Toen ik net met Léon aan het wandelen was, besefte ik me het een en ander. Ik voelde me namelijk ineens zo gelukkig terwijl ik de zoete geur van het water op snoof en het riet hoorde ruisen, terwijl Léon zachtjes aan het koeterwalen was.
Een paar jaar geleden had niemand mij kunnen zeggen dat ik er zo bij zou lopen op een vrije maandag. Ik was druk met mijn werk. Nog een betere baan, nog meer verantwoordelijkheid. Ik wilde een grotere mooiere auto, dure kleren en make-up en vooral nog meer geld verdienen om maar vaak uit eten te gaan en allerlei andere dingen te doen. Ik wilde ook perse in mijn werk belangrijk gevonden worden.
Af en toe kwam ik even tot rust als ik bij mijn moeder op de bank hing. Of als ik met mijn lief met de voetjes in een koud bergriviertje zat te genieten van het zonnetje. Maar dat was slechts een paar weken per jaar. Verder was ik gewoon druk.
Niemand kon mij toen voorspellen dat ik nu zo'n rust zou voelen.
Het begon al ergens tijdens de zwangerschap. Bewust nam ik afstand van de manier van handelen van mijn werkgever. Geen trek meer in. Als jullie moeilijk willen doen, ga je gang, ik doe niet mee. Geef mij een hand en ik kijk wel wat er op mijn pad komt.
Boem, weg files, 60-urige werkweken en gestress of de collectie wel op tijd binnen zou zijn en of we de omzet van vorig jaar konden evenaren.
Ineens was daar een gekriebel in mijn buik die mij liet weten dat ik niet meer alleen was. Ik kon er helemaal in opgaan.
![]()
Ik vond zwanger zijn geweldig!
Mijn prioriteiten waren compleet veranderd.
En toen was daar ineens Léon. Een heerlijke baby die zo vreselijk van mij is en van lief natuurlijk.
![]()
Nu werk ik 24 uur (ook al is het vaak meer). Ik ben binnen 10 minuten op mijn werk, heb schatten van werkgevers en als ik thuiskom ben ik thuis. Het werk overheerst nooit meer mijn gedachten. Als dit niet lukt, komt er wel weer wat anders. Maar ik voel geen druk.
Waarom zou ik ook? Als ik thuis kom, zit daar zo'n heerlijk kereltje op mij te wachten. Met wie ik maandag, vrijdag en de rest van het weekend ga fietsen, spelen, lachen, knuffelen.
Hij leert mij te genieten van de wolken in de lucht, een vogel op het dak en heerlijk smeren met je eten.
Wie had dat kunnen voorspellen? Dankzij Léon voel ik me een stuk relaxter dan ooit tevoren.
dat wilde ik nog even kwijt