Natuuuuuuuuurlijk, Spanje spendeerde omgerekend naar de waarde nu, miljarden om grote delen van "De Nieuwe Wereld" in bezit te krijgen, voerde er velen oorlogen om en waarom? Om hun eigen economie te verwoesten met, volgens jou, waardeloos goud en zilver.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 12:10 schreef McCarthy het volgende:
[..]
wel eens van inflatie gehoord
Rijkdom wordt niet bepaalt door de hoeveelhied goud of geld maar door arbeid. Spanje werd dus helemaal niet rijk van het goud uit amerika, de inflatie die het teweegbracht ontwrichte de economie zodat het waarschijnlijk schade heeft aangericht.
quote:Arm Afrika is niet gebaat met meer hulp, wel met vrijhandel. Maar dat vraagt tijdens de G8 een offer van Jacques Chirac dat hij niet zal brengen
Jeroen de Boer
Ook ex-verdachten van staatssteun aan terrorisme maken wel eens verstandige opmerkingen. De Libische leider Muammar Khadaffi roept Afrikaanse leiders op niet langer te bedelen in het westen, maar onderling beter samen te werken. Daarmee zal de Amerikaanse president George W. Bush, aan de vooravond van de G8- bijeenkomst van grote, industriële landen in het Schotse Gleneagles, van harte instemmen.
Bush gaf ook zelf een goede voorzet voor de ontmoeting met andere wereldleiders. Hij is bereid te kijken naar afbouw van subsidies voor Amerikaanse boeren, als de Europese Unie daar ook werk van maakt. Daarmee zouden arme Afrikaanse landen beter mee geholpen zijn, dan met de gratuite oproep tot meer ontwikkelingshulp tijdens de Live 8 concerten van afgelopen weekend.
In tegenstelling tot wat rockdiplomaten als Bono en Bob Geldhof willen doen geloven, levert hulp niet meer economische groei en minder armoede op. Afgelopen week toonden economen van het Internationaal Monetair Fonds nog eens overtuigend aan dat er geen aanwijsbaar verband is tussen hulp en economische ontwikkeling.
Dat de wereldtop in Schotland het perspectief van arm Afrika zal verbeteren, is twijfelachtig. Dat zou namelijk een groots gebaar vragen van de zwakste schakel in het gezelschap: de Franse president Jacques Chirac.
Meer vrijhandel en concurrentie van derde-wereldlanden betekent vooral dat Franse boeren slimmer moeten gaan werken. Gezien de vergiftigde relatie met de voorzitter van de G8-bijeenkomst, de Britse premier Tony Blair, is het onwaarschijnlijk dat Chirac die boodschap in 'la France profonde' wil verkopen.
Waarom zou dat moeilijk uit te leggen zijn. Ook Frankrijk zelf ondervindt nadeel van de steun aan de boeren. 5% van de Franse bevolking zit de boel te verpesten voor de hele wereld.quote:Meer vrijhandel en concurrentie van derde-wereldlanden betekent vooral dat Franse boeren slimmer moeten gaan werken. Gezien de vergiftigde relatie met de voorzitter van de G8-bijeenkomst, de Britse premier Tony Blair, is het onwaarschijnlijk dat Chirac die boodschap in 'la France profonde' wil verkopen.
http://www.elsevier.nl/op(...)punt/1102/index.htmlquote:Op dinsdag 5 juli 2005 15:01 schreef McCarthy het volgende:
wat is de bron sizzler?
De Franse boeren krijgen nu nog een flinke subsidie van de EU. Als Afrika gaat concurreren dan zullen ze ofwel hun processen radicaal moeten hervormen, of failliet gaan.quote:[..]
Waarom zou dat moeilijk uit te leggen zijn. Ook Frankrijk zelf ondervindt nadeel van de steun aan de boeren. 5% van de Franse bevolking zit de boel te verpesten voor de hele wereld.
Da's weer een conclusie die jij trekt, maar in het betreffende artikel helemaal niet onderbouwd is.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 15:01 schreef McCarthy het volgende:
wat is de bron sizzler?
Goed artikel verder. Toont meteen aan dat Bono en Geldof totaal niet geintereseerd zijn in Aftrika maar alleen aan hun eigen geweten denken.
Alsof de wereld afhankelijk is van de wens van 5% van de Franse bevolkingquote:snap dit alleen niet
Waarom zou dat moeilijk uit te leggen zijn. Ook Frankrijk zelf ondervindt nadeel van de steun aan de boeren. 5% van de Franse bevolking zit de boel te verpesten voor de hele wereld.
Ik geloof wel in de eerlijke intenties van zo"n Boner en zo'n Geldwolf. Maar of het zoden aan de dijk zet is een tweede.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 15:01 schreef McCarthy het volgende:
Goed artikel verder. Toont meteen aan dat Bono en Geldof totaal niet geintereseerd zijn in Aftrika maar alleen aan hun eigen geweten denken.
Je moet er mensen de kans geven zelf geld te verdienen. Dus ophoeren met kledinginzamelingen en handelsbarrieres en landbouwsubsidies weg.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 17:21 schreef thabit het volgende:
Je moet het geld er ook niet heensturen maar van het geld mensen, zoals dokters en onderwijzers, betalen om er heen te sturen.
Wat McCarthy niet snapt is dat de aandacht nu toch wel mooi op Afrika gericht is.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 16:11 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik geloof wel in de eerlijke intenties van zo"n Boner en zo'n Geldwolf. Maar of het zoden aan de dijk zet is een tweede.
RTL ook niet?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:23 schreef pberends het volgende:
Grappig dat het NOS Journaal hier GEEN ENKEL WOORD over heeft gerept.
Daar stoorde ik me dus ook aan. Net zoals je bij het broeikaseffect ook nooit de andere zijde te horen krijgt. Om maar eens heel iets anders er bij te halen.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:23 schreef pberends het volgende:
Grappig dat het NOS Journaal hier GEEN ENKEL WOORD over heeft gerept.
Die heb ik overigens wel eens gehoord bij Netwerk.quote:Op woensdag 6 juli 2005 03:32 schreef TheVotary het volgende:
[..]
Daar stoorde ik me dus ook aan. Net zoals je bij het broeikaseffect ook nooit de andere zijde te horen krijgt. Om maar eens heel iets anders er bij te halen.
Met die Westerse mijning hebben ze toch echt zelf ingestemd, niet komen zeiken achteraf dus.quote:Op maandag 4 juli 2005 08:46 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Al die grondstoffen worden door westerse maatschappijen gemijnd. Afrika verdient daar dus verwaarloosbaar weinig aan. Dat was mijn punt, maar ik moet hier echt alles voorkauwen.
Die kunnen zij ook aantrekken, ze moeten er alleen wel zelf wat voor doen.quote:[..]
Simpel: Westerse investeringen. Singapore en Hong Kong zitten vol met westerse maatschappijen.
Alsof die 3 miljard Aziaten 80 uur per week slavenarbeid verrichten om 500 miljoen Europeanen en Amerikanen te voorzien van goederen.quote:[..]
Man, doe niet zo naïef, we houden al die landen gewoon nog in een wurggreep. Overigens begint Azië nog maar net te groeien en zijn ze voornamelijk afhankelijk van de westerse afzetmarkt. Er is nog veel wat moet verbeteren in die landen, willen ze uberhaupt ons welvaartniveau in zicht krijgen, laat staan benaderen.
Omdat ze er geen fuck voor doen. Mensen die wel potentieel hebben zitten binnen no time in het buitenland, zonder dictator en achterlijkheden.quote:[..]
Hoe zou dat nou komen, hmm?![]()
Nogmaals, daar hebben alle landen last van, maar die kunnen wel slagen, onzinargument dus.quote:[..]
Nope, heeft niets met haat te maken, maar alles met economische beschermingspolitiek.
Prachtig dat je mijn gelijk aantoont.quote:[..]
Mag ik je er even op wijzen dat de meeste islamitische landen zich in Azië bevinden, dat in Azië minstens net zoveel militaire dictaturen zich ophouden en de gezondheid in Azie (aids, etc) een even groot probleem is als het is in Afrika. Onzin argumenten dus.
Waar maak je dat uit op?quote:[..]
Moet het westen ze daar wel de kans voor geven.
Tsja, als je het niet zelf kunt mijnen is de keus: Westerse maatschappijen het voor een appel en een ei laten doen, of de boel laten zitten. Aangezien ze een appel en een ei in Afrika prima kunnen gebruiken, wordt het dan het eerste.quote:Op donderdag 7 juli 2005 22:41 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
[..]
Met die Westerse mijning hebben ze toch echt zelf ingestemd, niet komen zeiken achteraf dus.
quote:In Arabische landen wordt de olie trouwens ook grotendeels door Westerse maatschappijen gemijnd, daarvan zijn de meeste nu ook niet echt arm, al zijn vele dictatoriaal.
quote:Alsof die 3 miljard Aziaten 80 uur per week slavenarbeid verrichten om 500 miljoen Europeanen en Amerikanen te voorzien van goederen.
Klopt, we hebben Azie al dat flink aan het groeien is, ten koste van onze economie. Ik verwacht niet dat het Westen zit te wachten op een sterk groeiend Afrika. Kapitalisme werkt alleen als er een arme groep blijft.quote:Maar ach dan kan Afrika er ook nog wel bij he, lekker produceren voor het Westen, blijkbaar lukt zelfs dat ze nog niet.
En het westen ontvangt ze met open armen, terwijl het westen er ook geen enkel probleem mee heeft wapens aan dictators te verstrekken, hoe zou dat nou toch komen?quote:Omdat ze er geen fuck voor doen. Mensen die wel potentieel hebben zitten binnen no time in het buitenland, zonder dictator en achterlijkheden.
Een dictatuur, militair of islamitisch doet er niet toe, doet het zowiezo altijd slecht. Immers er is 1 persoon die alle macht heeft en dus alleen aan zichzelf, niet aan z'n land denkt. Waarom denk je dat er middeleeuwen geweest zijn? 1000 jaar lang heeft men in het westen koningen en dictatoren gehad, totdat de middenklasse meer macht kreeg, wat in Nederland zelfs tot een zeer welvarende republiek leidde.quote:Prachtig dat je mijn gelijk aantoont.
As jegoed kijkt zie je namelijk dat die militair of islamitisch dictatoriale landen (zonder mega olievoorraden) het juist slecht doen.
Inderdaad, mijn punt dus. Het westen maakt en breekt de economieën in de derde wereld.quote:Zuid-korea, Japan, Hong Kong, Singapore en Taiwan, alle open landen, Westers-minded doen het goed. Ook China die steeds meer openstaan voor Westerse invloeden gaat het beter doen.
Aangezien al die landen in meer of mindere mate lijden onder boycots en sancties, omdat ze niet doen wat het westen wil, yup.quote:Noord-Korea, Iran, Myanmar, Cambodja, Vietnam, etc doen het allemaal slecht.
Maar dat ligt natuurlijk ook weer aan het Westen.
Die eerste 2 landen, yup, Singapore en Hongkong waren tot zeer recent westelijke kolonieën en de VS is niets meer of minder dan een land bevolkt door Europeanen, derhalve is hun binding met de westelijke markten altijd open geweest.quote:Waar maak je dat uit op?
Zijn Zuid-Korea, Taiwan, Singapore en Hong Kong rijk geworden omdat wij ze de kans gaven?
Is de VS rijk geworden omdat wij ze de kans gaven?
Allemaal vruchteloos als je geen goede handelspartners, kapitaal en technologie hebt en daar heb je dus, ja, raad eens?quote:Nee, die hebben het zelf gedaan door initiatief te tonen, slim te zijn en hard te werken.
ze kunnen die w-maatschappijen toch tegen melkaar uitspelenquote:Op vrijdag 8 juli 2005 09:41 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Tsja, als je het niet zelf kunt mijnen is de keus: Westerse maatschappijen het voor een appel en een ei laten doen, of de boel laten zitten. Aangezien ze een appel en een ei in Afrika prima kunnen gebruiken, wordt het dan het eerste.
dat verschilt per landquote:[..]
De overgrote meerderheid in de Arabische landen is wel degelijk arm. Het zijn de paar sjeiks die barsten van de poen.
[..]
in china zijn de lonen in de steden al te hoog geworden en vertrekken veel bedrijven naar het binnenlandquote:Die lonen zijn niet voor niets zo laag daar![]()
[..]
quote:Klopt, we hebben Azie al dat flink aan het groeien is, ten koste van onze economie. Ik verwacht niet dat het Westen zit te wachten op een sterk groeiend Afrika. Kapitalisme werkt alleen als er een arme groep blijft.
[..]
als die landen zich ontwikkelen kunnen we koelkasten machinery aanbieden, levert veel meer opquote:En het westen ontvangt ze met open armen, terwijl het westen er ook geen enkel probleem mee heeft wapens aan dictators te verstrekken, hoe zou dat nou toch komen?
en mugabe dan? Is het onze schuld dat hij tegen zijn inwoners zegt dat ze hun huizen moeten platvranden en naar het platteland moeten vertrekken?quote:[..]
Een dictatuur, militair of islamitisch doet er niet toe, doet het zowiezo altijd slecht. Immers er is 1 persoon die alle macht heeft en dus alleen aan zichzelf, niet aan z'n land denkt. Waarom denk je dat er middeleeuwen geweest zijn? 1000 jaar lang heeft men in het westen koningen en dictatoren gehad, totdat de middenklasse meer macht kreeg, wat in Nederland zelfs tot een zeer welvarende republiek leidde.
[..]
Inderdaad, mijn punt dus. Het westen maakt en breekt de economieën in de derde wereld.
[..]
noem ze eensquote:Aangezien al die landen in meer of mindere mate lijden onder boycots en sancties, omdat ze niet doen wat het westen wil, yup.
[..]
quote:Die eerste 2 landen, yup, Singapore en Hongkong waren tot zeer recent westelijke kolonieën en de VS is niets meer of minder dan een land bevolkt door Europeanen, derhalve is hun binding met de westelijke markten altijd open geweest.
[..]
Je hele post is onderuit gehaald en ook dit is bullshitquote:Allemaal vruchteloos als je geen goede handelspartners, kapitaal en technologie hebt en daar heb je dus, ja, raad eens?
Het Westen voor nodig!
Mhoa, 103de van de 173 landen op de Human Development Index.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 10:30 schreef McCarthy het volgende:
Vietnam doet het trouwens goed, ondanks al het kolonialsme en oorlogen die ze hebben gehad.
dat betekent dus dat er 70 voornamelijk afrikaanse landen onder staan.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 10:35 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Mhoa, 103de van de 173 landen op de Human Development Index.
Beetje kartelvorming hier, wat geheime prijsafspraken daar en dat probleem heeft het westen ook weer ondervangen. Als wat simpele bouwbedrijfjes dat in Nederland al kunnenquote:Op vrijdag 8 juli 2005 10:34 schreef McCarthy het volgende:
ze kunnen die w-maatschappijen toch tegen melkaar uitspelen
concurrentie aanmoedigen heet dat
Bullshit. In al die Arabische staten is de olie verdeeld onder de regerende landeigenaren. De gewone bevolking ziet daar vrijwel niets van terug.quote:dat verschilt per land
Tsja, in de stad kost het 0,10 euro per uur en op het platteland kunnen ze nog voor 0,05 euro per uur mensen uitpersen. Wat zou jij doen? Het punt blijft dat men daar ver onder de armoedegrens zich de pleuris werkt voor producten die in Europa worden verkocht.quote:in china zijn de lonen in de steden al te hoog geworden en vertrekken veel bedrijven naar het binnenland
Onderbouwing? Of kan ik de conclusie trekken dat je de waarheid liever niet wilt horen?quote:
Bij deze ben jij persona non grata
Onderbouwing?quote:als die landen zich ontwikkelen kunnen we koelkasten machinery aanbieden, levert veel meer op
Het westen was er als de kippen bij om Irak van zijn dictator te "bevrijden". Ik heb nog geen westerse soldaat in Zimbabwe gezien om daar de democratie te herstellen.quote:en mugabe dan? Is het onze schuld dat hij tegen zijn inwoners zegt dat ze hun huizen moeten platbvranden en naar de tseden moeten vertrekken?
Protectionistische politiek in het voordeel van de USA, ja. Daar heb ik het dus niet over, ik heb het over de openheid van andere markten voor de USA. De USA is de grootste handelspartner van vele derde wereldlanden en die landen leggen de USA geen strobreed in de weg, simpelweg omdat ze liever een appel en een ei hebben dan helemaal niets.quote:
Ik heb hier stats die de protectionistische politiek van de USA aangeven. Wat nou open !
Je hebt niets onderbouwd, niets kunnen weerleggen en durft dan nog te claimen dat mijn post onderuit gehaald zou zijn....Ik moet toegeven, je hebt wel lef.quote:Je hele post is onderuit gehaald en ook dit is bullshit
Logisch, immers als ze hun handel met het westen zouden frustreren, verdienen ze helemaal niets meer. De derde wereld is dus afhankelijk van het westen en laat dat nou de hele tijd mijn punt zijn!quote:Op vrijdag 8 juli 2005 10:39 schreef McCarthy het volgende:
Afrikaanse landen hebben hogere invoerrechten voor melkaar dan met het Westen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |