http://www.telegraaf.nl/binnenland/21580951/LPF:_eisen_zaak_Savanna_wanprestatie_OM.htmlquote:LPF: eisen zaak-Savanna wanprestatie OM
DEN HAAG - Met de strafeisen die de officier van justitie dinsdag heeft geformuleerd in de zaak rond de peuter Savanna, heeft het Openbaar Ministerie (OM) wanprestatie geleverd. Dat vindt LPF-Kamerlid Eerdmans. "Wij zijn verbijsterd", aldus Eerdmans woensdag. "Dit tart iedere verbeelding."
Officier van justitie I. Degeling eiste dinsdag drie en twee jaar celstraf tegen respectievelijk de moeder van Savanna en haar vriend. Daarnaast wil de officier dat beiden tbs met dwangverpleging krijgen opgelegd. De aanklaagster achtte doodslag niet bewezen, omdat het tweetal niet de bedoeling zou hebben gehad Savanna om het leven te brengen.
Eerdmans vindt dat het OM "in elk geval" tien jaar had moeten eisen en dat doodslag bewezen geacht had moeten worden. Dat de officier lage celstraffen heeft geëist omdat beide verdachten sterk verminderd toerekeningsvatbaar zijn bevonden, acht hij een gebrekkige redenering. " Er is ook nog zoiets als vergelding. Deze mensen hebben zó veel leed berokkend."
Eerdmans vindt het een taak van de politiek om te reageren in dit soort gevallen, ook al is de zaak nog onder de rechter. "De politiek móet op dit soort momenten aan de teugels trekken." Eerdmans meent dat de politieke controle op het OM versterkt moet worden. Na de zomer wil hij hierover een plan presenteren.
Ja, helaas heeft dat niets te maken met rechtquote:Er is ook nog zoiets als vergelding.
Maar gaat het hier om de rechtspraak? Dat doen de rechters. Hier gaat het om de aanklagers.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:34 schreef ThomasBerge het volgende:
Ik vind ook dat die eis belachelijk laag is, maar de politiek moet zich buiten de rechtspraak houden, hoe moeilijk dat soms ook is.
Inderdaad, hij heeft het slechts over de eis. Beetje te vroeg. Toch lijkt 'er is nog zoiets als vergelding' mij niet echt een argument.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:39 schreef sizzler het volgende:
[..]
Maar gaat het hier om de rechtspraak? Dat doen de rechters. Hier gaat het om de aanklagers.
Ok, de politiek mag van mij betreft wel druk zetten op de eis van het OM, gezien blunders als Eric O. etc. Die controle is zo gek nog niet.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:39 schreef sizzler het volgende:
[..]
Maar gaat het hier om de rechtspraak? Dat doen de rechters. Hier gaat het om de aanklagers.
Als jij de helft van je reactie van de FP kopieert doe ik dat ook maar met mijn reactie op die van jou.quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:10 schreef sizzler het volgende:
Sowieso lijkt me dat een zinnig pleidooi omdat het OM er wel vaker niet in is geslaagd bepaalde personen te veroordelen die zij wel schuldig achtte (Eric O., Samir A. etc.). Bovendien maakt de Kamer wetten, uit naam van het volk. Dan is het toch een prima zaak om de wil van het volk en het doel van de wetten kenbaar te maken?
Wat is het nut van het maken van wetten door volksvertegenwoordigers als deze "on the fly" even een 'betere' wending eraan gaan geven of naar eigen goeddunken zaken te gaan beinvloeden?quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:10 schreef sizzler het volgende:
Bovendien maakt de Kamer wetten, uit naam van het volk. Dan is het toch een prima zaak om de wil van het volk en het doel van de wetten kenbaar te maken?
Het is voor mij een must dat ze het breder trekken. Dit ingaan op individuele spraakmakende zaken vind ik not done. Ik hoop alleen wel dat het wat verder gaat dan "het OM moet hogere straffen eisen". Want gaat de uitspraak dan weer veel lager uitvallen dan de eis van het OM, dan slaat het OM alsnog een flater.quote:Op woensdag 8 juni 2005 22:44 schreef dVTB het volgende:
Ik ben het voor de verandering eens volkomen met de LPF eens. Het is goed dat ze dit onderwerp aankaarten, maar ze mogen het wat mij betreft nog wat breder trekken: neem het TOTALE functioneren van ons rechtssysteem maar eens kritisch onder de loep.
Eerdmans’ kritiek richt zich helemaal niet op de rechter, maar op het Openbaar Ministerie. De minister weigert stelselmatig gebruik te maken van zijn bevoegdheid het Openbaar Ministerie aanwijzingen te geven. Het parlement is als wetgevende macht verantwoordelijk voor de wetten die politie en Justitie moeten handhaven. Het is te zot voor woorden dat het parlement geen prioriteit mag vragen voor de bestrijding van misdrijven die de samenleving beroeren. De scheiding der machten (Trias Politica) heeft geen betrekking op het Openbaar Ministerie, is geen kwestie van strafrecht, maar van staatsrecht. Die discussie is al in 1999 in de Tweede Kamer beslecht.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:39 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ja, helaas heeft dat niets te maken met recht.
Dan is er natuurlijk nog zoiets als de trias politica, maar om dat soort details zou ik me inderdaad niet druk maken als ik Eerdmans was.
Daar was ik reeds mee akkoord gegaan, zie ook:quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:12 schreef MandyS het volgende:
[..]
Eerdmans’ kritiek richt zich helemaal niet op de rechter, maar op het Openbaar Ministerie. De minister weigert stelselmatig gebruik te maken van zijn bevoegdheid het Openbaar Ministerie aanwijzingen te geven. Het parlement is als wetgevende macht verantwoordelijk voor de wetten die politie en Justitie moeten handhaven. Het is te zot voor woorden dat het parlement geen prioriteit mag vragen voor de bestrijding van misdrijven die de samenleving beroeren. De scheiding der machten (Trias Politica) heeft geen betrekking op het Openbaar Ministerie, is geen kwestie van strafrecht, maar van staatsrecht. Die discussie is al in 1999 in de Tweede Kamer beslecht.
Zie ook: http://www.nrc.nl/W2/Lab/Om/om120298bopi.html
Mandy Smit
Voorlichting Lijst Pim Fortuynfractie
Welkom trouwens.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:41 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Inderdaad, hij heeft het slechts over de eis. Beetje te vroeg. Toch lijkt 'er is nog zoiets als vergelding' mij niet echt een argument.
Ja leuk, maar aangezien er geen moord of doodslag is opgelegd, maakt dat in deze geen flikker uit hè.quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:45 schreef MandyS het volgende:
Eerdmans zal deze zomer een aangepast wetsvoorstel minimumstraffen voor moord en doodslag uit 2002 indienen; de ondergrens voor moord komt te liggen op 15 jaar, de ondergrens voor doodslag op 10 jaar. Het betreft hier een rigoureuze wijziging in de systematiek van het Nederlandse strafrecht die de ongecontroleerde vrijheid van de Nederlandse rechter bij de straftoemeting aan strakke banden zal leggen; hoewel de wijziging simpel oogt, maakt het voorstel wijziging van het Wetboek van strafrecht op tal van punten noodzakelijk. De meeste West-Europese landen kennen op dit moment minimumstraffen. Noorwegen, Denemarken, Zweden, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zwitserland, Italië, Frankrijk, België, Duitsland, Engeland en Wales kennen alle een systeem van minimumstraffen voor ernstige strafbare feiten en recidive. Het wetsvoorstel en de toelichting zullen vanaf de tweede week van juli op de site van Joost Eerdmans in te zien zijn.
drs. E.P.M. Schreijen
Medewerker Joost Eerdmans
Dat is ook het kritiekpunt van Eerdmans: hier had doodslag opgelegd moeten worden.quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:47 schreef Toeps het volgende:
[..]
Ja leuk, maar aangezien er geen moord of doodslag is opgelegd, maakt dat in deze geen flikker uit hè.
Naar aanleiding van bovenstaande heb ik het volgende artikel op jullie site doorgenomen: minimumstraffen bevorderen rechtsgevoel, veiligheid en rechtsgelijkheid.quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:45 schreef MandyS het volgende:
Eerdmans zal deze zomer een aangepast wetsvoorstel minimumstraffen voor moord en doodslag uit 2002 indienen; de ondergrens voor moord komt te liggen op 15 jaar, de ondergrens voor doodslag op 10 jaar. Het betreft hier een rigoureuze wijziging in de systematiek van het Nederlandse strafrecht die de ongecontroleerde vrijheid van de Nederlandse rechter bij de straftoemeting aan strakke banden zal leggen; hoewel de wijziging simpel oogt, maakt het voorstel wijziging van het Wetboek van strafrecht op tal van punten noodzakelijk. De meeste West-Europese landen kennen op dit moment minimumstraffen. Noorwegen, Denemarken, Zweden, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zwitserland, Italië, Frankrijk, België, Duitsland, Engeland en Wales kennen alle een systeem van minimumstraffen voor ernstige strafbare feiten en recidive. Het wetsvoorstel en de toelichting zullen vanaf de tweede week van juli op de site van Joost Eerdmans in te zien zijn.
drs. E.P.M. Schreijen
Wanneer het idee is minimumstraffen in te voeren, zodat rechters de mogelijkheid (te) lage straffen op te leggen wordt ontnomen, bent u er dan niet bang voor dat, door veroordeling zonder strafoplegging mogelijk te laten, deze rechters zich in zaken waarbij zij normaliter een in uw ogen te lage straf op zouden leggen, genoodzaakt zien tot veroordeling zonder strafoplegging over te gaan?quote:Met het bovenstaande moge duidelijk zijn dat de LPF juist bepleit een systeem van minimumstraffen in combinatie met een algemene mogelijkheid om te veroordelen zonder strafoplegging.
Waarom kan de LPF zich niet voorstellen dat bijvoorbeeld in het geval van moord een straf van één dag tot 15 jaar op haar plaats zou zijn, en wil men om deze reden rechters de mogelijkheid ontnemen dergelijke straffen op te leggen, maar wenst zij tegelijkertijd de mogelijkheid tot verordening zonder strafoplegging open te laten?quote:Thans kan de rechter van strafoplegging afzien en is er dus geen behoefte meer aan een gekunsteld aandoende constructie van veroordeling voor slechts een enkele dag. Zo er een voorbeeld denkbaar is waarin moord onbestraft dient te blijven, dan voorziet de wet daarin.
Dat is toch ook het probleem? Het is toch het OM dat exclusief bevoegd is om te bepalen of een verdachte vervolgd wordt en zo ja wat hem of haar ten laste wordt gelegd? Waarom zou Eerdmans moeten uitmaken hoe in deze de tenlastelegging en de strafeis zou luiden?quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:01 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dat is ook het kritiekpunt van Eerdmans: hier had doodslag opgelegd moeten worden.
En dan nog los van het gegeven dat een rechter sowieso al bevoegd is een straf achterwege te laten.quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:46 schreef kLowJow het volgende:
Om even op het bovenstaande door te gaan...
[..]
Waarom kan de LPF zich niet voorstellen dat bijvoorbeeld in het geval van moord een straf van één dag tot 15 jaar op haar plaats zou zijn, en wil men om deze reden rechters de mogelijkheid ontnemen dergelijke straffen op te leggen, maar wenst zij tegelijkertijd de mogelijkheid tot verordening zonder strafoplegging open te laten?
U acht het waarschijnlijker dat geen straf op zijn plaats is in geval van moord dan een straf van 0 tot 15 jaar?
Tja, is dat allemaal wel zo?quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:51 schreef Strolie75 het volgende:
Het OM maakt zichzelf steeds belachelijker en toont aan totaal geen contact met de samenleving te hebben. Mensen als Eric O en winkelbedienden en conducteurs die iets aan a-sociaal gedraag proberen te doen worden keihard aangepakt. Terwijl ze geen of een lichte straf verdienen. En mensen als die ouders van Savanna komen er met een lichte taakstraf vanaf.
Ik zie de volgende passage:quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:19 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Naar aanleiding van bovenstaande heb ik het volgende artikel op jullie site doorgenomen: minimumstraffen bevorderen rechtsgevoel, veiligheid en rechtsgelijkheid.
Behoorlijk tegenstrijdig.quote:Tot 1886 heeft ons stelsel minimumstraffen gekend. Minister Modderman was in dat jaar een tegenstander van het (opnieuw) codificeren van minimumstraffen. Hij bepleitte een strafminimum van één dag. “Indien er nu maar één geval ware, waarin zelfs moord met een dag gevangenisstraf zou behooren gestraft te worden, dan is reeds daardoor dat minimum geregtvaardigd.” Welnu, de LPF is van mening dat er geen gevallen denkbaar zijn waarin moord met slechts één dag bestraft behoort te worden. Bovendien wijst de LPF erop dat in 1886 nog niet was voorzien in de mogelijkheid van veroordeling zonder strafoplegging. Thans kan de rechter van strafoplegging afzien en is er dus geen behoefte meer aan een gekunsteld aandoende constructie van veroordeling voor slechts een enkele dag. Zo er een voorbeeld denkbaar is waarin moord onbestraft dient te blijven, dan voorziet de wet daarin. In het artikel van Hermans en Wedzinga wordt gesteld dat de LPF af wil van de genoemde mogelijkheid om geen straf op te leggen. Met het bovenstaande moge duidelijk zijn dat de LPF juist bepleit een systeem van minimumstraffen in combinatie met een algemene mogelijkheid om te veroordelen zonder strafoplegging.
Zou het niet beter zijn om maximumstraffen af te schaffen dan, volgens de redenering om de rechters ruimte te geven voor een gepaste straf?quote:De LPF onderschrijft dat het recht op behoorlijke rechtspraak meebrengt dat de vaststelling van de normovertreding door de rechter geschiedt én dat deze voldoende ruimte krijgt bij de bepaling van de op te leggen sanctie. De hamvraag is echter: wat is voldoende? De bestaande vrijheid van de rechter bij het bepalen van de op te leggen straf is al gebonden, zij het door een maximum. Ligt het dan niet in de rede om te veronderstellen dat er voldoende ruimte over blijft, zelfs als die ruimte aan de onderkant wordt beperkt door een minimum? Alsdan is de hoogte van het minimum een punt van discussie en niet het minimum zélf. Minimumstraffen laten de zelfstandige vaststelling van de normovertreding door de rechter onverlet en laten de rechter voldoende ruimte om tot een gepaste straf te komen.
Waar bemoeit hij zich meequote:Op donderdag 9 juni 2005 11:01 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dat is ook het kritiekpunt van Eerdmans: hier had doodslag opgelegd moeten worden.
Minimumstraffen lijkt me een zeer slecht idee...quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:45 schreef MandyS het volgende:
drs. E.P.M. Schreijen
Als ze daar zo goed toe in staat zijn, waarom zijn er dan maximumstraffen. Of maxima voor boetes e.d.quote:Op donderdag 9 juni 2005 14:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Minimumstraffen beperkt de vrijheid van rechters naar mijn idee te zeer.
Maar de minister is verantwoordelijk. Daarom kan je best een instantie die onder een ministerie valt beter willen controleren op efficiëntie en kwaliteit.quote:Op donderdag 9 juni 2005 14:37 schreef du_ke het volgende:
[..]
Waar bemoeit hij zich mee. Hij maakt als volksvertegenwoordiger deel uit van de wetgevende macht. En moet derhalve de uitvoering aan anderen overlaten. Het zou me een mooie bende worden
.
Om een kader te stellen waarbinnen de straf moet vallen. Zodat willekeur voorkomen wordt. Een maximum is dan ook wenselijker dan een minimum (want dat is gewoon 0).quote:Op donderdag 9 juni 2005 15:29 schreef sizzler het volgende:
[..]
Als ze daar zo goed toe in staat zijn, waarom zijn er dan maximumstraffen. Of maxima voor boetes e.d.
[..]
Dan nog heeft een kamerlid zich niet met individuele zaken te bemoeienquote:Maar de minister is verantwoordelijk. Daarom kan je best een instantie die onder een ministerie valt beter willen controleren op efficiëntie en kwaliteit.
Wat doet de advocatuur dan verkeerd? Ze verdedigen hun cliënten te goed, dus moet er een wet komen die zorgt dat advocaten minder hun best gaan doen? Een maximumsalaris?quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:01 schreef sizzler het volgende:
[..]
Overigens zie ik wel wat in het breder trekken van zijn voorstel. Niet alleen het OM maar de gehele rechterlijke macht onder de loep nemen. De strafmaat (waaronder TBS) incluis. en passant ook de advocatuur wat mij betreft
Ja, maar je moet niet vergeten dat die ouders niet in staat zijn een kind op te voeden. Ik vind dat er dan ook een taak bij de overheid/samenleving ligt om de ethische grenzen beter te bewaken, door bijvoorbeeld het verbieden van kinderen.quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:51 schreef Strolie75 het volgende:
Het OM maakt zichzelf steeds belachelijker en toont aan totaal geen contact met de samenleving te hebben. Mensen als Eric O en winkelbedienden en conducteurs die iets aan a-sociaal gedraag proberen te doen worden keihard aangepakt. Terwijl ze geen of een lichte straf verdienen. En mensen als die ouders van Savanna komen er met een lichte taakstraf vanaf.
Zoals Toeps al zei, doen minimumstraffen hier niet terzake, aangezien niet de strafmaat maar de kwalificatie hier te licht zou zijn.quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:45 schreef MandyS het volgende:
drs. E.P.M. Schreijen
Hieruit blijkt dus dat minimustraffen tot onrecht leiden. Het is niet voor niets zo dat het systeem in de betreffende landen omzeild wordt. Want waarom stug een regel toepassen als alle partijen vinden dat die in een bepaald geval niet zou moeten gelden? Het lijkt me daarom een slecht idee om ook in Nederland dit systeem in te voeren.quote:De ervaringen in Frankrijk, België en voor een deel in Duitsland, geven aan dat wanneer de hoogte van de minimumstraffen niet meer beantwoordt aan de maatschappelijke opvattingen of opvattingen binnen de rechterlijke macht over de proportionaliteit van de strafbedreiging er tal van reacties ontstaan om onder het dwingende karakter van de minimumstraffen uit te komen. De onderzoekers noemen in dit verband oneigenlijke vrijspraken om een veroordeling tot een voorgeschreven straf te vermijden.
Misschien leren ze dan nog iets.quote:Op donderdag 9 juni 2005 18:21 schreef Pool het volgende:
Overigens ben ik verheugd om te zien dat politici hier op fok! meelezen en kan ik het alleen maar toejuichen dat de LPF hier zelf in dit topic reageert.![]()
quote:Op donderdag 9 juni 2005 18:38 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Termen als 'nuance' en 'context' zijn de LPF blijkbaar vreemd.
Het blijven ambtenaren he? Mag je op vrijdag neits van verwachtenquote:
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 16:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het blijven ambtenaren he? Mag je op vrijdag neits van verwachten.
Inderdaad erg grappigquote:Op vrijdag 10 juni 2005 16:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het blijven ambtenaren he? Mag je op vrijdag neits van verwachten.
Het OM valt onder de 'rechterlijke macht'.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:39 schreef sizzler het volgende:
[..]
Het OM had niet hoeven te vervolgen.quote:Op donderdag 9 juni 2005 12:02 schreef Argento het volgende:
Eric O. werd er van verdacht zijn bevoegdheden misbruikt te hebben. Het OM zou geen benul hebben van soldaten in oorlogssituaties. Misschien niet, maar een soldaat in een oorlogssituatie heeft nog niet de blanco bevoegdheid om mensen neer te schieten. Het OM moet de mogelijkheid hebben om een situatie waarin de vraag ontstaat of Eric O zijn bevoegdheden wel of niet overschreden heeft aan de rechter voor te leggen. Zou het OM die mogelijkheid niet hebben, dan ontstaat de facto dus wel de situatie waarin soldaten in gevechtssituaties om het even wie zouden mogen neerschieten.
Het OM had niet hoeven te vervolgen.quote:Een conducteur die in de uitoefening van zijn bevoegdheden een zwartrijder zwaar mishandelt (een andere kwalificatie kan ik er niet aan geven) stelt zich wat mij betreft terecht bloot aan strafvervolging. Natuurlijk is zwartrijden verboden, natuurlijk mag de conducteur harder optreden naarmate de zwartrijder zich heftiger verzet, maar dat betekent toch hopelijk niet dat zware mishandeling moet worden getolereerd. Op een zeker moment overschrijdt je de grens van bevoegdheid naar strafbaar feit, en dan staat daar de Officier van Justitie om je te vervolgen. Lijkt me een uiterst gezonde toestand. Welke straf hij dan verdient? Dat is uiteindelijk aan de rechter.
Hoewel volgens ons systeem een logische straf is geeist door het OM valt niet te ontkennen dat de straf wel erg laag uitval voor iemand die jarenlang een kind heeft mishandeld en die vervolgens overlijd. TBS met dwangverpliging, laat me niet lachen. Deze mensen zijn geen gevaar voor de samenleving, ze lopen binnen de kortste keren weer vrij rond.quote:En dan de ouders van Savannah. Een zaak die volledig en totaal op zichzelf staat. In geen enkel opzicht is te vergelijken met de kaartjescontroleur en Eric O. Een zaak waarin de persoon van de verdachte, haar intellectuele vermogens of het gebrek daaraan, van wezenlijk belang voor de op te leggen straf blijken. Uiteindelijk is het laatste woord daarover aan de rechter, en die mag ook een zwaardere straf opleggen dan aanvankelijk geeist, maar wat is er tegen om die vraag ook gewoon bij de rechter te laten en accepteren wat hij (al dan niet in hoger beroep) antwoordt?
Het gaat ook niet zeer om de inhoudelijke kennis of om precieze juridische kennis...quote:En dan maakt het OM zich belachelijk. Is het niet zo dat juist iedereen die over het OM klaagt, zonder inhoudelijk (kennis van het recht, kennis van het specifieke dossier) te weten waar het over gaat, zich belachelijk maakt?
Is vergelding geen 'recht'?quote:Op vrijdag 17 juni 2005 16:48 schreef Argento het volgende:
In Eerdmans´ bezwaren lees ik ook alleen maar een zucht naar vergelding en dat is domweg primitief.
Nee, het OM valt onder de uitvoerende macht. Maar we hebben hier geen strikte scheiding van machten, en treedt het OM soms zelf wel op als rechter om de rechterlijke macht te ontlasten. Dat zie je ook bij politieagenten, die duidelijk bij de uitvoerende macht horen, maar zelf ook voor lichte overtredingen boetes mogen uitdelen zonder tussenkomst van de rechter. Het OM heeft ook een aantal van die bevoegdheden. Maar uiteindelijk zijn dit soort beslissingen wel aanvechtbaar bij de rechter.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 13:17 schreef nikk het volgende:
[..]
Het OM valt onder de 'rechterlijke macht'.
Nee, het OM word over het algemeen geschikt onder de rechterlijke macht. Dit om de magistratelijkheid en onafhankelijkheid van het OM te verzekeren.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 14:11 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Nee, het OM valt onder de uitvoerende macht.
Er heerst in Nederland inderdaad geen strikte scheiding van machten. Echter, het OM word wel degelijk geschikt onder de rechterlijke macht. Overigens treed het OM niet op als rechter in het geval van bijvoorbeeld boetes. Je kan altijd nog een gang naar de rechter maken.quote:Maar we hebben hier geen strikte scheiding van machten, en treedt het OM soms zelf wel op als rechter om de rechterlijke macht te ontlasten. Dat zie je ook bij politieagenten, die duidelijk bij de uitvoerende macht horen, maar zelf ook voor lichte overtredingen boetes mogen uitdelen zonder tussenkomst van de rechter. Het OM heeft ook een aantal van die bevoegdheden. Maar uiteindelijk zijn dit soort beslissingen wel aanvechtbaar bij de rechter.
Het OM valt onder de verantwoordelijkheid van de minister van Justitie en mijn inziens dus onder de uitvoerende macht. Waar of door wie wordt het OM over het algemeen geschikt onder de rechterlijke macht?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 15:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Nee, het OM word over het algemeen geschikt onder de rechterlijke macht. Dit om de magistratelijkheid en onafhankelijkheid van het OM te verzekeren.
Dat klopt. Maar dat maakt het OM nog geen onderdeel van de uitvoerende macht.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 15:28 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het OM valt onder de verantwoordelijkheid van de minister van Justitie en mijn inziens dus onder de uitvoerende macht.
Door rechtsgeleerden.quote:Waar of door wie wordt het OM over het algemeen geschikt onder de rechterlijke macht?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |