????quote:Op zondag 26 juni 2005 12:39 schreef ikkepikkeporretje het volgende:
klopt!
Ook als je ongesteld bent ls je de soep maakt kan je het weggooien.
In beide gevalllen verzuurd de soep
weed doet precies hetzelfde. als ze net in de bloeifase zijn dan kan je ze bij wijze van spreken 'zien' groeien, zeker na bliksem.quote:Op zondag 26 juni 2005 14:28 schreef mark_03 het volgende:
Maar bliksem is iets vreemds. Heb een tijdje in een rozenkwekerij gewerkt en toen is mij verteld (en het was ook echt zo) dat als er 's nachts onweer was dat de rozen die dag erna gigantisch hard gaan groeien. Hadden we altijd topdrukte.
Melk word zuur door bacteriegroei, niet door electrisch geladen lucht. Bacteriegroei komt door temperatuur.quote:Op zondag 26 juni 2005 14:23 schreef zoalshetis het volgende:
stuur anders een mail naar deze site http://www.coquinaria.nl/recepten/bouillons/index.htm
ik denk dat het komt door de positief dan wel negatief geladen luchtdeeltjes. melk buiten de koelkast wordt ook op slag zuur. en dat heeft imo niks met temperatuur te maken.
hoe kan het dan zijn dat melk op slag zuur wordt? vroeger toen de melkboer nog vroeg in de ochtend de flessen bij de huizen zette, werd bij onweer niet geleverd. dan gaat het dus om hooguit een uurtje of wat buiten, terwijl dit in de zomer geen enkel probleem is. denk dat temperatuur toch echt niet alleen kan veroorzaken dat dit fenomeen plaatsvindt.quote:Op zondag 26 juni 2005 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Melk word zuur door bacteriegroei, niet door electrisch geladen lucht. Bacteriegroei komt door temperatuur.
De bacterien zijn in melk aanwezig, maar door de koeling niet actief, op moment dat de melk lauw wordt, beginnen ze heel snel melkzuur te produceren, en iedere 20 minuten te verdubbelen in hoeveelheid.quote:Op zondag 26 juni 2005 14:48 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
hoe kan het dan zijn dat melk op slag zuur wordt? vroeger toen de melkboer nog vroeg in de ochtend de flessen bij de huizen zette, werd bij onweer niet geleverd. dan gaat het dus om hooguit een uurtje of wat buiten, terwijl dit in de zomer geen enkel probleem is. denk dat temperatuur toch echt niet alleen kan veroorzaken dat dit fenomeen plaatsvindt.
ok dat kan dus alleen maar met temperatuur te maken hebben? dan zou het dus kunnen betekenen dat het bij onweer waar geen warmteverschil merkbaar is, geen problemen geeft. is daar ook info over? ik dacht namelijk dat het bij elk onweer voorkwam, dus ook de onweersoort waarbij er geen temperatuursverandering is.quote:Op zondag 26 juni 2005 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De bacterien zijn in melk aanwezig, maar door de koeling niet actief, op moment dat de melk lauw wordt, beginnen ze heel snel melkzuur te produceren, en iedere 20 minuten te verdubbelen in hoeveelheid.
behalve als die vrouwen naar de wc gaan. en dat is nou juist iets waar ze patent op hebben.quote:Op zondag 26 juni 2005 15:33 schreef dutch-mamma het volgende:
Mijn theorie sluit enigszins aan bij Beelz: onweer vindt vooral plaats tijdens de warmste dagen van het jaar, de tijd ook waarin de hondsdagen vallen.
Het is warmer en vochtiger, toptijd voor bacteriën en andere bedervingsbevorderende engerdjes!
In aansluiting hierop het verband tussen bederf en ongesteldheid: met name wecken moet altijd onder bijzonder hoge hygiënische omstandigheden gebeuren. Tegenwoordig heb je goed maandverband en plugjes, maar vroeger was het klooien met een lappie in je kruis (serieus waar!). En dan ging er wel onbedoeld eens iets vaker mis met de hygiëne, en vervolgens met de soep of de inmaak...
Maar tegenwoordig lijkt me dat risico vrij klein geworden.
Vrouwen wassen na wc-bezoek hun handen (als het goed is).quote:Op zondag 26 juni 2005 15:34 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
behalve als die vrouwen naar de wc gaan. en dat is nou juist iets waar ze patent op hebben.
ze moeten hun handen dan heeeeeel erg goed anti-conceptisch wassen. met de nagelborstel.quote:Op zondag 26 juni 2005 15:35 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Vrouwen wassen na wc-bezoek hun handen (als het goed is).
Nou ehhh... als ze nou over hun handen zouden plassen, of met hun nagels op een intiem plekje zouden gaan schoeken als ze ongesteld zijn, ja, dan wel... Maar na een gemiddeld wc-bezoekje, is het dan niet overdreven?quote:Op zondag 26 juni 2005 15:35 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ze moeten hun handen dan heeeeeel erg goed anti-conceptisch wassen. met de nagelborstel.
exact. ik ben tegenstander van overal de anti-bacteriéle spray overheen te spuiten. krijgen we later allemaal alergische kindertjes van.quote:Op zondag 26 juni 2005 15:37 schreef BIGGI het volgende:
handen wassen is in 90% van de huizen/gelegenheden van nederland nogsteeds een onhygienische bedoeling... Kraantjes die je normaliter niet aan, en vooral UIT kan zetten zonder je handen weer onder de bacterien te krijgen...
Maarja boeit verder meestal niet, beetje bacterien kunnen nooit kwaad =P
Dat is wel weer waar, ja...quote:Op zondag 26 juni 2005 15:37 schreef BIGGI het volgende:
handen wassen is in 90% van de huizen/gelegenheden van nederland nogsteeds een onhygienische bedoeling... Kraantjes die je normaliter niet aan, en vooral UIT kan zetten zonder je handen weer onder de bacterien te krijgen...
Béétje is niet erg, word je sterk vanquote:Maarja boeit verder meestal niet, beetje bacterien kunnen nooit kwaad =P
Het heeft zuiver en alleen met temperatuur (van de melk) te maken.quote:Op zondag 26 juni 2005 15:22 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ok dat kan dus alleen maar met temperatuur te maken hebben? dan zou het dus kunnen betekenen dat het bij onweer waar geen warmteverschil merkbaar is, geen problemen geeft. is daar ook info over? ik dacht namelijk dat het bij elk onweer voorkwam, dus ook de onweersoort waarbij er geen temperatuursverandering is.
Tijdens een onweersbui is het aardoppervlak ter plekke sterk geladen (meestal negatief).quote:Op zondag 26 juni 2005 20:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik begrijp best dat geheimzinnige zaken als electriciteit in de lucht bij onweer (wat onzin is) [..]
Of dat laatste niet gebeurt weet ik niet, maar ik heb meegemaakt dat een pan verse en volkomen 'frisse' groentensoep al na een paar uurtjes volkomen bedorven was nadat er een onweersbui was langsgekomen. Elders op het net kom je verhalen tegen van mensen die hun verse melk letterlijk ter plekke zagen schiften. Het zou mij niet verbazen als er een verband is met de hoge electrische spanning en de polarisatie die die in moleculen veroorzaakt. Voor een alleen bacteriële verklaring gaat het proces van bederven te snel. Die polarisatie kan ook verklaren waarom melk tijdens onweer soms alleen klontert zonder daadwerkelijk te bederven - de klontering komt dan doordat de proteïnen zich alle in dezelfde richting positioneren waardoor ze elkaar niet langer afstoten (en niet doordat ze onder invloed van zuren hun positieve lading verliezen zoals bij bacteriëel bederf of bij het maken van kaas).quote:maar het gaat puur om bacterien en hygiene. Als het door andere zaken zou gebeuren, zou gesteriliseerde melk in een dicht pak immers ook zuur worden?
Google vindt wel meer dingen, dat maakt het nog niet per definitie waar......quote:Op zondag 26 juni 2005 12:37 schreef __Saviour__ het volgende:
Google vindt er wel wat over, dus er zal ongetwijfeld enige kern van waarheid in zitten
Toch gaat het puur om bacterien, je verklaring is een literair mooie maar helaas heb je er geen enkel bewijs voor.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:34 schreef dvr het volgende:
[..]
Tijdens een onweersbui is het aardoppervlak ter plekke sterk geladen (meestal negatief).
Na de onweersbui zitten er veel ionen in de lucht. In zoverre is het geen onzin.
[..]
Of dat laatste niet gebeurt weet ik niet, maar ik heb meegemaakt dat een pan verse en volkomen 'frisse' groentensoep al na een paar uurtjes volkomen bedorven was nadat er een onweersbui was langsgekomen. Elders op het net kom je verhalen tegen van mensen die hun verse melk letterlijk ter plekke zagen schiften. Het zou mij niet verbazen als er een verband is met de hoge electrische spanning en de polarisatie die die in moleculen veroorzaakt. Voor een alleen bacteriële verklaring gaat het proces van bederven te snel. Die polarisatie kan ook verklaren waarom melk tijdens onweer soms alleen klontert zonder daadwerkelijk te bederven - de klontering komt dan doordat de proteïnen zich alle in dezelfde richting positioneren waardoor ze elkaar niet langer afstoten (en niet doordat ze onder invloed van zuren hun positieve lading verliezen zoals bij bacteriëel bederf of bij het maken van kaas).
quote:
Er zit wat in, hij kan dan beter afkoelen als met de deksel geheel op de pan,. maar beter is het in de zomer de soep af te koelen door hem in de gootsteen met koud water te zetten.quote:Op zondag 25 juni 2006 10:39 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik moet van mijn moeder ook altijd het deksel half op de pan soep leggen omdat hij anders 'bederft'. Dus alhoewel ik het grote onzin vind doe ik dat braaf.
* Pietverdriet ook,quote:Op maandag 26 juni 2006 19:30 schreef SuperRembo het volgende:
Ik heb gister tijdens het onweer tomatensoep gemaakt, maar vandaag smaakt ie ook weer prima![]()
quote:Op zondag 25 juni 2006 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:
-verhaal-
So much voor de wijsheid van moeders...
Hygienisch werken, geforceerd afkoelen, en in de koelkast zetten,.quote:Op maandag 26 juni 2006 19:50 schreef appelsap het volgende:
Ik heb geen idee hoe het kan, maar mijn moeder zegt altijd dat het echt zo is.
En voor zover ik weet klopt het inderdaad ook bij iig groentensoep.
Elke keer als wij verse groentensoep hebben gemaakt en het onweert, dan is de soep verzuurt oid.
Ik heb het 1 keer nog geprobeerd te eten, maar ben er goed ziek van geweest.
Er zit dan af en toe ook echt een soort van schuim op de soep.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |