abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 juni 2005 @ 20:56:51 #126
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_28100633
quote:
Op maandag 20 juni 2005 20:20 schreef Neleos het volgende:

[..]

Een meisje dat ik kende heeft voor haar opleiding Theater, Film en Televisiewetenschappen eens een soortgelijke opdracht moeten maken. Zij zei dat veel films van Hitchcock "gay" zijn. Onder andere Strangers On A Train. Of vertel ik nu iets dat al lang algemeen bekend is. Nahja, misschien heb je d'r wat aan.
Ik heb eigenlijk net een hele cursus gehad over dit soort dingen, gek genoeg (dezelfde cursus waarvoor ik die film in een roze licht moet zetten). We hebben ook een andere Hitchcock film gezien (Rope), en ook een essay moeten lezen waaruit dan zou moeten blijken dat je Rope als een film vol homohaat zou moeten zien, en dat Hitchcock klaarblijkelijk een enorme homofoob was. Aan de andere kant is Vertigo al meerdere malen uitgeroepen tot meest favoriete film bij allerlei onderzoekjes onder homosexuelen en lesbiënnes, gek genoeg. Ach ja.

Over mijn jazzpaper trouwens - het gaat jammer genoeg allemaal niet zo diep als ik denk dat het in potentie kan zijn. Het is ook maar voor 5 ECTS-punten of zo, geen officiële scriptie; en ik zit nog met een hoop andere deadlines en tentamens jammer genoeg. Af en toe vervloek ik mijn eigen ambitie en perfectie om er toch nog maar een hoofdstukje aan toe te voegen, alhoewel ik allang aan het officiële quotum zit - maar het is wel heel erg leuk en interessant om te doen. En er is ook zo belachelijk veel informatie beschikbaar, al is dat misschien wel te verwachten als je een eeuw aan muziek in 20 pagina's probeert te proppen.
De officiële insteek trouwens was dat je aan de hand van pop-culture media een deel van de Amerikaanse cultuur moest uitdiepen, dus ik heb ook een aantal films en belangrijke politieke jazzwerken/songs (Fables of Faubus, Jump for Joy!, Freedom Now!, maar ook Strange Fruit bijvoorbeeld) bij de hoofdvraag betrokken. Bij de films moet je denken aan zowel 'echte' jazzfilms (zoals Rhapsody in black and blue (1932) met Louis Armstrong die optreedt in primitieve luipaardvellen, of New Orleans (1947), die de volledige jazzhistorie herschreef op z'n Hollywoods) als ook films die niet zozeer de muziek, als wel het fenomeen 'jazz' en de zwarte cultuur in het bijzonder aankaartten (zoals het curieus getitelde The Jazz Singer, de eerste 'gesproken' film ooit, compleet met foute blackface scenes en alles). Verder natuurlijk ook elementen als hoe er tegen jazz werd aangekeken door de jaren heen, hoe het de blanke perceptie heeft beinvloed, in hoeverre jazzmuzikanten anders werden bejegend dan de 'normale' zwarte bevolking, hoe de rol van een naamsverandering en een 'blank' gezicht jazzgeinspireerde muziek ineens megapopulair maakte (swing, dus), hoe jazz een rol speelde in the civil rights movements, dat soort dingen.

Jammer genoeg heb ik het bespreken van dit alles ook redelijk kort moeten houden gezien de omvang en de natuur van de eigenlijke opdracht, maar met iets meer tijd kun je er makkelijk een boek over schrijven. Wie weet, over een paar jaar - de aanzet is er nu in ieder geval.
  maandag 20 juni 2005 @ 21:25:01 #127
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_28101383
Het is wel een machtig interessant onderwerp, vind ik zelf als liefhebber. Als je het later nog eens verder zou willen uitdiepen kun je ook nog naar bijv. 'The Real Ambassadors' van Louis Armstrong & Dave Brubeck kijken (sowieso verder ook een erg leuke plaat, en er is onlangs ook een interessant boek verschenen over de tours van Armstrong, Ellington, Gillespie en andere jazzmuzikanten die door de US Government gesponsord werden om het imago van de US in het buitenland te verbeteren). Ik heb van de Freedom Now Suite van Max Roach ook een video met een liveuitvoering, die is ook mooi om te zien.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  maandag 20 juni 2005 @ 21:39:39 #128
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_28101767
quote:
Op maandag 20 juni 2005 21:25 schreef Zanderrr het volgende:
Het is wel een machtig interessant onderwerp, vind ik zelf als liefhebber. Als je het later nog eens verder zou willen uitdiepen kun je ook nog naar bijv. 'The Real Ambassadors' van Louis Armstrong & Dave Brubeck kijken (sowieso verder ook een erg leuke plaat, en er is onlangs ook een interessant boek verschenen over de tours van Armstrong, Ellington, Gillespie en andere jazzmuzikanten die door de US Government gesponsord werden om het imago van de US in het buitenland te verbeteren). Ik heb van de Freedom Now Suite van Max Roach ook een video met een liveuitvoering, die is ook mooi om te zien.
Ik hoorde vandaag in ieder geval dat ik nog wat weken respijt heb wat de deadline betreft (de docent had oorspronkelijk afgelopen vrijdag aangegeven, maar het maakte hem eigenlijk niet echt uit - als het maar tegen juli in zijn postvakje ligt), dus ik zal nog zeker even naar die plaat krijgen. En die door de overheid gesponsorde tournees zou ik wat dat betreft ook nog wat verder kunnen uitwerken; ik herinner me ook nog dat Armstrong zo'n overheidstournee door de toenmalige Sovjetunie had geboycot vanwege het Little Rock Nine schandaal, maar dat had ik er nog niet in verwerkt tot dusver. Bedankt voor de tips, in ieder geval.
  maandag 20 juni 2005 @ 23:12:25 #129
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_28104713
quote:
Op maandag 20 juni 2005 21:39 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Ik hoorde vandaag in ieder geval dat ik nog wat weken respijt heb wat de deadline betreft (de docent had oorspronkelijk afgelopen vrijdag aangegeven, maar het maakte hem eigenlijk niet echt uit - als het maar tegen juli in zijn postvakje ligt), dus ik zal nog zeker even naar die plaat krijgen. En die door de overheid gesponsorde tournees zou ik wat dat betreft ook nog wat verder kunnen uitwerken; ik herinner me ook nog dat Armstrong zo'n overheidstournee door de toenmalige Sovjetunie had geboycot vanwege het Little Rock Nine schandaal, maar dat had ik er nog niet in verwerkt tot dusver. Bedankt voor de tips, in ieder geval.
Als totaal groentje in de jazz lijkt het mij ook wel interessant
pi_28105586
Arme Grobbel, jij doet zeker vergelijkende kunstwetenschap?
  maandag 20 juni 2005 @ 23:55:22 #131
14505 OProg
A Life in Music
pi_28105816
quote:
Op maandag 20 juni 2005 19:14 schreef TheGrandWazoo het volgende:
Ik luister nu al geruime tijd naar Smile van Brian Wilson. Ik bombardeer deze even tot zomerplaat 2005.
Smile zit hier ook al weken in de speler en ook bij dit warme weer doet hij het inderdaad geweldig.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  dinsdag 21 juni 2005 @ 06:54:49 #132
11502 nipeng
The last ride is free
pi_28108241
Mogge, ik ben op mijn werk en luister lekker naar Hendrix op mijn mp3 spelert. Dat is lekker wakker worden.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 08:27:34 #133
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_28108589
quote:
Op maandag 20 juni 2005 20:56 schreef Grobbel het volgende:
Aan de andere kant is Vertigo al meerdere malen uitgeroepen tot meest favoriete film bij allerlei onderzoekjes onder homosexuelen en lesbiënnes, gek genoeg. Ach ja.
* Mark had zijn geld op "Sound of Music" gezet

En zelf draai ik momenteel heel veel Entombed. Erg cool (maar da's makkelijk als je uit Zweden komt)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  dinsdag 21 juni 2005 @ 08:42:38 #134
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_28108730
quote:
Op maandag 20 juni 2005 23:46 schreef thaleia het volgende:
Arme Grobbel, jij doet zeker vergelijkende kunstwetenschap?
Nee, gewoon Engelse Taal & Cultuur. En dit alles is dus onderdeel van een minor "Amerikaanse Eeuw", waarbij naar allerlei kunstuitingen gekeken wordt uit de vorige eeuw (film, toneelstukken, kunstgeschiedenis en dan nog de media zelf). Wel interessant, maar oh zo veel werk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Grobbel op 21-06-2005 08:49:10 ]
  Redactie Frontpage dinsdag 21 juni 2005 @ 08:55:12 #135
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_28108879
Luister dan maar naar Smile (spam!) van Brian (spam!) Wilson. Die plaat gaat over de Amerikaanse geschiedenis
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
  dinsdag 21 juni 2005 @ 22:14:55 #136
11502 nipeng
The last ride is free
pi_28116163
Zo het zooitje is weer in de lucht.
pi_28116403
Goede kans dat ik aanstaande maandag naar BB King in de Ahoy ga
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
  dinsdag 21 juni 2005 @ 22:47:33 #138
11502 nipeng
The last ride is free
pi_28117671
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 22:47 schreef nipeng het volgende:
Tof Julekes
Indeed! moet alleen nog even groen licht van iemand wiens vriendin niet meekan afwachten en 45 euro o.i.d. ophoesten.

Ik met mijn "geld speelt geen rol!"
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
  woensdag 22 juni 2005 @ 07:01:16 #140
11502 nipeng
The last ride is free
pi_28123326
Is het uitverkocht dan? Anyway ik vind het te duur, ik kan van voor die prijs twee a drie van mijn reguliere concerten bezoeken. Van het parkeergeld bij de Ahoy kan ik nog eens een concert bezoeken.

Morgen staat BB in de Martiniplaza.
  woensdag 22 juni 2005 @ 07:55:40 #141
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_28123521
Pff, veel te kort geslapen (3½ uur), dan weer 2 uur in de trein, snel een bakkie....

We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  woensdag 22 juni 2005 @ 09:15:08 #142
11502 nipeng
The last ride is free
pi_28124388
Heb jij of je pa "The Bastard" van BZN, Beathoven?
  woensdag 22 juni 2005 @ 10:55:25 #143
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_28126882
Ik heb BB King een paar jaar geleden een keer gezien op NSJ. Was best geinig, alleen beginnen de jaren toch ook wel te tellen voor de man. Het publiek ging helemaal uit z'n dak toen BB na een half uur een keer uit z'n stoel opstond. Geloof dat 'ie toen eigenlijk ook te ziek was om op te treden.
  woensdag 22 juni 2005 @ 11:10:47 #144
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_28127315
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 09:15 schreef nipeng het volgende:
Grappig trouwens dat AMG aangeeft dat BZN al in 1970 uit elkaar gegaan is, alhoewel de biografie dat weer tegenspreekt. Klaarblijkelijk proberen ze al het post-1970 werk op een onderbewust niveau zoveel mogelijk dood te zwijgen.
pi_28127460
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 09:15 schreef nipeng het volgende:
Ik zelf niet, maar m'n pa zou 'm best weleens kunnen hebben. De LP's van 'm staan inmiddels ergens op zolder in een doos, misschien haal ik ze na de zomer nog weleens naar beneden (het is er nu een sauna )
  woensdag 22 juni 2005 @ 11:17:06 #146
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_28127483
.. en de discografie begint juist weer in 1980.

Ik hou op rommelmarkten tegenwoordig ook een oogje in 't zeil voor "The Bastard". Die lp deed toch 200 euro op Ebay? ("Rare Dutch Psych record"..)
pi_28127773
hoeveel albums hebben ze eigenlijk gemaakt in die periode?

Lijkt me leuk om het even te remasteren en opnieuw uit te geven, eens kijken of het aanslaat.. daarna mag het huidige BZN proberen of ze het nog kunnen
  woensdag 22 juni 2005 @ 11:33:27 #148
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_28127932
Ik weet het ook niet precies, volgens mij maar eentje. Voor de echte verzamelaar:
quote:
Next the record company will also release a very nice collector's box with all regular albums that BZN has released, starting with "The Bastard" and ending with the latest album "Die mooie tijd". Collection albums will not be added to this box. But to complete this box, depending on the amount, one or more CDs with rarities will be added. The rarities are recordings that cannot be found on the regular albums, but for example only on the B-side of a single or maybe just on a collection album. Also recordings that were only released in other countries, will be placed among these rarities.
The album box, together with the singles collection, will become the complete overview of the music of BZN. A true must for all fans!
Hoeveel cds zouden dat zijn?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 22 juni 2005 @ 12:36:45 #149
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_28129819
Waarom is dat in het engels??? die lui kent men toch niet buiten de landsgrenzen zou ik denken
Bovendien straalt het er vanaf dat het door een of andere palingboer geschreven is.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  woensdag 22 juni 2005 @ 12:50:54 #150
11502 nipeng
The last ride is free
pi_28130170
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 11:16 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik zelf niet, maar m'n pa zou 'm best weleens kunnen hebben. De LP's van 'm staan inmiddels ergens op zolder in een doos, misschien haal ik ze na de zomer nog weleens naar beneden (het is er nu een sauna )
Geef maar een seintje als ie 'm heeft en toch maar staat te verstoffen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')