quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 02:10 schreef Zinloos_Geheld het volgende:Maar das dus oud nieuws ! BPRC zit dicht inmiddels en dan komen we aan bij een van de punten die mij ergeren aan antio-dierproef enthousiastelingen: voorbeelden uit het verleden aanhalen.. Natuurlijk ben ik het met je eens dat er dierexperimenten uitgevoerd zijn die niet even fris overkomen, maar kijk naar de situatie NU !
BPRC staat er nog steeds hoor. Echter is de beveiliging alleen wat scherper
![]()
en word je gewoon meteen daar weggedreven.
De anti-dierproefbeweging komt ook wel met nieuwe beelden, maar dat kost steeds erg veel tijd, omdat men steeds undercover moet gaan. Bij Covance is dit goed gelukt en de resultaten heeft iedereen geschokt. Covance is o.a. in Duitsland. Recente beelden zijn verkregen door undercover in een vestiging in de VS. Ook van HLS (huntingdon Life Sciences zijn recente beelden).
Echter het aanbod uit de labs in NL is mager zoals ik al zei. Daar vind ik dat er ook wat moet veranderen...oftewel.. gewoon undercover gaan of daar binnen sluipen en beelden maken.
quote:
Daar kan ik het niet helemaal mee eens zijn: moreel normbesef is ook een soort luxe.. wanneer jóuw keuze is een proef uitvoeren war je niet achter staat of ontslagen worden en dan zonder geld, werk en huis zitten is het lastiger om moreel standvastig te blijven..
Dat heet afhankelijkheid. Daar draait de hele samenleving wel op. En ik snap dat daarom mensen niet iets durven, maar je blijft dan schuldig eraan als je meewerkt. In NL heb je daarnaast nog zekerheid dat je een net onder je hebt. Dus men heeft dus zeker een keuze ook wat betreft financien.
quote:
oeh, meerdere punten in 1 keer: een mensenleven gelijk aan een dierenleven ? OK, is een stellingname, maar ben jij dan bijv. bereid mensenvlees te eten in een hongersituatie ? is het ethisch verantwoord een medicijn op een mens uit te proberen ?
Ik weet niet precies welke kant je hier mee uit wil. Is het mensenvlees van dode mensen? Of moet ik daarvoor mensen doden? In het eerste geval... ja... in het 2 geval... nee
Is het verantwoord medicijnen op mensen te testen? Ja, dat kan als men toestemming heeft.
quote:
maar wat ik belangrijker acht is dat je zegt dat de uitslagen dierproeven een gok zijn.. daar ben ik het pertinent niet mee eens: door jarenlang onderzoek zijn verschillende dieren een goed model van de mens: dwz, wanneer een proef op een rat resultaat A geeft er met eenr edelijke zekerheid gesteld kan worden dat het rsultaat bij een mens "B" zal zijn.. jij lijkt te veronderstellen dat het uitvoeren van dierproeven arbitrair gebeurt onder het motto "ach, laten we het maar doen en met wat mazzel kunnen we de resultaten gebruiken" en dat is kolder. juist omdat door opgebouwde ervaring bijv ratten een goed werkzaam model voor de mens is hoeven er ralteief minder proeven op ratten uitgevoerd te worden omdat er eerder een significant resultaat aangetoond wordt
Hoe kan je de dieren betrouwbaar noemen als de ene keer wel het resultaat goed is voor de mens en de andere keer niet? Zo gebruiken ze bijvoorbeeld die ratten voor de mensen. Dat zou volgens jouw een goed resultaat geven. Echter bij asperine zorgt het bij ratten voor geboortedefecten, terwijl er bij mensen niet zulke schadelijke bijeffecten zijn.
Hoe kan je dan zeggen dat de rat een goed model is? Juistem, dat kan je nooit zeggen. Waarom niet? Nou, omdat een rat geen mens is en een mens geen rat. Het is een wereld van verschil. De opname van stoffen werkt anders bij ratten en muizen, dan de mens dat weer doet. Dat kan al meteen het verschil bepalen bij de resultaten. Ander voorbeeld Clindamycin,, heel veilig gebleken bij ratten en honden... bij mensen ernstige diarree met soms dood tot gevolg. Nog wat voorbeelden: arsenic & pronethal kankerverwekkend bij mensen, bij ratten niet. etc etc.
Zo kan je nog doorgaan. Hoe bedoel je? Een goed model?
quote:
maar als je weet wat de invloed van een pijnstiller weet kun je dat in je statistiek meenemen, terwijl wanneer je géén pijnstiller gebruikt er onverwachte reacties kunnen komen aangezien elk dier anders op stress en pijn reageert waardoor je betrouwbaarheid daalt. pijnstillers zijn dus een toelaatbare en vaak toegepaste stof
Hoe weet men wat de invloed van een pijnstiller is op een NIEUW medicijn? Men kan de stoffen bij elkaar gooien en kijken wat de reacties zijn. Echter zit je er mee dat je al met resultaten zit van de pijnstiller. Deze heeft resultaten die men gebruikt. En die kunnen al niet geheel betrouwbaar zijn.
En dan moet men deze gebruiken in een test waar ze een medicijn testen waar nog niet echt veel over bekend is? Behalve wat resultaten van in vitro werk misschien. Juist met pijnstillers lijken de resultaten nog meer beinvloed te worden.
quote:
zie boven: geloof me alsjeblieft: onder andere de rat is een betrouwbaar model
Ik weet wel beter.
quote:
dat is uiteindelijk een kwestie van verrouwen: de mensen die in de DEC zitten en proefdierdeskundigen zíjn er niet op uit om zoveel mogelijk dieren zoveel mogelijk pijn te veroorzaken ! Wat zij willen zijn resultaten waar mensen en dieren (immers een flink gedeelte van de dierproeven zijn voor veterinaire medicijnen) wat aan hebben..
Vertrouwen... ik ken onderhand wel het vertrouwen in de mens... dat moet je dus niet hebben. Als je nog zo in het goede van de mens gelooft, dan ben je toch wel erg naief.
Industrie en industriele wetenschappers.. 1 pot nat. en die kan je niet vertrouwen. Die hebben ook dat beeld dat proeven met dieren moet. Het is altijd de mens die er wat aan heeft. Je kan dierproeven niet gaan goed praten door te zeggen dat dieren er ook bij gebaat zijn.. oftewel huisdieren zijn er bij gebaat... nog iets om over te hebben... maar dat is een andere discussie.
quote:
Soms krijg ik het idee dat PETA et al dieronderzoekers zien als een soort van enge nazi's terwijl het in het meest negatieve geval mensen zijn die kil tegen dieren aankijken maar doorhebbben dat onnodig lijden de proeven nadelig beinvloed en in het gunstige geval mensen die weten dat de proeven nodig (en wettelijk verplicht) zijn en proberen dat te doen met een minimum aan de kant van de dieren..
Die denken dat dierproeven nodig zijn is een beter woord...
Daarnaast... ja... die wetenschappers zijn soms wel van dat Mengele type. En dat is niet eens zo verkeerd gedacht, want qua gedachtengang zal er niet veel verschil zijn... immers wilde Mengele toch ook alleen maar carriere maken.