Rogers klaar voor de Tour
Wereldkampioen tijdrijden Michael Rogers heeft de teleurstelling van de gemiste eindzege in de Ronde van Zwitserland al verwerkt en richt zich nu volledig op de Tour de France. De Australische kampioen van Quick Step verwacht dat hij zich in de Tour met de besten kan meten. De 25-jarige Rogers droeg in de Zwitserse Ronde drie dagen de gele leiderstrui, maar verspeelde de eindzege met 22 seconden in de allerlaatste klim aan de Spanjaard Aitor Gonzalez. De Quick Step-ploeg wil dit jaar ook in de Tour een hoofdrol opeisen. Met Boonen gaat het team van Lefèvere voor ritzeges en de groene trui en met Rogers mikt het team op een hoge plaats in het algemeen klassement.
Michael Rogers steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken. "Het is mijn ambitie om tussen de besten te eindige. Het wordt volgens mij een bijzondere Tour. Lance Armstrong rijdt voor de laatste keer de Tour en er zijn een hoop jongens, die klaar staan om zijn positie over te nemen. Ik denk dan aan Levi Leipheimer en Santiago Botero. Als alles goed loopt, verwacht ik me in die strijd te kunnen mengen."
De eerste tijdrit met een lengte van 19 kilometer ligt de wereldkampioen tijdrijden uiteraard beter dan een afstand van 6 of 7 kilometer. "Ik heb normaal zo'n 10 kilometer nodig om op temperatuur te komen. Ik hoop in het tweede deel terug te kunnen winnen, wat ik in de eerste 10 kilometer heb verspeeld. Het is bovendien niet uitgesloten dat de wind op dat parkoers langs de Atlantische Oceaan een belangrijke rol gaat spelen. Dat maakt het wel interessant."
Natuurlijk beseft Michael Rogers, dat hij in deze eerste rit een kans maakt op de gele trui. Hij maakt zich er nog niet druk over. "Het is belangrijk, dat ik een goed begin maak in de Tour. Of ik nu eerste of vijfde ben, maakt niet zoveel uit. Als ik maar het idee heb, dat het lekker is gegaan en dat ik me goed voel. Ik wil het vooral in de bergetappes goed doen, zodat ik een goed klassement kan rijden. Ik ken het parkoers van de Alpenritten goed. Na deze eerste bergritten volgen er nog een paar lastige etappes. De etappes in de Pyreneeën beloven ook zwaar te worden, want dan hebben we er al twee weken opzitten."
Michael Rogers heeft net als zijn ploegmaats hoge verwachtingen van deze Tour. "We hebben natuurlijk enkele renners, die voor Tom Boonen rijden, zodat we een kans hebben in de massasprints. Ik vrees echter dat we voor de ploegentijdrit te weinig specifieke renners hebben. We zullen de schade dan moeten beperken. Het is voor ons een moeilijke etappe. Op de eerste plaats zijn er helpers voor Tom geselecteerd. Gelukkig doen sprinters het vaak ook goed in een ploegentijdrit."
De Australiër verwacht, dat het een boeiende Tour zal worden. "Ik heb Jan Ullrich in de Ronde van Catalonië en de Ronde van Zwitserland aan het werk gezien. Hij is beter dan de voorgaande jaren. Lance is altijd in goede conditie en er zijn ook een aantal nieuwe uitdagers in het peloton. Ik hoop dat ik één van hen zal zijn. Lance is natuurlijk de favoriet, maar ook de te kloppen renner."