Je was erbij?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:17 schreef Bennie_K het volgende:
Karremans...toonbeeld van nederlandse lafheid
Je weet wie die video gemaakt heeft?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:18 schreef Bennie_K het volgende:
je hebt de video niet gezien?
de situatie werd wekelijks met de leiders van de bevolking besproken, in hoeverre die dat door hebben gegeven is mij niet bekend want de orders om wapens in te leveren en op te houden met aanvallen uit de enclave te maken is ook nooit over gekomen schijnbaarquote:Op dinsdag 21 juni 2005 09:40 schreef Drugshond het volgende:
[..]
- Toen was de inval al ruimschoots bezig, ik wil de focus een paar maanden terug zetten -
De bevolking is blijven wonen omdat ze op dat moment het gevoel hadden dat ze veilig waren. 0p het moment dat Dutchbat vooraf aangekondigd aangeeft aan de bevolking van deze situatie is voor ons onhoudbaar en we stoppen ermee. Dan had de bevolking nog een (vlucht)kans gehad.
De servische soldaten hebben volgens mij niet (met een volledige troepenmacht voor de deur gelegen) in de maanden voorafgaand aan het debacel van Srebrenica .
In hoevere heeft Dutchbat de bevolking duidelijk gemaakt van wat hun mandaat en opties eigenlijk waren.
het rode kruis had het er nog geen anderhalve dag uitgehouden zonder Dutchbatquote:[..]
*Proest*
Dus in een oorlog gaat Dutchbat een beetje de humanitaire verpleger uit zitten hangen.
Dan hadden ze nog beter het Rode Kruis kunnen sturen. En Dutchbat gewoon thuis moeten laten.
Beetje belachelijk om tijdens een oorlog zonder duidelijke scheidingslijnen in een frontgebied humanitaire hulp geven. Ze hadden beter de bevolking daar weg kunnen halen, dat was in mijn ogen de beste humanitaire hulp geweest die ze konden bieden.
Je hebt overduidelijk geen flauw idee wat battle-stress met iemand kan doen. Dat heeft niets met leiderschap te maken.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:24 schreef Bennie_K het volgende:
Als je een echte leider bent wel...hij was dat dus duidelijk niet
wat verwachtte hij van die situatie dan...dat iedereen hem met rust zou laten omdat ze blauwe helmen ophadden>? de naiviteit
het was gewoon lafheid van een KUTleider
hij was hulpeloos en nerveus wordt je al snel als je een tour krijgt langs wat artilleriestellingen die op je uitgehongerde manschappen staat gericht.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:20 schreef Bennie_K het volgende:en ze hebben karremans zeker ook instructies gegeven om zich als een nerveuze en hulpeloze joker te gedragen?
Dat verbaasd mij ook , de leiders spraken over iets... maar wat ?!?. Sberenicia wist schijnbaar van niks.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:22 schreef sp3c het volgende:
de situatie werd wekelijks met de leiders van de bevolking besproken, in hoeverre die dat door hebben gegeven is mij niet bekend want de orders om wapens in te leveren en op te houden met aanvallen uit de enclave te maken is ook nooit over gekomen schijnbaar
quote:het rode kruis had het er nog geen anderhalve dag uitgehouden zonder Dutchbat
Dat is gruwelijk duidelijk geworden toen de Amerikanen de knoop gingen doorhakken. Waar de VN en de EU geen oplossing konden bedenken hebben de Amerikanen tegen alle regels in toch een oplossing geforceerd. Sindsdien stelt Amerika de doelen en de VN mag leidzaam toezien.quote:en ja dat het belachelijk is weten we nu wel UNPROFOR heeft nu eenmaal gefaald, het zij zo maar het idee had kunnen werken als de VN zich over de hele linie hard had gemaakt dat afspraken nagekomen werden ... de Serven wisten dat er geen luchtbombardementen zouden komen want die kwamen nooit daar werd enkel mee gezwaaid en zeker niet om Srebrenica wat iedereen een doorn in het oog was
als het luchtwapen daadwerkelijk een reeel dreigement was geweest dan was de hele oorlog heel anders gelopen en had Dutchbat gewoon zijn (humanitaire) werk kunnen doen ... maar dat is koffiedikkijkerij
Hij is toch niet zomaar iemand, die Karremans?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:26 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Je hebt overduidelijk geen flauw idee wat battle-stress met iemand kan doen. Dat heeft niets met leiderschap te maken.
Van militaire leiders mag wel wat meer worden verwacht dan een gemiddelde boerenlul.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:23 schreef RonaldV het volgende:
Je hebt onder vuur gelegen. Je bent verantwoordelijk voor de levens een paar honderd Nederlandse militairen, en je probeert ook nog een paar duizend burgers te beschermen. Je hebt geen idee wat er met je gaat gebeuren, maar je weet wel dat de jokers met wie je in dezelfde kamer staat zonder problemen al 3 jaar aan het moorden zijn.
En jij zou kalm blijven?
Ik weet niet hoe het met jou is, maar het achtervolgt mij absoluut niet.... - Het is natuurlijk verschrikkelijk wat er gebeurd is en het is heel erg dat Nederlandse soldaten (door verschillende omstandigheden die overigens NIET volledig hun eigen schuld zijn) die mensen geen bescherming hebben kunnen bieden. Maar ik zie niet in waarom dat Nederland als zodanig blijft achtervolgen, want Nederland was niet de agressor.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:00 schreef SCH het volgende:
... Er zijn zoveel mensen bij omgekomen dat je niet zomaar het boek kan sluiten. Deze geschiedenis zal ons nog decennia blijven achtervolgen.
of gewoon geen kastelen meer bouwen omsingeld door de vijand.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:43 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat verbaasd mij ook , de leiders spraken over iets... maar wat ?!?. Sberenicia wist schijnbaar van niks.
[..]
De volgende keer toch een goed uitgerust legerkorps en een humanitair konvooi.
het zijn niet de Amerikanen die de knoop hebben door gehakt in Bosnie, sterker nog zij hebben de knop alleen maar ingewikkelder gemaakt als die gewoon ook aan UNPROFOR hadden meegedaan met een vergelijkbare eenheid als de rest dan was er nooit voor de lichte optie gekozen (een Amerikaans initiatief btw) en dan was men ook niet zo belachelijk afhankelijk van luchtsteun geweestquote:[..]
Dat is gruwelijk duidelijk geworden toen de Amerikanen de knoop gingen doorhakken. Waar de VN en de EU geen oplossing konden bedenken. Hebben de Amerikanen tegen alle regels in toch een oplossing geforceerd. Sindsdien stelt Amerika de doelen en de VN mag leidzaam toezien.
Ik denk dat je niet moet onderschatten hoe Nederland hier in de internationale politiek nog steeds op aangekeken wordt en je moet bedenken hoe deze kwestie over 50 jaar in de geschiedenisboekjes staat. Ik zit er wel mee dat Nederland hier schuld aan heeft ja.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:49 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het met jou is, maar het achtervolgt mij absoluut niet.... - Het is natuurlijk verschrikkelijk wat er gebeurd is en het is heel erg dat Nederlandse soldaten (door verschillende omstandigheden die overigens NIET volledig hun eigen schuld zijn) die mensen geen bescherming hebben kunnen bieden. Maar ik zie niet in waarom dat Nederland als zodanig blijft achtervolgen, want Nederland was niet de agressor.
Ik heb ooit een college gehad waarbij de cameraman van een eenheid vertelde over wat er gebeurt was. Ik weet niet of hij het was die Karremans met Mladic filmde, maar ik kan me wel herinneren dat hij vertelde dat het de Fransen waren die luchtsteun blokkeerden. Helaas ben ik mijn aantekeningen kwijtquote:Op dinsdag 21 juni 2005 03:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
[..]
Nederlandse tankcrews waren op dat mment nog dienstplichtig en dienstplichtigen mochten volgens de wet niet ingezet worden, voor luchtsteun werd vertrouwd op de VN (niet op de Fransen) en dan voornamelijk Amerikaanse toestellen ... die toestellen hingen iedere dag in gigantische paketten boven de Adriatische zee maar kregen geen toestemming van de VN om aan te vallen (en de lijst met aan te vallen doelen lagen bij de VN
Door wie worden we erop aangekeken? Het is vooral de VN die erop aangekeken word. Als een tandeloze tijger dat niets voor elkaar krijgt. En de EU, die eindelijk door kreeg dat er wellicht een gemeenschappelijk defensiebeleid zou moeten komen om dergelijke wantoestanden in de toekomst te voorkomen.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 12:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet moet onderschatten hoe Nederland hier in de internationale politiek nog steeds op aangekeken wordt en je moet bedenken hoe deze kwestie over 50 jaar in de geschiedenisboekjes staat. Ik zit er wel mee dat Nederland hier schuld aan heeft ja.
Het kan mij eerlijk gezegd niet boeien hoe de Amerikanen het hebben opgelost maar ze hebben het opgelost (buiten het VN om notabene = buitenspel gezet).quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:53 schreef sp3c het volgende:
het zijn niet de Amerikanen die de knoop hebben door gehakt in Bosnie, sterker nog zij hebben de knop alleen maar ingewikkelder gemaakt als die gewoon ook aan UNPROFOR hadden meegedaan met een vergelijkbare eenheid als de rest dan was er nooit voor de lichte optie gekozen (een Amerikaans initiatief btw) en dan was men ook niet zo belachelijk afhankelijk van luchtsteun geweest
Dat laatste zal wel loslopen.... elk land heeft een zwarte pagina in zijn geschiedenis. En ik kan zonder problemen vele Nederlandse conlicten opnoemen. Die duidelijk aanwijsbaar zijn en waar we terecht schuld aan hebben. Srebrenica is over 50 jaar hoe raar het ook mogen klinken, niet meer dan een voetnoot in onze vaderlandse geschiedenis.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 12:00 schreef SCH het volgende:
Ik denk dat je niet moet onderschatten hoe Nederland hier in de internationale politiek nog steeds op aangekeken wordt en je moet bedenken hoe deze kwestie over 50 jaar in de geschiedenisboekjes staat. Ik zit er wel mee dat Nederland hier schuld aan heeft ja.
het was een Franse Generaal ja, maar in hoeverre hij dit vanuit Frans standpunt of vanuit een VN standpunt deed is mij nooit duidelijk geworden.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 12:01 schreef Blokhut het volgende:
[..]
Ik heb ooit een college gehad waarbij de cameraman van een eenheid vertelde over wat er gebeurt was. Ik weet niet of hij het was die Karremans met Mladic filmde, maar ik kan me wel herinneren dat hij vertelde dat het de Fransen waren die luchtsteun blokkeerden. Helaas ben ik mijn aantekeningen kwijt
thuis heb ik een hele lijst maar ik zou beginnen met dat boek van Karremansquote:Hoe komt het trouwens dat je er zoveel van weet, heb je het rapport van de NIOD gelezen? En zo niet, misschien kun je wat literatuur aanraden?
De VN en de EU worden er ook op aangekeken maar Nederland nadrukkelijk ook, zeker als het over Srebrenica in het bijzonder gaat. Nederland is en blijft het land dat daar op dat moment aanwezig was. Het wordt tijd dat het ontkennen en afschuiven eens vaarwel wordt gezegd en de handschoen wordt opgepakt.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 12:05 schreef nikk het volgende:
[..]
Door wie worden we erop aangekeken?¨-quote*
De internationale gemeenschap, zo breed is het.
[quote] Het is vooral de VN die erop aangekeken word. Als een tandeloze tijger dat niets voor elkaar krijgt. En de EU, die eindelijk door kreeg dat er wellicht een gemeenschappelijk defensiebeleid zou moeten komen om dergelijke wantoestanden in de toekomst te voorkomen.
ja nu ja hoe dan ook, het punt was dat de Amerikanen evenzeer verantwoordelijk zijn voor het veroorzaken (of het niet oplossen ervan, hoe je het ook wilt bekijken) van het drama als het uiteindelijke oplossen ervan als de rest van de NATOquote:Op dinsdag 21 juni 2005 12:07 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Het kan mij eerlijk gezegd niet boeien hoe de Amerikanen het hebben opgelost maar ze hebben het opgelost (buiten het VN om notabene = buitenspel gezet).
De VN had vooraf beter moeten nadenken hoe, op welke manier en met welk materieel ze de vrede willen bewaken in dat gebied (qua materieel is Europa niet echt scheutig geweest). Maar zoals nu wel duidelijk is, een oorlogsgebied betreed je met een militaire strategie. En van dat laatste heeft de VN geen kaas gegeten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |