481748
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 14:19 schreef zoalshetis het volgende:
ik zag net op de topkooksite coquinaria dat je helemaal geen oventje nodig hebt, je kan het gewoon in een pan doen. lees maar bij punt 2.

http://www.coquinaria.nl/recepten/03.4recept2.htm
Dit heb ik bij een collega gedaan afgelopen zomer, gewoon in de pan.
Echt superleuk !!
En bovendien erg lekker, die rooksmaak
pi_36549587
Met het oventje van de Lidl kan je toch ook andere dingen roken zeker? Ik ga er toch eens naar kijken denk ik.
pi_39931450
Na aanleiding van een flinke voorraad forellen heb ik een rookkast gekocht. En dan niet zo'n tafel dingetje, maar een hele echte van 1.40 hoog met temperatuur meter. Nu heb ik de forellen al gerookt en die zijn zeker top! De eerste lichting (4) test forellen is echter wel in de vuilnisbak beland aangezien daar een rare smaak aanzat van de spiritus van het continue in de fik steken van het hout/mot. De andere lichting is wel helemaal goed gegaan.

Wie heeft er nog meer tips om spullen te roken? En heeft er ook iemand tips over het soort hout/mot wat ik het beste kan gebruiken? En wat raden jullie aan om erbij te gooien van kaneel tot denneappels?
pi_39932112
Ooh man, gerookte forel! Waar heb je die rookkast vandaan, en hoeveel kostte die?
pi_39933148
Dit topic gaat ook over rookovens: Roken voor beginners.....
pi_39933177
Waarom gebruik je geen houtskool?
pi_39933223
Ik dacht ook dat in het vorige topic de houtmot op een plaat lag, met onder die plaat iets dat brandt (bijv een gasfornuis). De houtmot gaat dat roken omdat het zo heet wordt. Bij groothandels (macro etc) kan je allerlei soorten houtmot kopen geloof ik.
pi_39934015
TokkieB, ik heb je topic hiermee samengevoegd. Veel tips en misschien komen er nog meer bij
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_40091993
http://www.raven.nl/catal(...)raven/Group6680.html

Daar heb ik goedkope rookovens zien staan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')