quote:
Handvest Feyenoord Clubcultuur intern verspreid
[ Feyenoord Supportersvereniging ]
De directie van Feyenoord heeft alle werknemers van de club in het bezit gesteld van het zogenaamde 'Handvest voor de Feyenoord Clubcultuur'. Dit handvest werd in maart 2004 opgesteld door de Feyenoord Supportersvereniging in overleg met de leden van de Klankbordgroep.
Bij de tot standkoming van het handvest werd destijds tevens afgesproken dat wanneer Feyenoord hier om praktische redenen van wil af wijken hierover eerst met supporters overlegd zal worden.
Ook de spelers en technische staf zullen een exemplaar van het handvest ontvangen. Bovendien werkt de Feyenoord Supportersvereniging momenteel aan een informatieboekje waarin dieper op de achtergronden van de club en de aanhang zal worden ingegaan. Dit boekje zal in verschillende talen gaan verschijnen en eveneens aan spelers en andere belanghebbenden worden uitgedeeld. De Feyenoord Supportersvereniging acht het belangrijk dat iedereen die in dienst is van de club weet waar Feyenoord voor staat. De clubleiding onderschrijft dit belang en verleent alle medewerking.
Handvest voor de Feyenoord Clubcultuur
Feyenoord is meer dan een voetbalclub. Voor veel supporters is Feyenoord een levenswijze. Zij zijn trots op de club, de geschiedenis van de club en de cultuur van de club. Feyenoord speelt een zeer belangrijke rol in het sociale leven van tienduizenden, zoniet honderdduizenden mensen. De club dient zich hiervan goed bewust te zijn, en mag hieraan op geen enkele wijze afbreuk doen.
Echter, het voetbal in het algemeen en dus ook Feyenoord wordt steeds meer omgeven door mensen en instellingen die de club vanuit een ander perspectief benaderen. Hierdoor wordt soms bewust of onbewust afbreuk gedaan aan de historie, geschiedenis en cultuur van de club. Teneinde de beleidsbepalers van Feyenoord een leidraad te geven hoe hiermee moet worden omgegaan heeft Legioen, de officiële Feyenoord Supportersvereniging, getracht een aantal zaken op schrift te stellen. Hieruit voortvloeiend moet een handvest voor de clubcultuur ontstaan. Dit handvest moet er enerzijds voor zorgen dat tradities en identiteit van Feyenoord niet verloren gaan, anderzijds mag het de verdere ontwikkeling van de betaald voetbalorganisatie Feyenoord niet in de weg staan.
1. Geschiedenis
a. Op geen enkele wijze mag getoornd worden aan het traditionele thuistenue van Feyenoord. Het thuistenue bestaat uit een rood/wit shirt, een zwarte broek en zwarte kousen, eventueel met rood/witte bies. Aan de vaste kleuren van het thuistenue mogen geen andere kleurcombinaties worden toegevoegd en ook de vormgeving mag niet worden gewijzigd. Tevens dienen de pms-kleuren/kleurnummers die in het thuistenue worden gebruikt te worden vastgelegd. Ook hiervan mag niet worden afgeweken. Op het shirt bevindt zich het officiële Feyenoord logo op de linkerzijde van de borst (hart).
b. Feyenoord zal in thuiswedstrijden altijd aantreden in het thuistenue, tenzij hier omwille van reglementen van moet worden afgeweken.
c. In de kleurencombinatie van het uittenue dient middels een keuze van de kleurencombinatie wit en groen altijd de verbondenheid met de stad Rotterdam tot uiting te worden gebracht.
d. Het Feyenoord-logo is rond, heeft een zwarte rand en een rood/witte binnenzijde. Alle letters hebben de gouden kleur. Voor officieel gebruik mag hier niet van worden afgeweken.
e. Feyenoord is onlosmakelijk verbonden met de stad Rotterdam, het zuidelijke deel van de Maasoever, en met de wijk Feijenoord. Feyenoord mag derhalve nooit uit Rotterdam verdwijnen, ook niet naar bijvoorbeeld een zuidelijke randgemeente.
f. Medewerkers van Feyenoord - zowel mensen in een dienstverband (inclusief spelers) als vrijwilligers – moeten op de hoogte zijn met de historie van de club, of hier zo nodig van in kennis worden gesteld. Dit geldt ook voor spelers. Feyenoord zal hiervoor in overleg met Legioen eventueel in meerdere talen een informatiebulletin samenstellen. Dit bulletin zal bij indiensttreding aan nieuwe medewerkers worden overhandigd.
g. Oud-spelers en medewerkers van Feyenoord moeten ook na uitdiensttreding zoveel mogelijk bij de club betrokken blijven. Te denken valt aan het vernoemen van tribunes naar oud-spelers, het uitnodigen voor bijeenkomsten en open dagen, het organiseren van reünies, bijdragen aan het Home of History, enz.
h. Wanneer een oud-speler of medewerker overlijdt dan wordt hier door Feyenoord op gepaste wijze aandacht aan besteed. Dit kan door bijvoorbeeld het houden van een minuut stilte, een condoleance register, het bezoeken van plechtigheden, enz.
i. De naam van het stadion is geen sponsornaam, maar een naam die past bij de geschiedenis en cultuur van de club. Mocht Feyenoord De Kuip ooit verlaten dan dient een nieuw stadion bij voorkeur dezelfde naam te krijgen.
j. De naam Feyenoord mag niet misbruikt worden. De naam Feyenoord moet beschermd worden, en er mogen ook geen afgeleide vormen worden gekozen als bijvoorbeeld Feyenoord 2003, Feyenoord Coca Cola, enz.
2. Traditie
a. Supporters van Feyenoord hebben zich meerdere malen uitgesproken voor een voorkeur van een aanvangstijdstip van de wedstrijden van 14.30 uur op zondagmiddag. Feyenoord dient deze voorkeur zoveel mogelijk te respecteren. Wanneer wordt afgeweken van deze speeldag/aanvangstijd dient de club de argumenten hiervoor duidelijk kenbaar te maken.
b. Feyenoord heeft een grote en fanatieke aanhang. De club moet de supporters voldoende ruimte bieden het fanatisme te laten gelden tijdens de wedstrijden.
c. Het supporterslegioen van Feyenoord wordt gekenmerkt door hoge mate van onderlinge samenhang en solidariteit. Deze onderlinge samenhang dient waar mogelijk bevorderd te worden, doch in elk geval niet gefrustreerd te worden door segmentatie van supportersgroepen.
d. Feyenoord onthoudt zich van zaken die niet ‘des Feyenoord’s’ zijn. Dus geen mascotte op het veld, balletje hooghouden door kinderen, Miss Feyenoord verkiezingen, cameraspelletjes, presentator op het veld, enz.
e. Feyenoord staat bekend als de club van het volk en moet dus ook voor het volk toegankelijk blijven. Toegangsprijzen moeten voor een ieder betaalbaar zijn en worden vastgesteld op basis van logische criteria.
f. Feyenoord-supporters herkennen zich in een bepaalde spelstijl, die zich kenmerkt door onverzettelijkheid, strijdlust, optimale inzet, passie, durf, werklust, enz. Bij het aantrekken van spelers en trainers dient hiermee rekening gehouden te worden.
g. De Feyenoord-supporter moet zich kunnen identificeren met de spelersselectie. Bij het samenstellen van de spelersgroep dient de volgende selectievolgorde in acht te worden genomen:
- Kwaliteit van de speler
- Speler afkomstig uit eigen jeugd
- Speler afkomstig uit Rotterdam
- Speler afkomstig uit Nederland
3. Cultuur
a. Feyenoord is een volksclub. Hoewel de club een landelijke aanhang heeft kenmerkt de club zich door een Rotterdamse mentaliteit. Deze mentaliteit staat voor eerlijk, stoer, recht voor zijn raap. Deze mentaliteit dient Feyenoord in al haar geledingen uit te stralen en uit te dragen.
b. Met name door de grote aanhang is Feyenoord verworden tot de club met de uitstraling die het nu heeft. Het supporterslegioen dient een stem te hebben/te krijgen op beslissingsniveau, dan wel serieus over allerlei clubaangelegenheden te kunnen meepraten.
c. Feyenoord dient zich volledig te richten op de ontwikkeling van het voetbal, en zich derhalve te onthouden van activiteiten die hiermee niet rechtstreeks in verband staan, of hieraan zelfs afbreuk doen. Feyenoord zal haar naam nooit aan andere takken van sport verbinden die een (elitaire) uitstraling hebben en derhalve niet passen bij de club. Een uitzondering vormen takken van sport of activiteiten die reeds in het verleden en dus op historische gronden uit naam van Feyenoord zijn beoefend.
Goede zaak.