abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 juni 2005 @ 23:11:46 #51
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27935503
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 18:01 schreef Bartholomeus het volgende:
Ik rijd een opel astra 1.7 diesel uit 94. Zestig bikkelende pk's in het vooronder, die er al 3,5 ton op hadden zitten toen ik 'm kreeg. Hij was zo lui als een oude hond. Na een paar keer flinke lange afstanden gereden te hebben, en daarbij nagenoeg tegen de topsnelheid (sowieso maar 160 ) gereden te hebben, werd ie hoe langer hoe vlotter. Bovendien is ie ook zuiniger gaan lopen, eerst haalde ik met moeite 1 op 18, nu met gemak 1 op 20
Ik heb eigenlijk de indruk dat het in dit geval voornamelijk om verontreiniging gaat.
Vampire Romance O+
pi_27936369
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 23:04 schreef Dualdude het volgende:

[..]

Ben het niet met je eens

Nee, een batterij is geen aaneenschakeling van cellen. Een accu blijft een accu, of hij nou uit één of honderd cellen bestaat. Kijk maar eens wat varta o.a. op hun oplaadbare penlites zet...juist ACCU

b.v.
[afbeelding]

In je mobiele telefoon, 3.6v is een Lithium-Ion accu, en 3.7V is een Lithium-Polymeer accu.

Wat je zegt over ontlading klopt, maar daar vergelijk je appels met peren. Zelfontlading en het 'stuk' gaan van de "werkzame stoffen" in een accu zijn twee hele verschillende dingen.

ALLES wat oplaadbaar is, is een accu. Het is pas een batterij als hij eenmalig kan worden ontladen. Voor de modelbouw gebruik ik veel sub-c cellen van 1.2V per cel (nominaal) een 8-cellen pakket van 9.6v nominaal is een accu, en geen batterij. Ook de stroomopslag in je auto is geen batterij maar een accu, we spreken immers van een lood-accu en niet van een lood-batterij

Alleen in het engels maken ze geen verschil tussen accu en batterij. Daar is het wel lead-acid-battery.

Maar dit is hevig offtopic
Met de meeste dingen ben ik het wel eens, maar dat was ook wat ik bedoelde:

1. Een accu is een verkorte naam voor accumulator. Een accu is oplaadbaar.
2. Een cel is een stroombron met een vaste spanning, onafhankelijk of deze oplaadbaar is of niet.
3. Een batterij is een aantal cellen in serie, onafhankelijk of deze oplaadbaar is of niet.

Een verduidelijking:
1. Een autoaccu is een accu, een oplaadbare penlite is een accu, een Li-ion van een gsm is ook een accu. Het maakt niet uit wat het is. Is het oplaadbaar, dan is het een accu
2. Een penlite is een cel, in de normale spreektaal zeggen we batteij, maar dat is niet waar. Het is immers een gewone cel.
3. een normale loodcel levert 2 Volt. zes van zulke cellen in serie leveren 12 Volt (2x6=12). Dus kun je een autoaccu gewoon een batterij noemen,

Wat ik hiermee wil zeggen: Het woord cel of batterij wil niet zeggen of deze oplaadbaar is of niet. Het is alleen afhankelijk van de constructie van de stroombron.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 15 juni 2005 @ 02:04:06 #53
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_27939676
ijsmeis, wel langzaam rijden he als je je rijbewijs hebt
From the ashes...
  woensdag 15 juni 2005 @ 02:20:59 #54
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_27939849
gewoon een tijdje fullspeed rijden op de autobahn doet wonderen
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 15 juni 2005 @ 03:12:38 #55
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27940116
Dit is dus totaal geen mythe eh.

Al meerdere malen meegemaakt namelijk. Zo rijd ik nogal eens een Renault Mégane, die nieuwe sedanversie, 1.9 dci. Van een klant geweest die er erruggg rustig mee reed. Een vriend van me heeft Renault-garage vandaar dat ik die veel rijd.

Maargoed, die 1.9 dci's hebben 120 pk in het vooronder als ik me niet vergis, en meestal gaat dat best rap.

Maar dat ding was dus zo sloom ingereden dat ie de eerste paar 1000 niet vooruit te branden was volgens die maat van me.
Ook ik heb er in de tussentijd een paar maal ingereden en je merkt wel dat ie na verloop van tijd toch een stuk vlotter rijd.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_27943984
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 03:12 schreef LaZZ het volgende:
Dit is dus totaal geen mythe eh.

Al meerdere malen meegemaakt namelijk. Zo rijd ik nogal eens een Renault Mégane, die nieuwe sedanversie, 1.9 dci. Van een klant geweest die er erruggg rustig mee reed. Een vriend van me heeft Renault-garage vandaar dat ik die veel rijd.

Maargoed, die 1.9 dci's hebben 120 pk in het vooronder als ik me niet vergis, en meestal gaat dat best rap.

Maar dat ding was dus zo sloom ingereden dat ie de eerste paar 1000 niet vooruit te branden was volgens die maat van me.
Ook ik heb er in de tussentijd een paar maal ingereden en je merkt wel dat ie na verloop van tijd toch een stuk vlotter rijd.
idd vooral diesels koeken hard dicht... we hebben een keer een diesel gehad die zo dichtgekoekt was omdat zn rijder zooooo rustig er mee reed dat we hem wel 25x opnieuw moesten roetmeten (dus 25x een aantal seconden volgas in de vrij) voordat hij er door kwam en er is een hele lading dieselspoeling in gegaan en er zijn heel wat rondjes hoog in toeren mee gereden... maargoed zo'n ding heeft dan ook geen vermogen meer
Hopeloos benzine verslaafd
  woensdag 15 juni 2005 @ 11:30:37 #57
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_27945405
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:07 schreef frenkck het volgende:
Tuurlijk wordt een motor lui als hij niet goed is ingereden. Hij verliest gewoon compressie als de zuigerringen niet goed zijn ingereden. Als je niet even flink doortrapt met het inrijden, zal hij nooit perfecte sluiting krijgen met de cilinderwand. Het gevolg is dus een beetje compressie verlies en olieverbruik waardoor er weer meer roet ontstaat in de verbrandingskamer.
Wat een onwijs lulverhaal zeg.
Een auto moet je altijd rustig inrijden omdat de diverse onderdelen nog op elkaar moeten inslijten.
Trap jij een nieuwe auto direct op zijn staart dan krijg je geheid problemen na langere tijd (olielekkages ed)

Een auto wordt 'lui' omdat het vuur nooit eens wordt opgestookt en er dus aanslag in de motor achterblijft waardoor de motor minder efficient wordt.
Ook zal je ECU (in geval van injectie) zich aanpassen aan je rijstijl -> zuiniger maar minder snel dus.

Om dit tegen te gaan moet je af en toe eens even (met warme motor) je auto flink in de toeren jagen, er een lange rit mee maken (200km of meer) en gewoon even flink doorkachelen zodat je ecu zich aanpast.

Dan is ie niet meer lui.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_27956177
Auto inrijden?

Je bedoelt wat die gasten doen als ze je wagen van de loods naar de boot gaan rijdenknallen... uiteraard plankgas, knallen met die ballen methode
pi_27958586
Ik kan het niet helpen ... het is dan ook compleet offtopic.

Elke keer dat ik de topic title in het PTA overzicht lees staat er "Auto rijdt langzaam vanwege langzaam ... "

Mijn simpele hersenen maken van de "..." het woord "rijden" en ik vind dat grappig. Sorry hoor.

"Auto rijdt langzaam vanwege langzaam rijden"


* neemt slok van rode wijn
Calm down, please!
pi_27958718
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 11:30 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Wat een onwijs lulverhaal zeg.
Een auto moet je altijd rustig inrijden omdat de diverse onderdelen nog op elkaar moeten inslijten.
Trap jij een nieuwe auto direct op zijn staart dan krijg je geheid problemen na langere tijd (olielekkages ed)

Een auto wordt 'lui' omdat het vuur nooit eens wordt opgestookt en er dus aanslag in de motor achterblijft waardoor de motor minder efficient wordt.
Ook zal je ECU (in geval van injectie) zich aanpassen aan je rijstijl -> zuiniger maar minder snel dus.

Om dit tegen te gaan moet je af en toe eens even (met warme motor) je auto flink in de toeren jagen, er een lange rit mee maken (200km of meer) en gewoon even flink doorkachelen zodat je ecu zich aanpast.

Dan is ie niet meer lui.
Bekijk jij de url van mij nog maar eens. De beste methode is dus eerst de motor warm te laten worden en dan flink varieren in de toerentallen. Dus hard optrekken, hoog in de toeren jagen en flink schakelen. Het ENIGE wat ingereden moet worden in de motor zijn de zuigerveren/zuiger op de cilinderwand, de rest mag direct vol belast worden. Ook is het erg aan te raden om een iets mindere olie (mineralen olie) te nemen tijdens het inrijden, omdat die net iets minder smeert. Hierdoor slijten de zuigerveren nog beter in. Deze olie moet wel na 300/500 km ververst worden, aangezien de vrijgekomen metaaldeeltjes niet prettig zijn voor de lagers.

Door alleen rustig in te rijden, slijten de zuigerveren nooit optimaal in op de cilinderwand en de eerste 30 kilometers zijn absoluut de belangrijkste.
  woensdag 15 juni 2005 @ 19:27:01 #61
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_27960943
Heerlijk om iedereen z'n eigen bekrompen waarheid te zien prolongeren
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  woensdag 15 juni 2005 @ 19:50:30 #62
93116 JMrules
maar niet altijd..
pi_27961669
Frenck heeft wel gelijk mijns inziens. Ik heb de site van die link helemaal doorgelezen en omdat plaatjes meer zeggen dan 1000 woorden zou ik iedereen adviseren ook eens te checken. Ik vind het overtuigend genoeg om te zeggen dat ik mijn volgende nieuwe auto ook op de beschreven manier zal inrijden.

((ik doel op het plaatje wat de zuigers laat zien van 2 dezelfde auto's waarvan er één op de "rustige"manier is ingereden en de andere op de manier waarop die kerel van de site het verteld. Doe mij die laatste maar dan))
De werkelijkheid om je heen bestaat enkel in je hoofd.
Er is geen "normaal" omdat niemand gemiddeld genoeg is om dat aan af te meten.
  maandag 20 juni 2005 @ 14:23:40 #63
21210 Paladin82
In Black and White
pi_28089082
Klein beetje offtopic,

Maar k heb sinds maandag een hele nieuwe auto met 1.9 tdi motor erin hangen, hoe kan je deze nu dan het beste inrijden?

Ik maak redelijk wat lange afstanden per dag zowiezo 70 km heen op snelweg en ook weer terug, maar is het dan verstandig om als de motor warm is hem wat verder in zijn toeren te trappen, of gewoon zuinig te rijden?
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_28092681
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 18:03 schreef frenkck het volgende:

[..]

Bekijk jij de url van mij nog maar eens. De beste methode is dus eerst de motor warm te laten worden en dan flink varieren in de toerentallen. Dus hard optrekken, hoog in de toeren jagen en flink schakelen. Het ENIGE wat ingereden moet worden in de motor zijn de zuigerveren/zuiger op de cilinderwand, de rest mag direct vol belast worden. Ook is het erg aan te raden om een iets mindere olie (mineralen olie) te nemen tijdens het inrijden, omdat die net iets minder smeert. Hierdoor slijten de zuigerveren nog beter in. Deze olie moet wel na 300/500 km ververst worden, aangezien de vrijgekomen metaaldeeltjes niet prettig zijn voor de lagers.

Door alleen rustig in te rijden, slijten de zuigerveren nooit optimaal in op de cilinderwand en de eerste 30 kilometers zijn absoluut de belangrijkste.
Eigenlijk zijn de meeste golfjes dus niet afgeragd maar goed ingereden
sorry voor al m'n typfouten
  maandag 20 juni 2005 @ 16:20:37 #65
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_28092769
quote:
Op maandag 20 juni 2005 16:17 schreef surferr het volgende:

[..]

Eigenlijk zijn de meeste golfjes dus niet afgeragd maar goed ingereden
Te oordelen aan de rookpluimen achter die Golfjes hou ik het toch op afgeragd.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
  woensdag 22 juni 2005 @ 09:37:47 #66
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_28124794
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 18:03 schreef frenkck het volgende:

[..]

Bekijk jij de url van mij nog maar eens. De beste methode is dus eerst de motor warm te laten worden en dan flink varieren in de toerentallen. Dus hard optrekken, hoog in de toeren jagen en flink schakelen. Het ENIGE wat ingereden moet worden in de motor zijn de zuigerveren/zuiger op de cilinderwand, de rest mag direct vol belast worden. Ook is het erg aan te raden om een iets mindere olie (mineralen olie) te nemen tijdens het inrijden, omdat die net iets minder smeert. Hierdoor slijten de zuigerveren nog beter in. Deze olie moet wel na 300/500 km ververst worden, aangezien de vrijgekomen metaaldeeltjes niet prettig zijn voor de lagers.

Door alleen rustig in te rijden, slijten de zuigerveren nooit optimaal in op de cilinderwand en de eerste 30 kilometers zijn absoluut de belangrijkste.
Ja alles mag volbelast worden, daarom mag je de eerste 1000km ook geen caravan oid trekken en daarom adviseert de dealer ook de eerste 1000km rustig te rijden
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_28125669
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 16:37 schreef yup het volgende:
Auto inrijden?

Je bedoelt wat die gasten doen als ze je wagen van de loods naar de boot gaan rijdenknallen... uiteraard plankgas, knallen met die ballen methode
Idd. vooral japanse wagens met >200pk worden 'goed ingereden' als ze van de boot af komen in Rotterdam
pi_28140588
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 09:37 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ja alles mag volbelast worden, daarom mag je de eerste 1000km ook geen caravan oid trekken en daarom adviseert de dealer ook de eerste 1000km rustig te rijden
Welke onderdelen in de motor moeten verder ingereden worden dan? Lagers en tandwielen zijn direct bruikbaar op volle belasting.
pi_28140642
quote:
Op maandag 20 juni 2005 16:17 schreef surferr het volgende:

[..]

Eigenlijk zijn de meeste golfjes dus niet afgeragd maar goed ingereden
mompelt iets over olie versersen en warmrijden. En uiteraard, constant op de hoge toeren draaien bij gebruik verhoogd de slijtage. Toch ben ik van mening dat een paar keer echt goed doortrappen bij het inrijden sterk aan te raden is.
pi_28156231
Nou zo lastig is het toch niet
een auto kan zeker lui zijn
en bij de nieuwere auto zal het inderdaad minder zijn.
Dit heeft meer met vervuiling te maken dan met inrijden.

En ja je moet een auto wel in rijden zeker de eerste 1000 km
er zit dan ook vaak in rij olie in(weet niet zeker of dit tegen woordig nog zo is)
In rijden is makkelijk
Rijdt als de auto koud is iets rustiger.
Is de motor op tempratuur ga dan normaal rijden.
En ja ff door trekken mag alleen niet te vaak
na 1000 km ga je gang maar ver door trekken is nooit goed voor een auto.

En wat er allemaal in gereden moet worden is alles wat beweegt en tegen iets anders aan zit
Kruk as lagers nokken as lagers kleppen zuigers zuiger veren
olie pomp tandwielen in de versnellins bak etc

Dat duurd inderdaad zo 1000 km

Als je auto lui is kan je zo fles halen bij een tank station om je motor te schoon te maken
En dan je auto te gaan belasten (ja ik gebruik altijd een flesje
Ik weet dat het spul heter brand en dus inderdaad je motor kan helpen sneller schoon te branden of dit in de praktijk ook echt gebeurt tja)
je hoeft geen hoge toeren te maken als de motor maar moet werken
Carvan er achter altijd goed idee
dan kan je flink wat vermogen vragen zonder geflits te worden

Wat gebeurt er dan
je motor word warmer dan normaal
ga zelf maar rondje hard lopen word je ook warmer van dan gewoon lopen
auto´s net zo(ja ik weet appels en peren maar is ff voor het idee en zovcer ik weet verband een mens suikers en vetten in plaats van bezine diesel etc)


Door dat de auto(lees motor) warmer word zal het vuil (kool aanslag verbranden)
En als je motor schoon gebrand is loopt hij vaak beter.
Doe het vaak in de auto van me ouders

En dat van de ecu klopt ook ,die leert hoe jij rijdt
Je kan hem dat af leren door de batterij even los te maken en dan rijden maar
of zonder je batterij los te maken gaan rijden duurd dan iets langer
maar hij leert het wel.


O ja een batterij is eigenlijk een batterij accu´s
Net als een leg batterij meerdere kippen heeft.

Is een batterij meerdere accu´s in serie zoals je auto accu.

Dus wij nederlanders zeggen het omgedraait
een batterij is een accu en een auto accu is een batterij (accu´s)

Nu weet ik alleen niet waarom een accu (batterij van een telefoon minder word als je hem slecht op laad.(sorry)

En o ja ik heb gelijk wat ik ben opgelijd tot auto monteur
als heb ik het maar 3 maanden echt gewerkt in een garage
Geintje
En nee ik heb niet voor leraar nederlands geleerd

[ Bericht 1% gewijzigd door koffie54 op 23-06-2005 10:53:31 (leesbaar maken) ]
  donderdag 23 juni 2005 @ 11:43:20 #71
55611 BrickTop
~]|[··]|[~
pi_28157648
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 18:51 schreef frenkck het volgende:

[..]

mompelt iets over olie versersen en warmrijden. En uiteraard, constant op de hoge toeren draaien bij gebruik verhoogd de slijtage. Toch ben ik van mening dat een paar keer echt goed doortrappen bij het inrijden sterk aan te raden is.
Mee eensch. Dit is mij ook in de garage verteld. Rustig rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur
is. Daarna kun je gerust een paar keer planken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')