abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28246087
Hoe zit dat nu precies met soep en onweer. Heb wel eens gehoord dat je je verse pan soep weg kunt gooien als het geonweerd heeft de avond ervoor... is dit zo en hoe kan dit eigenlijk en is dit alleen zo met soep?
een droom is een eiland van iets in een ruimte van niets
  zondag 26 juni 2005 @ 12:21:07 #2
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28246104
Het lijkt mij een broodje aap verhaal, maar ik ben benieuwd of er een onderbouwing voor is.
pi_28246370
Yeah right en God bestaat
pi_28246395
Het is echt hoor, het komt doordat er vlak voor het onweer veel bacteriën in de lucht zitten door de hoge vochtigheidsgraad ofzoiets.

Ik ben er een keer ziek van geweest, van zo'n onweersoepje.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zondag 26 juni 2005 @ 12:37:14 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_28246463
Ligt niet aan onweer, maar aan de temperatuur. Soep snel afkoelen, bv door de pan in een spoelbak met koud water te zetten en dan in koelkast zetten. Veel (goedkope/ ouwe) hebben moeite met warm weer, en kunnen dan het koelen niet aan.
Vandaar dat sommige zaken eerder bederven met het broeierig warme weer wat vaak gevolgt wordt door onweer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Donald Duck held zondag 26 juni 2005 @ 12:37:33 #6
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_28246470
Google vindt er wel wat over, dus er zal ongetwijfeld enige kern van waarheid in zitten
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_28246517
klopt!

Ook als je ongesteld bent ls je de soep maakt kan je het weggooien.

In beide gevalllen verzuurd de soep
pi_28246710
quote:
Op zondag 26 juni 2005 12:39 schreef ikkepikkeporretje het volgende:
klopt!

Ook als je ongesteld bent ls je de soep maakt kan je het weggooien.

In beide gevalllen verzuurd de soep
????
  zondag 26 juni 2005 @ 12:47:14 #9
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_28246723
We vragen het aan de mythbusters
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  zondag 26 juni 2005 @ 12:49:22 #10
45206 Pietverdriet
pi_28246790
Soep zuur worden van onweer is zoiets als zeggen dat gele tanden, stinkende kleren en slechte adem longkanker veroorzaken.
  zondag 26 juni 2005 @ 14:15:15 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_28248729
Vind het een beetje een vreemd verhaal heeft iemand hier een goede bron over?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 26 juni 2005 @ 14:23:53 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_28248881
stuur anders een mail naar deze site http://www.coquinaria.nl/recepten/bouillons/index.htm

ik denk dat het komt door de positief dan wel negatief geladen luchtdeeltjes. melk buiten de koelkast wordt ook op slag zuur. en dat heeft imo niks met temperatuur te maken.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_28248972
Maar bliksem is iets vreemds. Heb een tijdje in een rozenkwekerij gewerkt en toen is mij verteld (en het was ook echt zo) dat als er 's nachts onweer was dat de rozen die dag erna gigantisch hard gaan groeien. Hadden we altijd topdrukte.
een droom is een eiland van iets in een ruimte van niets
  zondag 26 juni 2005 @ 14:33:34 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_28249084
quote:
Op zondag 26 juni 2005 14:28 schreef mark_03 het volgende:
Maar bliksem is iets vreemds. Heb een tijdje in een rozenkwekerij gewerkt en toen is mij verteld (en het was ook echt zo) dat als er 's nachts onweer was dat de rozen die dag erna gigantisch hard gaan groeien. Hadden we altijd topdrukte.
weed doet precies hetzelfde. als ze net in de bloeifase zijn dan kan je ze bij wijze van spreken 'zien' groeien, zeker na bliksem.
  zondag 26 juni 2005 @ 14:38:30 #15
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_28249174
Veel mensen denken of hebben gemerkt dat soep zuur wordt bij een onweersbui, maar hier is nooit een wetenschappelijke verklaring voor gevonden. Het zou met de Hondsdagen te maken hebben. Voor de oude Egyptenaren vielen de Hondsdagen samen met de de jaarlijks terugkerende overstroming van de Nijl. Deze overstromingen, toen het Nassermeer nog niet bestond, waren het gevolg van seizoensregens in Ethiopië, de zuidelijke Soedan en vooral de omgeving van het Victoriameer. In Egypte zelf valt het hele jaar door nauwelijks regen. Een overstromingsperiode, waarbij rivieren buiten hun oevers treden, is er in Nederland niet, maar de warmte kan wel gemakkelijk voeding geven aan onweersbuien met veel regen in korte tijd en lokale wateroverlast. Een vochtig warm, broeierig weertype met zo nu en dan een paar stevige buien is karakteristiek voor de Hondsdagen. Voor onze voorouders, die nog niet over koelkasten beschikten, was dat ook de tijd waarin eten en melk sneller waren bedorven.
Bron: http://www.rtvnh.nl/page.asp?page=Wie%20weet%20het%3F#item1493
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  zondag 26 juni 2005 @ 14:45:40 #16
45206 Pietverdriet
pi_28249331
quote:
Op zondag 26 juni 2005 14:23 schreef zoalshetis het volgende:
stuur anders een mail naar deze site http://www.coquinaria.nl/recepten/bouillons/index.htm

ik denk dat het komt door de positief dan wel negatief geladen luchtdeeltjes. melk buiten de koelkast wordt ook op slag zuur. en dat heeft imo niks met temperatuur te maken.
Melk word zuur door bacteriegroei, niet door electrisch geladen lucht. Bacteriegroei komt door temperatuur.
  zondag 26 juni 2005 @ 14:48:01 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_28249375
quote:
Op zondag 26 juni 2005 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Melk word zuur door bacteriegroei, niet door electrisch geladen lucht. Bacteriegroei komt door temperatuur.
hoe kan het dan zijn dat melk op slag zuur wordt? vroeger toen de melkboer nog vroeg in de ochtend de flessen bij de huizen zette, werd bij onweer niet geleverd. dan gaat het dus om hooguit een uurtje of wat buiten, terwijl dit in de zomer geen enkel probleem is. denk dat temperatuur toch echt niet alleen kan veroorzaken dat dit fenomeen plaatsvindt.
  zondag 26 juni 2005 @ 14:51:14 #18
45206 Pietverdriet
pi_28249444
quote:
Op zondag 26 juni 2005 14:48 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

hoe kan het dan zijn dat melk op slag zuur wordt? vroeger toen de melkboer nog vroeg in de ochtend de flessen bij de huizen zette, werd bij onweer niet geleverd. dan gaat het dus om hooguit een uurtje of wat buiten, terwijl dit in de zomer geen enkel probleem is. denk dat temperatuur toch echt niet alleen kan veroorzaken dat dit fenomeen plaatsvindt.
De bacterien zijn in melk aanwezig, maar door de koeling niet actief, op moment dat de melk lauw wordt, beginnen ze heel snel melkzuur te produceren, en iedere 20 minuten te verdubbelen in hoeveelheid.
  zondag 26 juni 2005 @ 15:22:12 #19
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_28250185
quote:
Op zondag 26 juni 2005 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De bacterien zijn in melk aanwezig, maar door de koeling niet actief, op moment dat de melk lauw wordt, beginnen ze heel snel melkzuur te produceren, en iedere 20 minuten te verdubbelen in hoeveelheid.
ok dat kan dus alleen maar met temperatuur te maken hebben? dan zou het dus kunnen betekenen dat het bij onweer waar geen warmteverschil merkbaar is, geen problemen geeft. is daar ook info over? ik dacht namelijk dat het bij elk onweer voorkwam, dus ook de onweersoort waarbij er geen temperatuursverandering is.
  zondag 26 juni 2005 @ 15:33:21 #20
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_28250472
Mijn theorie sluit enigszins aan bij Beelz: onweer vindt vooral plaats tijdens de warmste dagen van het jaar, de tijd ook waarin de hondsdagen vallen.
Het is warmer en vochtiger, toptijd voor bacteriën en andere bedervingsbevorderende engerdjes!
De Mensch dacht dat het onweer de oorzaak was van het bederf, maar in feite was het onweer, net als het bederf, een gevolg van het bederfelijke weer.

In aansluiting hierop het verband tussen bederf en ongesteldheid: met name wecken moet altijd onder bijzonder hoge hygiënische omstandigheden gebeuren. Tegenwoordig heb je goed maandverband en plugjes, maar vroeger was het klooien met een lappie in je kruis (serieus waar!). En dan ging er wel onbedoeld eens iets vaker mis met de hygiëne, en vervolgens met de soep of de inmaak...
Maar tegenwoordig lijkt me dat risico vrij klein geworden.
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  zondag 26 juni 2005 @ 15:34:12 #21
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_28250494
quote:
Op zondag 26 juni 2005 15:33 schreef dutch-mamma het volgende:
Mijn theorie sluit enigszins aan bij Beelz: onweer vindt vooral plaats tijdens de warmste dagen van het jaar, de tijd ook waarin de hondsdagen vallen.
Het is warmer en vochtiger, toptijd voor bacteriën en andere bedervingsbevorderende engerdjes!

In aansluiting hierop het verband tussen bederf en ongesteldheid: met name wecken moet altijd onder bijzonder hoge hygiënische omstandigheden gebeuren. Tegenwoordig heb je goed maandverband en plugjes, maar vroeger was het klooien met een lappie in je kruis (serieus waar!). En dan ging er wel onbedoeld eens iets vaker mis met de hygiëne, en vervolgens met de soep of de inmaak...
Maar tegenwoordig lijkt me dat risico vrij klein geworden.
behalve als die vrouwen naar de wc gaan. en dat is nou juist iets waar ze patent op hebben.
  zondag 26 juni 2005 @ 15:35:00 #22
66422 dutch-mamma
pi_28250513
quote:
Op zondag 26 juni 2005 15:34 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

behalve als die vrouwen naar de wc gaan. en dat is nou juist iets waar ze patent op hebben.
Vrouwen wassen na wc-bezoek hun handen (als het goed is).

mannen natuurlijk ook, maar die zijn niet ongesteld
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  zondag 26 juni 2005 @ 15:35:40 #23
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_28250526
quote:
Op zondag 26 juni 2005 15:35 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

Vrouwen wassen na wc-bezoek hun handen (als het goed is).
ze moeten hun handen dan heeeeeel erg goed anti-conceptisch wassen. met de nagelborstel.
pi_28250581
handen wassen is in 90% van de huizen/gelegenheden van nederland nogsteeds een onhygienische bedoeling... Kraantjes die je normaliter niet aan, en vooral UIT kan zetten zonder je handen weer onder de bacterien te krijgen...

Maarja boeit verder meestal niet, beetje bacterien kunnen nooit kwaad =P
  zondag 26 juni 2005 @ 15:38:05 #25
66422 dutch-mamma
pi_28250598
quote:
Op zondag 26 juni 2005 15:35 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ze moeten hun handen dan heeeeeel erg goed anti-conceptisch wassen. met de nagelborstel.
Nou ehhh... als ze nou over hun handen zouden plassen, of met hun nagels op een intiem plekje zouden gaan schoeken als ze ongesteld zijn, ja, dan wel... Maar na een gemiddeld wc-bezoekje, is het dan niet overdreven?
  zondag 26 juni 2005 @ 15:38:47 #26
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_28250617
quote:
Op zondag 26 juni 2005 15:37 schreef BIGGI het volgende:
handen wassen is in 90% van de huizen/gelegenheden van nederland nogsteeds een onhygienische bedoeling... Kraantjes die je normaliter niet aan, en vooral UIT kan zetten zonder je handen weer onder de bacterien te krijgen...

exact. ik ben tegenstander van overal de anti-bacteriéle spray overheen te spuiten. krijgen we later allemaal alergische kindertjes van.
  zondag 26 juni 2005 @ 15:41:03 #27
66422 dutch-mamma
pi_28250666
quote:
Op zondag 26 juni 2005 15:37 schreef BIGGI het volgende:
Dat is wel weer waar, ja...
quote:
Béétje is niet erg, word je sterk van
Maar als je soep bederft (en geloof me, dat kan snel gaan!) wordt het een ander verhaal...
  zondag 26 juni 2005 @ 20:14:55 #28
45206 Pietverdriet
pi_28255045
quote:
Op zondag 26 juni 2005 15:22 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ok dat kan dus alleen maar met temperatuur te maken hebben? dan zou het dus kunnen betekenen dat het bij onweer waar geen warmteverschil merkbaar is, geen problemen geeft. is daar ook info over? ik dacht namelijk dat het bij elk onweer voorkwam, dus ook de onweersoort waarbij er geen temperatuursverandering is.
Het heeft zuiver en alleen met temperatuur (van de melk) te maken.
Ik heb goede koelingen, en bij mij wordt melk nooit zuur.
Bij mij staan de koelingen ook koud, (2o C ) en als ik soep ofzo in de koelkast gaat, wordt ie eerst geforceerd gekoeld in een bak koud water (eventueel met ijs) zodat ie snel koelt, en dan de koelkast in.
Bij warm en vochtig weer koelt soep erg slecht af, de warmte zorgt voor slechte warmte afdracht, en de hoge luchtvochtigheid dat de hete vloeistof slecht verdampt, en verdamping koelt erg goed. Daarom druip je ook van het zweet als het vochtig warm is. Bij warmte met een lage luchtvochtigheid (in NL eerder zeldzaam) hen je doordat het zweet goed verdampt ook minder last van de warmte (en geen onweer)
Ik begrijp best dat geheimzinnige zaken als electriciteit in de lucht bij onweer (wat onzin is) spannende verklaringen zijn, maar het gaat puur om bacterien en hygiene. Als het door andere zaken zou gebeuren, zou gesteriliseerde melk in een dicht pak immers ook zuur worden?
pi_39189318
quote:
Op zondag 26 juni 2005 20:14 schreef Pietverdriet het volgende:

Ik begrijp best dat geheimzinnige zaken als electriciteit in de lucht bij onweer (wat onzin is) [..]
Tijdens een onweersbui is het aardoppervlak ter plekke sterk geladen (meestal negatief).
Na de onweersbui zitten er veel ionen in de lucht. In zoverre is het geen onzin.
quote:
maar het gaat puur om bacterien en hygiene. Als het door andere zaken zou gebeuren, zou gesteriliseerde melk in een dicht pak immers ook zuur worden?
Of dat laatste niet gebeurt weet ik niet, maar ik heb meegemaakt dat een pan verse en volkomen 'frisse' groentensoep al na een paar uurtjes volkomen bedorven was nadat er een onweersbui was langsgekomen. Elders op het net kom je verhalen tegen van mensen die hun verse melk letterlijk ter plekke zagen schiften. Het zou mij niet verbazen als er een verband is met de hoge electrische spanning en de polarisatie die die in moleculen veroorzaakt. Voor een alleen bacteriële verklaring gaat het proces van bederven te snel. Die polarisatie kan ook verklaren waarom melk tijdens onweer soms alleen klontert zonder daadwerkelijk te bederven - de klontering komt dan doordat de proteïnen zich alle in dezelfde richting positioneren waardoor ze elkaar niet langer afstoten (en niet doordat ze onder invloed van zuren hun positieve lading verliezen zoals bij bacteriëel bederf of bij het maken van kaas).
  zaterdag 24 juni 2006 @ 21:35:39 #30
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_39189357
quote:
Op zondag 26 juni 2005 12:37 schreef __Saviour__ het volgende:
Google vindt er wel wat over, dus er zal ongetwijfeld enige kern van waarheid in zitten
Google vindt wel meer dingen, dat maakt het nog niet per definitie waar......
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
  zondag 25 juni 2006 @ 00:12:59 #31
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_39194986
Voedsel bederft op zich niet eerder met onweer, althans niet door het onweer zelf.
Wel is het zo dat het voorafgaand aan het onweer vaak heel vochtig en warm is.( broeierig en benauwd)
En dat zorgt voor een veel betere bacterie- en schimmelgroei - en dus bederf. ( gisten en schimmels groeien al bij 22 graden)
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  zondag 25 juni 2006 @ 10:05:28 #32
45206 Pietverdriet
pi_39199908
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 21:34 schreef dvr het volgende:

[..]

Tijdens een onweersbui is het aardoppervlak ter plekke sterk geladen (meestal negatief).
Na de onweersbui zitten er veel ionen in de lucht. In zoverre is het geen onzin.
[..]

Of dat laatste niet gebeurt weet ik niet, maar ik heb meegemaakt dat een pan verse en volkomen 'frisse' groentensoep al na een paar uurtjes volkomen bedorven was nadat er een onweersbui was langsgekomen. Elders op het net kom je verhalen tegen van mensen die hun verse melk letterlijk ter plekke zagen schiften. Het zou mij niet verbazen als er een verband is met de hoge electrische spanning en de polarisatie die die in moleculen veroorzaakt. Voor een alleen bacteriële verklaring gaat het proces van bederven te snel. Die polarisatie kan ook verklaren waarom melk tijdens onweer soms alleen klontert zonder daadwerkelijk te bederven - de klontering komt dan doordat de proteïnen zich alle in dezelfde richting positioneren waardoor ze elkaar niet langer afstoten (en niet doordat ze onder invloed van zuren hun positieve lading verliezen zoals bij bacteriëel bederf of bij het maken van kaas).
Toch gaat het puur om bacterien, je verklaring is een literair mooie maar helaas heb je er geen enkel bewijs voor.
Voor bacterien gaat het niet te snel, ik heb tijdens warme zomers wel meegemaakt dat de melk die dezelfde ochtend was aangevoerd bij de supermarkt dezelfe middag zuur was (en er geen enkel onweersbuitje was geweest of kwam)

[ Bericht 7% gewijzigd door Pietverdriet op 25-06-2006 10:10:36 ]
pi_39200247
quote:
Op zondag 26 juni 2005 12:47 schreef beelz het volgende:
We vragen het aan de mythbusters

Ik moet van mijn moeder ook altijd het deksel half op de pan soep leggen omdat hij anders 'bederft'. Dus alhoewel ik het grote onzin vind doe ik dat braaf.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 25 juni 2006 @ 10:42:39 #34
45206 Pietverdriet
pi_39200300
quote:
Op zondag 25 juni 2006 10:39 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik moet van mijn moeder ook altijd het deksel half op de pan soep leggen omdat hij anders 'bederft'. Dus alhoewel ik het grote onzin vind doe ik dat braaf.
Er zit wat in, hij kan dan beter afkoelen als met de deksel geheel op de pan,. maar beter is het in de zomer de soep af te koelen door hem in de gootsteen met koud water te zetten.

Anderzijds is het verhaal een beetje dat van het jong getrouwde stel, dat komt terug van hun huwelijksreis en zij maakt hem haar eerste maaltijd. Ze neemt een ham, snijdt daar aan beide kanten een stuk af, en doet hem in de braadslede.
Haar man vraagt haar, waarom doe je dat?
Zij: Geen idee, dat heb ik zo van mijn moeder geleerd, maar nu je het zegt, ik bel haar direct.
Moeders verteld aan de telefoon dat zij het zo van haar moeder heeft geleerd.
Grootmoeder wordt gebeld en die verteld hetzelfde, ook zij heeft het van haar moeder zo geleerd.
Overgrootmoeder, al 109 en een dapper oud besje heeft geen telefoon, dus op zondag rijd men erheen. Er wordt haar gevraagt, waarom sneed u altijd stukken van beide kanten van de ham voor ie gebraden werd?
Overgrootmoeder: " Dat was de enige manier waarop ik die ham in die kleine braadslede kon krijgen die ik voor mijn uitzet had gekregen!!"

So much voor de wijsheid van moeders...

[ Bericht 41% gewijzigd door Pietverdriet op 25-06-2006 10:48:56 ]
pi_39200360
Ja, klopt, dat is ook de beste methode. Mijn moeder laat alles altijd op het gasfornuis staan, met het deksel er half op dus. En dan laat ze dat rustig tot de volgende dag staan. Deed ze vroeger ook altijd met het vlees in de braadpan met jus. Ook dat bleef op het gasfornuis staan tot het werd opgegeten. Nu vind ik dat maar gek en doe ik zelf alles in de koelkast zodra het is afgekoeld, maar ik heb er ook nooit iets aan over gehouden dat zij alles liet staan (denk ik )
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_39260912
Ik heb gister tijdens het onweer tomatensoep gemaakt, maar vandaag smaakt ie ook weer prima
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  maandag 26 juni 2006 @ 19:35:25 #37
45206 Pietverdriet
pi_39261088
quote:
Op maandag 26 juni 2006 19:30 schreef SuperRembo het volgende:
Ik heb gister tijdens het onweer tomatensoep gemaakt, maar vandaag smaakt ie ook weer prima
* Pietverdriet ook,
Gisteravond voor het onweer een tomatensoep in elkaar gedraait (van overrijpe tomaten) en op het fornuis laten staan, en bij mijn zwager gaan bbq-en.
Vanmiddag de soep gegeten, hij was heerlijk.
pi_39261420
Ik heb geen idee hoe het kan, maar mijn moeder zegt altijd dat het echt zo is.
En voor zover ik weet klopt het inderdaad ook bij iig groentensoep.
Elke keer als wij verse groentensoep hebben gemaakt en het onweert, dan is de soep verzuurt oid.
Ik heb het 1 keer nog geprobeerd te eten, maar ben er goed ziek van geweest.

Er zit dan af en toe ook echt een soort van schuim op de soep.
pi_39261565
quote:
Op zondag 25 juni 2006 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:

-verhaal-

So much voor de wijsheid van moeders...

Geweldig, zo heeft mijn moeder ook van die dingen.. en als je vraagt, hoe weet je dat of waarom doe je dat krijg ik ook altijd hetzelfde antwoord :
Dat deed mijn moeder ook, of dat doe ik al 100 jaar zo

OT : Ik heb er nog nooit van gehoord, de relatie tussen soep en onweer
  maandag 26 juni 2006 @ 20:17:50 #40
45206 Pietverdriet
pi_39262301
quote:
Op maandag 26 juni 2006 19:50 schreef appelsap het volgende:
Ik heb geen idee hoe het kan, maar mijn moeder zegt altijd dat het echt zo is.
En voor zover ik weet klopt het inderdaad ook bij iig groentensoep.
Elke keer als wij verse groentensoep hebben gemaakt en het onweert, dan is de soep verzuurt oid.
Ik heb het 1 keer nog geprobeerd te eten, maar ben er goed ziek van geweest.

Er zit dan af en toe ook echt een soort van schuim op de soep.
Hygienisch werken, geforceerd afkoelen, en in de koelkast zetten,.
pi_39262744
Nog nooit van gehoord en ook nooit last van gehad, maar dat verhaal over luchtvochtigheid en warmte klinkt wel aannemelijk.

Ik had wel een vriendinnetje die altijd aan haar moeder moest melden als ze ongesteld was, want dan konden ze geen soep eten. Dat vond ik ook altijd zo'n raar verhaal, en durfde er ook niet naar te vragen maar ik geloof dat ik het dankzij dit topic eindelijk begrijp (al geloof ik er nog steeds geen ruk van).
Ik zoek niet, ik vind.
pi_39272548
Dat tegenwoordig verse melk bederft, is geen raadsel. Zoals eerder gezegd wordt de houdbaarheid vele malen bekort door een blootstelling aan te hoge temperatuur.
Als het warm is, wordt er veel zuivel besteld, wat misschien niet meteen gekoeld wordt. Dan bederft het snel.
Dat heeft niet direkt te maken met onweer.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')