Zelf heb ik zelden de drang gehad om iets wat mij overkomt als 'heel erg' weer te geven.. Het schijnt inderdaad niet gebruikelijk te zijn afgaande op reacties van mijn omgeving.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het heel logisch dat mensen hun eigen situatie als 'heel erg' weergeven , als zij zoiets hebben ervaren. Dat is namelijk ook 'heel erg', ongeacht of er ergere dingen zijn voor andere mensen.
En ze is er nu ook helemaal 'vanaf'? Lijkt me niet. Bij de ene heeft het minder impact dan de ander maar echt het afsluiten als hoofdstuk kun je het volgens mij nooit.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:Natuurlijk heeft ze het er wel moeilijk mee gehad, maar ze was niet 'kapot'.
zeker. en ik denk dat het ook vaak heel normaal is om zo te reageren. ook mensen die de oorlog hebben meegemaakt blijven daar hun leven op terug komen en willen erover praten.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:44 schreef miss_sly het volgende:
ik denk dat er maar erg weinig vrouwen echt in blijven hangen en zich wentelen in zelfbeklag. Maar het zal wel even duren voor ze verder kunnen.
misschien is het simpel. het is ook lastig om er over te oordelen als je het niet zelf hebt meegemaakt, maar uiteindelijk moet je hoe dan ook verder met je leven.quote:Ik vind echt dat hier nu gedaan wordt alsof je na een verkrachting maa rop moet kunnen staan en denken: kutvent, en verder gaan met je leven.
Erg simpel.
Eerder heel veel. In de tijd van de vrouwenbeweging was er een soort 'verkrachtingscultus'. Dat was echt meest afschuwelijke denkbaar.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:45 schreef miss_sly het volgende:
En volgens mij heeft het ook weinig met feminisme te maken,
Er bestaat dus een verschil in beleving. Ik ervaar het niet als aantasting van mijn persoon als een kerel in een kroeg in mijn tieten knijpt. Andere vrouwen wel. Natuurlijk is een verkrachting altijd een aantasting van je persoon, maar ook daar zal verschil in beleving zijn.quote:maar alles met de aantasting van je persoon.
Uiteraard kan dat.quote:Een man die verkracht wordt, kan dat ook al traumatisch ervaren.
Ja, ze is er helemaal vanaf. Natuurlijk kun je dat afsluiten, ik zou niet weten waarom niet...? Ze haat hem zelfs niet, heeft vooral medelijden met hem. En ze is dol op seks.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:48 schreef livEliveD het volgende:
En ze is er nu ook helemaal 'vanaf'? Lijkt me niet. Bij de ene heeft het minder impact dan de ander maar echt het afsluiten als hoofdstuk kun je het volgens mij nooit.
Andere mensen hebben de neiging om de meest onbenullig bullshit al als 'heel erg' te beschrijven.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:46 schreef Alicey het volgende:
Zelf heb ik zelden de drang gehad om iets wat mij overkomt als 'heel erg' weer te geven.. Het schijnt inderdaad niet gebruikelijk te zijn afgaande op reacties van mijn omgeving.
En ik denk dat die veerkracht iets is wat voor een behoorlijk deel een keuze is. Daarnaast heeft het ook voordelen om 'kapot' te zijn. Het levert aandacht op, en medelijden.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:50 schreef miss_sly het volgende:
Wat is 'kapot'?
voor iedereen is dat anders, en dat heeft te maken met de veerkracht die je als persoon hebt, denk ik.
Maar ze hebben het recht toch om wat in jouw ogen onbenullig is er te vinden?quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Andere mensen hebben de neiging om de meest onbenullig bullshit al als 'heel erg' te beschrijven.
Ja, inderdaad.. Er lijkt echter toch een soort middenweg te zijn. Sommige dingen moet je 'heel erg' vinden, en zo niet wordt op zijn minst gevraagd of je niet toevallig autistisch bent.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Andere mensen hebben de neiging om de meest onbenullig bullshit al als 'heel erg' te beschrijven.
En ook hier kan ik me weer prima in vinden.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar ze hebben het recht toch om wat in jouw ogen onbenullig is er te vinden?
Wie ben jij om te bepalen dat het onbenullig is?
Tja, andermans ellende is heilig. Daar ben ik het dus niet mee eens. Ze mogen die dingen die ik als onbenullig beschouw best 'erg' vinden, maar daar hebben ze vooral zichzelf mee te pakken. Maar lijden is nu eenmaal hip.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:53 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het vooral erg als ze zichzelf meer lijden aandoen dan strikt noodzakelijk is. En dat komt nogal veel voor. Je weet wat ik bedoel denk ik.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:56 schreef Alicey het volgende:
Ik ben overigens zelf wel zo hypocriet dat als ik anderen zie lijden ik dat heel erg kan vinden, waarbij het niet eens echt uitmaakt waarom...
Ik weet waar je het over hebt. Triest indeed.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik vind het vooral erg als ze zichzelf meer lijden aandoen dan strikt noodzakelijk is. En dat komt nogal veel voor. Je weet wat ik bedoel denk ik.
Dat is een "probleem" dat ik ook heb. Hoewel ik soms wel eens slechte buien heb waarin ik een overvloed aan zelfmedelijden heb.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:00 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb doorgaans ook meer medelijden met anderen dan met mezelf trouwens.
natuurlijk heeft men dat recht, maar of het constructief is van dat recht gebruik te maken vraag ik me af. dat denk ik niet. al is de volgende vraag of iets constructief dient te zijnquote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, maar da's tijdelijk. Daar heb ik zo eens per maand ook wel eens last van gedurende enkele uren.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:04 schreef Alicey het volgende:
Dat is een "probleem" dat ik ook heb. Hoewel ik soms wel eens slechte buien heb waarin ik een overvloed aan zelfmedelijden heb.
Als je graag gelukkig en succesvol (op welk vlak dan ook) wilt zijn wel ja.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:04 schreef het_fokschaap het volgende:
natuurlijk heeft men dat recht, maar of het constructief is van dat recht gebruik te maken vraag ik me af. dat denk ik niet. al is de volgende vraag of iets constructief dient te zijn
Zoiets is de frequentie bij mij ook ja.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, maar da's tijdelijk. Daar heb ik zo eens per maand ook wel eens last van gedurende enkele uren.
Je gaat gewoon in een hoekje medelijden met jezelf zitten hebben? Ik vind het nog wel eens lekker om dat af te reageren op iemand anders. Raymond is een dankbaar object daarvoor.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:09 schreef Alicey het volgende:
Zoiets is de frequentie bij mij ook ja.Overigens val ik zo weinig mogelijk anderen er mee lastig, dat dan weer wel.
Zoiets ja.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je gaat gewoon in een hoekje medelijden met jezelf zitten hebben?
Misschien komt het ook wel omdat er geen gekwalificeerde slachtoffers daarvoor in mijn buurt zijn normaal gesproken.quote:Ik vind het nog wel eens lekker om dat af te reageren op iemand anders. Raymond is een dankbaar object daarvoor.![]()
Ik weet het wel zekerquote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:14 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat iemand laten weten dat zijn/haar verdriet onbenullig is, bepaald niet zal meehelpen aan de verwerking. Eerder integendeel.
klopt. het omgekeerde is ook niet goed lijkt me. zoals altijd moet er een gulden middenweg worden gevonden...quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:14 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat iemand laten weten dat zijn/haar verdriet onbenullig is, bepaald niet zal meehelpen aan de verwerking. Eerder integendeel.
Nee, absoluut. Verdriet is een emotie die voor jezelf erg levendig en serieus is. Het gaat echter ook niet zo zeer om de vraag of iemand verdriet heeft, maar meer om de manier hoe iemand er mee omgaat, en relativeert zeg maar..quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:14 schreef miss_sly het volgende:
Was het een bekende van haar? Kun je de situatie schetsen? En waarom denk je dat hetzelfde voor jou zou opgaan?quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja, ze is er helemaal vanaf. Natuurlijk kun je dat afsluiten, ik zou niet weten waarom niet...? Ze haat hem zelfs niet, heeft vooral medelijden met hem. En ze is dol op seks.
Dat is ook iets wat ik nooit zal zeggen, dan begrijp je me volkomen verkeerd. Maar mensen die in mijn ogen te veel klagen of blijven hangen in hun ellende, mijd ik als de pest.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:14 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het niet kies om dat hele verhaal hier te vertellen. Er zijn mensen die weten wie ik ben op dit forum en ze zouden het kunnen herleiden. Ik ga dus geen situatie schetsen. De reden dat ik denk dat het voor mij ook zou opgaan is tweeledig. Ten eerste lijken we erg op elkaar. Ten tweede de manier waarop ik reageer op iets dat sommigen aanranding zouden noemen; het grijpen van tieten of kont e.d. Ik schat mezelf in, maar hoe ik zou reageren kan ik natuurlijk nooit met zekerheid zeggen.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:17 schreef livEliveD het volgende:
Was het een bekende van haar? Kun je de situatie schetsen? En waarom denk je dat hetzelfde voor jou zou opgaan?
Idd, het mee gaan huilen en roepen dat het zo verschrikkelijk is allemaal, is ook niet bepaald constructief. Toch doen veel mensen dat.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:16 schreef het_fokschaap het volgende:
klopt. het omgekeerde is ook niet goed lijkt me. zoals altijd moet er een gulden middenweg worden gevonden...
Das makkelijker gezegd dan gedaanquote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:17 schreef Alicey het volgende:
Op een keer zul je je er overheen moeten zetten en verder leven. Ikzelf doe dat liever vandaag dan morgen als het even kan. Dat anderen er langer tijd voor nodig hebben is zeer begrijpelijk, maar je doet jezelf tekort wanneer je vergeet op te staan nadat je bent gevallen.
Die mensen over wie ik op die manier oordeel hebben daar geen last van. Ik blijf namelijk uit hun buurt. De mensen op wie ik doel zijn ook het soort mensen die in R&P een topic openen om de huilie uit te hangen. Als je werkelijk advies geeft over hoe iemand verder zou kunnen gaan, ben je een botterik, want je wordt geacht ook ach en wee te roepen en iemand te bevestigen in zijn ellende. En daar pas ik voor.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:20 schreef miss_sly het volgende:
er in blijven hangen is ook niet goed, en je moet verder. Maar ik krijg hier de indruk dat de tijd vooral kort moet zijn, omdat je anders verkeerd bezig bent. Ik vind dat sommige er gewoon te gemakkelijk over oordelen en woorden als zelfbeklag, wentelen, enz te gemakkelijk in de mond nemen.
De grens ligt voor mij op het punt waar iemand klaagt, maar excuses verzint om geen praktische adviezen uit te voeren of anderszins iets te doen wat de klachten kan doen wegnemen..quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:20 schreef miss_sly het volgende:
er in blijven hangen is ook niet goed, en je moet verder. Maar ik krijg hier de indruk dat de tijd vooral kort moet zijn, omdat je anders verkeerd bezig bent. Ik vind dat sommige er gewoon te gemakkelijk over oordelen en woorden als zelfbeklag, wentelen, enz te gemakkelijk in de mond nemen.
Dit kun je nog zien als "Hej ik ben gewild". Ego strelen. Totaal niet te vergelijken of door te trekken met verkrachting imho. Overigens is er een groot verschil tussen in je reet worden geknepen en in je kruis.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ten tweede de manier waarop ik reageer op iets dat sommigen aanranding zouden noemen; het grijpen van tieten of kont e.d. Ik schat mezelf in, maar hoe ik zou reageren kan ik natuurlijk nooit met zekerheid zeggen.
ik denk dat er een periode is waarin je wel mee moet huilen. Dat kan helpen, je erkent het verdriet en dat kan erg belangrijk zijn.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Idd, het mee gaan huilen en roepen dat het zo verschrikkelijk is allemaal, is ook niet bepaald constructief. Toch doen veel mensen dat.
Dit sluit aan bij waar ik de grens leg.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Die mensen over wie ik op die manier oordeel hebben daar geen last van. Ik blijf namelijk uit hun buurt. De mensen op wie ik doel zijn ook het soort mensen die in R&P een topic openen om de huilie uit te hangen. Als je werkelijk advies geeft over hoe iemand verder zou kunnen gaan, ben je een botterik, want je wordt geacht ook ach en wee te roepen en iemand te bevestigen in zijn ellende. En daar pas ik voor.
begrijp me niet verkeerd. men moet wat mij betreft niets. of iemand verkeerd bezig is is voor mij lastig te beoordelen. ik kan me hoogstens afvragen of het bijdraagt aan een oplossing als zoiets lang zou duren.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:20 schreef miss_sly het volgende:
Maar ik krijg hier de indruk dat de tijd vooral kort moet zijn, omdat je anders verkeerd bezig bent.
misschien wel...quote:Ik vind dat sommige er gewoon te gemakkelijk over oordelen en woorden als zelfbeklag, wentelen, enz te gemakkelijk in de mond nemen.
Ik zie dat bepaald niet als egostrelen.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:24 schreef livEliveD het volgende:
Dit kun je nog zien als "Hej ik ben gewild". Ego strelen. Totaal niet te vergelijken of door te trekken met verkrachting imho. Overigens is er een groot verschil tussen in je reet worden geknepen en in je kruis.
Wanneer je bereid bent iets te doen, zul je uiteindelijk slagen. Ik heb veel begrip voor mensen die hun problemen proberen op te lossen, en daarbij het nodige klagen of van zich af praten. Dit is volgens mij niet geheel duidelijk voor jou, dus bij deze.quote:
Verdriet erkennen en meehuilen zijn twee heel verschillende dingen. Meehuilen is imo altijd volstrekt zinloos.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:24 schreef miss_sly het volgende:
ik denk dat er een periode is waarin je wel mee moet huilen. Dat kan helpen, je erkent het verdriet en dat kan erg belangrijk zijn.
eens ! alleen is het heel lastig om te zien waar de grens ligt. moet die aangegeven worden door het lijdend voorwerp of moet die grens van buitenaf opgelegd worden...lastig lastig...quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ik denk dat er een periode is waarin je wel mee moet huilen. Dat kan helpen, je erkent het verdriet en dat kan erg belangrijk zijn.
Na verloop van tijd mag je best iemand een schop onder zijnhaar kont geven, maar in eerste instantie is erkenning en troost toch waar men naar op zoek is.
Ik denk dat wij helemaal neit zo verschillend denken, hoor Lupa, alleen dat ik vind dat je iemand behoorlijk de tijd moet geven om op te krabbelen en het leven weer op te pakken.
Goed dat je het zegt. Ik schrijf het op voor de volgende meet. Win-win situatie blijkbaar. Ik heb lol en jouw boeit het niet.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja, er is een verschil tussen in je reet of in je kruis geknepen worden, maar met geen van beiden kan ik echt zitten.
Ik denk ook niet dat er echt een groot verschil is. Ik kom misschien ook nu over als iemand die erg hard en over-rationeel is, maar dat is eerder het tegenovergestelde. Ik vind alleen dat iemand verantwoordelijk is voor zijn eigen leven. Wanneer iemand niet bereid is zelf iets aan zijn of haar leven te doen, dan heeft het geen zin om mee te gaan met het beklag van iemand..quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Na verloop van tijd mag je best iemand een schop onder zijnhaar kont geven, maar in eerste instantie is erkenning en troost toch waar men naar op zoek is.
Ik denk dat wij helemaal neit zo verschillend denken, hoor Lupa, alleen dat ik vind dat je iemand behoorlijk de tijd moet geven om op te krabbelen en het leven weer op te pakken.
Natuurlijk mag dat, maar ik walg ervan wanneer iemand dat doet puur om medelijden te scoren. Zal er dus ook niet op reageren, want ik reageer in R&P bij voorkeur met contructieve adviezen en die worden in dergelijke topics niet op prijs gesteld. Ik vind het al vreemd dat iemand zo'n topic opent eigenlijk.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:27 schreef miss_sly het volgende:
Als iemand in R&P een topic opent over het verlies van de eerste liefde enzo, denk ik ook: joh, dat gaat wel over, de wereld vergaat neit, stel je niet aan...
maar voor die persoon vergaat de wereld wel...en dat mag
Ik vraag mij af of dat zinloos is. Het schept een bepaald gevoel. In de letterlijke zin meehuilen is verder iets wat ik erg snel doe, ik kan niet tegen huilende mensen.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Verdriet erkennen en meehuilen zijn twee heel verschillende dingen. Meehuilen is imo altijd volstrekt zinloos.
Ik zeg niet dat het me niet boeit, ik vind een kerel die dat doet een lul. Maar ik ondervind er persoonlijk (op dat moment zelf na) geen hinder van.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:29 schreef livEliveD het volgende:
Goed dat je het zegt. Ik schrijf het op voor de volgende meet. Win-win situatie blijkbaar. Ik heb lol en jouw boeit het niet.
Mee eens. Zolang er maar niet verwacht wordt dat je het eenzelfde kwalificatie geeft.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:27 schreef miss_sly het volgende:
Als iemand in R&P een topic opent over het verlies van de eerste liefde enzo, denk ik ook: joh, dat gaat wel over, de wereld vergaat neit, stel je niet aan...
maar voor die persoon vergaat de wereld wel...en dat mag
Daar heb ik ook last van, ik raak gauw geroerd door het verdriet van een ander.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:30 schreef Alicey het volgende:
Ik vraag mij af of dat zinloos is. Het schept een bepaald gevoel. In de letterlijke zin meehuilen is verder iets wat ik erg snel doe, ik kan niet tegen huilende mensen.
Ik vind oordelen te gemakkelijk en niet goed. Of je nu christen bent of niet.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Natuurlijk mag dat, maar ik walg ervan wanneer iemand dat doet puur om medelijden te scoren. Zal er dus ook niet op reageren, want ik reageer in R&P bij voorkeur met contructieve adviezen en die worden in dergelijke topics niet op prijs gesteld. Ik vind het al vreemd dat iemand zo'n topic opent eigenlijk.
En ja, dat is een oordeel, in jouw ogen misschien wel een hard oordeel. Maar ik behoud mij het recht voor om over mensen te oordelen, ik ben namelijk geen christen.
het is pas een win-win situatie als Lupa opgewonden raakt van jouw aanrakingen !quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:29 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Goed dat je het zegt. Ik schrijf het op voor de volgende meet. Win-win situatie blijkbaar. Ik heb lol en jouw boeit het niet.
Ik schat in dat dat niet gaat gebeuren. En dát weet ik wel vrij zeker.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:34 schreef het_fokschaap het volgende:
het is pas een win-win situatie als Lupa opgewonden raakt van jouw aanrakingen !
Als je me beter zou kennen zou je weten dat dat nogal meevalt.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:34 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind oordelen te gemakkelijk en niet goed. Of je nu christen bent of niet.
En ja, ik vind dat jij nogal snel klaar staat met je oordeel.
Ik ben het met Lupa eens dat een dergelijke insteek niet direct constructief is om iets aan een probleem te doen, vooral wanneer er bij praktische oplossingen echt boos wordt gereageerd.. Aan de andere kant weet ik van mezelf ook dat ik soms gewoon zin heb om te zeuren over iets, vooral als ik zelf al het praktische deel heb uitgestippeld...quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind oordelen te gemakkelijk en niet goed. Of je nu christen bent of niet.
En ja, ik vind dat jij nogal snel klaar staat met je oordeel.
Ik heb mij een mening gevormd nav van je posts hier, dat is vrij simpel. Ik hang er geen waardeeloordeel aan op, ik constateer dat ik dat vind.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als je me beter zou kennen zou je weten dat dat nogal meevalt.Maar je bent volkomen vrij om over mij te denken (en te oordelen, want wat jij nu zegt is net zo goed een oordeel) wat je wilt.
quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |