Is het leuk op een gewone turbo en heeft het nut ?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:34 schreef Tjabbo het volgende:
Wat is er met bovs?
ik weet er wel iets van ja.
yep zeker weten.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:41 schreef elcastel het volgende:
Zo, lekker precies, precies posten als het topic net dicht gaat ....
[..]
Is het leuk op een gewone turbo en heeft het nut ?
Rustig aan, ik ben zo eerst ook booschappen doen enzo. Ik heb sinds dit weekend een XM turbo en de monteur die er nu mee bezig is had het erover. Eveneens over een Turbo Timer, maar dat lijkt me ook weer een onding. Hij had het over een bov van HKS, omdat je die tenminste goed kunt horen.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:42 schreef Tjabbo het volgende:
yep zeker weten.
ik zal zo ff antwoorden. eerst ff de op aanpassen.
als eerste, wat is een 'gewone' turbo?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:41 schreef elcastel het volgende:
Zo, lekker precies, precies posten als het topic net dicht gaat ....
[..]
Is het leuk op een gewone turbo en heeft het nut ?
Je kan voor een dure gaan ja. De HKS SSQ (Super Sequential BOV) is een hele mooie maar veel te duur voor jou toepassing. Doordat je niet enorme boost draait hoor je hem ook nog eens niet zo goed als je zou willen.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:44 schreef elcastel het volgende:
[..]
Rustig aan, ik ben zo eerst ook booschappen doen enzo. Ik heb sinds dit weekend een XM turbo en de monteur die er nu mee bezig is had het erover. Eveneens over een Turbo Timer, maar dat lijkt me ook weer een onding. Hij had het over een bov van HKS, omdat je die tenminste goed kunt horen.
.
Maar ik hoor/lees er graag iets meer over voordat ik 300¤ in een geluidje gooi..
Saab was de eerste die ooit een turbomotor in productie nam. Die weten écht heel goed welke onderdelen ze kiezen voor hun auto's.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:51 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Saab en Bosch onderdelen op een Toyota![]()
![]()
![]()
Thanks, ik ben er ook nu al blij mee, la ben ik nog niet aan het turbo gevoel toegekomen. Maar goed ook, .... hij staat al bijna twee jaar stil (airco was eruit gesloopt en nooit meer in elkaar gezet (zie ook Citroën topic voor foto)). Gisteren bleek de waterpomp door de stilstand lek, dus vervangen incluis distributie (als je er toch bezig bent), bleek de spanrol vast te staan, dus een kilometertje of 5 rijden had funest geweest ....quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:46 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:XM Turbo
gaaf man, hoop dat ie heel blijft!
Top, dit is ongeveer hoe ik het begrepen had en dat klinkt dus erg goed. En kriig ik dan dat geluid zoals in Getaway in Stockholm ??quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:47 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
als eerste, wat is een 'gewone' turbo?
Een benzine turbomotor bedoel je? het heeft zelfs zin op een turbodiesel
Wat is het nut?
Doordat je turbo druk opbouwt tijdens het gas geven staat het circuit tot aan je gasklep onder druk.
Op het moment dat jij gas los laat door decelereren of schakelen oid, dan gaat de gasklep (gedeeltelijk) dicht. Daardoor kaatst de druk die van de turbo komt terug tegen de klep en keert terug naar de turbo waardoor deze enorm afremt.
Dat is erg slecht voor de turbo want de warmte kan nergens heen,, aangezien het schoepenwiel word gekoeld door olie. Maar als het wiel niet draait komt er weinig koeling bij.
De BOV verhelpt dit probleem door bij gaslos (overdruk in je air intake gedeelte) de overdruk af te blazen. Een BOV is dan ook niets anders dan een overdrukventiel.
Ja ik neem aan dat er niet echt super veel verschil in kwaliteit of iets zal zijn ? Ik zal eens naar de precieze prijs vragen, ik wil hem wel horen in ieder geval.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:51 schreef Tjabbo het volgende:
oh nog een tip. via ebay kan je namaak bovs kopen die net zo goed werken maar slechts de helft kosten.
Hmmm ik zal het eens navragen. Die monteur zal wel gaan flippen als ik om een goedkopere vraag. Die is constant bezig met opvoeren dit en tunen dat en heeft het steeds over die HKS spullen. Maar goed het geluid lijkt me leuk, maar als het echt nut heeft vind ik dat het belangrijkste. Maar eerlijk is eerlijk, het geluid mag best goed hoorbaar zijn. Nog een lucht-geluidje op mijn XM.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:50 schreef Tjabbo het volgende:
Je kan voor een dure gaan ja. De HKS SSQ (Super Sequential BOV) is een hele mooie maar veel te duur voor jou toepassing. Doordat je niet enorme boost draait hoor je hem ook nog eens niet zo goed als je zou willen.
Ikzelf heb mijn stock bov, die kapot was, vervangen door een plastic BOV van SAAB. (Bosch) en die hoor je perfect. Daarnaast kan hij een grote hoeveelheid lucht afblazen.
Als je niet boven de 0.5 of 0.6 bar aan druk uitkomt zou ik voor een goedkopere oplossing gaan, tenzij je echt helemaal geil bent op een geluidje.
Als je wilt kan ik wel even een plaatje posten van mijn BOV. Ik heb hem er zelf op gezet, op de aansluiting van de stock bov.
ja en nee.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:52 schreef DeltaHF het volgende:
Is dat niet gewoon hetzelfde als een open dumpvalve dan?![]()
met de opel ook nietquote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:54 schreef PeuRac het volgende:
Shit, ik moet ff kijken hoe ik bij de Opel dealer komals ik met de auto ga dan kom ik vanaf t station niet meer thuis
quote:
niet meerquote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:52 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Saab was de eerste die ooit een turbomotor in productie nam. Die weten écht heel goed welke onderdelen ze kiezen voor hun auto's.
quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:57 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
ja en nee.
Een open systeem blaast alles in de atmosfeer af. Dat doet onder andere de HKS SSQ.
Beter is een gesloten systeem (zoals de bosch bov) omdat die recirculerend is.
Dat wil zeggen dat die de lucht afblaast in je air intake.
Je gooit tenslotte zomaar gemeten lucht door je luchtmassameter zomaar weg.
Maar er word wel benzine voor ingebracht in de verbrandingskamer. Dat betekend dat de auto wat rijk gaat lopen bij gaslos.
niet zo heel erg, maar om dat op te lossen heb je weer een fuelcomputer nodig oid die dat opvangt.
Als je een gesloten bov monteert en een open air filter heb je nagenoeg hetzelfde geluid.
Wel minder hard maar who cares.
mijn bov was 30 euro.
???????quote:Made from billet aluminium, this atmospheric diverter valve dumps the charge-air to atmosphere creating the "Whoosh" sound when the throttle is lifted. This increases both quicker throttle response and higher clamping load to maintain boost pressure more reliably.
Unlike single piston or diaphragm diverter valves, this uses counter balanced springs and dual pistons to prevent the valve from leaking air into the intake system at idle. This prevents our diverter valves suffering any of the failures associated with single piston and diaphragm type diverter valves.
jaquote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:53 schreef elcastel het volgende:
[..]
Top, dit is ongeveer hoe ik het begrepen had en dat klinkt dus erg goed. En kriig ik dan dat geluid zoals in Getaway in Stockholm ??.
Het is aan te raden ja. En bij 4000rpm is redelijk laat. Dan heb je een best groot turbogat.quote:In ieder geval altijd aan te raden dus ? Het is inderdaad een gewone benzine turbo in een XM dus. Ik lees dat het een constante turbo is (C.T.), maar de garage waar ik er nu mee bezig ben zegt dat hij er bij de 4000 toeren inknalt, en lekker ook .... ik heb hem in ieder geval nog niet gevoeld en ben tot de 3-3,5 duizend toeren geweest tot nu toe ..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |