abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27901435
Oké, wat ik mij dus al een tijdje afvroeg is "hoe kan dit?" .

Je rijdt jááááren met een auto wat langzaam en daardoor blijft ie langzaam.

Hoe werkt dat nou precies?

Ik zelf dacht dat ie dan dicht slipte.
Hetzelfde als bij een batterij, je laadt hem altijd maar voor de helft op.
Wil je hem een keer helemaal volladen, doet ie dat gewoon niet.

Maar ik wil een betere uitleg en al helemaal als de mijne niet klopt .
  maandag 13 juni 2005 @ 21:54:45 #2
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_27901598
Laat me je dit vertellen: mythes zijn hardnekkig, maar zelden waarheid.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_27901613
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:54 schreef Oosthoek het volgende:
Laat me je dit vertellen: mythes zijn hardnekkig, maar zelden waarheid.
Ik weet eigenlijk 100% zeker dat dit geen mythe is.
  maandag 13 juni 2005 @ 21:56:45 #4
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_27901661
Tijd voor Mythbusters
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_27901748
Mythe, mythe, mythe.

Wat geen mythe is, is dat je auto meer olie gaat gebruiken op latere leeftijd, wanneer je hem niet netjes inrijdt. Maar ook dat is al bijna niet meer waar omdat er tegenwoordig veel keramische materialen gebruikt worden.
pi_27901779
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:58 schreef R2cksson het volgende:

[..]

Maar niet weten waar de klepel hangt?!

Typisch... Heb je ook een petje op in je auto?
Dude, ik gaf een voorbeeld in de OP .

Een batterij heeft dat ook. Wil jij dan even aan mij vertellen hoe dat precies zo werkt?
Want ik weet dat niet nee. Moet je persé alles weten dan?
Nee. Daarom vraag ik het hier.

Nou, ksst als je het antwoord niet weet.
pi_27901825
Na goed, misschien dat je carburateur dichtslibt omdat de benzine er niet snel genoeg doorheen gaat en alle rotzooi niet netjes weggespoeld wordt.

...maar moderne auto's HEBBEN helemaal geen carburateur .
pi_27901899
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:59 schreef ijsmeis het volgende:
Een batterij heeft dat ook. Wil jij dan even aan mij vertellen hoe dat precies zo werkt?
Een batterij is ook zo te vergelijken met een automotor, hé. Die werken precies hetzelfde!

Goed. Begin nu eens appels met appels te vergelijken en peren met peren, dan ben je al veel meer op de goede weg dan nu.

Heb je enig idee hoe ingewikkeld een motor in elkaar zit? Hoe kunnen wij het nu uitleggen als jij denkt dat een motor hetzelfde is als een batterij?
pi_27901956
Het enige waar een motor lui van wordt is een te vroege of te late ontsteking.

...maar ook dat is in moderne auto's met een computer geregeld .


En je uitlaat moet je toch al om de zoveel jaar vervangen, dus dat is het ook niet .
pi_27901977
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:03 schreef RetepV het volgende:
Het enige waar een motor lui van wordt is een te vroege of te late ontsteking.

...maar ook dat is in moderne auto's met een computer geregeld .
Wie zegt dat ik het over moderne auto's heb .
pi_27902033
Zucht.

Weet je wat.
Laat maar mooi zitten.

Ik vraag het wel aan mijn vader wanneer deze weer wakker is.

Slotje dan maar!
pi_27902097
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:05 schreef frenkck het volgende:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Lees dit maar eens door .
Dank. Zal ik eens doen.
pi_27902098
Tuurlijk wordt een motor lui als hij niet goed is ingereden. Hij verliest gewoon compressie als de zuigerringen niet goed zijn ingereden. Als je niet even flink doortrapt met het inrijden, zal hij nooit perfecte sluiting krijgen met de cilinderwand. Het gevolg is dus een beetje compressie verlies en olieverbruik waardoor er weer meer roet ontstaat in de verbrandingskamer.
pi_27902110
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:07 schreef frenkck het volgende:
Tuurlijk wordt een motor lui als hij niet goed is ingereden. Hij verliest gewoon compressie als de zuigerringen niet goed zijn ingereden. Als je niet even flink doortrapt met het inrijden, zal hij nooit perfecte sluiting krijgen met de cilinderwand. Het gevolg is dus een beetje compressie verlies en olieverbruik waardoor er weer meer roet ontstaat in de verbrandingskamer.
Eindelijk .

Danku !
pi_27902111
*knuffel aan ijsmeis*, domme vragen bestaan, niet alleen domme antwoorden.

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hiernaar. (verkapt tvp)
2 Delen Vodka, 1 Deel Lime (of was het nu andersom) www.omnivas.nl
  maandag 13 juni 2005 @ 22:08:54 #17
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_27902124
Dat is een broodje aap verhaal, althans tegenwoordig.
er was een tijd waarin dat verhaal mogelijk een bepaalde waarde had maar nu niet meer.
De achterliggende gedachte is dat een zuiger/cilindercombinatie ingereden moet worden met een bepaalde minimale hoeveelheid belasting.
Als de belasting voldoende is slijten de delen op elkaar in en voltrekt zich dus het "inlopen' met als resultaat dat daarna de compressie hoger zal zijn, de verbrandings temperatuur en druk hoger zal zijn, de motor dus efficienter loopt en bijna geen olie gebruikt.
Als de belasting niet voldoende hoog is zullen de delen niet op elkaar inslijten en komt hoofdzakelijk de compressie en daarmee samenhangend de verbrandingstemperatuur/druk nooit op peil en zal ook de motor olie blijven verbruiken.

Om een voldoende inlopen te garanderen werden motoren vroeger dan ook af fabriek gevuld met "inloop olie" oftwel een olie met nagenoeg geen verbeterings dopes zodat deze dus eigenlijk heel slecht smeert maar daardoor dus het inlopen bevordert

Maar dat is tegenwoordig niet echt meer aan de orde, de bewerkingskwaliteit/materiaalkwaliteit en vooral consistentie in bewerkingsruwheid zorgt er voor dat een moderne motor erg goed en vooral erg snel inloopt ongeacht of je de motor swaar of licht belast.
Rustig en vooral met wisselende belasting inrijden is daarmee niet overbodig geworden want er is nog altijd wel een voordeel en dat is levensduur; een goed ingereden motor leeft langer.
De reden daarvoor is dat het aluminium van de zuigers moet uitharden/uitgloeien.
Er wordt bij het produceren van de zuigers rekening gehouden met het feit dat door de thermische belasting op de zuiger deze als het ware een veredelings behandeling ondergaat als gevolg van de hoge verbrandings temperatuur.
Bij dat "nagloeien" in de motor doorloopt het aluminium een verandering in kristalstructuur en daarbij kan als gevolg van de plastisiteit van het aluminium de zuiger zich optimaal vormen (zetten) naar de vorm van de cilinder.
Dat proces heeft tijd nodig, als je met een te hoge belasting inrijd krijgt dat proces te weinig tijd en zal de zuiger zich nooit optimaal gaan zetten naar de cilinderwand en dat kost levensduur en prestaties.
pi_27902127
Hmm dacht dat dit PTA was en niet onzin.

* Spyronius checked nog een keer.

ja toch PTA.

* Spyronius gaat weer verder.
pi_27902219
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:08 schreef robber57 het volgende:
Dat is een broodje aap verhaal, althans tegenwoordig.
er was een tijd waarin dat verhaal mogelijk een bepaalde waarde had maar nu niet meer.
De achterliggende gedachte is dat een zuiger/cilindercombinatie ingereden moet worden met een bepaalde minimale hoeveelheid belasting.
Als de belasting voldoende is slijten de delen op elkaar in en voltrekt zich dus het "inlopen' met als resultaat dat daarna de compressie hoger zal zijn, de verbrandings temperatuur en druk hoger zal zijn, de motor dus efficienter loopt en bijna geen olie gebruikt.
Als de belasting niet voldoende hoog is zullen de delen niet op elkaar inslijten en komt hoofdzakelijk de compressie en daarmee samenhangend de verbrandingstemperatuur/druk nooit op peil en zal ook de motor olie blijven verbruiken.

Om een voldoende inlopen te garanderen werden motoren vroeger dan ook af fabriek gevuld met "inloop olie" oftwel een olie met nagenoeg geen verbeterings dopes zodat deze dus eigenlijk heel slecht smeert maar daardoor dus het inlopen bevordert

Maar dat is tegenwoordig niet echt meer aan de orde, de bewerkingskwaliteit/materiaalkwaliteit en vooral consistentie in bewerkingsruwheid zorgt er voor dat een moderne motor erg goed en vooral erg snel inloopt ongeacht of je de motor swaar of licht belast.
Rustig en vooral met wisselende belasting inrijden is daarmee niet overbodig geworden want er is nog altijd wel een voordeel en dat is levensduur; een goed ingereden motor leeft langer.
De reden daarvoor is dat het aluminium van de zuigers moet uitharden/uitgloeien.
Er wordt bij het produceren van de zuigers rekening gehouden met het feit dat door de thermische belasting op de zuiger deze als het ware een veredelings behandeling ondergaat als gevolg van de hoge verbrandings temperatuur.
Bij dat "nagloeien" in de motor doorloopt het aluminium een verandering in kristalstructuur en daarbij kan als gevolg van de plastisiteit van het aluminium de zuiger zich optimaal vormen (zetten) naar de vorm van de cilinder.
Dat proces heeft tijd nodig, als je met een te hoge belasting inrijd krijgt dat proces te weinig tijd en zal de zuiger zich nooit optimaal gaan zetten naar de cilinderwand en dat kost levensduur en prestaties.
  maandag 13 juni 2005 @ 22:17:35 #20
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_27902476
Allicht dat een slecht ingereden motor minder presteert en meer olie verbruikt dan een goed ingereden exemplaar. Daar ging deze discussie echter niet om. Dit verhaal beweert dat als je een langdurige tijd traag rijdt met je motor (en dus geen volle belasting geeft), je een 'luie' motor overhoudt door aanslag van olie en roet. Dat is pure onzin. Het is natuurlijk wel logisch dat een slecht ingereden motor gewoon kut presteert in vergelijking met een goed ingereden exemplaar. Al maakt dat tegenwoordig veel minder uit dan 30 jaar geleden.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_27902663
offtopic verwijderd.....
post alleen als je wat nuttigs bij te dragen hebt......
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_27902862
Mja, ik weet het niet, mijn moeder reed alleen heel rustig korte stukjes (werk enzo) en ik rij wat vlotter, heb dat ding voor mijn gevoel ook wat losser gereden...


Benzineverbruik is omlaag gegaan (ik had exact 270 kilometer gereden met de tank ongeveer 3/4 leeg)
En nu rijd ik (laatst 460 km) op net zoveel benzine....

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2005 09:06:02 ]
  maandag 13 juni 2005 @ 22:31:58 #23
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_27903003
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:28 schreef Fwnk het volgende:
Mja, ik weet het niet, mijn moeder reed alleen heel rustig korte stukjes (werk enzo) en ik rij wat vlotter, heb dat ding voor mijn gevoel ook wat losser gereden...
oud:
120 @ 5th : 3900
Nieuw
120 @ 5th : 3600

Benzineverbruik is ook omlaag gegaan (ik had exact 270 kilometer gereden met de tank ongeveer 3/4 leeg)
En nu rijd ik (laatst 460 km) op net zoveel benzine....
Geloof je het zelf dat je door een paar keer je auto tot vol vermogen te pushen je het toerental aanpast? Mocht het zo zijn: neem de moeite het principe van een versnellingsbak te leren kennen.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_27903075
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:31 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Geloof je het zelf dat je door een paar keer je auto tot vol vermogen te pushen je het toerental aanpast? Mocht het zo zijn: neem de moeite het principe van een versnellingsbak te leren kennen.
dude, dat van die toeren ben ik niet zeker van, maar de rest wel
pi_27903143
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:28 schreef Fwnk het volgende:
Mja, ik weet het niet, mijn moeder reed alleen heel rustig korte stukjes (werk enzo) en ik rij wat vlotter, heb dat ding voor mijn gevoel ook wat losser gereden...
oud:
120 @ 5th : 3900
Nieuw
120 @ 5th : 3600

Benzineverbruik is ook omlaag gegaan (ik had exact 270 kilometer gereden met de tank ongeveer 3/4 leeg)
En nu rijd ik (laatst 460 km) op net zoveel benzine....
fwnk... dat kan dus ECHT NIET he... dan zouden je bakverhoudingen aangepast zijn door rijgedrag
Hopeloos benzine verslaafd
pi_27903182
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:33 schreef Fwnk het volgende:

[..]

dude, dat van die toeren ben ik niet zeker van, maar de rest wel
dan schrap dat maar ff gauw
Hopeloos benzine verslaafd
pi_27903259
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:28 schreef Fwnk het volgende:
- knip -
oud:
120 @ 5th : 3900
Nieuw
120 @ 5th : 3600
- knip -
gaat de vertanding van je bak ineens anders staan ofzo?
Calm down, please!
  maandag 13 juni 2005 @ 22:39:34 #28
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_27903318
Mocht je overigens een "slome" motor/auto tegenkomen dan is dat meestal wel op te lossen door de snelweg op te gaan en het ding ff goed voor zijn donder te trappen, zeg een minuut of 10 op maximaal toerental en topsnelheid doet het em meestal wel.

Dit soort slomigheid heeft meestal een andere oorzaak en is bij moderne injectie autos met geregelde driewegkat ook niet meer aan de orde.
Door niet met regelmaat de motor eens lekker te belasten kan er in de verbrandingsruimte een laagje half verbrande olie achter blijven welke ook op de kleppen terecht komt, vooral korte stukje rijden waarbij de motor niet op temperatuur komt kan hiervoor zorgen.
De kool afzetting op de kleppen en klepzitting zorgt er voor dat deze niet meer goed afdicht en kostbare compressie gaat verloren, de verbrandingsdruk en daarmee temperatuur stort in elkaar en de prestaties lopen terug.
Zulke motoren herken je meestal aan een wat onrustige stationaire loop, na het snelweg-trappen is dat dan verdwenen.
oude carburateur autos staan op de choke te rijk--> lagere verbrandingstemperatuur+koelwater is nog koud.
Moderne injectie autos regelen de inspuiting en voor ontsteking dusdanig dat lambda 1 blijft en daarme de verbranding stochiometrisch verloopt, de verbranding is optimaal en daarmee is ook de verbrandings temperatuur voldoende om kool afzetting tev voorkomen.
  maandag 13 juni 2005 @ 22:41:19 #29
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_27903382
je motor wordt lui als je alleen lage toerentallen haalt en verkeerd in rijdt

dit is goed op te lossen door hoogste mogelijke toerental ff te draaien en dat meerdere keren per week te doen.
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 13 juni 2005 @ 22:42:00 #30
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27903404
Het heeft afaik ook nog iets te maken met de plaats waar de stoterrand zich vormt, omdat een regelmatig zwaarbelaste motor iets warmer wordt waardoor de drijfstang verder uitzet en de zuiger dus een iets hoger BDP krijgt.

Ik kan me trouwens voorstellen dat dat bij nieuwe auto's minder speelt.

Ik heb trouwens een honda integra gehad die van 170 naar 185 gegaan is. Dat heeft best even geduurd, iig langer dan 1x duitsland door blazen (dus om troep te verbranden).
Vampire Romance O+
pi_27905559
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:28 schreef Fwnk het volgende:
Mja, ik weet het niet, mijn moeder reed alleen heel rustig korte stukjes (werk enzo) en ik rij wat vlotter, heb dat ding voor mijn gevoel ook wat losser gereden...
oud:
120 @ 5th : 3900
Nieuw
120 @ 5th : 3600
Heb je nu pas door dat je je voet niet op de koppeling moet laten rusten?
Edit: ik zie dat je jezelf al hebt verbeterd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ridocar op 13-06-2005 23:33:44 (Lezen, Ridocar) ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_27905650
Een "slome" auto kun je weer fel krijgen hoor
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_27908944
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:38 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

gaat de vertanding van je bak ineens anders staan ofzo?
Wat lul je nou man? Met tegenwind kan je toch ook hoger in toeren rijden terwijl je zonder tegenwind met hetzelfde toerental harder gaat? Daar hoef je niet direct een aangepaste vertanding voor te hebben
pi_27908959
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:22 schreef ThaFreak het volgende:
offtopic verwijderd.....
post alleen als je wat nuttigs bij te dragen hebt......
Goeiemorgen
pi_27909321
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 07:44 schreef Youssef het volgende:

[..]

Wat lul je nou man? Met tegenwind kan je toch ook hoger in toeren rijden terwijl je zonder tegenwind met hetzelfde toerental harder gaat? Daar hoef je niet direct een aangepaste vertanding voor te hebben
dat kán toch gewoon niet? dan zou je een v-snaar á-la scooter moeten hebben, die gaat slippen ofzo
zonder dat er iets slipt ga je niet hoger in toeren rijden door wat wind
pi_27909439
heuvelop of heuvelaf rijd je ook dezelfde snelheid met meer / minder toeren?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2005 09:04:08 ]
pi_27909462
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 07:44 schreef Youssef het volgende:

[..]

Wat lul je nou man? Met tegenwind kan je toch ook hoger in toeren rijden terwijl je zonder tegenwind met hetzelfde toerental harder gaat? Daar hoef je niet direct een aangepaste vertanding voor te hebben
ehm NEE tenzij je koppeling versleten is
Hopeloos benzine verslaafd
pi_27909503
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 08:53 schreef Fwnk het volgende:
heuvelop of heuvelaf rijd je ook dezelfde snelheid met meer / minder toeren?


edit dat eens

-edit-


oke je hebt het ge-edit...

nee mits dus je koppeling versleten is...

[ Bericht 20% gewijzigd door Youp op 14-06-2005 09:08:01 ]
Hopeloos benzine verslaafd
pi_27909562
ja maar ik weet niet wat, ben nog brak

heb nog effe geduld, ik ga nu effe wat wamrs halen?
pi_27909576
owja, ok, doehetnu
pi_27909884
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:59 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Dude, ik gaf een voorbeeld in de OP .

Een batterij heeft dat ook. Wil jij dan even aan mij vertellen hoe dat precies zo werkt?
Want ik weet dat niet nee. Moet je persé alles weten dan?
Nee. Daarom vraag ik het hier.

Nou, ksst als je het antwoord niet weet.
Een accu (want een batterij is niet oplaadbaar) werkt TOTAAL anders dan een verbrandingsmotor. Een accu laden is een chemisch proces. Een accu bestaat eigenlijk uit een heleboel kleine sub-deeltjes. Zolang je deze gebruikt is er niks aan de hand. Worden ze te lang niet gebruikt dan verliezen ze hun functie. En dat zie je terug in capaciteits verlies.


Een motor met carbon buildup heeft zelfs meer compressie omdat het volume van de verbrandingsruimte afneemt En regelmatig doortrappen tot max rpm is heel leuk...totdat een conrod. bout 't begeeft

[ Bericht 9% gewijzigd door Dualdude op 14-06-2005 09:30:44 ]
pi_27912302
Hmm, nou begin ik gewoon te twijfelen Mischien eens even testen, maar volgens mij klopt het wel ja
pi_27912468
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 11:00 schreef Youssef het volgende:
Hmm, nou begin ik gewoon te twijfelen Mischien eens even testen, maar volgens mij klopt het wel ja
test maar als het afwijkt mag je je koppeling eens gaan vervangen
Hopeloos benzine verslaafd
pi_27913887
mja, youp heeft gelijk...
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:07:38 #45
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_27914257
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 94% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 13:16:39 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:17:12 #46
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_27914500
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:59 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Dude, ik gaf een voorbeeld in de OP .

Een batterij heeft dat ook. Wil jij dan even aan mij vertellen hoe dat precies zo werkt?
Want ik weet dat niet nee. Moet je persé alles weten dan?
Nee. Daarom vraag ik het hier.

Nou, ksst als je het antwoord niet weet.
My kind of woman
To be conscious that you are ignorant is a great step to knowledge.
Imagination is the one weapon in the war against reality.
pi_27914513
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 09:21 schreef Dualdude het volgende:

[..]

Een accu (want een batterij is niet oplaadbaar) werkt TOTAAL anders dan een verbrandingsmotor. Een accu laden is een chemisch proces. Een accu bestaat eigenlijk uit een heleboel kleine sub-deeltjes. Zolang je deze gebruikt is er niks aan de hand. Worden ze te lang niet gebruikt dan verliezen ze hun functie. En dat zie je terug in capaciteits verlies.
Toch even wat dingetjes verbeteren.

Een batterij is een aaneenschakeling van cellen. Daarom zeggen we het eigenlijk verkeerd wanneer we batterij zeggen tegen een penlite, of een knoopcel van je horloge, of een accu in je mobiele telefoon. Zulke dingen noemen we cellen. Je accu is wel een batterij, er zitten immers zes cellen in van 2 Volt. Een accu van een moderne mobiele telefoon is geen batterij want daarin zit een enkele cel van 3.6 of 3.7Volt.

Dat je accu langzaam ontlaadt is het gevolg van een bepaade weerstand in de cellen. Van een loodaccu is deze erg laag, vandaar dat deze erg lang zijn lading kan vasthouden. gaat een accu kapot, dan is de interne weerstand te laag geworden, en zal deze dus sneller ontladen zijn.
Het gaat dus niet over elektronen (die jij sub-deeltjes noemt) die hun fuctie verliezen. Lading gaat niet zomaar verloren, het wordt alleen verbruikt door de accu zelf.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_27925202
Ik rijd een opel astra 1.7 diesel uit 94. Zestig bikkelende pk's in het vooronder, die er al 3,5 ton op hadden zitten toen ik 'm kreeg. Hij was zo lui als een oude hond. Na een paar keer flinke lange afstanden gereden te hebben, en daarbij nagenoeg tegen de topsnelheid (sowieso maar 160 ) gereden te hebben, werd ie hoe langer hoe vlotter. Bovendien is ie ook zuiniger gaan lopen, eerst haalde ik met moeite 1 op 18, nu met gemak 1 op 20
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_27925390
ikke opel corsa 1988, rijdt met gemak 170 km per uur
Martini Rosso, there's Italian Spirit in every one
pi_27935185
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 12:17 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Toch even wat dingetjes verbeteren.

Een batterij is een aaneenschakeling van cellen. Daarom zeggen we het eigenlijk verkeerd wanneer we batterij zeggen tegen een penlite, of een knoopcel van je horloge, of een accu in je mobiele telefoon. Zulke dingen noemen we cellen. Je accu is wel een batterij, er zitten immers zes cellen in van 2 Volt. Een accu van een moderne mobiele telefoon is geen batterij want daarin zit een enkele cel van 3.6 of 3.7Volt.

Dat je accu langzaam ontlaadt is het gevolg van een bepaade weerstand in de cellen. Van een loodaccu is deze erg laag, vandaar dat deze erg lang zijn lading kan vasthouden. gaat een accu kapot, dan is de interne weerstand te laag geworden, en zal deze dus sneller ontladen zijn.
Het gaat dus niet over elektronen (die jij sub-deeltjes noemt) die hun fuctie verliezen. Lading gaat niet zomaar verloren, het wordt alleen verbruikt door de accu zelf.
Ben het niet met je eens

Nee, een batterij is geen aaneenschakeling van cellen. Een accu blijft een accu, of hij nou uit één of honderd cellen bestaat. Kijk maar eens wat varta o.a. op hun oplaadbare penlites zet...juist ACCU

b.v.


In je mobiele telefoon, 3.6v is een Lithium-Ion accu, en 3.7V is een Lithium-Polymeer accu.

Wat je zegt over ontlading klopt, maar daar vergelijk je appels met peren. Zelfontlading en het 'stuk' gaan van de "werkzame stoffen" in een accu zijn twee hele verschillende dingen.

ALLES wat oplaadbaar is, is een accu. Het is pas een batterij als hij eenmalig kan worden ontladen. Voor de modelbouw gebruik ik veel sub-c cellen van 1.2V per cel (nominaal) een 8-cellen pakket van 9.6v nominaal is een accu, en geen batterij. Ook de stroomopslag in je auto is geen batterij maar een accu, we spreken immers van een lood-accu en niet van een lood-batterij

Alleen in het engels maken ze geen verschil tussen accu en batterij. Daar is het wel lead-acid-battery.

Maar dit is hevig offtopic
  dinsdag 14 juni 2005 @ 23:11:46 #51
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27935503
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 18:01 schreef Bartholomeus het volgende:
Ik rijd een opel astra 1.7 diesel uit 94. Zestig bikkelende pk's in het vooronder, die er al 3,5 ton op hadden zitten toen ik 'm kreeg. Hij was zo lui als een oude hond. Na een paar keer flinke lange afstanden gereden te hebben, en daarbij nagenoeg tegen de topsnelheid (sowieso maar 160 ) gereden te hebben, werd ie hoe langer hoe vlotter. Bovendien is ie ook zuiniger gaan lopen, eerst haalde ik met moeite 1 op 18, nu met gemak 1 op 20
Ik heb eigenlijk de indruk dat het in dit geval voornamelijk om verontreiniging gaat.
Vampire Romance O+
pi_27936369
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 23:04 schreef Dualdude het volgende:

[..]

Ben het niet met je eens

Nee, een batterij is geen aaneenschakeling van cellen. Een accu blijft een accu, of hij nou uit één of honderd cellen bestaat. Kijk maar eens wat varta o.a. op hun oplaadbare penlites zet...juist ACCU

b.v.
[afbeelding]

In je mobiele telefoon, 3.6v is een Lithium-Ion accu, en 3.7V is een Lithium-Polymeer accu.

Wat je zegt over ontlading klopt, maar daar vergelijk je appels met peren. Zelfontlading en het 'stuk' gaan van de "werkzame stoffen" in een accu zijn twee hele verschillende dingen.

ALLES wat oplaadbaar is, is een accu. Het is pas een batterij als hij eenmalig kan worden ontladen. Voor de modelbouw gebruik ik veel sub-c cellen van 1.2V per cel (nominaal) een 8-cellen pakket van 9.6v nominaal is een accu, en geen batterij. Ook de stroomopslag in je auto is geen batterij maar een accu, we spreken immers van een lood-accu en niet van een lood-batterij

Alleen in het engels maken ze geen verschil tussen accu en batterij. Daar is het wel lead-acid-battery.

Maar dit is hevig offtopic
Met de meeste dingen ben ik het wel eens, maar dat was ook wat ik bedoelde:

1. Een accu is een verkorte naam voor accumulator. Een accu is oplaadbaar.
2. Een cel is een stroombron met een vaste spanning, onafhankelijk of deze oplaadbaar is of niet.
3. Een batterij is een aantal cellen in serie, onafhankelijk of deze oplaadbaar is of niet.

Een verduidelijking:
1. Een autoaccu is een accu, een oplaadbare penlite is een accu, een Li-ion van een gsm is ook een accu. Het maakt niet uit wat het is. Is het oplaadbaar, dan is het een accu
2. Een penlite is een cel, in de normale spreektaal zeggen we batteij, maar dat is niet waar. Het is immers een gewone cel.
3. een normale loodcel levert 2 Volt. zes van zulke cellen in serie leveren 12 Volt (2x6=12). Dus kun je een autoaccu gewoon een batterij noemen,

Wat ik hiermee wil zeggen: Het woord cel of batterij wil niet zeggen of deze oplaadbaar is of niet. Het is alleen afhankelijk van de constructie van de stroombron.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 15 juni 2005 @ 02:04:06 #53
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_27939676
ijsmeis, wel langzaam rijden he als je je rijbewijs hebt
From the ashes...
  woensdag 15 juni 2005 @ 02:20:59 #54
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_27939849
gewoon een tijdje fullspeed rijden op de autobahn doet wonderen
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 15 juni 2005 @ 03:12:38 #55
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27940116
Dit is dus totaal geen mythe eh.

Al meerdere malen meegemaakt namelijk. Zo rijd ik nogal eens een Renault Mégane, die nieuwe sedanversie, 1.9 dci. Van een klant geweest die er erruggg rustig mee reed. Een vriend van me heeft Renault-garage vandaar dat ik die veel rijd.

Maargoed, die 1.9 dci's hebben 120 pk in het vooronder als ik me niet vergis, en meestal gaat dat best rap.

Maar dat ding was dus zo sloom ingereden dat ie de eerste paar 1000 niet vooruit te branden was volgens die maat van me.
Ook ik heb er in de tussentijd een paar maal ingereden en je merkt wel dat ie na verloop van tijd toch een stuk vlotter rijd.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_27943984
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 03:12 schreef LaZZ het volgende:
Dit is dus totaal geen mythe eh.

Al meerdere malen meegemaakt namelijk. Zo rijd ik nogal eens een Renault Mégane, die nieuwe sedanversie, 1.9 dci. Van een klant geweest die er erruggg rustig mee reed. Een vriend van me heeft Renault-garage vandaar dat ik die veel rijd.

Maargoed, die 1.9 dci's hebben 120 pk in het vooronder als ik me niet vergis, en meestal gaat dat best rap.

Maar dat ding was dus zo sloom ingereden dat ie de eerste paar 1000 niet vooruit te branden was volgens die maat van me.
Ook ik heb er in de tussentijd een paar maal ingereden en je merkt wel dat ie na verloop van tijd toch een stuk vlotter rijd.
idd vooral diesels koeken hard dicht... we hebben een keer een diesel gehad die zo dichtgekoekt was omdat zn rijder zooooo rustig er mee reed dat we hem wel 25x opnieuw moesten roetmeten (dus 25x een aantal seconden volgas in de vrij) voordat hij er door kwam en er is een hele lading dieselspoeling in gegaan en er zijn heel wat rondjes hoog in toeren mee gereden... maargoed zo'n ding heeft dan ook geen vermogen meer
Hopeloos benzine verslaafd
  woensdag 15 juni 2005 @ 11:30:37 #57
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_27945405
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:07 schreef frenkck het volgende:
Tuurlijk wordt een motor lui als hij niet goed is ingereden. Hij verliest gewoon compressie als de zuigerringen niet goed zijn ingereden. Als je niet even flink doortrapt met het inrijden, zal hij nooit perfecte sluiting krijgen met de cilinderwand. Het gevolg is dus een beetje compressie verlies en olieverbruik waardoor er weer meer roet ontstaat in de verbrandingskamer.
Wat een onwijs lulverhaal zeg.
Een auto moet je altijd rustig inrijden omdat de diverse onderdelen nog op elkaar moeten inslijten.
Trap jij een nieuwe auto direct op zijn staart dan krijg je geheid problemen na langere tijd (olielekkages ed)

Een auto wordt 'lui' omdat het vuur nooit eens wordt opgestookt en er dus aanslag in de motor achterblijft waardoor de motor minder efficient wordt.
Ook zal je ECU (in geval van injectie) zich aanpassen aan je rijstijl -> zuiniger maar minder snel dus.

Om dit tegen te gaan moet je af en toe eens even (met warme motor) je auto flink in de toeren jagen, er een lange rit mee maken (200km of meer) en gewoon even flink doorkachelen zodat je ecu zich aanpast.

Dan is ie niet meer lui.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_27956177
Auto inrijden?

Je bedoelt wat die gasten doen als ze je wagen van de loods naar de boot gaan rijdenknallen... uiteraard plankgas, knallen met die ballen methode
pi_27958586
Ik kan het niet helpen ... het is dan ook compleet offtopic.

Elke keer dat ik de topic title in het PTA overzicht lees staat er "Auto rijdt langzaam vanwege langzaam ... "

Mijn simpele hersenen maken van de "..." het woord "rijden" en ik vind dat grappig. Sorry hoor.

"Auto rijdt langzaam vanwege langzaam rijden"


* neemt slok van rode wijn
Calm down, please!
pi_27958718
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 11:30 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Wat een onwijs lulverhaal zeg.
Een auto moet je altijd rustig inrijden omdat de diverse onderdelen nog op elkaar moeten inslijten.
Trap jij een nieuwe auto direct op zijn staart dan krijg je geheid problemen na langere tijd (olielekkages ed)

Een auto wordt 'lui' omdat het vuur nooit eens wordt opgestookt en er dus aanslag in de motor achterblijft waardoor de motor minder efficient wordt.
Ook zal je ECU (in geval van injectie) zich aanpassen aan je rijstijl -> zuiniger maar minder snel dus.

Om dit tegen te gaan moet je af en toe eens even (met warme motor) je auto flink in de toeren jagen, er een lange rit mee maken (200km of meer) en gewoon even flink doorkachelen zodat je ecu zich aanpast.

Dan is ie niet meer lui.
Bekijk jij de url van mij nog maar eens. De beste methode is dus eerst de motor warm te laten worden en dan flink varieren in de toerentallen. Dus hard optrekken, hoog in de toeren jagen en flink schakelen. Het ENIGE wat ingereden moet worden in de motor zijn de zuigerveren/zuiger op de cilinderwand, de rest mag direct vol belast worden. Ook is het erg aan te raden om een iets mindere olie (mineralen olie) te nemen tijdens het inrijden, omdat die net iets minder smeert. Hierdoor slijten de zuigerveren nog beter in. Deze olie moet wel na 300/500 km ververst worden, aangezien de vrijgekomen metaaldeeltjes niet prettig zijn voor de lagers.

Door alleen rustig in te rijden, slijten de zuigerveren nooit optimaal in op de cilinderwand en de eerste 30 kilometers zijn absoluut de belangrijkste.
  woensdag 15 juni 2005 @ 19:27:01 #61
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_27960943
Heerlijk om iedereen z'n eigen bekrompen waarheid te zien prolongeren
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  woensdag 15 juni 2005 @ 19:50:30 #62
93116 JMrules
maar niet altijd..
pi_27961669
Frenck heeft wel gelijk mijns inziens. Ik heb de site van die link helemaal doorgelezen en omdat plaatjes meer zeggen dan 1000 woorden zou ik iedereen adviseren ook eens te checken. Ik vind het overtuigend genoeg om te zeggen dat ik mijn volgende nieuwe auto ook op de beschreven manier zal inrijden.

((ik doel op het plaatje wat de zuigers laat zien van 2 dezelfde auto's waarvan er één op de "rustige"manier is ingereden en de andere op de manier waarop die kerel van de site het verteld. Doe mij die laatste maar dan))
De werkelijkheid om je heen bestaat enkel in je hoofd.
Er is geen "normaal" omdat niemand gemiddeld genoeg is om dat aan af te meten.
  maandag 20 juni 2005 @ 14:23:40 #63
21210 Paladin82
In Black and White
pi_28089082
Klein beetje offtopic,

Maar k heb sinds maandag een hele nieuwe auto met 1.9 tdi motor erin hangen, hoe kan je deze nu dan het beste inrijden?

Ik maak redelijk wat lange afstanden per dag zowiezo 70 km heen op snelweg en ook weer terug, maar is het dan verstandig om als de motor warm is hem wat verder in zijn toeren te trappen, of gewoon zuinig te rijden?
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_28092681
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 18:03 schreef frenkck het volgende:

[..]

Bekijk jij de url van mij nog maar eens. De beste methode is dus eerst de motor warm te laten worden en dan flink varieren in de toerentallen. Dus hard optrekken, hoog in de toeren jagen en flink schakelen. Het ENIGE wat ingereden moet worden in de motor zijn de zuigerveren/zuiger op de cilinderwand, de rest mag direct vol belast worden. Ook is het erg aan te raden om een iets mindere olie (mineralen olie) te nemen tijdens het inrijden, omdat die net iets minder smeert. Hierdoor slijten de zuigerveren nog beter in. Deze olie moet wel na 300/500 km ververst worden, aangezien de vrijgekomen metaaldeeltjes niet prettig zijn voor de lagers.

Door alleen rustig in te rijden, slijten de zuigerveren nooit optimaal in op de cilinderwand en de eerste 30 kilometers zijn absoluut de belangrijkste.
Eigenlijk zijn de meeste golfjes dus niet afgeragd maar goed ingereden
sorry voor al m'n typfouten
  maandag 20 juni 2005 @ 16:20:37 #65
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_28092769
quote:
Op maandag 20 juni 2005 16:17 schreef surferr het volgende:

[..]

Eigenlijk zijn de meeste golfjes dus niet afgeragd maar goed ingereden
Te oordelen aan de rookpluimen achter die Golfjes hou ik het toch op afgeragd.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
  woensdag 22 juni 2005 @ 09:37:47 #66
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_28124794
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 18:03 schreef frenkck het volgende:

[..]

Bekijk jij de url van mij nog maar eens. De beste methode is dus eerst de motor warm te laten worden en dan flink varieren in de toerentallen. Dus hard optrekken, hoog in de toeren jagen en flink schakelen. Het ENIGE wat ingereden moet worden in de motor zijn de zuigerveren/zuiger op de cilinderwand, de rest mag direct vol belast worden. Ook is het erg aan te raden om een iets mindere olie (mineralen olie) te nemen tijdens het inrijden, omdat die net iets minder smeert. Hierdoor slijten de zuigerveren nog beter in. Deze olie moet wel na 300/500 km ververst worden, aangezien de vrijgekomen metaaldeeltjes niet prettig zijn voor de lagers.

Door alleen rustig in te rijden, slijten de zuigerveren nooit optimaal in op de cilinderwand en de eerste 30 kilometers zijn absoluut de belangrijkste.
Ja alles mag volbelast worden, daarom mag je de eerste 1000km ook geen caravan oid trekken en daarom adviseert de dealer ook de eerste 1000km rustig te rijden
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_28125669
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 16:37 schreef yup het volgende:
Auto inrijden?

Je bedoelt wat die gasten doen als ze je wagen van de loods naar de boot gaan rijdenknallen... uiteraard plankgas, knallen met die ballen methode
Idd. vooral japanse wagens met >200pk worden 'goed ingereden' als ze van de boot af komen in Rotterdam
pi_28140588
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 09:37 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ja alles mag volbelast worden, daarom mag je de eerste 1000km ook geen caravan oid trekken en daarom adviseert de dealer ook de eerste 1000km rustig te rijden
Welke onderdelen in de motor moeten verder ingereden worden dan? Lagers en tandwielen zijn direct bruikbaar op volle belasting.
pi_28140642
quote:
Op maandag 20 juni 2005 16:17 schreef surferr het volgende:

[..]

Eigenlijk zijn de meeste golfjes dus niet afgeragd maar goed ingereden
mompelt iets over olie versersen en warmrijden. En uiteraard, constant op de hoge toeren draaien bij gebruik verhoogd de slijtage. Toch ben ik van mening dat een paar keer echt goed doortrappen bij het inrijden sterk aan te raden is.
pi_28156231
Nou zo lastig is het toch niet
een auto kan zeker lui zijn
en bij de nieuwere auto zal het inderdaad minder zijn.
Dit heeft meer met vervuiling te maken dan met inrijden.

En ja je moet een auto wel in rijden zeker de eerste 1000 km
er zit dan ook vaak in rij olie in(weet niet zeker of dit tegen woordig nog zo is)
In rijden is makkelijk
Rijdt als de auto koud is iets rustiger.
Is de motor op tempratuur ga dan normaal rijden.
En ja ff door trekken mag alleen niet te vaak
na 1000 km ga je gang maar ver door trekken is nooit goed voor een auto.

En wat er allemaal in gereden moet worden is alles wat beweegt en tegen iets anders aan zit
Kruk as lagers nokken as lagers kleppen zuigers zuiger veren
olie pomp tandwielen in de versnellins bak etc

Dat duurd inderdaad zo 1000 km

Als je auto lui is kan je zo fles halen bij een tank station om je motor te schoon te maken
En dan je auto te gaan belasten (ja ik gebruik altijd een flesje
Ik weet dat het spul heter brand en dus inderdaad je motor kan helpen sneller schoon te branden of dit in de praktijk ook echt gebeurt tja)
je hoeft geen hoge toeren te maken als de motor maar moet werken
Carvan er achter altijd goed idee
dan kan je flink wat vermogen vragen zonder geflits te worden

Wat gebeurt er dan
je motor word warmer dan normaal
ga zelf maar rondje hard lopen word je ook warmer van dan gewoon lopen
auto´s net zo(ja ik weet appels en peren maar is ff voor het idee en zovcer ik weet verband een mens suikers en vetten in plaats van bezine diesel etc)


Door dat de auto(lees motor) warmer word zal het vuil (kool aanslag verbranden)
En als je motor schoon gebrand is loopt hij vaak beter.
Doe het vaak in de auto van me ouders

En dat van de ecu klopt ook ,die leert hoe jij rijdt
Je kan hem dat af leren door de batterij even los te maken en dan rijden maar
of zonder je batterij los te maken gaan rijden duurd dan iets langer
maar hij leert het wel.


O ja een batterij is eigenlijk een batterij accu´s
Net als een leg batterij meerdere kippen heeft.

Is een batterij meerdere accu´s in serie zoals je auto accu.

Dus wij nederlanders zeggen het omgedraait
een batterij is een accu en een auto accu is een batterij (accu´s)

Nu weet ik alleen niet waarom een accu (batterij van een telefoon minder word als je hem slecht op laad.(sorry)

En o ja ik heb gelijk wat ik ben opgelijd tot auto monteur
als heb ik het maar 3 maanden echt gewerkt in een garage
Geintje
En nee ik heb niet voor leraar nederlands geleerd

[ Bericht 1% gewijzigd door koffie54 op 23-06-2005 10:53:31 (leesbaar maken) ]
  donderdag 23 juni 2005 @ 11:43:20 #71
55611 BrickTop
~]|[··]|[~
pi_28157648
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 18:51 schreef frenkck het volgende:

[..]

mompelt iets over olie versersen en warmrijden. En uiteraard, constant op de hoge toeren draaien bij gebruik verhoogd de slijtage. Toch ben ik van mening dat een paar keer echt goed doortrappen bij het inrijden sterk aan te raden is.
Mee eensch. Dit is mij ook in de garage verteld. Rustig rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur
is. Daarna kun je gerust een paar keer planken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')