Anne | maandag 13 juni 2005 @ 21:50 |
Oké, wat ik mij dus al een tijdje afvroeg is "hoe kan dit?" . Je rijdt jááááren met een auto wat langzaam en daardoor blijft ie langzaam. Hoe werkt dat nou precies? Ik zelf dacht dat ie dan dicht slipte. Hetzelfde als bij een batterij, je laadt hem altijd maar voor de helft op. Wil je hem een keer helemaal volladen, doet ie dat gewoon niet. Maar ik wil een betere uitleg en al helemaal als de mijne niet klopt ![]() | |
Oosthoek | maandag 13 juni 2005 @ 21:54 |
Laat me je dit vertellen: mythes zijn hardnekkig, maar zelden waarheid. | |
Anne | maandag 13 juni 2005 @ 21:55 |
quote:Ik weet eigenlijk 100% zeker dat dit geen mythe is. | |
D-FENS | maandag 13 juni 2005 @ 21:56 |
Tijd voor Mythbusters | |
RetepV | maandag 13 juni 2005 @ 21:59 |
Mythe, mythe, mythe. Wat geen mythe is, is dat je auto meer olie gaat gebruiken op latere leeftijd, wanneer je hem niet netjes inrijdt. Maar ook dat is al bijna niet meer waar omdat er tegenwoordig veel keramische materialen gebruikt worden. | |
Anne | maandag 13 juni 2005 @ 21:59 |
quote:Dude, ik gaf een voorbeeld in de OP . Een batterij heeft dat ook. Wil jij dan even aan mij vertellen hoe dat precies zo werkt? Want ik weet dat niet nee. Moet je persé alles weten dan? Nee. Daarom vraag ik het hier. Nou, ksst als je het antwoord niet weet. | |
RetepV | maandag 13 juni 2005 @ 22:00 |
Na goed, misschien dat je carburateur dichtslibt omdat de benzine er niet snel genoeg doorheen gaat en alle rotzooi niet netjes weggespoeld wordt. ...maar moderne auto's HEBBEN helemaal geen carburateur ![]() | |
RetepV | maandag 13 juni 2005 @ 22:02 |
quote:Een batterij is ook zo te vergelijken met een automotor, hé. Die werken precies hetzelfde! Goed. Begin nu eens appels met appels te vergelijken en peren met peren, dan ben je al veel meer op de goede weg dan nu. Heb je enig idee hoe ingewikkeld een motor in elkaar zit? Hoe kunnen wij het nu uitleggen als jij denkt dat een motor hetzelfde is als een batterij? | |
RetepV | maandag 13 juni 2005 @ 22:03 |
Het enige waar een motor lui van wordt is een te vroege of te late ontsteking. ...maar ook dat is in moderne auto's met een computer geregeld ![]() En je uitlaat moet je toch al om de zoveel jaar vervangen, dus dat is het ook niet ![]() | |
Anne | maandag 13 juni 2005 @ 22:04 |
quote:Wie zegt dat ik het over moderne auto's heb ![]() | |
frenkck | maandag 13 juni 2005 @ 22:05 |
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm Lees dit maar eens door ![]() | |
Anne | maandag 13 juni 2005 @ 22:06 |
Zucht. Weet je wat. Laat maar mooi zitten. Ik vraag het wel aan mijn vader wanneer deze weer wakker is. ![]() Slotje dan maar! | |
Anne | maandag 13 juni 2005 @ 22:07 |
quote:Dank. Zal ik eens doen. | |
frenkck | maandag 13 juni 2005 @ 22:07 |
Tuurlijk wordt een motor lui als hij niet goed is ingereden. Hij verliest gewoon compressie als de zuigerringen niet goed zijn ingereden. Als je niet even flink doortrapt met het inrijden, zal hij nooit perfecte sluiting krijgen met de cilinderwand. Het gevolg is dus een beetje compressie verlies en olieverbruik waardoor er weer meer roet ontstaat in de verbrandingskamer. | |
Anne | maandag 13 juni 2005 @ 22:08 |
quote:Eindelijk ![]() Danku ! | |
Vodka_Lime | maandag 13 juni 2005 @ 22:08 |
*knuffel aan ijsmeis*, domme vragen bestaan, niet alleen domme antwoorden. ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hiernaar. (verkapt tvp) | |
robber57 | maandag 13 juni 2005 @ 22:08 |
Dat is een broodje aap verhaal, althans tegenwoordig. er was een tijd waarin dat verhaal mogelijk een bepaalde waarde had maar nu niet meer. De achterliggende gedachte is dat een zuiger/cilindercombinatie ingereden moet worden met een bepaalde minimale hoeveelheid belasting. Als de belasting voldoende is slijten de delen op elkaar in en voltrekt zich dus het "inlopen' met als resultaat dat daarna de compressie hoger zal zijn, de verbrandings temperatuur en druk hoger zal zijn, de motor dus efficienter loopt en bijna geen olie gebruikt. Als de belasting niet voldoende hoog is zullen de delen niet op elkaar inslijten en komt hoofdzakelijk de compressie en daarmee samenhangend de verbrandingstemperatuur/druk nooit op peil en zal ook de motor olie blijven verbruiken. Om een voldoende inlopen te garanderen werden motoren vroeger dan ook af fabriek gevuld met "inloop olie" oftwel een olie met nagenoeg geen verbeterings dopes zodat deze dus eigenlijk heel slecht smeert maar daardoor dus het inlopen bevordert Maar dat is tegenwoordig niet echt meer aan de orde, de bewerkingskwaliteit/materiaalkwaliteit en vooral consistentie in bewerkingsruwheid zorgt er voor dat een moderne motor erg goed en vooral erg snel inloopt ongeacht of je de motor swaar of licht belast. Rustig en vooral met wisselende belasting inrijden is daarmee niet overbodig geworden want er is nog altijd wel een voordeel en dat is levensduur; een goed ingereden motor leeft langer. De reden daarvoor is dat het aluminium van de zuigers moet uitharden/uitgloeien. Er wordt bij het produceren van de zuigers rekening gehouden met het feit dat door de thermische belasting op de zuiger deze als het ware een veredelings behandeling ondergaat als gevolg van de hoge verbrandings temperatuur. Bij dat "nagloeien" in de motor doorloopt het aluminium een verandering in kristalstructuur en daarbij kan als gevolg van de plastisiteit van het aluminium de zuiger zich optimaal vormen (zetten) naar de vorm van de cilinder. Dat proces heeft tijd nodig, als je met een te hoge belasting inrijd krijgt dat proces te weinig tijd en zal de zuiger zich nooit optimaal gaan zetten naar de cilinderwand en dat kost levensduur en prestaties. | |
Spyronius | maandag 13 juni 2005 @ 22:09 |
Hmm dacht dat dit PTA was en niet onzin. * Spyronius checked nog een keer. ja toch PTA. * Spyronius gaat weer verder. | |
Anne | maandag 13 juni 2005 @ 22:11 |
quote: ![]() | |
Oosthoek | maandag 13 juni 2005 @ 22:17 |
Allicht dat een slecht ingereden motor minder presteert en meer olie verbruikt dan een goed ingereden exemplaar. Daar ging deze discussie echter niet om. Dit verhaal beweert dat als je een langdurige tijd traag rijdt met je motor (en dus geen volle belasting geeft), je een 'luie' motor overhoudt door aanslag van olie en roet. Dat is pure onzin. Het is natuurlijk wel logisch dat een slecht ingereden motor gewoon kut presteert in vergelijking met een goed ingereden exemplaar. Al maakt dat tegenwoordig veel minder uit dan 30 jaar geleden. | |
ThaFreak | maandag 13 juni 2005 @ 22:22 |
offtopic verwijderd..... post alleen als je wat nuttigs bij te dragen hebt...... | |
#ANONIEM | maandag 13 juni 2005 @ 22:28 |
Mja, ik weet het niet, mijn moeder reed alleen heel rustig korte stukjes (werk enzo) en ik rij wat vlotter, heb dat ding voor mijn gevoel ook wat losser gereden... Benzineverbruik is omlaag gegaan (ik had exact 270 kilometer gereden met de tank ongeveer 3/4 leeg) En nu rijd ik (laatst 460 km) op net zoveel benzine.... [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2005 09:06:02 ] | |
Oosthoek | maandag 13 juni 2005 @ 22:31 |
quote: ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 13 juni 2005 @ 22:33 |
quote:dude, dat van die toeren ben ik niet zeker van, maar de rest wel | |
Youp | maandag 13 juni 2005 @ 22:35 |
quote:fwnk... dat kan dus ECHT NIET he... dan zouden je bakverhoudingen aangepast zijn door rijgedrag ![]() | |
Youp | maandag 13 juni 2005 @ 22:36 |
quote:dan schrap dat maar ff gauw ![]() | |
Googolplexian | maandag 13 juni 2005 @ 22:38 |
quote:gaat de vertanding van je bak ineens anders staan ofzo? ![]() | |
robber57 | maandag 13 juni 2005 @ 22:39 |
Mocht je overigens een "slome" motor/auto tegenkomen dan is dat meestal wel op te lossen door de snelweg op te gaan en het ding ff goed voor zijn donder te trappen, zeg een minuut of 10 op maximaal toerental en topsnelheid doet het em meestal wel. Dit soort slomigheid heeft meestal een andere oorzaak en is bij moderne injectie autos met geregelde driewegkat ook niet meer aan de orde. Door niet met regelmaat de motor eens lekker te belasten kan er in de verbrandingsruimte een laagje half verbrande olie achter blijven welke ook op de kleppen terecht komt, vooral korte stukje rijden waarbij de motor niet op temperatuur komt kan hiervoor zorgen. De kool afzetting op de kleppen en klepzitting zorgt er voor dat deze niet meer goed afdicht en kostbare compressie gaat verloren, de verbrandingsdruk en daarmee temperatuur stort in elkaar en de prestaties lopen terug. Zulke motoren herken je meestal aan een wat onrustige stationaire loop, na het snelweg-trappen is dat dan verdwenen. oude carburateur autos staan op de choke te rijk--> lagere verbrandingstemperatuur+koelwater is nog koud. Moderne injectie autos regelen de inspuiting en voor ontsteking dusdanig dat lambda 1 blijft en daarme de verbranding stochiometrisch verloopt, de verbranding is optimaal en daarmee is ook de verbrandings temperatuur voldoende om kool afzetting tev voorkomen. | |
SpeedyRich | maandag 13 juni 2005 @ 22:41 |
je motor wordt lui als je alleen lage toerentallen haalt en verkeerd in rijdt dit is goed op te lossen door hoogste mogelijke toerental ff te draaien en dat meerdere keren per week te doen. | |
MouseOver | maandag 13 juni 2005 @ 22:42 |
Het heeft afaik ook nog iets te maken met de plaats waar de stoterrand zich vormt, omdat een regelmatig zwaarbelaste motor iets warmer wordt waardoor de drijfstang verder uitzet en de zuiger dus een iets hoger BDP krijgt. Ik kan me trouwens voorstellen dat dat bij nieuwe auto's minder speelt. Ik heb trouwens een honda integra gehad die van 170 naar 185 gegaan is. Dat heeft best even geduurd, iig langer dan 1x duitsland door blazen (dus om troep te verbranden). | |
Ridocar | maandag 13 juni 2005 @ 23:31 |
quote:Heb je nu pas door dat je je voet niet op de koppeling moet laten rusten? Edit: ik zie dat je jezelf al hebt verbeterd. [ Bericht 5% gewijzigd door Ridocar op 13-06-2005 23:33:44 (Lezen, Ridocar) ] | |
longinus | maandag 13 juni 2005 @ 23:33 |
Een "slome" auto kun je weer fel krijgen hoor ![]() | |
Youssef | dinsdag 14 juni 2005 @ 07:44 |
quote:Wat lul je nou man? ![]() ![]() | |
-Xerxes- | dinsdag 14 juni 2005 @ 07:47 |
quote:Goeiemorgen ![]() | |
BazzoS | dinsdag 14 juni 2005 @ 08:43 |
quote:dat kán toch gewoon niet? dan zou je een v-snaar á-la scooter moeten hebben, die gaat slippen ofzo ![]() zonder dat er iets slipt ga je niet hoger in toeren rijden door wat wind ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 14 juni 2005 @ 08:53 |
heuvelop of heuvelaf rijd je ook dezelfde snelheid met meer / minder toeren? [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2005 09:04:08 ] | |
Youp | dinsdag 14 juni 2005 @ 08:55 |
quote:ehm NEE tenzij je koppeling versleten is ![]() | |
Youp | dinsdag 14 juni 2005 @ 08:59 |
quote: ![]() ![]() -edit- oke je hebt het ge-edit... nee ![]() [ Bericht 20% gewijzigd door Youp op 14-06-2005 09:08:01 ] | |
#ANONIEM | dinsdag 14 juni 2005 @ 09:02 |
ja maar ik weet niet wat, ben nog brak ![]() heb nog effe geduld, ik ga nu effe wat wamrs halen? | |
#ANONIEM | dinsdag 14 juni 2005 @ 09:03 |
owja, ok, doehetnu | |
Dualdude | dinsdag 14 juni 2005 @ 09:21 |
quote:Een accu (want een batterij is niet oplaadbaar) werkt TOTAAL anders dan een verbrandingsmotor. Een accu laden is een chemisch proces. Een accu bestaat eigenlijk uit een heleboel kleine sub-deeltjes. Zolang je deze gebruikt is er niks aan de hand. Worden ze te lang niet gebruikt dan verliezen ze hun functie. En dat zie je terug in capaciteits verlies. Een motor met carbon buildup heeft zelfs meer compressie omdat het volume van de verbrandingsruimte afneemt ![]() ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Dualdude op 14-06-2005 09:30:44 ] | |
Youssef | dinsdag 14 juni 2005 @ 11:00 |
Hmm, nou begin ik gewoon te twijfelen ![]() ![]() | |
Youp | dinsdag 14 juni 2005 @ 11:06 |
quote:test maar ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 14 juni 2005 @ 11:54 |
mja, youp heeft gelijk... | |
Mikkie | dinsdag 14 juni 2005 @ 12:07 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 94% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 13:16:39 ] | |
Mukie | dinsdag 14 juni 2005 @ 12:17 |
quote:My kind of woman ![]() | |
Ridocar | dinsdag 14 juni 2005 @ 12:17 |
quote:Toch even wat dingetjes verbeteren. Een batterij is een aaneenschakeling van cellen. Daarom zeggen we het eigenlijk verkeerd wanneer we batterij zeggen tegen een penlite, of een knoopcel van je horloge, of een accu in je mobiele telefoon. Zulke dingen noemen we cellen. Je accu is wel een batterij, er zitten immers zes cellen in van 2 Volt. Een accu van een moderne mobiele telefoon is geen batterij want daarin zit een enkele cel van 3.6 of 3.7Volt. Dat je accu langzaam ontlaadt is het gevolg van een bepaade weerstand in de cellen. Van een loodaccu is deze erg laag, vandaar dat deze erg lang zijn lading kan vasthouden. gaat een accu kapot, dan is de interne weerstand te laag geworden, en zal deze dus sneller ontladen zijn. Het gaat dus niet over elektronen (die jij sub-deeltjes noemt) die hun fuctie verliezen. Lading gaat niet zomaar verloren, het wordt alleen verbruikt door de accu zelf. | |
Bartholomeus | dinsdag 14 juni 2005 @ 18:01 |
Ik rijd een opel astra 1.7 diesel uit 94. Zestig bikkelende pk's in het vooronder, die er al 3,5 ton op hadden zitten toen ik 'm kreeg. Hij was zo lui als een oude hond. Na een paar keer flinke lange afstanden gereden te hebben, en daarbij nagenoeg tegen de topsnelheid (sowieso maar 160 ![]() ![]() | |
MartiniRosso | dinsdag 14 juni 2005 @ 18:09 |
ikke opel corsa 1988, rijdt met gemak 170 km per uur | |
Dualdude | dinsdag 14 juni 2005 @ 23:04 |
quote:Ben het niet met je eens ![]() Nee, een batterij is geen aaneenschakeling van cellen. Een accu blijft een accu, of hij nou uit één of honderd cellen bestaat. Kijk maar eens wat varta o.a. op hun oplaadbare penlites zet...juist ACCU ![]() b.v. ![]() In je mobiele telefoon, 3.6v is een Lithium-Ion accu, en 3.7V is een Lithium-Polymeer accu. Wat je zegt over ontlading klopt, maar daar vergelijk je appels met peren. Zelfontlading en het 'stuk' gaan van de "werkzame stoffen" in een accu zijn twee hele verschillende dingen. ALLES wat oplaadbaar is, is een accu. Het is pas een batterij als hij eenmalig kan worden ontladen. Voor de modelbouw gebruik ik veel sub-c cellen van 1.2V per cel (nominaal) een 8-cellen pakket van 9.6v nominaal is een accu, en geen batterij. Ook de stroomopslag in je auto is geen batterij maar een accu, we spreken immers van een lood-accu en niet van een lood-batterij ![]() Alleen in het engels maken ze geen verschil tussen accu en batterij. Daar is het wel lead-acid-battery. Maar dit is hevig offtopic ![]() | |
MouseOver | dinsdag 14 juni 2005 @ 23:11 |
quote:Ik heb eigenlijk de indruk dat het in dit geval voornamelijk om verontreiniging gaat. | |
Ridocar | dinsdag 14 juni 2005 @ 23:31 |
quote:Met de meeste dingen ben ik het wel eens, maar dat was ook wat ik bedoelde: 1. Een accu is een verkorte naam voor accumulator. Een accu is oplaadbaar. 2. Een cel is een stroombron met een vaste spanning, onafhankelijk of deze oplaadbaar is of niet. 3. Een batterij is een aantal cellen in serie, onafhankelijk of deze oplaadbaar is of niet. Een verduidelijking: 1. Een autoaccu is een accu, een oplaadbare penlite is een accu, een Li-ion van een gsm is ook een accu. Het maakt niet uit wat het is. Is het oplaadbaar, dan is het een accu 2. Een penlite is een cel, in de normale spreektaal zeggen we batteij, maar dat is niet waar. Het is immers een gewone cel. 3. een normale loodcel levert 2 Volt. zes van zulke cellen in serie leveren 12 Volt (2x6=12). Dus kun je een autoaccu gewoon een batterij noemen, Wat ik hiermee wil zeggen: Het woord cel of batterij wil niet zeggen of deze oplaadbaar is of niet. Het is alleen afhankelijk van de constructie van de stroombron. | |
Xitami | woensdag 15 juni 2005 @ 02:04 |
ijsmeis, wel langzaam rijden he als je je rijbewijs hebt ![]() | |
Catch22- | woensdag 15 juni 2005 @ 02:20 |
gewoon een tijdje fullspeed rijden op de autobahn doet wonderen | |
LaZZ | woensdag 15 juni 2005 @ 03:12 |
Dit is dus totaal geen mythe eh. Al meerdere malen meegemaakt namelijk. Zo rijd ik nogal eens een Renault Mégane, die nieuwe sedanversie, 1.9 dci. Van een klant geweest die er erruggg rustig mee reed. ![]() ![]() Maargoed, die 1.9 dci's hebben 120 pk in het vooronder als ik me niet vergis, en meestal gaat dat best rap. Maar dat ding was dus zo sloom ingereden dat ie de eerste paar 1000 niet vooruit te branden was volgens die maat van me. ![]() Ook ik heb er in de tussentijd een paar maal ingereden en je merkt wel dat ie na verloop van tijd toch een stuk vlotter rijd. ![]() | |
Youp | woensdag 15 juni 2005 @ 10:42 |
quote:idd vooral diesels koeken hard dicht... we hebben een keer een diesel gehad die zo dichtgekoekt was omdat zn rijder zooooo rustig er mee reed dat we hem wel 25x opnieuw moesten roetmeten (dus 25x een aantal seconden volgas in de vrij) voordat hij er door kwam ![]() ![]() ![]() | |
Metro2005 | woensdag 15 juni 2005 @ 11:30 |
quote:Wat een onwijs lulverhaal zeg. Een auto moet je altijd rustig inrijden omdat de diverse onderdelen nog op elkaar moeten inslijten. Trap jij een nieuwe auto direct op zijn staart dan krijg je geheid problemen na langere tijd (olielekkages ed) Een auto wordt 'lui' omdat het vuur nooit eens wordt opgestookt en er dus aanslag in de motor achterblijft waardoor de motor minder efficient wordt. Ook zal je ECU (in geval van injectie) zich aanpassen aan je rijstijl -> zuiniger maar minder snel dus. Om dit tegen te gaan moet je af en toe eens even (met warme motor) je auto flink in de toeren jagen, er een lange rit mee maken (200km of meer) en gewoon even flink doorkachelen zodat je ecu zich aanpast. Dan is ie niet meer lui. | |
yup | woensdag 15 juni 2005 @ 16:37 |
Auto inrijden? Je bedoelt wat die gasten doen als ze je wagen van de loods naar de boot gaan | |
Googolplexian | woensdag 15 juni 2005 @ 17:58 |
Ik kan het niet helpen ... het is dan ook compleet offtopic. Elke keer dat ik de topic title in het PTA overzicht lees staat er "Auto rijdt langzaam vanwege langzaam ... " Mijn simpele hersenen maken van de "..." het woord "rijden" en ik vind dat grappig. Sorry hoor. "Auto rijdt langzaam vanwege langzaam rijden" * neemt slok van rode wijn | |
frenkck | woensdag 15 juni 2005 @ 18:03 |
quote:Bekijk jij de url van mij nog maar eens. De beste methode is dus eerst de motor warm te laten worden en dan flink varieren in de toerentallen. Dus hard optrekken, hoog in de toeren jagen en flink schakelen. Het ENIGE wat ingereden moet worden in de motor zijn de zuigerveren/zuiger op de cilinderwand, de rest mag direct vol belast worden. Ook is het erg aan te raden om een iets mindere olie (mineralen olie) te nemen tijdens het inrijden, omdat die net iets minder smeert. Hierdoor slijten de zuigerveren nog beter in. Deze olie moet wel na 300/500 km ververst worden, aangezien de vrijgekomen metaaldeeltjes niet prettig zijn voor de lagers. Door alleen rustig in te rijden, slijten de zuigerveren nooit optimaal in op de cilinderwand en de eerste 30 kilometers zijn absoluut de belangrijkste. | |
Oosthoek | woensdag 15 juni 2005 @ 19:27 |
Heerlijk om iedereen z'n eigen bekrompen waarheid te zien prolongeren ![]() | |
JMrules | woensdag 15 juni 2005 @ 19:50 |
Frenck heeft wel gelijk mijns inziens. Ik heb de site van die link helemaal doorgelezen en omdat plaatjes meer zeggen dan 1000 woorden zou ik iedereen adviseren ook eens te checken. Ik vind het overtuigend genoeg om te zeggen dat ik mijn volgende nieuwe auto ook op de beschreven manier zal inrijden. ![]() ((ik doel op het plaatje wat de zuigers laat zien van 2 dezelfde auto's waarvan er één op de "rustige"manier is ingereden en de andere op de manier waarop die kerel van de site het verteld. Doe mij die laatste maar dan)) | |
Paladin82 | maandag 20 juni 2005 @ 14:23 |
Klein beetje offtopic, Maar k heb sinds maandag een hele nieuwe auto met 1.9 tdi motor erin hangen, hoe kan je deze nu dan het beste inrijden? Ik maak redelijk wat lange afstanden per dag zowiezo 70 km heen op snelweg en ook weer terug, maar is het dan verstandig om als de motor warm is hem wat verder in zijn toeren te trappen, of gewoon zuinig te rijden? | |
surferr | maandag 20 juni 2005 @ 16:17 |
quote:Eigenlijk zijn de meeste golfjes dus niet afgeragd maar goed ingereden ![]() | |
D-FENS | maandag 20 juni 2005 @ 16:20 |
quote:Te oordelen aan de rookpluimen achter die Golfjes hou ik het toch op afgeragd. ![]() | |
Metro2005 | woensdag 22 juni 2005 @ 09:37 |
quote:Ja alles mag volbelast worden, daarom mag je de eerste 1000km ook geen caravan oid trekken en daarom adviseert de dealer ook de eerste 1000km rustig te rijden ![]() | |
Virus.NL | woensdag 22 juni 2005 @ 10:11 |
quote:Idd. vooral japanse wagens met >200pk worden 'goed ingereden' als ze van de boot af komen in Rotterdam ![]() | |
frenkck | woensdag 22 juni 2005 @ 18:49 |
quote:Welke onderdelen in de motor moeten verder ingereden worden dan? Lagers en tandwielen zijn direct bruikbaar op volle belasting. | |
frenkck | woensdag 22 juni 2005 @ 18:51 |
quote:mompelt iets over olie versersen en warmrijden. En uiteraard, constant op de hoge toeren draaien bij gebruik verhoogd de slijtage. Toch ben ik van mening dat een paar keer echt goed doortrappen bij het inrijden sterk aan te raden is. | |
koffie54 | donderdag 23 juni 2005 @ 10:46 |
Nou zo lastig is het toch niet een auto kan zeker lui zijn en bij de nieuwere auto zal het inderdaad minder zijn. Dit heeft meer met vervuiling te maken dan met inrijden. En ja je moet een auto wel in rijden zeker de eerste 1000 km er zit dan ook vaak in rij olie in(weet niet zeker of dit tegen woordig nog zo is) In rijden is makkelijk Rijdt als de auto koud is iets rustiger. Is de motor op tempratuur ga dan normaal rijden. En ja ff door trekken mag alleen niet te vaak na 1000 km ga je gang maar ver door trekken is nooit goed voor een auto. En wat er allemaal in gereden moet worden is alles wat beweegt en tegen iets anders aan zit Kruk as lagers nokken as lagers kleppen zuigers zuiger veren olie pomp tandwielen in de versnellins bak etc Dat duurd inderdaad zo 1000 km Als je auto lui is kan je zo fles halen bij een tank station om je motor te schoon te maken En dan je auto te gaan belasten (ja ik gebruik altijd een flesje Ik weet dat het spul heter brand en dus inderdaad je motor kan helpen sneller schoon te branden of dit in de praktijk ook echt gebeurt tja) je hoeft geen hoge toeren te maken als de motor maar moet werken Carvan er achter altijd goed idee dan kan je flink wat vermogen vragen zonder geflits te worden Wat gebeurt er dan je motor word warmer dan normaal ga zelf maar rondje hard lopen word je ook warmer van dan gewoon lopen auto´s net zo(ja ik weet appels en peren maar is ff voor het idee en zovcer ik weet verband een mens suikers en vetten in plaats van bezine diesel etc) Door dat de auto(lees motor) warmer word zal het vuil (kool aanslag verbranden) En als je motor schoon gebrand is loopt hij vaak beter. Doe het vaak in de auto van me ouders En dat van de ecu klopt ook ,die leert hoe jij rijdt Je kan hem dat af leren door de batterij even los te maken en dan rijden maar of zonder je batterij los te maken gaan rijden duurd dan iets langer maar hij leert het wel. O ja een batterij is eigenlijk een batterij accu´s Net als een leg batterij meerdere kippen heeft. Is een batterij meerdere accu´s in serie zoals je auto accu. Dus wij nederlanders zeggen het omgedraait een batterij is een accu en een auto accu is een batterij (accu´s) Nu weet ik alleen niet waarom een accu (batterij van een telefoon minder word als je hem slecht op laad.(sorry) En o ja ik heb gelijk wat ik ben opgelijd tot auto monteur als heb ik het maar 3 maanden echt gewerkt in een garage ![]() Geintje En nee ik heb niet voor leraar nederlands geleerd [ Bericht 1% gewijzigd door koffie54 op 23-06-2005 10:53:31 (leesbaar maken) ] | |
BrickTop | donderdag 23 juni 2005 @ 11:43 |
quote:Mee eensch. Dit is mij ook in de garage verteld. Rustig rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Daarna kun je gerust een paar keer planken. |