abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27901435
Oké, wat ik mij dus al een tijdje afvroeg is "hoe kan dit?" .

Je rijdt jááááren met een auto wat langzaam en daardoor blijft ie langzaam.

Hoe werkt dat nou precies?

Ik zelf dacht dat ie dan dicht slipte.
Hetzelfde als bij een batterij, je laadt hem altijd maar voor de helft op.
Wil je hem een keer helemaal volladen, doet ie dat gewoon niet.

Maar ik wil een betere uitleg en al helemaal als de mijne niet klopt .
  maandag 13 juni 2005 @ 21:54:45 #2
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_27901598
Laat me je dit vertellen: mythes zijn hardnekkig, maar zelden waarheid.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_27901613
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:54 schreef Oosthoek het volgende:
Laat me je dit vertellen: mythes zijn hardnekkig, maar zelden waarheid.
Ik weet eigenlijk 100% zeker dat dit geen mythe is.
  maandag 13 juni 2005 @ 21:56:45 #4
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_27901661
Tijd voor Mythbusters
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_27901748
Mythe, mythe, mythe.

Wat geen mythe is, is dat je auto meer olie gaat gebruiken op latere leeftijd, wanneer je hem niet netjes inrijdt. Maar ook dat is al bijna niet meer waar omdat er tegenwoordig veel keramische materialen gebruikt worden.
pi_27901779
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:58 schreef R2cksson het volgende:

[..]

Maar niet weten waar de klepel hangt?!

Typisch... Heb je ook een petje op in je auto?
Dude, ik gaf een voorbeeld in de OP .

Een batterij heeft dat ook. Wil jij dan even aan mij vertellen hoe dat precies zo werkt?
Want ik weet dat niet nee. Moet je persé alles weten dan?
Nee. Daarom vraag ik het hier.

Nou, ksst als je het antwoord niet weet.
pi_27901825
Na goed, misschien dat je carburateur dichtslibt omdat de benzine er niet snel genoeg doorheen gaat en alle rotzooi niet netjes weggespoeld wordt.

...maar moderne auto's HEBBEN helemaal geen carburateur .
pi_27901899
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:59 schreef ijsmeis het volgende:
Een batterij heeft dat ook. Wil jij dan even aan mij vertellen hoe dat precies zo werkt?
Een batterij is ook zo te vergelijken met een automotor, hé. Die werken precies hetzelfde!

Goed. Begin nu eens appels met appels te vergelijken en peren met peren, dan ben je al veel meer op de goede weg dan nu.

Heb je enig idee hoe ingewikkeld een motor in elkaar zit? Hoe kunnen wij het nu uitleggen als jij denkt dat een motor hetzelfde is als een batterij?
pi_27901956
Het enige waar een motor lui van wordt is een te vroege of te late ontsteking.

...maar ook dat is in moderne auto's met een computer geregeld .


En je uitlaat moet je toch al om de zoveel jaar vervangen, dus dat is het ook niet .
pi_27901977
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:03 schreef RetepV het volgende:
Het enige waar een motor lui van wordt is een te vroege of te late ontsteking.

...maar ook dat is in moderne auto's met een computer geregeld .
Wie zegt dat ik het over moderne auto's heb .
pi_27902033
Zucht.

Weet je wat.
Laat maar mooi zitten.

Ik vraag het wel aan mijn vader wanneer deze weer wakker is.

Slotje dan maar!
pi_27902097
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:05 schreef frenkck het volgende:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Lees dit maar eens door .
Dank. Zal ik eens doen.
pi_27902098
Tuurlijk wordt een motor lui als hij niet goed is ingereden. Hij verliest gewoon compressie als de zuigerringen niet goed zijn ingereden. Als je niet even flink doortrapt met het inrijden, zal hij nooit perfecte sluiting krijgen met de cilinderwand. Het gevolg is dus een beetje compressie verlies en olieverbruik waardoor er weer meer roet ontstaat in de verbrandingskamer.
pi_27902110
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:07 schreef frenkck het volgende:
Tuurlijk wordt een motor lui als hij niet goed is ingereden. Hij verliest gewoon compressie als de zuigerringen niet goed zijn ingereden. Als je niet even flink doortrapt met het inrijden, zal hij nooit perfecte sluiting krijgen met de cilinderwand. Het gevolg is dus een beetje compressie verlies en olieverbruik waardoor er weer meer roet ontstaat in de verbrandingskamer.
Eindelijk .

Danku !
pi_27902111
*knuffel aan ijsmeis*, domme vragen bestaan, niet alleen domme antwoorden.

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hiernaar. (verkapt tvp)
2 Delen Vodka, 1 Deel Lime (of was het nu andersom) www.omnivas.nl
  maandag 13 juni 2005 @ 22:08:54 #17
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_27902124
Dat is een broodje aap verhaal, althans tegenwoordig.
er was een tijd waarin dat verhaal mogelijk een bepaalde waarde had maar nu niet meer.
De achterliggende gedachte is dat een zuiger/cilindercombinatie ingereden moet worden met een bepaalde minimale hoeveelheid belasting.
Als de belasting voldoende is slijten de delen op elkaar in en voltrekt zich dus het "inlopen' met als resultaat dat daarna de compressie hoger zal zijn, de verbrandings temperatuur en druk hoger zal zijn, de motor dus efficienter loopt en bijna geen olie gebruikt.
Als de belasting niet voldoende hoog is zullen de delen niet op elkaar inslijten en komt hoofdzakelijk de compressie en daarmee samenhangend de verbrandingstemperatuur/druk nooit op peil en zal ook de motor olie blijven verbruiken.

Om een voldoende inlopen te garanderen werden motoren vroeger dan ook af fabriek gevuld met "inloop olie" oftwel een olie met nagenoeg geen verbeterings dopes zodat deze dus eigenlijk heel slecht smeert maar daardoor dus het inlopen bevordert

Maar dat is tegenwoordig niet echt meer aan de orde, de bewerkingskwaliteit/materiaalkwaliteit en vooral consistentie in bewerkingsruwheid zorgt er voor dat een moderne motor erg goed en vooral erg snel inloopt ongeacht of je de motor swaar of licht belast.
Rustig en vooral met wisselende belasting inrijden is daarmee niet overbodig geworden want er is nog altijd wel een voordeel en dat is levensduur; een goed ingereden motor leeft langer.
De reden daarvoor is dat het aluminium van de zuigers moet uitharden/uitgloeien.
Er wordt bij het produceren van de zuigers rekening gehouden met het feit dat door de thermische belasting op de zuiger deze als het ware een veredelings behandeling ondergaat als gevolg van de hoge verbrandings temperatuur.
Bij dat "nagloeien" in de motor doorloopt het aluminium een verandering in kristalstructuur en daarbij kan als gevolg van de plastisiteit van het aluminium de zuiger zich optimaal vormen (zetten) naar de vorm van de cilinder.
Dat proces heeft tijd nodig, als je met een te hoge belasting inrijd krijgt dat proces te weinig tijd en zal de zuiger zich nooit optimaal gaan zetten naar de cilinderwand en dat kost levensduur en prestaties.
pi_27902127
Hmm dacht dat dit PTA was en niet onzin.

* Spyronius checked nog een keer.

ja toch PTA.

* Spyronius gaat weer verder.
pi_27902219
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:08 schreef robber57 het volgende:
Dat is een broodje aap verhaal, althans tegenwoordig.
er was een tijd waarin dat verhaal mogelijk een bepaalde waarde had maar nu niet meer.
De achterliggende gedachte is dat een zuiger/cilindercombinatie ingereden moet worden met een bepaalde minimale hoeveelheid belasting.
Als de belasting voldoende is slijten de delen op elkaar in en voltrekt zich dus het "inlopen' met als resultaat dat daarna de compressie hoger zal zijn, de verbrandings temperatuur en druk hoger zal zijn, de motor dus efficienter loopt en bijna geen olie gebruikt.
Als de belasting niet voldoende hoog is zullen de delen niet op elkaar inslijten en komt hoofdzakelijk de compressie en daarmee samenhangend de verbrandingstemperatuur/druk nooit op peil en zal ook de motor olie blijven verbruiken.

Om een voldoende inlopen te garanderen werden motoren vroeger dan ook af fabriek gevuld met "inloop olie" oftwel een olie met nagenoeg geen verbeterings dopes zodat deze dus eigenlijk heel slecht smeert maar daardoor dus het inlopen bevordert

Maar dat is tegenwoordig niet echt meer aan de orde, de bewerkingskwaliteit/materiaalkwaliteit en vooral consistentie in bewerkingsruwheid zorgt er voor dat een moderne motor erg goed en vooral erg snel inloopt ongeacht of je de motor swaar of licht belast.
Rustig en vooral met wisselende belasting inrijden is daarmee niet overbodig geworden want er is nog altijd wel een voordeel en dat is levensduur; een goed ingereden motor leeft langer.
De reden daarvoor is dat het aluminium van de zuigers moet uitharden/uitgloeien.
Er wordt bij het produceren van de zuigers rekening gehouden met het feit dat door de thermische belasting op de zuiger deze als het ware een veredelings behandeling ondergaat als gevolg van de hoge verbrandings temperatuur.
Bij dat "nagloeien" in de motor doorloopt het aluminium een verandering in kristalstructuur en daarbij kan als gevolg van de plastisiteit van het aluminium de zuiger zich optimaal vormen (zetten) naar de vorm van de cilinder.
Dat proces heeft tijd nodig, als je met een te hoge belasting inrijd krijgt dat proces te weinig tijd en zal de zuiger zich nooit optimaal gaan zetten naar de cilinderwand en dat kost levensduur en prestaties.
  maandag 13 juni 2005 @ 22:17:35 #20
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_27902476
Allicht dat een slecht ingereden motor minder presteert en meer olie verbruikt dan een goed ingereden exemplaar. Daar ging deze discussie echter niet om. Dit verhaal beweert dat als je een langdurige tijd traag rijdt met je motor (en dus geen volle belasting geeft), je een 'luie' motor overhoudt door aanslag van olie en roet. Dat is pure onzin. Het is natuurlijk wel logisch dat een slecht ingereden motor gewoon kut presteert in vergelijking met een goed ingereden exemplaar. Al maakt dat tegenwoordig veel minder uit dan 30 jaar geleden.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_27902663
offtopic verwijderd.....
post alleen als je wat nuttigs bij te dragen hebt......
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_27902862
Mja, ik weet het niet, mijn moeder reed alleen heel rustig korte stukjes (werk enzo) en ik rij wat vlotter, heb dat ding voor mijn gevoel ook wat losser gereden...


Benzineverbruik is omlaag gegaan (ik had exact 270 kilometer gereden met de tank ongeveer 3/4 leeg)
En nu rijd ik (laatst 460 km) op net zoveel benzine....

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2005 09:06:02 ]
  maandag 13 juni 2005 @ 22:31:58 #23
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_27903003
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:28 schreef Fwnk het volgende:
Mja, ik weet het niet, mijn moeder reed alleen heel rustig korte stukjes (werk enzo) en ik rij wat vlotter, heb dat ding voor mijn gevoel ook wat losser gereden...
oud:
120 @ 5th : 3900
Nieuw
120 @ 5th : 3600

Benzineverbruik is ook omlaag gegaan (ik had exact 270 kilometer gereden met de tank ongeveer 3/4 leeg)
En nu rijd ik (laatst 460 km) op net zoveel benzine....
Geloof je het zelf dat je door een paar keer je auto tot vol vermogen te pushen je het toerental aanpast? Mocht het zo zijn: neem de moeite het principe van een versnellingsbak te leren kennen.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_27903075
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:31 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Geloof je het zelf dat je door een paar keer je auto tot vol vermogen te pushen je het toerental aanpast? Mocht het zo zijn: neem de moeite het principe van een versnellingsbak te leren kennen.
dude, dat van die toeren ben ik niet zeker van, maar de rest wel
pi_27903143
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:28 schreef Fwnk het volgende:
Mja, ik weet het niet, mijn moeder reed alleen heel rustig korte stukjes (werk enzo) en ik rij wat vlotter, heb dat ding voor mijn gevoel ook wat losser gereden...
oud:
120 @ 5th : 3900
Nieuw
120 @ 5th : 3600

Benzineverbruik is ook omlaag gegaan (ik had exact 270 kilometer gereden met de tank ongeveer 3/4 leeg)
En nu rijd ik (laatst 460 km) op net zoveel benzine....
fwnk... dat kan dus ECHT NIET he... dan zouden je bakverhoudingen aangepast zijn door rijgedrag
Hopeloos benzine verslaafd
pi_27903182
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:33 schreef Fwnk het volgende:

[..]

dude, dat van die toeren ben ik niet zeker van, maar de rest wel
dan schrap dat maar ff gauw
Hopeloos benzine verslaafd
pi_27903259
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:28 schreef Fwnk het volgende:
- knip -
oud:
120 @ 5th : 3900
Nieuw
120 @ 5th : 3600
- knip -
gaat de vertanding van je bak ineens anders staan ofzo?
Calm down, please!
  maandag 13 juni 2005 @ 22:39:34 #28
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_27903318
Mocht je overigens een "slome" motor/auto tegenkomen dan is dat meestal wel op te lossen door de snelweg op te gaan en het ding ff goed voor zijn donder te trappen, zeg een minuut of 10 op maximaal toerental en topsnelheid doet het em meestal wel.

Dit soort slomigheid heeft meestal een andere oorzaak en is bij moderne injectie autos met geregelde driewegkat ook niet meer aan de orde.
Door niet met regelmaat de motor eens lekker te belasten kan er in de verbrandingsruimte een laagje half verbrande olie achter blijven welke ook op de kleppen terecht komt, vooral korte stukje rijden waarbij de motor niet op temperatuur komt kan hiervoor zorgen.
De kool afzetting op de kleppen en klepzitting zorgt er voor dat deze niet meer goed afdicht en kostbare compressie gaat verloren, de verbrandingsdruk en daarmee temperatuur stort in elkaar en de prestaties lopen terug.
Zulke motoren herken je meestal aan een wat onrustige stationaire loop, na het snelweg-trappen is dat dan verdwenen.
oude carburateur autos staan op de choke te rijk--> lagere verbrandingstemperatuur+koelwater is nog koud.
Moderne injectie autos regelen de inspuiting en voor ontsteking dusdanig dat lambda 1 blijft en daarme de verbranding stochiometrisch verloopt, de verbranding is optimaal en daarmee is ook de verbrandings temperatuur voldoende om kool afzetting tev voorkomen.
  maandag 13 juni 2005 @ 22:41:19 #29
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_27903382
je motor wordt lui als je alleen lage toerentallen haalt en verkeerd in rijdt

dit is goed op te lossen door hoogste mogelijke toerental ff te draaien en dat meerdere keren per week te doen.
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 13 juni 2005 @ 22:42:00 #30
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27903404
Het heeft afaik ook nog iets te maken met de plaats waar de stoterrand zich vormt, omdat een regelmatig zwaarbelaste motor iets warmer wordt waardoor de drijfstang verder uitzet en de zuiger dus een iets hoger BDP krijgt.

Ik kan me trouwens voorstellen dat dat bij nieuwe auto's minder speelt.

Ik heb trouwens een honda integra gehad die van 170 naar 185 gegaan is. Dat heeft best even geduurd, iig langer dan 1x duitsland door blazen (dus om troep te verbranden).
Vampire Romance O+
pi_27905559
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:28 schreef Fwnk het volgende:
Mja, ik weet het niet, mijn moeder reed alleen heel rustig korte stukjes (werk enzo) en ik rij wat vlotter, heb dat ding voor mijn gevoel ook wat losser gereden...
oud:
120 @ 5th : 3900
Nieuw
120 @ 5th : 3600
Heb je nu pas door dat je je voet niet op de koppeling moet laten rusten?
Edit: ik zie dat je jezelf al hebt verbeterd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ridocar op 13-06-2005 23:33:44 (Lezen, Ridocar) ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_27905650
Een "slome" auto kun je weer fel krijgen hoor
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_27908944
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:38 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

gaat de vertanding van je bak ineens anders staan ofzo?
Wat lul je nou man? Met tegenwind kan je toch ook hoger in toeren rijden terwijl je zonder tegenwind met hetzelfde toerental harder gaat? Daar hoef je niet direct een aangepaste vertanding voor te hebben
pi_27908959
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:22 schreef ThaFreak het volgende:
offtopic verwijderd.....
post alleen als je wat nuttigs bij te dragen hebt......
Goeiemorgen
pi_27909321
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 07:44 schreef Youssef het volgende:

[..]

Wat lul je nou man? Met tegenwind kan je toch ook hoger in toeren rijden terwijl je zonder tegenwind met hetzelfde toerental harder gaat? Daar hoef je niet direct een aangepaste vertanding voor te hebben
dat kán toch gewoon niet? dan zou je een v-snaar á-la scooter moeten hebben, die gaat slippen ofzo
zonder dat er iets slipt ga je niet hoger in toeren rijden door wat wind
pi_27909439
heuvelop of heuvelaf rijd je ook dezelfde snelheid met meer / minder toeren?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2005 09:04:08 ]
pi_27909462
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 07:44 schreef Youssef het volgende:

[..]

Wat lul je nou man? Met tegenwind kan je toch ook hoger in toeren rijden terwijl je zonder tegenwind met hetzelfde toerental harder gaat? Daar hoef je niet direct een aangepaste vertanding voor te hebben
ehm NEE tenzij je koppeling versleten is
Hopeloos benzine verslaafd
pi_27909503
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 08:53 schreef Fwnk het volgende:
heuvelop of heuvelaf rijd je ook dezelfde snelheid met meer / minder toeren?


edit dat eens

-edit-


oke je hebt het ge-edit...

nee mits dus je koppeling versleten is...

[ Bericht 20% gewijzigd door Youp op 14-06-2005 09:08:01 ]
Hopeloos benzine verslaafd
pi_27909562
ja maar ik weet niet wat, ben nog brak

heb nog effe geduld, ik ga nu effe wat wamrs halen?
pi_27909576
owja, ok, doehetnu
pi_27909884
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:59 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Dude, ik gaf een voorbeeld in de OP .

Een batterij heeft dat ook. Wil jij dan even aan mij vertellen hoe dat precies zo werkt?
Want ik weet dat niet nee. Moet je persé alles weten dan?
Nee. Daarom vraag ik het hier.

Nou, ksst als je het antwoord niet weet.
Een accu (want een batterij is niet oplaadbaar) werkt TOTAAL anders dan een verbrandingsmotor. Een accu laden is een chemisch proces. Een accu bestaat eigenlijk uit een heleboel kleine sub-deeltjes. Zolang je deze gebruikt is er niks aan de hand. Worden ze te lang niet gebruikt dan verliezen ze hun functie. En dat zie je terug in capaciteits verlies.


Een motor met carbon buildup heeft zelfs meer compressie omdat het volume van de verbrandingsruimte afneemt En regelmatig doortrappen tot max rpm is heel leuk...totdat een conrod. bout 't begeeft

[ Bericht 9% gewijzigd door Dualdude op 14-06-2005 09:30:44 ]
pi_27912302
Hmm, nou begin ik gewoon te twijfelen Mischien eens even testen, maar volgens mij klopt het wel ja
pi_27912468
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 11:00 schreef Youssef het volgende:
Hmm, nou begin ik gewoon te twijfelen Mischien eens even testen, maar volgens mij klopt het wel ja
test maar als het afwijkt mag je je koppeling eens gaan vervangen
Hopeloos benzine verslaafd
pi_27913887
mja, youp heeft gelijk...
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:07:38 #45
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_27914257
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 94% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 13:16:39 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:17:12 #46
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_27914500
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:59 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Dude, ik gaf een voorbeeld in de OP .

Een batterij heeft dat ook. Wil jij dan even aan mij vertellen hoe dat precies zo werkt?
Want ik weet dat niet nee. Moet je persé alles weten dan?
Nee. Daarom vraag ik het hier.

Nou, ksst als je het antwoord niet weet.
My kind of woman
To be conscious that you are ignorant is a great step to knowledge.
Imagination is the one weapon in the war against reality.
pi_27914513
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 09:21 schreef Dualdude het volgende:

[..]

Een accu (want een batterij is niet oplaadbaar) werkt TOTAAL anders dan een verbrandingsmotor. Een accu laden is een chemisch proces. Een accu bestaat eigenlijk uit een heleboel kleine sub-deeltjes. Zolang je deze gebruikt is er niks aan de hand. Worden ze te lang niet gebruikt dan verliezen ze hun functie. En dat zie je terug in capaciteits verlies.
Toch even wat dingetjes verbeteren.

Een batterij is een aaneenschakeling van cellen. Daarom zeggen we het eigenlijk verkeerd wanneer we batterij zeggen tegen een penlite, of een knoopcel van je horloge, of een accu in je mobiele telefoon. Zulke dingen noemen we cellen. Je accu is wel een batterij, er zitten immers zes cellen in van 2 Volt. Een accu van een moderne mobiele telefoon is geen batterij want daarin zit een enkele cel van 3.6 of 3.7Volt.

Dat je accu langzaam ontlaadt is het gevolg van een bepaade weerstand in de cellen. Van een loodaccu is deze erg laag, vandaar dat deze erg lang zijn lading kan vasthouden. gaat een accu kapot, dan is de interne weerstand te laag geworden, en zal deze dus sneller ontladen zijn.
Het gaat dus niet over elektronen (die jij sub-deeltjes noemt) die hun fuctie verliezen. Lading gaat niet zomaar verloren, het wordt alleen verbruikt door de accu zelf.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_27925202
Ik rijd een opel astra 1.7 diesel uit 94. Zestig bikkelende pk's in het vooronder, die er al 3,5 ton op hadden zitten toen ik 'm kreeg. Hij was zo lui als een oude hond. Na een paar keer flinke lange afstanden gereden te hebben, en daarbij nagenoeg tegen de topsnelheid (sowieso maar 160 ) gereden te hebben, werd ie hoe langer hoe vlotter. Bovendien is ie ook zuiniger gaan lopen, eerst haalde ik met moeite 1 op 18, nu met gemak 1 op 20
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_27925390
ikke opel corsa 1988, rijdt met gemak 170 km per uur
Martini Rosso, there's Italian Spirit in every one
pi_27935185
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 12:17 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Toch even wat dingetjes verbeteren.

Een batterij is een aaneenschakeling van cellen. Daarom zeggen we het eigenlijk verkeerd wanneer we batterij zeggen tegen een penlite, of een knoopcel van je horloge, of een accu in je mobiele telefoon. Zulke dingen noemen we cellen. Je accu is wel een batterij, er zitten immers zes cellen in van 2 Volt. Een accu van een moderne mobiele telefoon is geen batterij want daarin zit een enkele cel van 3.6 of 3.7Volt.

Dat je accu langzaam ontlaadt is het gevolg van een bepaade weerstand in de cellen. Van een loodaccu is deze erg laag, vandaar dat deze erg lang zijn lading kan vasthouden. gaat een accu kapot, dan is de interne weerstand te laag geworden, en zal deze dus sneller ontladen zijn.
Het gaat dus niet over elektronen (die jij sub-deeltjes noemt) die hun fuctie verliezen. Lading gaat niet zomaar verloren, het wordt alleen verbruikt door de accu zelf.
Ben het niet met je eens

Nee, een batterij is geen aaneenschakeling van cellen. Een accu blijft een accu, of hij nou uit één of honderd cellen bestaat. Kijk maar eens wat varta o.a. op hun oplaadbare penlites zet...juist ACCU

b.v.


In je mobiele telefoon, 3.6v is een Lithium-Ion accu, en 3.7V is een Lithium-Polymeer accu.

Wat je zegt over ontlading klopt, maar daar vergelijk je appels met peren. Zelfontlading en het 'stuk' gaan van de "werkzame stoffen" in een accu zijn twee hele verschillende dingen.

ALLES wat oplaadbaar is, is een accu. Het is pas een batterij als hij eenmalig kan worden ontladen. Voor de modelbouw gebruik ik veel sub-c cellen van 1.2V per cel (nominaal) een 8-cellen pakket van 9.6v nominaal is een accu, en geen batterij. Ook de stroomopslag in je auto is geen batterij maar een accu, we spreken immers van een lood-accu en niet van een lood-batterij

Alleen in het engels maken ze geen verschil tussen accu en batterij. Daar is het wel lead-acid-battery.

Maar dit is hevig offtopic
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')