GTST: ARNIE EN ZIJN 12 VROUWENVanavond gaat Goede Tijden Slechte Tijden met een spectaculaire cliffhanger de zomerstop in.
![]()
Zeker is al dat Robert Alberts komend seizoengewoon terugkeert. Acteur Wilbert Gieske vertolkt hem al 15 jaar: ,,Het is eigenlijk een eendimensionale sukkel.''
Vorig jaar nog stond hij met een onzichtbaar touw om zijn middel op een dak nabij de Aalsmeerse pretfabriek van Endemol. Terwijl Wilbert Gieske (58) in de huid van de door drank, drugs en schuldgevoel labiel geworden Robert Alberts probeerde te kruipen, werd hij steeds weer gegroet door in de lunchpauze langswandelende collega's. Tussen het hand opsteken door werd de cliffhanger van dat seizoen opgenomen: springt Robert of laat hij zich weerhouden door zoon Milan?
Het werd het laatste, waardoor Robert na de zomer gewoon weer terugkeerde. Al voor het 15de jaar; vanavond is Gieske te zien in aflevering 2995 van Goede Tijden Slechte Tijden. Een mijlpaal in de nog korte Nederlandse soapgeschiedenis: samen met zijn tv-ex Jette van der Meij (Laura) is hij de nestor van de vaderlandse soap.
Het was 1990 en casting director Harry Klooster moest naarstig op zoek naar acteurs voor een op het Australische The Restless Years gebaseerde nieuwe serie. Geen makkie: ervaren acteurs leefden liever een aantal maanden van de bijstand dan dat ze zich moesten 'verlagen' tot het toen met veel dédain bekeken zeepgenre. Gieske: ,,producenten vonden het vreemd, recensenten vonden het niks en de grachtengordel vond het genânt.''
Desondanks zei hij ja: ,,In die tijd had ik een hypotheek, een vrouw, twee opgroeiende kinderen. Als freelancer geef je alles een kans. De een stond in Shakespeare, ik deed soap.''
Bovendien zou zijn entree in de wereld waar ongeluk, dood en verderf elkaar tegen een bordkartonnen achtergrond in snel tempo opvolgen toch maar een half jaar duren, had Klooster hem verzekerd. Gieske: ,,De eerste afleveringen draaiden erom dat Robert en Laura hun zoon Arnie (Reinout Oerlemans, red.) moesten vertellen dat ze gingen scheiden. Na een half jaar zouden ze emigreren naar Amerika. Einde oefening. Maar al snel bleek dat Arnie star potential had en wilden ze hem houden. Omdat hij ouders moest hebben, kregen wij ook een eigen verhaallijn. Had Reinout slecht geacteerd, dan had ik er dus al lang niet meer ingezeten.''
Maar ook toen Oerlemans ging, bleef Gieske. Zoals hij ook een batterij andere, door GTST gelanceerde nieuwbakken sterren overleefde: Katja Schuurman, Antonie Kamerling, Angela Schijf, Johnny de Mol, Georgina Verbaan. Want met een opstapje in GTST, met z'n gemiddeld twee miljoen kijkers Neerlands best bekeken soap, was succes verzekerd, zo bleek al snel.
Waardoor steeds meer beginnende acteurs zich aanmelden voor een verblijf in het fictieve Meerdijk. Een optreden dat als de spreekwoordelijke springplank naar sterrenstatus moet dienen. Vreemd, vindt Gieske: ,,Ik heb nog nooit in een productie gewerkt waarin zoveel mensen vooral dromen van wat daarná komt. Film, of gewoon bekend zijn. Dat je een personality wordt en mensen je graag op een feestje willen hebben. Dat snap ik dus niet en soms frustreert het ook: je krijgt steeds weer met nieuwe mensen te maken die je hetzelfde moet leren als een ander drie jaar eerder. Vooral als je weet dat ze na een paar seizoenen toch weer weg zijn.''
Zelf verliet hij de serie vorig seizoen drie maanden: Robert werd opgenomen in een ontwenningskliniek, zodat Wilbert op de planken kon staan in de musical A Chorus Line. 13 Toneelstukken en twee tv-programma's (Sportfreaks en Teleteams voor Veronica) deed hij in die 15 jaar GTST, maar nooit kwam het leven van de zilvergrijze playboy Robert Alberts echt in gevaar. Hoewel: ,,Natuurlijk ben ik wel eens klaar met hem. Drie maanden per jaar om precies te zijn en de andere negen heb ik het uitstekend naar mijn zin.'' Voor angst om zijn carrière als de vleesgeworden Swiebertje te slijten is het al te laat: ,,Ik lééf met het Swiebertje-effect. Robert is bekender dan Wilbert.''
En soms zit dat alter ego flink in de weg. Zoals Wilbert, die in het serieuze gesubsidieerde toneel en stukken van Herman Heijermans speelde, wel eens behoefte heeft aan wat meer diepgang: ,,Robert is eigenlijk een eendimensionale sukkel. Hij loopt eerst zijn pik achterna en wil het daarna zo goed mogelijk doen, maar dat lukt niet. De verhaallijnen zijn altijd even plat: we zien de boosheid van de bedrogen echtgenote, het valse van de maîtresse en tot slot de man die daar dan als een sulletje tussenin staat.''
Hij is het dan ook van harte eens met de man uit wiens amusementsfabriek GTST ontsproot: Joop van den Ende, die ooit op het kantoor van de scriptschrijvers verzuchtte dat het toch mogelijk moest zijn om tenminste één fatsoenlijke relatie in stand te houden. Gieske: ,,In het dagelijks leven zijn we gek op succesvolle mensen, in soap kennelijk niet.''
Écht drama, waarbij de productiedruk van 25 minuten per dag ontbreekt en personages veel meer uitgediept worden, lonkte daarom. Net als een leuke presentatieklus. Maar, erkent Gieske: ,,Ik word er niet meer voor gevraagd. Robert is soms een handicap.''
Dus is de kersvers hertrouwde Gieske op 29 augustus gewoon weer te zien als de snelle reclameman Robert. Zoals Van den Ende het graag gezien had: helemaal gelukkig in de liefde. Al is het dan alwéér met een ex-vrouw van zijn broer en is ze nummer 12 in rij: het blijft tenslotte soap.
12 vrouwen, 6 kinderenIn 15 jaar GTST versleet Wilbert Gieske alias Robert Alberts 12 vrouwen:
1. Laura Selmhorst (de moeder van zijn drie kinderen Arnie, Lotje en Sil),
2. Stefanie Kreeft-Stenders (zijn secretaresse uit de allereerste afleveringen van GTST),
3. Karin Alberts (de eerste vrouw van zijn broer Jef),
4. Linda Dekker (de ex van zijn zoon Arnie),
5. Mathilde Carillo (de donkere verpleegster met wie hij kort ging),
6. Bowien Galema (de bitch die uiteindelijk door Ludo wordt vermoord),
7. Mira Brandts-Buis (die zaken deed met Alberts en Alberts en later de moeder van Julian Verduyn bleek te zijn, Roberts pleegzoon),
8. Cynthia (fotomodel),
9. Meike Griffioen (de babe die later Ludo verkoos),
10. Hanneke Mus (de moeder van zijn dochter Daantje),
11. Valerie Fisher (ook zij verliet hem voor Ludo),
12. Barbara Fisher, zijn ex-schoonzus waarmee hij momenteel gelukkig is.
BRON: Algemeen Dagblad