eigenlijk moet ik het dus nog specifieker maken voor jou, de kat en de mens kijken ernaar en hebben dezelfde kans het te kunnen beseffen.quote:op zaterdag 18 juni 2005 17:46 schreef vendor het volgende:
[..]
een mens beseft het toch? ik kan enkele psychische stoornissen opnoemen misschien die verklaren waarom iemand zijn hand niet zou willen terugtrekken... het gaat er bij mij om dat die kat het op een andere manier beseft, of misschien juist niet beseft vanwege de afwezigheid van die prikkel.
[quote]een mens beseft het doordat het wordt waargenomen en in de hersenen pas wordt verwerkt en dan pas een pijn aan wordt gekoppeld waardoor de hand wordt weggetrokken. met een pijnprikkel en de reactie daarop trek je eerst je hand weg voordat je pijn ervaart.
en wat zegt de genetische overeenkoms over de denkwereld? dan kan ik toch ook zeggen dat daarom hun hersenen voor 95% dezelfde functionaliteit hebben ofzo... het zegt dus echt niks over de manier hoe een kat de wereld ervaart.quote:dan zullen ze waarschijnlijk allebij het zelfde reageren. het enigste verschil kan er in gaan liggen dat een kat zich "verbaasd" over wat er gebeurd en een mens niet. dit omdat de mens besef heeft wat er gebeurd als er ingespoten wordt en de gevolgen ervan. hierdoor zullen de hersenen onderbewust anders reageren.
wat een nietszeggende reactiequote:
daarom slaan we elkaar de hersens in.quote:op zaterdag 18 juni 2005 17:21 schreef dionysuz het volgende:
het is juist een unieke eigenschap van de mens, medeleven en -lijden. dat moet je niet ontkennen
ben benieuwd wat je kan vinden...quote:op zaterdag 18 juni 2005 18:18 schreef vendor het volgende:
nouja jagermaster, eerlijk gezegd praten we beiden over de denkwereld van een kat. waarbij ik (en jij denk ik ook) moet toegeven dat we niet 100% weten hoe het zit, alleen dat we dingen kunnen aannemen. ik weet te weinig om goed in te gaan op jouw argumenten, wat niet wil zeggen dat die er dus niet zijn. ik sta vol achter die van mij, jij achter die van jou, nu nog een wetenschappelijk argument.
ik had er ooit wat van gelezen, ik hoop dat ik het kan vinden.
http://www.kennislink.nl/web/show?id=99722&showframe=content&vensterid=811&prev=99721quote:"wanneer we nu eerder opgestelde definitie van zelfgerichte emoties hanteren, moeten we concluderen dat niet met zekerheid is vast te stellen of ook andere dieren dan de mens over zelfgerichte emoties beschikken. hogere primaatsoorten beschikken weliswaar over de basale emoties, leven binnen een sociale structuur, hebben een systeem van normen en waarden en vertonen verschillende expressieve gedragingen die overeenkomen met de expressieve gedragingen van zelfgerichte emoties bij mensen. maar het blíjft onduidelijk of ze ook over de cognitieve vaardigheden (het zelfbewustzijn) van zelfgerichte emoties beschikken.
we weten namelijk niet zeker of de resultaten van het spiegelexperiment wel echt aantonen dat een hogere primaatsoort een zelfbewustzijn heeft. het is namelijk ook mogelijk dat de aap zijn spiegelbeeld nadoet. dan leert de aap als het zijn gezicht aanraakt dat de andere aap (zijn spiegelbeeld) dit ook doet. en dus is het niet bewezen dat de aap doorheeft dat hij die ander zelf is."
en zonder de mens hadden veel dieren wel nog bestaan. dodo's for example.quote:op zaterdag 18 juni 2005 17:22 schreef dennismoore het volgende:
zonder de mens hadden veel dieren niet eens bestaan.
hmm opzich leuk artikel, alleen heel erg veel hypothese. zal morgen is me boeken doorbladeren. wij als mens kunnen goed bekijken wat we zelf kunnen. dat zal een dier ook vanzich zelf kunnen (dit is een hypothese). uit het dier gezien weet een dier ook niet hoe een mens iets ervaart. kan me me moeilijk voorstellen dat hier geen gedragsonderzoek naar is gedaan..quote:op zaterdag 18 juni 2005 18:57 schreef vendor het volgende:
een goed stuk over emoties bij dieren:
[..]
http://www.kennislink.nl/web/show?id=99722&showframe=content&vensterid=811&prev=99721
moeilijk om objectieve informatie te vinden buiten al die eenzijdige dierenbelangen organisaties.
en nu nog de koppeling maken met zelfgerichte emotie, en zelfbewustzijn, dan begrijp je het punt van dit topicquote:op zaterdag 18 juni 2005 19:24 schreef atuin-hek het volgende:
instincten en emotie ligt in het 'primitieve' deel van de hersenen. ook dieren hebben dit deel. ergo dieren kennen ook pijn. hoeveel moeilijker kan het zijn.
waarom zou reflectie op het individu nodig zijn voor pijnervaring? pijnervaring triggert emoties, en dat heeft geen bal met zelfbewustzijn te maken.quote:op zaterdag 18 juni 2005 19:44 schreef vendor het volgende:
[..]
en nu nog de koppeling maken met zelfgerichte emotie, en zelfbewustzijn, dan begrijp je het punt van dit topic. wat is de betekenis van pijn, als er geen zelfbewustzijn is?
dank voor de belediging.quote:op zaterdag 18 juni 2005 19:55 schreef mirage het volgende:
in je volgende topic stel je dat zwaar geestelijk gehandicapten geen mensen zijn, geen pijn ervaren en lager dan de mens gesteld moet worden ?
schrik niet als de bliksem inslaat he?quote:op zaterdag 18 juni 2005 17:26 schreef dennismoore het volgende:
[..]
ze lulde uit d'r nek..
overigens was hitler dol op dieren.
ik bedoel met pijnervaring, het effect van een pijnprikkel. pijnervaring, hoe stresvol ook, heeft binnen de natuur de functie om te bepalen of een dier sterk genoeg is te overleven. kippen die elkaar pikken, laten zo zien wie er de baas is ("pikorde"). bij mensen is het sociale aspect gelukkig anders geregeld, waarderen wij ons zelfbewustzijn en dat van anderen. wij weten dat een persoon onder een pijn te lijden heeft en dus last van zelfmedelijden heeft. wij kunnen de pijn van een ander ervaren, omdat we weten welk effect pijn op ons heeft (zelfbewustzijn). doordat een dier de pijn minder goed, of niet, aan zichzelf relateert, heeft het een andere functie, een functie waarbij hij leert omstandigheden te vermijden waar hij die pijn ervaart. door ons zelfbewustzijn voelen wij de pijn van een dier, maar om de pijn die dit dier voelt dezelfde waarde te geven als de pijn die een mens voelt (bedoeling van dit topic), gaat mij te ver. ieder onnodig pijn bij een dier moet natuurlijk vermeden worden, maar in gevallen waar de zaken moeilijker liggen, zoals bij de hengelsport, de ontsnapte poema, legbatterijen, zijn er andere belangen die meespelen. als je dan echt de pijn die een kip voelt bijv. bij slachting gelijk wil stellen aan die van mensen, dan moeten de verantwoordelijken ervoor deze pijn als straf ook ervaren. sommige mensen denken op deze manier, en dat vind ik gewoon gevaarlijk.quote:op zaterdag 18 juni 2005 20:02 schreef alicey het volgende:
[..]
waarom zou reflectie op het individu nodig zijn voor pijnervaring? pijnervaring triggert emoties, en dat heeft geen bal met zelfbewustzijn te maken.
lijden is niet zelfmedelijden. er is ook geen zelfbewustzijn nodig om te kunnen lijden.quote:op zaterdag 18 juni 2005 20:17 schreef vendor het volgende:
[..]
ik bedoel met pijnervaring, het effect van een pijnprikkel. pijnervaring, hoe stresvol ook, heeft binnen de natuur de functie om te bepalen of een dier sterk genoeg is te overleven. kippen die elkaar pikken, laten zo zien wie er de baas is ("pikorde"). bij mensen is het sociale aspect gelukkig anders geregeld, waarderen wij ons zelfbewustzijn en dat van anderen. wij weten dat een persoon onder een pijn te lijden heeft en dus last van zelfmedelijden heeft.
heb je wel eens het gedrag bekeken van dieren die pijn ervaren?quote:door ons zelfbewustzijn voelen wij de pijn van een dier, maar om de pijn die dit dier voelt dezelfde waarde te geven als de pijn die een mens voelt (bedoeling van dit topic), gaat mij te ver.
ik bekijk het gedrag van die dieren vanuit mijn beleving. dit is dus totaal subjectief, en onwetenschappelijk. de emoties die ik toeschrijft aan een dier, beschrijf ik zoals ik ze zelf ervaar. dat is de reden waarom ik het gevoel heb dat een hond vrolijk is, maar de oorzaak en gevolg van die emotie van die hond kan ik niet goed verklaren. het enige wat ik zeker weet is hoe mensen hun emoties ervaren. het houvast dat ik heb, is dat ik weet hoe ik pijn ervaar, en dus ook hoe andere mensen pijn ervaren. logisch dat ik dat dus, vanwege een referentiegebrek, ook toeschrijf aan dieren. alleen de vraag is of dat juist is. misschien wel het verstandigst.quote:op zaterdag 18 juni 2005 20:20 schreef alicey het volgende:
[..]
lijden is niet zelfmedelijden. er is ook geen zelfbewustzijn nodig om te kunnen lijden.
[..]
heb je wel eens het gedrag bekeken van dieren die pijn ervaren?
eigenlijk gaf ik in de eerste post al antwoord op jouw vraag:quote:op zaterdag 18 juni 2005 19:55 schreef mirage het volgende:
in je volgende topic stel je dat zwaar geestelijk gehandicapten geen mensen zijn, geen pijn ervaren en lager dan de mens gesteld moet worden ?
ik gaf daar dus aan dat als het om mensen gaat, er geen beperking is in de mate van bekommernis om mensenleed. zelfs mensen die geen zelfbewustzijn meer hebben, en waar dokters dus de beslissing nemen om de stekker eruit te trekken, vind ik natuurlijk het waardig genoeg om van die rechten te genieten.quote:zouden we het over mensen hebben, dan was de zelfreflectie, het bewustzijn van zichzelf, genoeg reden zijn voor het bestaan van "mensenactivisten", en hoeven dus niet beperkt te worden in hun toepassingsgebied.
ik denk niet dat die nog leeftquote:op zaterdag 18 juni 2005 17:39 schreef dennismoore het volgende:
[..]
"een vlag op een modderschuit plaatsen" heeft niets te maken met het spreekwoord "als een tang op een varken slaan".
vraag maar aan je docent nederlands.
bij gebrek aan betere aandacht, iemand die terugpraat en zinnige gesprekken kan aangaan, voldoet een diertje.quote:op zaterdag 18 juni 2005 15:49 schreef klonk het volgende:
mag je me eens uitleggen hoe het komt dat in verzorgingstehuizen waar mensen huisdieren mogen hebben, die mensen gelukkiger zijn.
een hoop onwetenschappelijk geblaat. alles wijst erop dat met name het vermogen tot het hanteren van spraak ertoe heeft geleid dat wij ons met abstractere zaken bezig kunnen houden dan andere dieren, wat ons in staat heeft gesteld een cultuur te ontwikkelen, en niet een radicaal andere hersenstructuur. "hogere" dieren zoals chimpansees, dolfijnen, gorillas, oerang-oetangs etcetera hebben allang bewezen in staat te zijn tot emoties en zeker tot het voelen van pijn. de stelling dat dieren geen pijn voelen is ronduit absurd, en er zullen weinig wetenschappers te vinden zijn die het met je eens zijn. hoogstens een lompe boer.quote:op zaterdag 18 juni 2005 15:12 schreef vendor het volgende:
mensen hebben de bijzondere gave tot zelfreflectie, wat totaal ontbreekt bij dieren. dierenactivisten (niet alle), enz, misbruiken deze gave om voor eigen gewin, in te spelen om de emoties van mensen. door puur menselijke, (positief-) egoistische emoties te projecteren in (en op) dieren, vervaagt de natuurlijke balans waarbij een diersoort (de mens) zich richt op zijn eigen overleving. straatkatten, te ver doorgefokte honden, totaal ontwilderde dierentuin-dieren, krijgen onterecht dezelfde kansen op overleving als de in het wild levende natuurlijke dieren. rationalistisch en vanuit een natuurlijk standpunt uit bezien hebben laboratoriumdieren, legbatterijkippen, etc etc, hun recht op overleving alleen te danken vanuit hun nut voor ons als mens. menselijke gevoelens als medelijden voor de situatie voor zo'n dier zijn dan ook volledig onterecht, de individuele dieren hebben nou eenmaal geen waarde meer buiten hun functie. zouden we het over mensen hebben, dan was de zelfreflectie, het bewustzijn van zichzelf, genoeg reden zijn voor het bestaan van "mensenactivisten", en hoeven dus niet beperkt te worden in hun toepassingsgebied.
ik persoonlijk ben bang dat de mens, door zijn vervuild dierenbeeld (indoctrinatie van animal planet, misleidende reclames van dierenactivisten, etc), niet meer in staat is de echte waarde van een dierenleven in te schatten. emotioneel gezien treden er stoornissen op bij mensen, die bijvoorbeeld hun eigen huisdier belangerijker belangrijker vinden als dan het welzijn/belangen van de medemens (denk aan de belangen van boeren, nertsfokkers, maar ook een doodnormale biologische biefstuketer).
ik vind het soms echt eng een mens over een dier te praten, alsof deze in staat is tot menselijke emoties en -pijnervaringen. projecten waarbij bijvoorbeeld dierentuin-dieren opnieuw de wildernis ingestuurd worden, vind ik het verkrachten van de natuurlijke balans. het redden van een poema (welke in feite al elk recht op leven verloren heeft vanuit natuurlijk oogpunt), tegen wetenschappelijke adviezen in, vergelijk ik met het oncontroleerbare huilen van een kind dat zijn knie stoot, volwassenen horen meer begrip en kennis voor de realiteit te hebben, en hun emoties te richten op nuttigere gebieden.
p.s.
een mens is dus eigenlijk geen dier, maar een bijzonder-dier.
oh, en nertsfokkerijen vind ik ook (onterecht misschien) dubieus, en kan me (onterecht misschien) ook enorm druk maken om het uitbaten van bepaalde dieren.
ik vind het raar dat je stelt dat ik zeg dat dieren geen pijn voelen. ik word er ook moe van daar telkens op in te gaan. verder heb je het over mijn onwetenschappelijkheid, kom zelf met wetenschappelijk bewijs? ik heb al een link aangegeven dat het niet te bewijzen is dat "hogere" dieren zelfgerichte emoties hebben. bij ons weten we dat die emoties er wel zijn, en zelfgericht. verder praat iedereen hier over dieren, terwijl er binnen het dierenrijk enorm veel verschil is.quote:op zondag 19 juni 2005 11:26 schreef speth het volgende:
[..]
een hoop onwetenschappelijk geblaat. alles wijst erop dat met name het vermogen tot het hanteren van spraak ertoe heeft geleid dat wij ons met abstractere zaken bezig kunnen houden dan andere dieren, wat ons in staat heeft gesteld een cultuur te ontwikkelen, en niet een radicaal andere hersenstructuur. "hogere" dieren zoals chimpansees, dolfijnen, gorillas, oerang-oetangs etcetera hebben allang bewezen in staat te zijn tot emoties en zeker tot het voelen van pijn. de stelling dat dieren geen pijn voelen is ronduit absurd, en er zullen weinig wetenschappers te vinden zijn die het met je eens zijn. hoogstens een lompe boer.
overigens ben ik zeker geen vegetarier of hippie, en ik erger me ook aan bepaalde soorten milieuactivisten, maar het heeft niets met rationaliteit te maken om dit soort beweringen te doen.
maar zelfs al zou je die conclusie trekken, is het dan ethisch verantwoord om een dier nodeloos te laten lijden?quote:op zondag 19 juni 2005 11:55 schreef vendor het volgende:
[..]
ik vind het raar dat je stelt dat ik zeg dat dieren geen pijn voelen. ik word er ook moe van daar telkens op in te gaan. verder heb je het over mijn onwetenschappelijkheid, kom zelf met wetenschappelijk bewijs? ik heb al een link aangegeven dat het niet te bewijzen is dat "hogere" dieren zelfgerichte emoties hebben. bij ons weten we dat die emoties er wel zijn, en zelfgericht. verder praat iedereen hier over dieren, terwijl er binnen het dierenrijk enorm veel verschil is.
ik bedoel, een muis lijkt altijd zenuwachtig door zijn opgefokt gedrag, wij schrijven die emotie van zenuwachtigheid aan die muis toe. maar dat doen wij alleen omdat we dat dier bekijken vanuit onze eigen emoties. zenuwachtig is een woord dat bij ons een bepaalde emotie oproept die wij vanuit een eigen ervaring kunnen begrijpen, het slaat echt nergens op die emotie dan toe te schrijven aan een dier die deze ervaringen gewoon niet heeft, enkel instinctmatig. allemaal leuk en aardig, maar het slaat nergens op.
... waar je zelf ook geen enkel solide bewijs voor levert. wat je hiermee eigenlijk beweert is dat het hebben van een andere hersenstructuur en fysiek een dier tot gebruiksvoorwerp degradeert.quote:zij kunnen geen menselijke pijn ervaren.
want? je zou ook kunnen stellen dat het fokken van dieren tot ons natuurlijke gedrag behoort, en dat ook gefokte dieren een natuurlijk product zijn. jij wil echter menselijke maatstaven van nut en functie hanteren. wat maakt dan een eveneens menselijke norm als onacceptabel lijden en daarmee medelijden hebben dan onterecht?quote:menselijke gevoelens als medelijden voor de situatie voor zo'n dier zijn dan ook volledig onterecht, de individuele dieren hebben nou eenmaal geen waarde meer buiten hun functie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |