http://www.volkskrant.nl/denhaag/1119247072149.htmlquote:‘Chirac sprak over volgevreten landen’
Van onze verslaggever Theo Koelé
TUNIS - Elf jaar was hij diplomaat in Brussel. Maar nooit hoorde hij zulke harde taal als tijdens de recente Europese top. Toch wil minister van Buitenlandse Zaken Bot niet spreken van een crisis in Europese Unie.
e-mail dit artikel
printversie
meer over dit onderwerp
nieuwsbrieven
stuur me mail over
Uitleg Bewaar
Minister Bot van Buitenlandse Zaken: Chirac maakte het op Europese top nog bonter dan Schröder
Nooit heeft Ben Bot, als diplomaat en minister, zulke krasse taal gehoord als tijdens de Europese top die eind vorige week mislukte. De Duitse bondskanselier Schröder betichtte Nederland openlijk van egoīsme, maar binnenskamers maakte de Franse president Chirac het nog bonter. ‘Hij sprak over “dikke, volgevreten landen die niet bereid zijn iets te doen voor arme landen”, en keek ons aan. Zo bereik je natuurlijk niet dat anderen concessies doen.’
CDA-minister Bot van Buitenlandse Zaken onderbreekt een reis door Noord-Afrika om de Tweede Kamer vanavond verslag te doen van de top in Brussel. Alom wordt gesproken van een crisis, nadat de lidstaten van de EU het niet eens waren geworden over de verdeling van de financiële lusten en lasten. Daaraan vooraf ging het Frans-Nederlandse nee tegen de Grondwet.
Bot: ‘Ik houd niet van grote woorden als crisis. Sommige mensen gebruiken het omdat ze nijdig waren dat ze gewoon hun zin niet kregen. Schröder wilde, met het oog op de komende verkiezingen in Duitsland, gezien worden als de grote redder die Europa andermaal uit het slop had gehaald. Maar die vlieger ging in Brussel niet op.’
Ook de Luxemburgse premier Juncker haalde uit naar Nederland. Bot pareert: ‘Ik vind het jammer dat het Luxemburgse voorzitterschap de zaken zo hoog heeft opgespeeld, dat er nu een zekere bitterheid in de discussie is gekomen. Als je ziet dat de tijd niet rijp is voor een akkoord, is het beter te schorsen en te zeggen: we gaan over een week of zo verder, dan kijken we of we er alsnog uit komen. Nu zie ik op korte termijn geen oplossing. Er zijn dingen gezegd die ik als ambassadeur in Brussel elf jaar lang nooit heb gehoord, al hoort het bij het Europese diplomatieke spel om stevige taal te gebruiken.’
Milder is Bot over de Britten, die op 1 juli het EU-voorzitterschap op zich nemen. ‘Het Verenigd Koninkrijk heeft, ondanks de rebate (korting op de betalingen aan Brussel, red.), een enorme som bijgedragen aan de EU, met name aan Frankrijk. Voor Nederland geldt hetzelfde. Londen heeft begrip voor onze positie dat we op de een of andere manier gecompenseerd willen worden.’
..
En dit alles voor een besparing van 17 miljoenquote:Coalitie nadert akkoord over publieke omroep
Uitgegeven: 21 juni 2005 08:20
DEN HAAG - De coalitiepartijen CDA, VVD en D66 zijn dicht bij harde afspraken over de toekomst van de publieke omroep. Daarin verdwijnt volgens ingewijden de Nederlandse Programma Stichting (NPS). De zenders Nederland 1,2 en 3 blijven wel bestaan en mogen reclame uitzenden.
De omroepen moeten de helft van hun vast budget (34 miljoen) inleveren. Wel komt er door het opheffen van de NPS 72 miljoen euro vrij. De helft daarvan mag geīnvesteerd worden in verbetering van de nieuwsvoorziening.
De afgelopen tijd spraken de coalitiefracties regelmatig met staatssecretaris Van der Laan (Media) over het omroepbeleid. Dat was nodig om de hoofdlijnen van het zogenoemde paasakkoord, dat D66 in de coalitie moest houden, verder uit te werken.
het gaat helemaal nergens over inderdaad. Het moet gewoon opengebroken zodat de mediavervuiling nog meer marktgericht gaat wordenquote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:01 schreef du_ke het volgende:![]()
.
De NPS opheffen wat een achterlijke dwazen zitten er toch in den haag.
[..]
En dit alles voor een besparing van 17 miljoen![]()
Is dit nu een verzoek van Chirac om ontwikkelingshulp te krijgen van Nederlandquote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:00 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1119247072149.html
de koude oorlog komt naar je toe ..toe ...toe deze zomer
quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Is dit nu een verzoek van Chirac om ontwikkelingshulp te krijgen van Nederland![]()
Ik denk dattie teveel rood vlees heeft gegetenquote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Is dit nu een verzoek van Chirac om ontwikkelingshulp te krijgen van Nederland![]()
Dat kan ook niet, dan moet Frankrijk eerst de overheidsfinancien op orde krijgenquote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:06 schreef du_ke het volgende:
[..]hij wil van NL ontw hulp krijgen voor minder bedeelde landen maar daar zal hij frankrijk uiteraard niet onder schalen.
programma's als Jiskefet dreigen hierdoor wel te verdwijnen. Het is allemaal in de lijn van dat achterlijke satiredebat.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:04 schreef du_ke het volgende:
In plaats van dat ze voor kwaliteit gaan me wat minder reclame gaan we gewoon op de oude voet verder maar dan met minder budget.
quote:
13.10-14.00
Relax
14.35-15.25
Tokyo Ska Paradise Orchestra
15.55-16.45
Ali B.
17.15-18.10
Fish
18.40-19.35
Zita Swoon
20.30-21.30
Within Temptation
--
13.00-13.50
Thomas Dybdahl
14.15-15.05
Gabriel Rios
15.30-16.20
Killing Joke
16.45-17.35
Haagse Beatnach
18.05-19.00
De Dijk
19.30-20.30
Elvis Costello & The Imposters
--
13.00 - 13.25
Melanocaster
13.30 - 13.55
Grechko's Doll
14.00 - 14.25
Clayborn
14.30 - 14.55
Drunk Tank
15.00 - 15.25
Silence is sexy
15.30 - 15.55
Tweak
16.00 - 16.25
Joyfalds
16.30 – 16.55
Mr. Poh
17.00 - 17.25
Melomanics
17.30 - 17.55
Nicad
18.00 - 18.25
Drowned
18.30 – 18.55
40 Stone
19.05 – 19.55
Lemonseven
20.00 – 20.50
Typhoon
quote:Fiscus legt bom onder sociaal akkoord
DEN HAAG, 21 JUNI. De fiscus stelt onverwacht grenzen aan de reparatie van VUT en prepensioen die het afgelopen half jaar in veel CAO's is afgesproken. Als de belastingdienst hierin volhardt, betekent dat het einde van het sociaal akkoord van vorige herfst. Over de CAO's moet dan opnieuw worden onderhandeld. Dat zegt Peter Borgdorff, directeur van de vereniging van bedrijfstakpensioenfondsen (VB).
De VB schrijft in een brandbrief aan staatssecretaris Wijn van Financiën dat de houding van Financiën invoering van de VUT-herziening per 2006 onmogelijk maakt. Wijn heeft nog niet gereageerd.
In het najaarsakkoord van vorig jaar zijn afspraken gemaakt over het kabinetsplan om de fiscale begunstiging van VUT en prepensioen af te schaffen. In het akkoord zijn afspraken gemaakt over aanpassing van de pensioenwetgeving waardoor een deel van het ouderdomspensioen kan worden omgezet in vroegpensioen. Het zogenoemde 'verslepen' van ouderdomspensioen bleek in vrijwel alle CAO-onderhandelingen te zijn toegepast.
Enkele weken geleden noemde de fiscus een aantal nieuwe pensioenregelingen op basis van deze CAO-afspraken in strijd met technische eisen die aan deze pensioenregelingen worden gesteld. Zo mag de hoogte van pensioenuitkeringen niet te sterk fluctueren in tijd. Dat is bij het 'versleepte' ouderdomspensioen al snel het geval, omdat de AOW-uitkering na het 65ste jaar de basis vormt van de pensioenuitkering.
Nog nooit zo'n stelletje belerende idioten meegemaakt. Gelukkig waagt alleen ons aller Fonkmeistah zich wel eens buiten het gesticht om te kermen tegen het Groot Complot.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:55 schreef Chewie het volgende:
Zo in TRU zien ze me nu ook liever vertrekken![]()
Het mooiste is nog dat wij selectief zijnquote:Op dinsdag 21 juni 2005 12:54 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Nog nooit zo'n stelletje belerende idioten meegemaakt. Gelukkig waagt alleen ons aller Fonkmeistah zich wel eens buiten het gesticht om te kermen tegen het Groot Complot.
''Staal smelt niet bij die temperatuur.DAT KAN NIET.''quote:Op dinsdag 21 juni 2005 12:56 schreef Chewie het volgende:
[..]
Het mooiste is nog dat wij selectief zijn![]()
Ik had iets beters verwacht.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 13:05 schreef Monidique het volgende:
Het is wel waar.
Dat geloof ik al HELEMAAL niet.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 13:07 schreef Monidique het volgende:
Sorry, ik werk.
quote:Op dinsdag 21 juni 2005 13:19 schreef Monidique het volgende:
TRU is tenminste voor denkende mensen, niet voor die gemanipuleerde slaven van het materialisme.
Heeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!quote:Op dinsdag 21 juni 2005 22:12 schreef du_ke het volgende:
Yo!
Nu nog een oorzaak, een schuldige.. iemand om te kruisigen voor dit onrecht dat ons is aangedaan.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 22:34 schreef Harry_Sack het volgende:
zo, hebben die klojo's het eindelijk gefixed..
missblue vanwege de hersenschade die ze opliep bij feestjes met de onheilspellende naam braindead ?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 22:39 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Nu nog een oorzaak, een schuldige.. iemand om te kruisigen voor dit onrecht dat ons is aangedaan.
Dat mijn beste, is aan ons om te achterhalen.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 22:55 schreef Harry_Sack het volgende:
hoe anders?
vlug, in de auto. Ik weet waar de boeven zitten!quote:Op dinsdag 21 juni 2005 22:59 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Dat mijn beste, is aan ons om te achterhalen.
quote:Op dinsdag 21 juni 2005 23:01 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
vlug, in de auto. Ik weet waar de boeven zitten!
Ik wist het!quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |