http://www.telegraaf.nl/binnenland/21580951/LPF:_eisen_zaak_Savanna_wanprestatie_OM.htmlquote:LPF: eisen zaak-Savanna wanprestatie OM
DEN HAAG - Met de strafeisen die de officier van justitie dinsdag heeft geformuleerd in de zaak rond de peuter Savanna, heeft het Openbaar Ministerie (OM) wanprestatie geleverd. Dat vindt LPF-Kamerlid Eerdmans. "Wij zijn verbijsterd", aldus Eerdmans woensdag. "Dit tart iedere verbeelding."
Officier van justitie I. Degeling eiste dinsdag drie en twee jaar celstraf tegen respectievelijk de moeder van Savanna en haar vriend. Daarnaast wil de officier dat beiden tbs met dwangverpleging krijgen opgelegd. De aanklaagster achtte doodslag niet bewezen, omdat het tweetal niet de bedoeling zou hebben gehad Savanna om het leven te brengen.
Eerdmans vindt dat het OM "in elk geval" tien jaar had moeten eisen en dat doodslag bewezen geacht had moeten worden. Dat de officier lage celstraffen heeft geëist omdat beide verdachten sterk verminderd toerekeningsvatbaar zijn bevonden, acht hij een gebrekkige redenering. " Er is ook nog zoiets als vergelding. Deze mensen hebben zó veel leed berokkend."
Eerdmans vindt het een taak van de politiek om te reageren in dit soort gevallen, ook al is de zaak nog onder de rechter. "De politiek móet op dit soort momenten aan de teugels trekken." Eerdmans meent dat de politieke controle op het OM versterkt moet worden. Na de zomer wil hij hierover een plan presenteren.
Ja, helaas heeft dat niets te maken met rechtquote:Er is ook nog zoiets als vergelding.
Maar gaat het hier om de rechtspraak? Dat doen de rechters. Hier gaat het om de aanklagers.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:34 schreef ThomasBerge het volgende:
Ik vind ook dat die eis belachelijk laag is, maar de politiek moet zich buiten de rechtspraak houden, hoe moeilijk dat soms ook is.
Inderdaad, hij heeft het slechts over de eis. Beetje te vroeg. Toch lijkt 'er is nog zoiets als vergelding' mij niet echt een argument.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:39 schreef sizzler het volgende:
[..]
Maar gaat het hier om de rechtspraak? Dat doen de rechters. Hier gaat het om de aanklagers.
Ok, de politiek mag van mij betreft wel druk zetten op de eis van het OM, gezien blunders als Eric O. etc. Die controle is zo gek nog niet.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:39 schreef sizzler het volgende:
[..]
Maar gaat het hier om de rechtspraak? Dat doen de rechters. Hier gaat het om de aanklagers.
Als jij de helft van je reactie van de FP kopieert doe ik dat ook maar met mijn reactie op die van jou.quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:10 schreef sizzler het volgende:
Sowieso lijkt me dat een zinnig pleidooi omdat het OM er wel vaker niet in is geslaagd bepaalde personen te veroordelen die zij wel schuldig achtte (Eric O., Samir A. etc.). Bovendien maakt de Kamer wetten, uit naam van het volk. Dan is het toch een prima zaak om de wil van het volk en het doel van de wetten kenbaar te maken?
Wat is het nut van het maken van wetten door volksvertegenwoordigers als deze "on the fly" even een 'betere' wending eraan gaan geven of naar eigen goeddunken zaken te gaan beinvloeden?quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:10 schreef sizzler het volgende:
Bovendien maakt de Kamer wetten, uit naam van het volk. Dan is het toch een prima zaak om de wil van het volk en het doel van de wetten kenbaar te maken?
Het is voor mij een must dat ze het breder trekken. Dit ingaan op individuele spraakmakende zaken vind ik not done. Ik hoop alleen wel dat het wat verder gaat dan "het OM moet hogere straffen eisen". Want gaat de uitspraak dan weer veel lager uitvallen dan de eis van het OM, dan slaat het OM alsnog een flater.quote:Op woensdag 8 juni 2005 22:44 schreef dVTB het volgende:
Ik ben het voor de verandering eens volkomen met de LPF eens. Het is goed dat ze dit onderwerp aankaarten, maar ze mogen het wat mij betreft nog wat breder trekken: neem het TOTALE functioneren van ons rechtssysteem maar eens kritisch onder de loep.
Eerdmans’ kritiek richt zich helemaal niet op de rechter, maar op het Openbaar Ministerie. De minister weigert stelselmatig gebruik te maken van zijn bevoegdheid het Openbaar Ministerie aanwijzingen te geven. Het parlement is als wetgevende macht verantwoordelijk voor de wetten die politie en Justitie moeten handhaven. Het is te zot voor woorden dat het parlement geen prioriteit mag vragen voor de bestrijding van misdrijven die de samenleving beroeren. De scheiding der machten (Trias Politica) heeft geen betrekking op het Openbaar Ministerie, is geen kwestie van strafrecht, maar van staatsrecht. Die discussie is al in 1999 in de Tweede Kamer beslecht.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:39 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ja, helaas heeft dat niets te maken met recht.
Dan is er natuurlijk nog zoiets als de trias politica, maar om dat soort details zou ik me inderdaad niet druk maken als ik Eerdmans was.
Daar was ik reeds mee akkoord gegaan, zie ook:quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:12 schreef MandyS het volgende:
[..]
Eerdmans’ kritiek richt zich helemaal niet op de rechter, maar op het Openbaar Ministerie. De minister weigert stelselmatig gebruik te maken van zijn bevoegdheid het Openbaar Ministerie aanwijzingen te geven. Het parlement is als wetgevende macht verantwoordelijk voor de wetten die politie en Justitie moeten handhaven. Het is te zot voor woorden dat het parlement geen prioriteit mag vragen voor de bestrijding van misdrijven die de samenleving beroeren. De scheiding der machten (Trias Politica) heeft geen betrekking op het Openbaar Ministerie, is geen kwestie van strafrecht, maar van staatsrecht. Die discussie is al in 1999 in de Tweede Kamer beslecht.
Zie ook: http://www.nrc.nl/W2/Lab/Om/om120298bopi.html
Mandy Smit
Voorlichting Lijst Pim Fortuynfractie
Welkom trouwens.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:41 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Inderdaad, hij heeft het slechts over de eis. Beetje te vroeg. Toch lijkt 'er is nog zoiets als vergelding' mij niet echt een argument.
Ja leuk, maar aangezien er geen moord of doodslag is opgelegd, maakt dat in deze geen flikker uit hè.quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:45 schreef MandyS het volgende:
Eerdmans zal deze zomer een aangepast wetsvoorstel minimumstraffen voor moord en doodslag uit 2002 indienen; de ondergrens voor moord komt te liggen op 15 jaar, de ondergrens voor doodslag op 10 jaar. Het betreft hier een rigoureuze wijziging in de systematiek van het Nederlandse strafrecht die de ongecontroleerde vrijheid van de Nederlandse rechter bij de straftoemeting aan strakke banden zal leggen; hoewel de wijziging simpel oogt, maakt het voorstel wijziging van het Wetboek van strafrecht op tal van punten noodzakelijk. De meeste West-Europese landen kennen op dit moment minimumstraffen. Noorwegen, Denemarken, Zweden, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zwitserland, Italië, Frankrijk, België, Duitsland, Engeland en Wales kennen alle een systeem van minimumstraffen voor ernstige strafbare feiten en recidive. Het wetsvoorstel en de toelichting zullen vanaf de tweede week van juli op de site van Joost Eerdmans in te zien zijn.
drs. E.P.M. Schreijen
Medewerker Joost Eerdmans
Dat is ook het kritiekpunt van Eerdmans: hier had doodslag opgelegd moeten worden.quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:47 schreef Toeps het volgende:
[..]
Ja leuk, maar aangezien er geen moord of doodslag is opgelegd, maakt dat in deze geen flikker uit hè.
Naar aanleiding van bovenstaande heb ik het volgende artikel op jullie site doorgenomen: minimumstraffen bevorderen rechtsgevoel, veiligheid en rechtsgelijkheid.quote:Op donderdag 9 juni 2005 10:45 schreef MandyS het volgende:
Eerdmans zal deze zomer een aangepast wetsvoorstel minimumstraffen voor moord en doodslag uit 2002 indienen; de ondergrens voor moord komt te liggen op 15 jaar, de ondergrens voor doodslag op 10 jaar. Het betreft hier een rigoureuze wijziging in de systematiek van het Nederlandse strafrecht die de ongecontroleerde vrijheid van de Nederlandse rechter bij de straftoemeting aan strakke banden zal leggen; hoewel de wijziging simpel oogt, maakt het voorstel wijziging van het Wetboek van strafrecht op tal van punten noodzakelijk. De meeste West-Europese landen kennen op dit moment minimumstraffen. Noorwegen, Denemarken, Zweden, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zwitserland, Italië, Frankrijk, België, Duitsland, Engeland en Wales kennen alle een systeem van minimumstraffen voor ernstige strafbare feiten en recidive. Het wetsvoorstel en de toelichting zullen vanaf de tweede week van juli op de site van Joost Eerdmans in te zien zijn.
drs. E.P.M. Schreijen
Medewerker Joost Eerdmans
Wanneer het idee is minimumstraffen in te voeren, zodat rechters de mogelijkheid (te) lage straffen op te leggen wordt ontnomen, bent u er dan niet bang voor dat, door veroordeling zonder strafoplegging mogelijk te laten, deze rechters zich in zaken waarbij zij normaliter een in uw ogen te lage straf op zouden leggen, genoodzaakt zien tot veroordeling zonder strafoplegging over te gaan?quote:Met het bovenstaande moge duidelijk zijn dat de LPF juist bepleit een systeem van minimumstraffen in combinatie met een algemene mogelijkheid om te veroordelen zonder strafoplegging.
Waarom kan de LPF zich niet voorstellen dat bijvoorbeeld in het geval van moord een straf van één dag tot 15 jaar op haar plaats zou zijn, en wil men om deze reden rechters de mogelijkheid ontnemen dergelijke straffen op te leggen, maar wenst zij tegelijkertijd de mogelijkheid tot verordening zonder strafoplegging open te laten?quote:Thans kan de rechter van strafoplegging afzien en is er dus geen behoefte meer aan een gekunsteld aandoende constructie van veroordeling voor slechts een enkele dag. Zo er een voorbeeld denkbaar is waarin moord onbestraft dient te blijven, dan voorziet de wet daarin.
Dat is toch ook het probleem? Het is toch het OM dat exclusief bevoegd is om te bepalen of een verdachte vervolgd wordt en zo ja wat hem of haar ten laste wordt gelegd? Waarom zou Eerdmans moeten uitmaken hoe in deze de tenlastelegging en de strafeis zou luiden?quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:01 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dat is ook het kritiekpunt van Eerdmans: hier had doodslag opgelegd moeten worden.
En dan nog los van het gegeven dat een rechter sowieso al bevoegd is een straf achterwege te laten.quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:46 schreef kLowJow het volgende:
Om even op het bovenstaande door te gaan...
[..]
Waarom kan de LPF zich niet voorstellen dat bijvoorbeeld in het geval van moord een straf van één dag tot 15 jaar op haar plaats zou zijn, en wil men om deze reden rechters de mogelijkheid ontnemen dergelijke straffen op te leggen, maar wenst zij tegelijkertijd de mogelijkheid tot verordening zonder strafoplegging open te laten?
U acht het waarschijnlijker dat geen straf op zijn plaats is in geval van moord dan een straf van 0 tot 15 jaar?
Tja, is dat allemaal wel zo?quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:51 schreef Strolie75 het volgende:
Het OM maakt zichzelf steeds belachelijker en toont aan totaal geen contact met de samenleving te hebben. Mensen als Eric O en winkelbedienden en conducteurs die iets aan a-sociaal gedraag proberen te doen worden keihard aangepakt. Terwijl ze geen of een lichte straf verdienen. En mensen als die ouders van Savanna komen er met een lichte taakstraf vanaf.
Ik zie de volgende passage:quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:19 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Naar aanleiding van bovenstaande heb ik het volgende artikel op jullie site doorgenomen: minimumstraffen bevorderen rechtsgevoel, veiligheid en rechtsgelijkheid.
Behoorlijk tegenstrijdig.quote:Tot 1886 heeft ons stelsel minimumstraffen gekend. Minister Modderman was in dat jaar een tegenstander van het (opnieuw) codificeren van minimumstraffen. Hij bepleitte een strafminimum van één dag. “Indien er nu maar één geval ware, waarin zelfs moord met een dag gevangenisstraf zou behooren gestraft te worden, dan is reeds daardoor dat minimum geregtvaardigd.” Welnu, de LPF is van mening dat er geen gevallen denkbaar zijn waarin moord met slechts één dag bestraft behoort te worden. Bovendien wijst de LPF erop dat in 1886 nog niet was voorzien in de mogelijkheid van veroordeling zonder strafoplegging. Thans kan de rechter van strafoplegging afzien en is er dus geen behoefte meer aan een gekunsteld aandoende constructie van veroordeling voor slechts een enkele dag. Zo er een voorbeeld denkbaar is waarin moord onbestraft dient te blijven, dan voorziet de wet daarin. In het artikel van Hermans en Wedzinga wordt gesteld dat de LPF af wil van de genoemde mogelijkheid om geen straf op te leggen. Met het bovenstaande moge duidelijk zijn dat de LPF juist bepleit een systeem van minimumstraffen in combinatie met een algemene mogelijkheid om te veroordelen zonder strafoplegging.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |