De werkelijkheid is altijd erger dan je al dacht. Politici zijn de laagste levensvorm in het heelal.quote:Op zondag 12 juni 2005 21:14 schreef speedfreak1 het volgende:
Lees http://www.vvdkamercentra(...)erandering_feb03.doc ook eens, verduidelijkt een hoop over de motieven van politici............... Schrik niet.
Dus de wetenschappers van het IPCC zijn wél te vertrouwen?quote:Op zondag 12 juni 2005 20:36 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Een vooraanstaand lid van het IPCC heet overigens Richard Lindzen.
http://216.239.59.104/search?q=cache:zBkG1Sloxv8J:www.gcrio.org/OnLnDoc/pdf/ClimateChangeScience.pdfquote:The full text of the IPCC Third Assessment Report on
The Scientific Basis represents a valuable effort by U.S. and
international scientists in identifying and assessing much of
the extensive research going on in climate science. The body
of the WGI report is scientifically credible and is not unlike
what would be produced by a comparable group of only U.S.
scientists working with a similar set of emission scenarios,
with perhaps some normal differences in scientific tone and
emphasis.
http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/516.htmquote:There is a growing recognition in the scientific community and more broadly that:
* The Earth functions as a system, with properties and behaviour that are characteristic of the system as a whole. These include critical thresholds, “switch” or “control” points, strong non-linearities, teleconnections, chaotic elements, and unresolvable uncertainties. Understanding the components of the Earth system is critically important, but is insufficient on its own to understand the functioning of the Earth system as a whole.
* Humans are now a significant force in the Earth system, altering key process rates and absorbing the impacts of global environmental changes. The environmental significance of human activities is now so profound that the current geological era can be called the “Anthropocene” (Crutzen and Stoermer, 2000).
Doe eens wat aan die lay-out vernaggeling.quote:Op maandag 13 juni 2005 11:10 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dus de wetenschappers van het IPCC zijn wél te vertrouwen?
In ieder geval, even wat citaten uit rapporten waar Lindzen aan heeft meegewerkt:
[..]
http://216.239.59.104/search?q=cache:zBkG1Sloxv8J:www.gcrio.org/OnLnDoc/pdf/ClimateChangeScience.pdf
Dan hebben we het natuurlijk over het volgende rapport, waar Lindzen dus ook aan heeft meegewerkt:
[..]
http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/516.htm
Mooi, je bent het er dus mee eens dat de rapporten van het IPCC kloppen. Dat is een hele vooruitgang.quote:Op maandag 13 juni 2005 11:20 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Verder gaat het om wat het IPCC zegt, en wat de politici er vervolgens van bakken.
Wat naar buiten wordt gebracht over het broeikas-effect klopt in ieder geval niet. De door jou aangehaalde citaten zijn nooit in de publieke media verschenen, wel doemverhalen die er dus absoluut niet door worden ondersteund. Overigens heeft Richard Lindzen heel wat kritiek op het IPCC, als zijnde een politiek instrument verworden. En ik zeg dus niet dat alle rapporten van het IPCC kloppen.quote:Op maandag 13 juni 2005 11:27 schreef Monidique het volgende:
[..]
Mooi, je bent het er dus mee eens dat de rapporten van het IPCC kloppen. Dat is een hele vooruitgang.
Blijkbaar vind je van wel, want in economische discussies weet je altijd "de economische wetenschap" aan te halen, als zijnde experts.quote:Op zondag 12 juni 2005 20:36 schreef speedfreak1 het volgende:
Dit argument gebruik je vaker. Is het een argument?
Hoe kom je toch de hele tijd bij die historisch ongekende stijging? Volgens mij spreekt uit dit hele topic nu juist dat temperatuurschommelingen heel normaal zijn; en dat een stijging van de temperatuur overigens ook vaak hele positieve effecten kan hebben (verdiep je maar eens in het Middeleeuwse klimaatoptimum: het is daar dat de basis is gelegd voor de westerse dominantie in de wereld).quote:Op maandag 13 juni 2005 11:45 schreef Monidique het volgende:
Juist, dus sommige delen kloppen wel en sommige niet, waarschijnlijk met name die het effect van de mensheid op de historisch ongekende stijging erkennen. En nu zitten behalve de politici ook nog eens de publieke media in het complot. En Richard Lindzen ontkent dus kennelijk niet het effect van de mensheid op de historisch ongekende stijging, maar bekritiseert het in zijn ogen politiek verworden instrument. Duidelijk.
Goed, nog een vraagje. Als je zegt "De door jou aangehaalde citaten zijn nooit in de publieke media verschenen, wel doemverhalen die er dus absoluut niet door worden ondersteund.", bedoel je dan de létterlijke citaten, of doel je ook op andere zinnen die hetzelfde zeggen (dus: "De aarde is een systeem" en "mensen hebben een significante invloed op dat systeem")? En wat versta jij onder publieke media?
Waar haal jij vandaan dat hij met "historisch ongekende stijging" doelt op temperatuurschommelingen? Lijkt mij niet erg waarschijnlijk.quote:Op maandag 13 juni 2005 12:41 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Hoe kom je toch de hele tijd bij die historisch ongekende stijging? Volgens mij spreekt uit dit hele topic nu juist dat temperatuurschommelingen heel normaal zijn; en dat een stijging van de temperatuur overigens ook vaak hele positieve effecten kan hebben (verdiep je maar eens in het Middeleeuwse klimaatoptimum: het is daar dat de basis is gelegd voor de westerse dominantie in de wereld).
Ik denk dat hij eerder doelt op zulke stijgingen:quote:Op maandag 13 juni 2005 12:48 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Waar haal jij vandaan dat hij met "historisch ongekende stijging" doelt op temperatuurschommelingen? Lijkt mij niet erg waarschijnlijk..
Allemaal hockeysticks............................... Is ook al eens aan de orde geweest, een bepaalde werkwijze levert altijd een hockeystick op.......................... Weglaten van meetresultaten omdat ze een gewenste trend niet bevestigen bijvoorbeeld.............. Het kiezen van de periode zodanig dat het gewenste resultaat er uit komt bijvoorbeeld.............quote:Op maandag 13 juni 2005 12:50 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ik denk dat hij eerder doelt op zulke stijgingen:
[afbeelding]
Je pleegt toedichting.quote:Op maandag 13 juni 2005 12:21 schreef Tup het volgende:
[..]
Blijkbaar vind je van wel, want in economische discussies weet je altijd "de economische wetenschap" aan te halen, als zijnde experts.
Dat copy-paste cultuurtje zal nog veel sterker in het broeikas-adepten-kamp aanwezig zijn.quote:Hoe het komt dat er vele plekken zijn waar hetzelfde staat? Er zijn vast meer tegenstanders dan de 0 die het IPPC wil doen voorkomen, maar er heerst natuurlijk wel een aardig copy-paste cultuurtje in de "ik-wil-misstanden-aan-de-kaak-stellen-maar-niemand-luistert-naar-mij" wereld.
Waar het IPCC zich al niet schuldig aan maakt.quote:Op maandag 13 juni 2005 12:58 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Allemaal hockeysticks............................... Is ook al eens aan de orde geweest, een bepaalde werkwijze levert altijd een hockeystick op.......................... Weglaten van meetresultaten omdat ze een gewenste trend niet bevestigen bijvoorbeeld.............. Het kiezen van de periode zodanig dat het gewenste resultaat er uit komt bijvoorbeeld.............
Er stond niet bij wat voor stijging, maar dat leek me logisch: aanname dus. Maar ik sta uitraard open voor uitleg over de werkelijke bedoelingen van Monidique.quote:Op maandag 13 juni 2005 12:48 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Waar haal jij vandaan dat hij met "historisch ongekende stijging" doelt op temperatuurschommelingen? Lijkt mij niet erg waarschijnlijk..
Eéntje zie je in één van die artikelen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 13 juni 2005 13:01 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Waar het IPCC zich al niet schuldig aan maakt.
Kan jij mij misschien grafieken over dezelfde periode laten zien waar meetresultaten niet zijn weggelaten, en grafieken waarbij de periode niet zo gekozen is dat deze het gewenste resultaat laat zien?
Je bedoelt toch niet die van de temperaturen bij de Saragossa zee?quote:Op maandag 13 juni 2005 13:02 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Eéntje zie je in één van die artikelen bijvoorbeeld.
Waarom maar een periode van 1000 jaar? Dat is te verwaarlozen op het grote geheel; beter was het geweest om een grafiek over bijvoorbeeld de afgelopen 50 miljoen jaar te geven, dat geeft veel meer inzicht in natuurlijke schommelingen en hun effecten op langere termijn.quote:Op maandag 13 juni 2005 13:01 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Waar het IPCC zich al niet schuldig aan maakt.
Kan jij mij misschien grafieken over dezelfde periode laten zien waar meetresultaten niet zijn weggelaten, en grafieken waarbij de periode niet zo gekozen is dat deze het gewenste resultaat laat zien?
Om aan te tonen dat het IPCC zich schuldig maakt aan het op bovengenoemde wijze manipuleren van de data hè.quote:Op maandag 13 juni 2005 13:05 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Waarom maar een periode van 1000 jaar? Dat is te verwaarlozen op het grote geheel; beter was het geweest om een grafiek over bijvoorbeeld de afgelopen 50 miljoen jaar te geven, dat geeft veel meer inzicht in natuurlijke schommelingen en hun effecten op langere termijn.
quote:Hockey Stick Mk.II
(21 Aug 03)
De broeikaswetenschappers Michael Mann en Philip Jones (Geophysical Research Letters vol. 30, no. 15, 1820, 2003) hebben de 'Hockey Stick Mk. II' gelanceerd. Men dient in herinnering te roepen dat de 'Hockey Stick Mk. I' een aantal jaren geleden gepubliceerd werd en onmiddellijk geadopteerd werd als gedragslijn bij het IPCC. In een notendop; de 'Hockey Stick'-theorie stelt een 1000-jarige 'reconstructie' voor van de temperaturen op het Noordelijke Halfrond, waarmee het bestaan tegengesproken wordt van de Middeleeuwse Warme Periode en de Kleine IJstijd als hemisferische of mondiale gebeurtenissen gedurende het voorbije millennium. Deze ontkenning veroorloofde hen vervolgens om onterecht te verklaren dat de 20ste eeuw warmer was geweest dan enige eerdere eeuw en dat '1998 het warmste jaar van het millennium was'. Deze bewering werd uitgesproken ondanks een grote hoeveelheid van wetenschappelijk beoordeelde literatuur die het bestaan bevestigt van deze twee klimatologische gebeurtenissen gedurende de laatste 1000 jaar.
Hockey Stick Mk. II gaat deze keer 1800 jaar terug in de tijd, maar gebruikt veel van dezelfde techniek. Deze keer worden 23 proxylocaties geselecteerd (voornamelijk boomringen) om representatief te zijn voor de hele wereld, waarbij deze statistisch bewerkt worden, waarna vervolgens de resultaten samengesteld worden op de CRU-versie van de mondiale temperaturen van de laatste eeuw (die CRU-versie is ook al controversieel vanwege de stedelijke 'besmetting' van de temperatuurgegevens van de weerstations die hierbij zijn geselecteerd).
Is deze versie van de klimaathistorie betrouwbaar? Alleen omdat het is verschenen in wetenschappelijk beoordeelde literatuur is nog geen reden om het te accepteren. Artikelen die het bestaan bevestigen van de Middeleeuwse Warme Periode en de Kleine IJstijd zijn ook wetenschappelijk beoordeeld. Dus wat kan er mis zijn met de Hockey Stick Mk. II? Fundamenteel alles wat ook mis was met Mk. I, namelijk de ontkenning van een enorme hoeveelheid tegenovergestelde bewijslast.
Er rijzen drie problemen op met de Hockey Stick Mk. II.
Allereerst, het samenstellen van een reeks gegevens uit een type bron (boomringen en ijsboorkernen) op een totaal ongerelateerde andere reeks gegevens (weerstations, waarvan de meeste ook nog eens in stedelijke gebieden), is eenvoudigweg een slecht staaltje van statistiekpraktijk. Het is de spreekwoordelijke vergelijking van appels met peren die dit resultaat zonder enige betekenis maakt.
Ten tweede, er werd geen poging ondernomen om tot vergelijk te komen met de enorme hoeveelheid wetenschappelijk beoordeelde literatuur die het bestaan bevestigt van twee grote klimatologische gebeurtenissen die Mann & Jones ontkennen - de Middeleeuwse Warme Periode en de Kleine IJstijd. Een recent artikel van Soon & Baliunas (Climatic Research 23, 89-110, 2003) maakte ook gebruik van proxygegevens en kwam tot de conclusie dat deze twee klimatologische gebeurtenissen werkelijk plaats hebben gevonden. Maar de response van Mann & Jones was alleen maar een verklaring van hun opinie.
"Een recent gebrekkig onderzoek [Soon en Baliunas, 2003] dwingt ons twee punten te onderstrepen…." enz., enz.
Een verklaring die op deze manier tot uitdrukking wordt gebracht is een onhandige poging om een vooroordeel over het onderwerp te vellen en kan alleen gezien worden als een politieke verklaring en geen wetenschappelijke. Dergelijke politieke tactieken horen niet thuis in de wetenschappelijke literatuur en zou door de recensenten in twijfel getrokken moeten worden, speciaal in controversiële zaken als deze.
Tot slot, boomringen zijn een onvoldoende proxyanalyse voor het vaststellen van de regionale of mondiale temperatuur. Zij geven alleen de toestand weer tijdens het groeiseizoen, niet in de winter. Zij beslaan alleen de perioden van daglicht. Ze bestrijken slechts een fractie van de landmassa's op Aarde, zonder de oceanen (een hoeveelheid van misschien slechts 15% van het aardoppervlak van onze planeet). De boomringen zelf worden bepaald door diverse milieufactoren, waarvan de temperatuur er slechts één is.
Met zulke beperkingen is het absurd om zelfs maar te verbeelden dat zoiets grandioos als 'mondiale gemiddelde temperatuur' ooit bepaald zou kunnen worden uit boomringen, laat staan het 'reconstrueren' van vroegere temperaturen zoals Mann & Jones hebben gedaan met een beweerde nauwkeurigheid van tienden van een graad!
Over de 23 proxylocaties kan gezegd worden dat dit veel te weinig is om ook maar iets te kunnen concluderen, in het bijzonder als deze geselecteerd werden tegenover andere proxies die een heel ander verhaal vertellen. Als men selectief 23 weerstations zou kiezen uit de duizenden die beschikbaar zijn, zou men zelfs kunnen bewijzen dat we binnenkort een ijstijd of een mondiale hittegolf mogen verwachten - selectiviteit en intensieve statistische bewerkingen kunnen elke gewenste uitkomst laten zien.
De uiteindelijke doodsteek voor de Hockey Stick Mk.II ligt besloten in hun eigen grafieken. In hun reconstructie van recente decennia (zie boven) hebben de auteurs de weerstations (rode lijn) laten overlappen met de geconstrueerde proxygegevens (blauwe lijn).
En die twee laten een zeer slechte overeenstemming zien. De CRU-plot van de weerstations laat een veel bredere temperatuurvariatie zien dan de plot van de proxygegevens. Als we mogen aannemen dat weerstations veel nauwkeuriger zijn dan proxyanalyses, dan is de 1800-jarige reconstructie, zoals gepresenteerd door Mann & Jones, grotendeels een kunstproduct van selectiviteit in statistieken en gegevens. Zoals een commentator opmerkte:
"Het lijkt erop dat de auteurs alleen maar een gemiddelde hebben genomen van een hoop geruis."
Dit snap ik niet? Wat bedoel je hier precies mee?quote:Op maandag 13 juni 2005 13:07 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Om aan te tonen dat het IPCC zich schuldig maakt aan het op bovengenoemde wijze manipuleren van de data hè.
Dat doet het IPCC zoals het naar buiten treedt dan ook. Een oorzaak is dat van het IPCC een hard éénduidig oordeel werd verlangd in een kwestie waar zeker geen zekerheden over zijn te geven, behalve dan wat meetresultaten. Er zijn geen conclusies te trekken.quote:Op maandag 13 juni 2005 13:07 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Om aan te tonen dat het IPCC zich schuldig maakt aan het op bovengenoemde wijze manipuleren van de data hè.
Ik doel inderdaad op de stijging van de gemiddelde mondiale temperatuur, die historisch ongekend is.quote:Op maandag 13 juni 2005 13:01 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Er stond niet bij wat voor stijging, maar dat leek me logisch: aanname dus. Maar ik sta uitraard open voor uitleg over de werkelijke bedoelingen van Monidique.
Ik snap het principe wel. Het gaat hier echter weer om temperatuur. De grafieken die ik postte hebben betrekking op de verhoogde aanwezigheid van broeikasgassen in de atmosfeer. Deze grafieken laten een vrij explosieve stijging zien. Deze stijging wordt verklaard door menselijk handelen.quote:Op maandag 13 juni 2005 13:08 schreef speedfreak1 het volgende:
Wat er niet deugt aan hockeysticks:
[..]
Zucht............ Die stijging is dus niet historisch ongekend, maar wordt heel hysterisch door bepaalde personen, waaronder jij ook, opgeblazen tot belachelijke proporties. Of ga je nu beweren dat een stijging van 0,5 graden spannend is? Op 273 + K is dat dus een giller, ruw weg 1 op 500, oftewel 0,00002 %. Maar jij trapt blijkbaar graag in de statistische valkuil van een verticale as die niet bij 0 begint.quote:Op maandag 13 juni 2005 13:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik doel inderdaad op de stijging van de gemiddelde mondiale temperatuur, die historisch ongekend is.
Dank voor de uitleg; maar volgens mij is de mondiale temperatuurstijging helemaal niet ongekend.quote:Op maandag 13 juni 2005 13:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik doel inderdaad op de stijging van de gemiddelde mondiale temperatuur, die historisch ongekend is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |