Ik zou het eerder 'realiteitszin' willen noemen.quote:Op maandag 4 juli 2005 10:15 schreef pmb_rug het volgende:
wat ik niet begrijp is dat julie allemaal zo fanatiek in elk topic God en Christenen proberen af te zeiken, jeugdfrustraties? kerktrauma's?
je bent dan niet de enige....
Ja, maar die accepteert een christen niet, omdat de andere evangelieën de Christus in Jezus nogal in twijfel trekken volgens mij en een christen dus daarom geen christen meer zou kunnen zijn.quote:Op maandag 4 juli 2005 13:25 schreef Doffy het volgende:
[..]
En als je dan toch aan het lezen bent, lees dan de hele straat overige evangeliën ook even. Voor de bredere horizon, zeg maar.
Dat hangt er maar net vanaf hoe je 'christus' definieert. Ook de andere evangeliën hebben het over 'de zoon van god', maar belichten ook kanten die de 4 kanonieke evangeliën niet doen. En omdat er geen enkele reden is om aan te nemen dat de 4 kanonieken 'beter' zouden zijn dan de rest (integendeel), kan het mi. zeker geen kwaad om op z'n minst kennis te nemen van de inhoud.quote:Op maandag 4 juli 2005 13:27 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, maar die accepteert een christen niet, omdat de andere evangelieën de Christus in Jezus nogal in twijfel trekken volgens mij en een christen dus daarom geen christen meer zou kunnen zijn.
Definieer beter.quote:Op maandag 4 juli 2005 13:30 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dat hangt er maar net vanaf hoe je 'christus' definieert. Ook de andere evangeliën hebben het over 'de zoon van god', maar belichten ook kanten die de 4 kanonieke evangeliën niet doen. En omdat er geen enkele reden is om aan te nemen dat de 4 kanonieken 'beter' zouden zijn dan de rest (integendeel), kan het mi. zeker geen kwaad om op z'n minst kennis te nemen van de inhoud.
Ik denk dat het geen kwaad kan om kennis te nemen van andere bronnen. Dat is wat anders dan het opleggen van de plicht om andere bronnen tot je te nemen. Dit is een postmodern trekje; elke 'waarheidsclaim' of bijzonder positie van de vier evangelien is per definitie incorrect in deze zienswijze.quote:Immers, iemand met het 'ware geloof' kan niet van z'n stuk gebracht worden, toch? Of zit er toch iets van angst en onzekerheid achter?
Ik heb de aflevering helaas gemist, maar wat was precies de strekking van zijn verhaal?quote:Op woensdag 6 juli 2005 00:44 schreef speknek het volgende:
Ik vond het zonder twijfel de beste aflevering. Vincent Icke is gewoon een goed verteller en z'n uitspraken over het universum interessant. Voor de rest me weer mateloos zitten irriteren aan de sulligheid van van de Wint en dat filmpje van postbus 66 was zowaar nog melig.
En het grappige vond ik dat hij dat soort dingen zei terwijl hij ook opperde dat we onmogelijk de illusie kunnen koesteren dat wij als, toevallig, een intelligentere aap alles kunnen bevattenquote:Op woensdag 6 juli 2005 01:06 schreef speknek het volgende:
Hij had niet echt een strekking, zoals elke keer waren het wat losse vragen die weinig met elkaar van doen hadden en zodoende geen duidelijk betoog vormden, maar goed. Voornamelijk dat god nooit ontdekt was en volkomen overbodig.
wat duifje bedoeld is denk ik dat wij dus ook niet zouden kunnen bevatten dat er een God zou bestaan.quote:Op woensdag 6 juli 2005 01:13 schreef speknek het volgende:
Wat is daar vreemd aan?
nee, maar daar is vooralsnog geen enkel bewijs voor. En de bestaande godsbeelden ook niet.quote:Op woensdag 6 juli 2005 01:20 schreef FuifDuif het volgende:
En dat vormt een bewijs tegen het bestaan van een echte God?
Waarom zouden we aannemen dat God NIET bestaat? Het idee dat het allemaal toeval is en voortkomt uit het absolute Niets is net zo wonderbaarlijk.quote:Op woensdag 6 juli 2005 01:23 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
nee, maar daar is vooralsnog geen enkel bewijs voor. En de bestaande godsbeelden ook niet.
dus waarom zouden we aannemen dat er een God bestaat ?
Er is geen bewijs voor God, noch tegen God. We kunnen hoogstens stellen dat er vele verschillende door mensen gefabriceerde godsbeelden zijn welke zeer onaannemelijk zijn.
Het idee dat er een soort geestelijk 'opperwezen' bestaat die elk mens maakt en controleert vind ik nog een stuk onwaarschijnlijkerquote:Op woensdag 6 juli 2005 01:24 schreef FuifDuif het volgende:
Waarom zouden we aannemen dat God NIET bestaat? Het idee dat het allemaal toeval is en voortkomt uit het absolute Niets is net zo wonderbaarlijk.
Waarom? Wat is er waarschijnlijk aan het idee dat er iets ontstaat uit niets?quote:Op woensdag 6 juli 2005 01:28 schreef Esc het volgende:
[..]
Het idee dat er een soort geestelijk 'opperwezen' bestaat die elk mens maakt en controleert vind ik nog een stuk onwaarschijnlijker
en waarom zouden we aannemen dat deze God dan wel al bestond uit het Niets of dat deze altijd al bestaan had ?quote:Op woensdag 6 juli 2005 01:24 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Waarom zouden we aannemen dat God NIET bestaat? Het idee dat het allemaal toeval is en voortkomt uit het absolute Niets is net zo wonderbaarlijk.
Ja, mee eens, maar daarmee is het uitgaan van Niets niet meer plausibel dan het uitgaan van de eerste stap Iets.quote:Op woensdag 6 juli 2005 01:31 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en waarom zouden we aannemen dat deze God dan wel al bestond uit het Niets of dat deze altijd al bestaan had ?
Zoals altijd, het is het verplaatsen van de vraag naar een eerder al wel bestaand iets
zeker. ik doe daar ook geen uitspraak over. Maar zodra iemand ipv iets het begrip God plaatst dan koppelt men daar eigenschappen aan waar men totaal niets over kan zeggen omdat we het niet kunnen weten.quote:Op woensdag 6 juli 2005 01:37 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, mee eens, maar daarmee is het uitgaan van Niets niet meer plausibel dan het uitgaan van de eerste stap Iets.
mja, die kan ik nog aanvullen met :quote:Op woensdag 6 juli 2005 01:40 schreef FuifDuif het volgende:
Bovendien:
- The watch and the watchmaker
- The building and the architect
- The software and the programmer
- The child and the parents
- The painting and the painter
- The universe and God
Ziet de overeenkomst van de algemene relatie: gemaakte en maker.
Ja, mee eens. Hoe kan hij weten wat er voor het ontstaan was? Maar stel nu dat er niets was. Het is toch ongelofelijk om te bedenken hoe er dan opeens iets kwam. Dat begin is ongelofelijk, maar ook het idee van Niets! Stel je voor, helemaal NIETS!quote:Op woensdag 6 juli 2005 01:41 schreef het_fokschaap het volgende:
Icke deed uitspraken over wat er voor het bestaan van het heelal was. Hij begon over tijd en ruimte enzo. Maar waarom zou er voor onze tijd en onze ruimte niet een andere tijd en een andere ruimte geweest zijn. Of waarom zou onze tijd en ruimte zich niet bevinden binnen een andere tijd en ruimte. Ook daar kunnen we niets zinnigs over zeggen, maar slechts speculeren. Wat dat betreft vond ik hem iets te stellig.
Ja, ik ontken dat probleem ook nietquote:Op woensdag 6 juli 2005 01:42 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mja, die kan ik nog aanvullen met :
- The God and the SuperGod
- The SuperGod and the SuperSuperGod
etc etc. etc
niets bestaat slechts bij de gratie van ietsquote:Op woensdag 6 juli 2005 01:43 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, mee eens. Hoe kan hij weten wat er voor het ontstaan was? Maar stel nu dat er niets was. Het is toch ongelofelijk om te bedenken hoe er dan opeens iets kwam. Dat begin is ongelofelijk, maar ook het idee van Niets! Stel je voor, helemaal NIETS!
Je bedoelt de Schepping volgens Genesis?quote:Op woensdag 6 juli 2005 01:38 schreef Keromane het volgende:
Wat een prachtig programma.
@Fuifduif: Dat alles voort moet komen uit het niets is slechts een aanname. Eentje die al meer dan 100 jaar richting prullebak verwezen is.
Dus wat was er dan?quote:Op woensdag 6 juli 2005 01:44 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
niets bestaat slechts bij de gratie van iets
Omdat voor onze tijd niet kan. Voor is een begrip van tijd.quote:Op woensdag 6 juli 2005 01:41 schreef het_fokschaap het volgende:
Maar waarom zou er voor onze tijd en onze ruimte niet een andere tijd en een andere ruimte geweest zijn.
mja, maar hij gaat er vanuit dat de tijd start bij het begin van "ons" heelal, de "big bang". zo'n 13 miljard jaar terug dacht ik. waarom zou er 15 miljard jaar terug niet ook al iets zijn waaruit de "big bang" is ontstaan. de tijd zoals die waarop wij onze tijdmeting hebben gebaseerd zal inderdaad bij de big bang gestart zijn ja.quote:Op woensdag 6 juli 2005 01:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Omdat voor onze tijd niet kan. Voor is een begrip van tijd.
Dat kan hij wel degelijk heel stellig zeggen, want het is gewoon een kwestie van definities.
grappig dat je denkt dat je een oordeel erover kan vormen...quote:Op maandag 4 juli 2005 13:32 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, mee eens Doffy, ik vind dat het ook zeker vreemd is om wel de vier evangelieën te poneren als het Woord van God maar de andere evangelieën af te doen als onzin. Dat slaat natuurlijk nergens op, maar het gebeurt wel.
Alsof dat er toe doet...quote:Op woensdag 6 juli 2005 08:18 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
grappig dat je denkt dat je een oordeel erover kan vormen...
heb je verder gekeken dan je neus lang is?
het evangelie van Judas is recent nog gevonden bijvoorbeeld
Jezus laat heel duidelijk merken dat rijk zijn ook een functie heeft (jozef van arimathea) en dat je dit GEGEVEN word. Er is een verschil tussen NEMEN en ONTVANGEN, rijk zijn door nemen is duidelijk anders dan door ontvangen.quote:Op woensdag 6 juli 2005 08:41 schreef pmb_rug het volgende:
het is altijd grappig om te lezen dat mensen die niet in de bijbel geloven Christenen gaan proberen te 'pakken' op dingen die zogenaamd uit de bijbel komen.
Dat lijkt me een goed advies.quote:Op woensdag 6 juli 2005 09:42 schreef Doffy het volgende:
"Als je mobieltje niet meer werkt, laad je de batterijen op, en ga je er niet voor staan bidden"![]()
al zou ik het beheersen, dan nog is het interpretatie... dus een zinloze opmerking. maar de Geest werkt....quote:Op woensdag 6 juli 2005 09:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Beheers jij trouwens het Hebreeuws en het Klassiek Grieks, pmb_rug? Zo niet, dan is alles wat jij in de Bijbel leest een interpretatie. Vertalen is namelijk interpreteren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |