abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28051240
quote:
Nawijn gaat samenwerken met Filip Dewinter

Hilbrand Nawijn, momenteel nog in de Kamer voor de LPF maar bezig met de oprichting van een eigen partij, gaat samen met de Belgische leider van het Vlaams Belang Filip Dewinter een denktank oprichten. De 'Willem van Oranje Stichting' zal maandag in het huis van Pim Fortuyn in Rotterdam worden gepresenteerd.

De nauwe samenwerking is bedoeld om de problematiek in het vreemdelingenbeleid en de integratie in Nederland en België te onderzoeken. Volgens Bart Bakker, woordvoerder van de voormalige minister, associeert de politicus zich hiermee niet met extreem-rechts. "Als ik je het programma van het Vlaams Belang laat zien en ik laat de naam weg, dan zul je zien dat de partij niet extreem-rechts is", zegt Bakker.

LPF-fractievoorzitter Gerard van As benadrukt dat de samenwerking van Nawijn en Dewinter op persoonlijke titel is. Hij heeft echter geen moeite met het Nederlands-Belgische verbond. "Het Vlaams Belang heeft het programma genuanceerd. Ik kan er dus nauwelijks wat van vinden", reageert Van As op het voornemen van zijn fractiegenoot.
Bron: Frontpage

Wat begin ik toch een geweldige hekel aan deze man te krijgen. De scherpe kantjes zijn alleen van het Vlaams Blok/Belang af onder druk van een mogelijk verbod. De partij mag dan niet extreem-rechts zijn, de mensen erachter wel. Nu gaat Nawijn de "Willem van Oranje"-stichting presenteren in het huis van nota bene Pim Fortuyn. Volgens mij draaien deze twee belangrijke geweldige figuren zich rechtstreeks om in hun graf. Kan hij niet beter uit de politiek stappen? Zijn nieuwe partij Hart voor Nederland is ook al gigantisch kansloos door concurrentie van met name Wilders.

[ Bericht 2% gewijzigd door pberends op 18-06-2005 21:24:06 ]
  zaterdag 18 juni 2005 @ 21:26:38 #2
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_28051418
De grootste zakkenvuler die er is
pi_28051956
Ik snap ook niet waarom Filip Dewinter met hem wil samenwerken

Ik ben trouwens wel blij dat nawijn een eigen partij gaat oprichten.
Dan zijn we teminste van hem af.

De hele LPF mag van mij wel stoppen met hun freakshow.
Ze zetten Pim zijn naam te schande.
Richt allemaal een eigen partij op, of stap uit de politiek.
Wilders neemt het toch wel over dus het maakt weinig verschil.

[ Bericht 14% gewijzigd door Jace op 18-06-2005 22:09:50 ]
  zaterdag 18 juni 2005 @ 21:59:10 #4
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_28052092
Nawijn past wel goed bij Dewinter. Ik geloof niet dat er veel verschillen zijn tussen de LPF en het Vlaams Belang, maar ze maken zich kennelijk wel druk om het imago van het VB. Eigenlijk al zeer apart dat men bij de LPF zich drukmaakt om een negatief imago van een andere partij.

Maar ondanks dat de verschillen tussen die twee partijen klein lijken, is er toch vaak 'heibel' geweest. Zo vond Fortuyn die partij te radicaal en wilde absoluut geen contact met een extreem-rechtse partij, en zo noemde Dewinter Fortuyn ongenuanceerd

Dewinter had eigenlijk alleen een goede verstandhouding met Michiel Smit van NieuwRechts, maar die splintergroepering stelt vooralsnog niets voor. Ondanks zijn bungelende carriere als minister is Nawijn daarentegen wel een grote vis voor Dewinter.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_28052357
Een gemanipuleerde foto..
pi_28052412
bron : Kozzmic
pi_28055234
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 21:18 schreef pberends het volgende:
Nu gaat Nawijn de "Willem van Oranje"-stichting presenteren in het huis van nota bene Pim Fortuyn. Volgens mij draaien deze twee belangrijke geweldige figuren zich rechtstreeks om in hun graf.
Fortuyn had ook contact met De Winter en was een groot fan van Berlusconi dus ik denk dat hij lekker op zijn zij blijft liggen in zijn praalgraf

Maar je hebt gelijk: het is wel uitermate bedenkelijk op welk pad Nawijn zich begeeft. Ik snap ook niet zo goed waarom hij deze contacten legt en zich op dit gladde ijs begeeft.
  zondag 19 juni 2005 @ 01:28:38 #8
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_28056061
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:38 schreef SCH het volgende:

Maar je hebt gelijk: het is wel uitermate bedenkelijk op welk pad Nawijn zich begeeft. Ik snap ook niet zo goed waarom hij deze contacten legt en zich op dit gladde ijs begeeft.
Vlaams Belang heeft een uitstekende partijorganisatie. Bovendien weten ze precies hoe ze de kiezers aan moeten spreken. Vlaams Belang zal ook zeker geen problemen hebben met een bruggehoofd/zuster-organisatie in Nederland, Dewinter verschijnt niet voor niets geregeld in Nederland.

Wat voor belang Nawijn erbij heeft lijkt me duidelijk: zonder Vlaams Belang redt hij het nooit tegenover de andere partijen, dus er zal zeker een scheut opportunisme bij zitten. Bovendien moet hij het van dezelfde groep kiezers hebben als Wilders, en dat zullen niet de grootste tegenstanders van het Blok zijn.

Fortuyn distantieerde zich overigens meerdere keren van Dewinter, en werd nogal kwaad als hij weer eens met het Vlaams Blok vergeleken werd. Of zoals de Belgische anti-VB-site Blokwatch het verwoordt:
quote:
Dewinter zoekt al langer naar een Nederlandse evenknie. Bij de LPF van Pim Fortuyn ving hij steeds bot. Fortuyn vond Dewinter namelijk te radicaal en wilde elke associatie met extreem-rechts vermijden. Michiel Smit en zijn Nieuw Rechts bleken wel bereid een alliantie aan te gaan.

[ Bericht 11% gewijzigd door freako op 19-06-2005 01:33:43 ]
pi_28058488
quote:
Op zondag 19 juni 2005 01:28 schreef freako het volgende:

Fortuyn distantieerde zich overigens meerdere keren van Dewinter, en werd nogal kwaad als hij weer eens met het Vlaams Blok vergeleken werd.
Voor de buhne ja, daarachter was het een ander verhaal. Volgens DeWinter waren er wel degelijk contacten maar zouden die pas na de verkiezingen effectief worden omdat Fortuyn vreesde dat het slecht voor zijn imago en de resultaten zou zijn.
  zondag 19 juni 2005 @ 17:47:23 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_28066752
Ik heb de titel even verduidelijkt om zo dubbeltopics te voorkomen.
  zondag 19 juni 2005 @ 18:03:41 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_28067039
De reactie van Marten Fortuyn:
quote:
Marten Fortuyn, de broer van Pim Fortuyn, vindt het provocerend en ongehoord dat Nawijn en Dewinter het voormalige woonhuis van Fortuyn hebben gekozen om bijeen te komen. 'Ik had van Nawijn anders verwacht.'

Ook over de denktank is hij niet positief. 'Mensen moeten zich realiseren dat Filip Dewinter nog steeds tegen het rechts-extremisme aanschurkt. Het is onverstandig van Nawijn dat hij dit even terzijde schuift', aldus Fortuyn.

Dewinter liet in een interview met Radio1 weten dat het niet de bedoeling is een filiaal van het Vlaams Belang in Nederland op te richten. Ook een gezamenlijke politieke partij is niet zijn ambitie. 'Daar zit niemand op te wachten, denk ik', aldus Dewinter.

Bron: De Volkskrant
  zondag 19 juni 2005 @ 19:06:47 #12
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_28068098
Ach, het Blok is ondertussen al lang niet zo extreem meer als de reputatie die ze met zich meezeulen. En de meest extreme die er nog tussen zit, De Winter, wordt in de eigen partij steeds meer opzij geschoven. Het blijft wel een partij van en voor idioten uiteraard. Daar is nog niets aan veranderd.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_28069304
Varela is ook tegen (de lijkenpikkerij) :
quote:
Varela woedend over 'misbruik' Nawijn 19-06-05

LPF-Kamerlid Varela is woedend op zijn fractiegenoot Nawijn omdat hij in het voormalige woonhuis van Pim Fortuyn een samenwerking wil bezegelen met de Vlaamse rechts-nationalist Philip DeWinter.

Nawijn wil daar samen met de voorman van het Vlaams Belang een denktank oprichten die zich bezighoudt met vreemdelingenzaken en integratie. Volgens Nawijn is het "goed mogelijk" dat de beweging de opmaat is naar een nieuwe politieke partij in Nederland en Vlaanderen.

Ook Marten Fortuyn, de oudere broer van de vermoorde politicus, protesteert ertegen dat Dewinter en Nawijn het Rotterdamse 'Palazzo di Pietro' gebruiken. Hij noemt het een provocatie.

"Misbruik"
Varela vindt dat Nawijn en DeWinter de naam van Pim Fortuyn "misbruiken". "Laten ze naar een hotel gaan of zo, maar niet naar het huis van Pim", aldus een geëmotioneerde Varela.

Varela wil proberen om Nawijn en DeWinter morgen op andere gedachten te brengen bij het huis van Fortuyn.

Cordon sanitaire
Nawijn doorbreekt met het politieke verbond het 'cordon sanitaire', de afspraak onder Belgische partijen om niet met het Vlaams Belang samen te werken. Nawijn noemt die boycot onverstandig. "Je kunt beter de discussie met elkaar aangaan dan elkaar doodzwijgen", stelt hij in dagblad De Telegraaf.

Volgens Nawijn is de denktank nodig om het Nederlandstalige cultuurgoed en de gezamenlijke historie te bewaken in Europa. "Als we een Europa willen waar minderheden hun eigen cultuur kunnen behouden, dan hebben we sterke banden van Vlaanderen met Nederland nodig."

Een naam voor de beweging hebben Nawijn en De Winter nog niet, maar mogelijk zal de naam van Willem van Oranje er in voorkomen. Daarmee willen de oprichters het belang van het Nederlandstalige cultuurgoed benadrukken.

Vrije discussie
Nawijn denkt dat Fortuyn geen problemen zou hebben gehad met de samenwerking. "Pim stond juist voor een vrije discussie en het open debat. Het huis van Pim staat juist symbool voor vrijheid van meningsuiting en het uitwisselen van meningen om te kijken waar je het met elkaar eens bent en waar niet."

Fortuyn zette zich indertijd af tegen samenwerking met het Vlaams Blok, dat zijn naam vorig jaar veranderde in Vlaams Belang na een veroordeling wegens racisme. De oprichter van de LPF distancieerde zich meerdere keren van Philip DeWinter, die in 2002 probeerde aan te haken bij het succes van Fortuyns partij.
http://www.nos.nl/nosjour(...)nawijn_dewinter.html
  zondag 19 juni 2005 @ 21:56:58 #14
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_28073510
quote:
Op zondag 19 juni 2005 19:06 schreef SaintOfKillers het volgende:

Ach, het Blok is ondertussen al lang niet zo extreem meer als de reputatie die ze met zich meezeulen.
Ja, en eigenlijk is hetzelfde verhaal over de LPF te zeggen. Daarom is het ook wel een beetje vreemd dat diverse LPF'ers zoasl Varela en Marten Fortuyn zo hameren op dat negatieve imago van het VB en de samenwerking afkeuren.
pi_28076084
Ik vind het VB nog steeds vrij extreem hoor, ze hebben hun tactiek noodgedwongen wat aangepast.
pi_28076958
En het zou allemaal niet nodig zijn geweest als de politieke elites wat verstandiger waren geweest de afgelopen twee decennia . We zitten straks na de verkiezingen met een behoorlijk gepolariseerd parlement . Aan de linkerkant gaat de SP natuurlijk flink scoren en op de rechterkant is ook ruimte zat. Ik ben bang dat het liberalisme het de komende jaren zwaar gaat krijgen, en nauwelijks een weerwoord heeft op het oprukkende linkse en rechtse politieke geweld. Of heb ik het mis? Willen kiezers uiteindelijk liever een fatsoenlijke club, zoals de VVD?
www.pvda.nl
Steun!
pi_28077717
quote:
Op zondag 19 juni 2005 23:09 schreef SCH het volgende:
Ik vind het VB nog steeds vrij extreem hoor, ze hebben hun tactiek noodgedwongen wat aangepast.
Het vlaams belang staat heel gewoon voor splitsing van de belgische staat in Vlaanderen en Wallonië. Die splitsing is er in feite al, zij het dat Vlaanderen zich scheel betaalt aan het feit dat wallonië maar niet tot ontwikkeling lijkt te komen. Wat jij vermoedelijk extreem noemt is het standpunt dat migranten zich dienen aan te passen aan het land waarin zij terecht komen, en niet andersom. Het is een te huldigen standpunt. Of wil jij liever dat je over enkele jaren je eigen homosexualiteit verborgen moet houden, omdat het volgens de koran een bloedzonde is?
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_28077751
quote:
Op zondag 19 juni 2005 23:37 schreef Ceylon89 het volgende:
En het zou allemaal niet nodig zijn geweest als de politieke elites wat verstandiger waren geweest de afgelopen twee decennia . We zitten straks na de verkiezingen met een behoorlijk gepolariseerd parlement . Aan de linkerkant gaat de SP natuurlijk flink scoren en op de rechterkant is ook ruimte zat. Ik ben bang dat het liberalisme het de komende jaren zwaar gaat krijgen, en nauwelijks een weerwoord heeft op het oprukkende linkse en rechtse politieke geweld. Of heb ik het mis? Willen kiezers uiteindelijk liever een fatsoenlijke club, zoals de VVD?
Met de kreet fatsoenlijk pretendeer je dat je andere partijen niet fatsoenlijk vindt......... gevaarlijk...........
Ik stem Wilders. U ook?
pi_28077759
quote:
Op maandag 20 juni 2005 00:05 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Het vlaams belang staat heel gewoon voor splitsing van de belgische staat in Vlaanderen en Wallonië. Die splitsing is er in feite al, zij het dat Vlaanderen zich scheel betaalt aan het feit dat wallonië maar niet tot ontwikkeling lijkt te komen. Wat jij vermoedelijk extreem noemt is het standpunt dat migranten zich dienen aan te passen aan het land waarin zij terecht komen, en niet andersom. Het is een te huldigen standpunt. Of wil jij liever dat je over enkele jaren je eigen homosexualiteit verborgen moet houden, omdat het volgens de koran een bloedzonde is?
Ik ben er geen voorstander van dat allochtonen als tweederangs burgers worden gezien.

Dat woord aanpassen is zo breed en nietszeggend, ik vind dat mensen zich aan de wet moeten houden en vooral verder een prettig leven moeten leiden. Liberaal toch?
pi_28078000
quote:
Op maandag 20 juni 2005 00:07 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Met de kreet fatsoenlijk pretendeer je dat je andere partijen niet fatsoenlijk vindt......... gevaarlijk...........
Nou, naast D66 en VVD deelt geen één partij mijn ideeën en opvattingen, dus 'k beschouw de liberale partijen (dus geen rechtse partijen zoals de CDA) daarom als fatsoenlijk .
www.pvda.nl
Steun!
pi_28078047
quote:
Op maandag 20 juni 2005 00:07 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Waarom is dat gevaarlijk? Ik heb altijd de indruk dat jij bv. de PvdA niet zo fatsoenlijk vindt. Ik vind de VVD niet fatsoenlijk en dat kan ik goed uitleggen en lijkt me een heel normale opstelling.
pi_28078270
quote:
Op maandag 20 juni 2005 00:19 schreef SCH het volgende:

[..]

Waarom is dat gevaarlijk? Ik heb altijd de indruk dat jij bv. de PvdA niet zo fatsoenlijk vindt. Ik vind de VVD niet fatsoenlijk en dat kan ik goed uitleggen en lijkt me een heel normale opstelling.
In tegenstelling tot wat jij eventueel zou kunnen denken laat ik mij nooit uit in termen als fatsoenlijk om politieke partijen te kwalificeren. Wel zeg ik het recht voor zijn raap als ik van mening ben dat wat ze beweren een pile of shit is.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_28078293
quote:
Op maandag 20 juni 2005 00:17 schreef Ceylon89 het volgende:

[..]

Nou, naast D66 en VVD deelt geen één partij mijn ideeën en opvattingen, dus 'k beschouw de liberale partijen (dus geen rechtse partijen zoals de CDA) daarom als fatsoenlijk .
En daarmee de anderen als onfatsoenlijk?
Ik stem Wilders. U ook?
pi_28078365
quote:
Op maandag 20 juni 2005 00:28 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

En daarmee de anderen als onfatsoenlijk?
Uhm, nee 'k had het anders moeten formuleren. VVD (D66 ook wel) is opzich wel een fijne partij, in vergelijking met andere partijen, en daarom goed (is subjectief). Fatsoenlijk is een slecht gekozen woord hier .
www.pvda.nl
Steun!
pi_28079061
Tsja.... Nawijn.... Als hoofd van de IND was het niks, als minister was het niks, als kamerlid was het niks en met een eigen partij zal het wel niet veel anders worden heb ik het idee. Laat het hem maar proberen. Met een beetje geluk sluit hij zich aan bij het VB en verhuist hij naar België. Ik begrijp alleen niet waarom het in het huis van Fortuyn moet. Wie heeft dat toegelaten?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')