Dan heb je inderdaad een geweldig kortzichtig inbeeldingsvermogen. Verder schijn je dat ene geval van een vriendin te willen spiegelen op iedereen. Generaliseren en aannemen dat mensen hetzelfde reageren in dezelfde omstandigheden is wel zo extreem simplistisch. Tuuwk zijn er ergere dingen en dat zorgt er volgens jou voor dat je geen trauma aan een verkrachting kunt overhouden?quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Weet je wat ik wel altijd heb, maar ga dat niet in dat topic zetten omdat ik geen rel wil... Ik kan me totáál niet voorstellen dat ik door een (echte) verkrachting geestelijk helemaal kapot zou zijn. Het feminisme heeft altijd geroepen dat verkrachting 'het ergste is dat een vrouw kan overkomen', maar ik kan veel ergere dingen bedenken. Het hangt er natuurlijk wel van af welke mate van geweld er gebruikt wordt, maar ik kan me niet voorstellen dat ik daar zo van ondersteboven zou zijn als sommige vrouwen dat zijn. Een vriendin van me is ook verkracht, heel vaak zelfs, en behoorlijk geweldadig, door haar toenmalige 'vriend', en hoewel dat natuurlijk wel problemen heeft opgeleverd, heeft ze er zeker geen trauma aan overgehouden.
don't say i didn't warn you !quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik heb wel onderburen. Ik houd het op zonder douchebak. Denk dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Als degene je vagina opblaast met een fietspomp wordt het anders lieverd (ja dat komt voor ja)quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Maar goed, ik raak dus ook niet over de zeik van een kerel die in een disco naar mijn tieten, kont of kruis grijpt, terwijl sommige vrouwen daar dus al door in paniek raken. Ik vind die kerel wel een schoft, maar ik heb er zelf niet echt last van.
Jezus, kerel, kun je ook lezen? Ik heb het alleen maar over mijzelf, en over niemand anders.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:24 schreef livEliveD het volgende:
Dan heb je inderdaad een geweldig kortzichtig inbeeldingsvermogen. Verder schijn je dat ene geval van een vriendin te willen spiegelen op iedereen. Generaliseren en aannemen dat mensen hetzelfde reageren in dezelfde omstandigheden is wel zo extreem simplistisch. Tuuwk zijn er ergere dingen en dat zorgt er volgens jou voor dat je geen trauma aan een verkrachting kunt overhouden?![]()
Je moet beter lezen, jongen.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:26 schreef livEliveD het volgende:
Als degene je vagina opblaast met een fietspomp wordt het anders lieverd (ja dat komt voor ja)![]()
nu trek je een overhaaste conclusie. dat zorgt er inderdaad niet voor, want bljkbaar zijn er mensen die ondanks dat er ergere dingen zijn een trauma overhouden aan een verkrachting.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:24 schreef livEliveD het volgende:
Tuuwk zijn er ergere dingen en dat zorgt er volgens jou voor dat je geen trauma aan een verkrachting kunt overhouden?![]()
mja, dat is niet fijn inderdaad. natuurljik zijn er gradaties in te vinden. maar hoe dan ook. Live goes on, hoe naar dat soms ook isquote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:26 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Als degene je vagina opblaast met een fietspomp wordt het anders lieverd (ja dat komt voor ja)![]()
Ok klopt. Verkeerd gelezen. Echter, jij stelt dat je het niet voor kunt stellen. Dat blijf ik een gebrek aan inbeeldingsvermogen vindenquote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Jezus, erel, kun je ook lezen? Ik heb het alleen maar over mijzelf, en over niemand anders.
Ja komt wel voor ja. Toch kun je er volgens mij heel moeilijk over oordelen als je niet zelf in die situatie hebt gezeten.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:29 schreef het_fokschaap het volgende:
dit neemt niet weg dat het wel zo is dat veel mensen hun eigen situatie als "heel erg" weergeven. dit is m.i. vooral een schreeuw om aandacht bij een subjectief gebrek hier aan.
Een situatie die je nooit hebt meegemaakt is altijd lastig om je voor te stellen. Ik weet dus ook niet hoe ik in werkelijkheid zou reageren. Ik kan me echter niet voorstellen dat ik volkomen gebroken zou zijn (nogmaals, het hangt ook af van de manier waarop), al was het maar omdat ik die kerel het niet gun om mij kapot te maken.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:32 schreef livEliveD het volgende:
Ok klopt. Verkeerd gelezen. Echter, jij stelt dat je het niet voor kunt stellen. Dat blijf ik een gebrek aan inbeeldingsvermogen vinden
uiteraard, maar feit blijft dat zelfbeklag je vaak niet verder helpt...quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:33 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ja komt wel voor ja. Toch kun je er volgens mij heel moeilijk over oordelen als je niet zelf in die situatie hebt gezeten.
Dat kan idd zo zijn maar dat kun je echt niet op voorhand zeggen (tenzij je er veel onderzoek naar hebt gedaan)quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wat ik zeg is niet dat het niet mogelijk is om er een trauma aan over te houden, wat ik zeg is dat het mogelijk is om er geen trauma aan over te houden.
Natuurlijk niet. Ik ken in mijn omgeving drie vrouwen die verkracht zijn. Twee ervan stelsematig gedurende langere tijd. Van die drie heeft er eentje geen ernstig trauma aan overgehouden. Maar dat is dan ook een meid die zich niet zo gauw laat kisten. Natuurlijk heeft ze het er wel moeilijk mee gehad, maar ze was niet 'kapot'.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:34 schreef livEliveD het volgende:
Dat kan idd zo zijn maar dat kun je echt niet op voorhand zeggen (tenzij je er veel onderzoek naar hebt gedaan)![]()
iddquote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zet ik het hierneer omdat ik geen rel wil...
Inderdaad. Dan gaan mensen als een kip zonder kop reageren zonder te lezen wat ik eigenlijk zeg.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:38 schreef Alicey het volgende:
Het is trouwens wel een mooi voorproefje voor wanneer je het in dat topic neer zou zetten.
Ik vind het heel logisch dat mensen hun eigen situatie als 'heel erg' weergeven , als zij zoiets hebben ervaren. Dat is namelijk ook 'heel erg', ongeacht of er ergere dingen zijn voor andere mensen.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:29 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dit neemt niet weg dat het wel zo is dat veel mensen hun eigen situatie als "heel erg" weergeven. dit is m.i. vooral een schreeuw om aandacht bij een subjectief gebrek hier aan.
Wanneer is het zelfbeklag?quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:34 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
uiteraard, maar feit blijft dat zelfbeklag je vaak niet verder helpt...
Wat er bedoeld wordt (vermoed ik), is dat sommige mensen hun situatie erger maken door zich te wentelen in zelfbeklag...quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:39 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het heel logisch dat mensen hun eigen situatie als 'heel erg' weergeven , als zij zoiets hebben ervaren. Dat is namelijk ook 'heel erg', ongeacht of er ergere dingen zijn voor andere mensen.
Als je je beklag gebruikt als een excuus om niet verder te gaan. Als je blijft hangen in ach en wee.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:40 schreef miss_sly het volgende:
Wanneer is het zelfbeklag?
Kun je je er wel iets bij voorstellen dat je tijdens de seks een herinnering krijgt aan die kerel? Een geur, standje, woordje, geluid? Kun je je ook voorstellen dat dit je kwaad maakt op die kerel omdat hij ervoor gezorgt heeft dat jij die nare herinnering uberhaupt hebt zonder dat je er iets tegen kon doen? Kun je je dan ook voorstellen dat je de seks maar even afblaast en gaat vermijden? Dat je relatie onder druk komt te staan door iemand die gewoon ff zin had en je dwong? Dat zo'n ervaring op je 80ste nog steeds opgeroept kan worden en dus je hele leven er last van hebt? Ook al wil je het hem niet gunnen dat je leven een deuk heeft, je kop zorgt er wel voor. Althans dat is vaak zat gebeurd bij mensen die ook dachten "dat het wel mee zal vallen"quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Een situatie die je nooit hebt meegemaakt is altijd lastig om je voor te stellen. Ik weet dus ook niet hoe ik in werkelijkheid zou reageren. Ik kan me echter niet voorstellen dat ik volkomen gebroken zou zijn (nogmaals, het hangt ook af van de manier waarop), al was het maar omdat ik die kerel het niet gun om mij kapot te maken.
Ja, hoor, ik kan me dat allemaal levendig voorstellen.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:41 schreef livEliveD het volgende:
Kun je je er wel iets bij voorstellen dat je tijdens de seks een herinnering krijgt aan die kerel? Een geur, standje, woordje, geluid? Kun je je ook voorstellen dat dit je kwaad maakt op die kerel omdat hij ervoor gezorgt heeft dat jij die nare herinnering uberhaupt hebt zonder dat je er iets tegen kon doen? Kun je je dan ook voorstellen dat je de seks maar even afblaast en gaat vermijden? Dat je relatie onder druk komt te staan door iemand die gewoon ff zin had en je dwong? Dat zo'n ervaring op je 80ste nog steeds opgeroept kan worden en dus je hele leven er last van hebt? Ook al wil je het hem niet gunnen dat je leven een deuk heeft, je kop zorgt er wel voor. Althans dat is vaak zat gebeurd bij mensen die ook dachten "dat het wel mee zal vallen"
het lijkt me ook heel erg. ik gun het niemand dat voorop gesteld, maar hoe ermee om te gaan...het zal voor een ieder verschillen...feit blijft denk ik dat het niet helpt om erin te bljven hangen.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het heel logisch dat mensen hun eigen situatie als 'heel erg' weergeven , als zij zoiets hebben ervaren. Dat is namelijk ook 'heel erg', ongeacht of er ergere dingen zijn voor andere mensen.
Dat geldt trouwens voor elke trieste, nare of erge gebeurtenis. En er is natuurlijk een verschil tussen klagen en iets van je af praten.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:42 schreef het_fokschaap het volgende:
het lijkt me ook heel erg. ik gun het niemand dat voorop gesteld, maar hoe ermee om te gaan...het zal voor een ieder verschillen...feit blijft denk ik dat het niet helpt om erin te bljven hangen.
Sommige vrouwen kunnen dat. De meeste niet.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:44 schreef miss_sly het volgende:
ik denk dat er maar erg weinig vrouwen echt in blijven hangen en zich wentelen in zelfbeklag. Maar het zal wel even duren voor ze verder kunnen.
Ik vind echt dat hier nu gedaan wordt alsof je na een verkrachting maa rop moet kunnen staan en denken: kutvent, en verder gaan met je leven.
Erg simpel.
Zelf heb ik zelden de drang gehad om iets wat mij overkomt als 'heel erg' weer te geven.. Het schijnt inderdaad niet gebruikelijk te zijn afgaande op reacties van mijn omgeving.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En ze is er nu ook helemaal 'vanaf'? Lijkt me niet. Bij de ene heeft het minder impact dan de ander maar echt het afsluiten als hoofdstuk kun je het volgens mij nooit.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:Natuurlijk heeft ze het er wel moeilijk mee gehad, maar ze was niet 'kapot'.
zeker. en ik denk dat het ook vaak heel normaal is om zo te reageren. ook mensen die de oorlog hebben meegemaakt blijven daar hun leven op terug komen en willen erover praten.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:44 schreef miss_sly het volgende:
ik denk dat er maar erg weinig vrouwen echt in blijven hangen en zich wentelen in zelfbeklag. Maar het zal wel even duren voor ze verder kunnen.
misschien is het simpel. het is ook lastig om er over te oordelen als je het niet zelf hebt meegemaakt, maar uiteindelijk moet je hoe dan ook verder met je leven.quote:Ik vind echt dat hier nu gedaan wordt alsof je na een verkrachting maa rop moet kunnen staan en denken: kutvent, en verder gaan met je leven.
Erg simpel.
Eerder heel veel. In de tijd van de vrouwenbeweging was er een soort 'verkrachtingscultus'. Dat was echt meest afschuwelijke denkbaar.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:45 schreef miss_sly het volgende:
En volgens mij heeft het ook weinig met feminisme te maken,
Er bestaat dus een verschil in beleving. Ik ervaar het niet als aantasting van mijn persoon als een kerel in een kroeg in mijn tieten knijpt. Andere vrouwen wel. Natuurlijk is een verkrachting altijd een aantasting van je persoon, maar ook daar zal verschil in beleving zijn.quote:maar alles met de aantasting van je persoon.
Uiteraard kan dat.quote:Een man die verkracht wordt, kan dat ook al traumatisch ervaren.
Ja, ze is er helemaal vanaf. Natuurlijk kun je dat afsluiten, ik zou niet weten waarom niet...? Ze haat hem zelfs niet, heeft vooral medelijden met hem. En ze is dol op seks.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:48 schreef livEliveD het volgende:
En ze is er nu ook helemaal 'vanaf'? Lijkt me niet. Bij de ene heeft het minder impact dan de ander maar echt het afsluiten als hoofdstuk kun je het volgens mij nooit.
Andere mensen hebben de neiging om de meest onbenullig bullshit al als 'heel erg' te beschrijven.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:46 schreef Alicey het volgende:
Zelf heb ik zelden de drang gehad om iets wat mij overkomt als 'heel erg' weer te geven.. Het schijnt inderdaad niet gebruikelijk te zijn afgaande op reacties van mijn omgeving.
En ik denk dat die veerkracht iets is wat voor een behoorlijk deel een keuze is. Daarnaast heeft het ook voordelen om 'kapot' te zijn. Het levert aandacht op, en medelijden.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:50 schreef miss_sly het volgende:
Wat is 'kapot'?
voor iedereen is dat anders, en dat heeft te maken met de veerkracht die je als persoon hebt, denk ik.
Maar ze hebben het recht toch om wat in jouw ogen onbenullig is er te vinden?quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Andere mensen hebben de neiging om de meest onbenullig bullshit al als 'heel erg' te beschrijven.
Ja, inderdaad.. Er lijkt echter toch een soort middenweg te zijn. Sommige dingen moet je 'heel erg' vinden, en zo niet wordt op zijn minst gevraagd of je niet toevallig autistisch bent.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Andere mensen hebben de neiging om de meest onbenullig bullshit al als 'heel erg' te beschrijven.
En ook hier kan ik me weer prima in vinden.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar ze hebben het recht toch om wat in jouw ogen onbenullig is er te vinden?
Wie ben jij om te bepalen dat het onbenullig is?
Tja, andermans ellende is heilig. Daar ben ik het dus niet mee eens. Ze mogen die dingen die ik als onbenullig beschouw best 'erg' vinden, maar daar hebben ze vooral zichzelf mee te pakken. Maar lijden is nu eenmaal hip.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:53 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het vooral erg als ze zichzelf meer lijden aandoen dan strikt noodzakelijk is. En dat komt nogal veel voor. Je weet wat ik bedoel denk ik.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:56 schreef Alicey het volgende:
Ik ben overigens zelf wel zo hypocriet dat als ik anderen zie lijden ik dat heel erg kan vinden, waarbij het niet eens echt uitmaakt waarom...
Ik weet waar je het over hebt. Triest indeed.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik vind het vooral erg als ze zichzelf meer lijden aandoen dan strikt noodzakelijk is. En dat komt nogal veel voor. Je weet wat ik bedoel denk ik.
Dat is een "probleem" dat ik ook heb. Hoewel ik soms wel eens slechte buien heb waarin ik een overvloed aan zelfmedelijden heb.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:00 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb doorgaans ook meer medelijden met anderen dan met mezelf trouwens.
natuurlijk heeft men dat recht, maar of het constructief is van dat recht gebruik te maken vraag ik me af. dat denk ik niet. al is de volgende vraag of iets constructief dient te zijnquote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, maar da's tijdelijk. Daar heb ik zo eens per maand ook wel eens last van gedurende enkele uren.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:04 schreef Alicey het volgende:
Dat is een "probleem" dat ik ook heb. Hoewel ik soms wel eens slechte buien heb waarin ik een overvloed aan zelfmedelijden heb.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |