abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27740865
quote:
'Babyluikje' alternatief abortus

van onze redactie samenleving
LEEUWARDEN - Een 'babyluikje' als alternatief voor abortus. Dat zou Addy Stoker van de (éénmansfractie van de) ChristenUnie in Leeuwarden graag zo snel mogelijk geregeld zien worden.

Het babyluikje ziet het ChristenUnie-raadslid het liefst in de buurt van een ziekenhuis. Hij wil dat vrouwen zo een alternatief krijgen voor abortus. De moeders kunnen hun kind dan anoniem te vondeling leggen, terwijl ze de baby niet op een verlaten plek hoeven achterlaten. Wanneer een kind in een babyluikje vlakbij een ziekenhuis wordt achtergelaten, krijgt het na enkele minuten voeding en verzorging van een hulpverlener.

Stoker verzet zich ,,op persoonlijke titel'' en vanuit zijn christelijke achtergrond tegen het voornemen van het kabinet om abortus in de basis-ziektekostenverzekering op te nemen. Moeders die geen abortus plegen, maar toch hun kind anoniem kwijt willen, zijn er echter ook, weet Stoker. Voor hen moet er het babyluikje komen. Het geld dat bespaard zou worden op abortussen, zou gebruikt kunnen worden voor het bekostigen van het babyluikje en adoptie in het algemeen, meent Stoker.

Stoker heeft zelf een (Chinees) kind geadopteerd dat te vondeling is gelegd. Dat feit bepaalt mede zijn streven naar een babyluikje. Stoker: ,,Ik moet er toch niet aan denken wat er gebeurd was als ze niet snel gevonden was. Dat speelt voor mij zeker mee.''

Verzet

Stoker verzet zich met zijn voorstel tegen de landelijke lijn van zijn partij, de ChristenUnie, die zwaar hecht aan de internationale rechten van het kind. Iedere baby heeft namelijk het grondrecht om later zijn afkomst te kennen. Een anoniem babyluikje staat dat in de weg. Staatssecretaris Ross-Van Dorp (volksgezondheid) gaf om deze reden ook al aan tegen een babyluik te zijn.

Het Leeuwarder CU-raadslid is daarmee echter niet overtuigd. Het risico dat een te vondeling gelegd kind sterft, of dat er voor de geboorte abortus op wordt gepleegd, vindt Stoker zwaarder wegen. Hij denkt dat zijn eigen partij ,,een beleidsfout'' maakt. Stoker: ,,Heeft men de andere uitspraken van de kinderrechtenconventie niet gelezen? Ik som ze even op: alle kinderen hebben recht op zorg en liefde; ieder kind heeft recht op gezondheid; er is voorrang voor kinderen zonder familie; er is voorrang voor kinderen in conflict met de wet. Deze rechten zijn zeker net zo belangrijk als het recht je eigen afkomst te kennen.''

Verwarmd hokje

Maar Stoker handelt nu op persoonlijke titel. Hij doet zijn voorstel namens de 'werkgroep babyluikje', die ook al heeft nagedacht over de vraag hoe zo'n babyluikje eruit moet zien. ,,Het babyluikje is een verwarmd hokje'', zo licht Stoker toe. ,,Een soort brievenbus, waar moeders hun ongewenst kind anoniem kunnen afgeven. De moeder heeft na het openen van het luik nog een paar minuten om zich te bedenken. Daarna gaat het kastje dicht en wordt de baby onderzocht en verzorgd, om vervolgens voor adoptie te worden opgegeven.''

Stoker wijst erop dat België, Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland al babyluikjes kennen (in Duitsland zelfs 67). Stoker: ,,Blijkbaar gaat in deze landen, in tegenstelling tot in Nederland, het leven van het kind wel voor wetgeving. Door het babyluikje toe te laten in Nederland zou de overheid niet alleen aangeven dat adoptie een goed alternatief is voor afbreking van de zwangerschap, maar ook dat het leven van het kind op de eerste plaats komt.''

Discussie

De Tweede Kamer heeft zich voor dit moment neergelegd bij het standpunt van Ross. Stoker zegt echter te hopen op discussie over dit onderwerp, als het fenomeen bekender wordt bij de bevolking. ,,De meeste Nederlanders weten helemaal niet dat in Duitsland al 67 van die luikjes zijn. Als ze dat wel weten, zou dat de gedachtegang best kunnen beïnvloeden.'' En als de bevolking ergens voor warmloopt, kan de Kamer op den duur niet achterblijven, zo verwoordt het CU-raadslid zijn hoop.
Graag jullie ongetwijfeld genuanceerde mening. Ik vind het persoonlijk wel een goed plan, alleen jammer voor die baby's als ze later te horen krijgen dat ze niet gewenst waren als kuiken.
pi_27740914
Slecht plan. Er zijn al genoeg ongewenste kinderen op de wereld. Als je nog 1 erbij kunt voorkomen door een klein klompje cellen door de stofzuiger te jagen, gewoon doen!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  woensdag 8 juni 2005 @ 14:13:07 #3
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_27740967
Als het in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk er al is en goed werkt.
Wat is er dan op tegen;
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 8 juni 2005 @ 14:13:14 #4
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_27740970
En als het kind ernstig gehandicapt is. Toch ter wereld laten komen ? Is er dan animo voor ?! En wat met die kindjes, die nergens een huis zullen vinden.
Als abortus wordt afgeschaft dan zal er minder of veiliger geneukt moeten worden.

Ik weet niet wat ik van dit plan moet denken. Er zitten positieve alsook negatieve kanten aan. Het werkt in ieder geval drempelverhogend.
pi_27741399
Goed plan , maar heeft niets te maken met pro of contra abortus.

Hier in Oostenrijk hebben we een paar van die "Klappen" en worden per jaar ca 6 x in gebruik genomen

Die zijn ttt geinstalleerd , nadat binnen 2 maandne 3 dode kindjes waren gevodnen die door hun moeders "te vondeling" waren gelegd.

Daarvoor zijn die kleppen bedoeld.
Kinderen die worden geboren , hoeven niet meer als oud vuil voor een supermarkt te worden gelegd.

Het functioneerd ook . Sinds die kleppen bestaan is nog maar 1vondeling KIndje gevonden.
pi_27741423
Als je het kind niet wilt dan kun je het beste abortus plegen imho. Als je uit godsdienstovertuiging geen abortus wil plegen moet je er ook maar voor zorgen. Onder het mom van heb je naaste lief, want veel naaster dan je eigen vlees en bloed (50%) kan het niet worden.
Verder als je neukt en geen abortus wilt maar ook geen kinderen dan heb je als goed christen ook niet te neuken want neuken voor de lol is vies.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 8 juni 2005 @ 14:28:30 #7
16452 mhr-zip
Fien addict
pi_27741433
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:13 schreef Drugshond het volgende:
En als het kind ernstig gehandicapt is. Toch ter wereld laten komen ?
Tuurlijk niet, heeft geen recht op leven. Afslachten die handel.
Iemand Fien soms gezien?
  Admin woensdag 8 juni 2005 @ 14:28:37 #8
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_27741437
Dat voorstel is toch al hartstikke oud??
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_27741450
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:11 schreef DancingPhoebe het volgende:
Slecht plan. Er zijn al genoeg ongewenste kinderen op de wereld. Als je nog 1 erbij kunt voorkomen door een klein klompje cellen door de stofzuiger te jagen, gewoon doen!

wat een treurige instelling
  woensdag 8 juni 2005 @ 14:29:37 #10
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_27741482
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:27 schreef CANARIS het volgende:
Goed plan , maar heeft niets te maken met pro of contra abortus.

Hier in Oostenrijk hebben we een paar van die "Klappen" en worden per jaar ca 6 x in gebruik genomen

Die zijn ttt geinstalleerd , nadat binnen 2 maandne 3 dode kindjes waren gevodnen die door hun moeders "te vondeling" waren gelegd.

Daarvoor zijn die kleppen bedoeld.
Kinderen die worden geboren , hoeven niet meer als oud vuil voor een supermarkt te worden gelegd.

Het functioneerd ook . Sinds die kleppen bestaan is nog maar 1vondeling KIndje gevonden.
Jammer dat die dame in Graz er niet van op de hoogte was ...
Het nadeel van in de bergen fietsen: what comes down, must go up!
pi_27741501
Als je het kind niet wilt dan kun je het beste abortus plegen imho

voor wie
Voor de moeder of het Kind?
pi_27741534
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:29 schreef kleinmeiske het volgende:

[..]

Jammer dat die dame in Graz er niet van op de hoogte was ...
Jammer dat die moeder van Savanna geen condooms heeft gekocht
N´est ce pas?
  woensdag 8 juni 2005 @ 14:31:51 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_27741561
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:28 schreef CANARIS het volgende:
wat een treurige instelling
Waarom treurig?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 8 juni 2005 @ 14:38:46 #14
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_27741817
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:30 schreef CANARIS het volgende:

[..]

N´est ce pas?
Eensch, dat is nou iemand die van mij wel gesteriliseerd zou mogen worden.
Het nadeel van in de bergen fietsen: what comes down, must go up!
  woensdag 8 juni 2005 @ 14:56:43 #15
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_27742533
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:30 schreef CANARIS het volgende:

[..]

N´est ce pas?
nee
bij dergelijke vrouwen moeten de eierstokken en baarmoeder verwijderd worden
  woensdag 8 juni 2005 @ 15:04:31 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_27742782
Afijn, volgens mij krijgt meer dan de helft (groot percentage althans) van de geadopteerde kinderen hechtings en andere psychische problemen, lijkt me geen goed alternatief voor abortus. Laat staan als die luikjes helemaal overspoeld raken. Als extra optie zou ik er nog wel wat voor voelen, voor mensen die geen abortus durven maar ook het kind niet willen. Als dat tenminste niet tot een hele grote vlucht van het aantal vondelingen leidt en er voor alle ten vondeling gelegde kinderen tijdig onderdak gevonden kan worden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_27743043
"hee, jij was pas nog hoogzwanger... wat is er gebeurd?"

"Ach ja, weet je, ik had er even niet zo'n zin meer in, dus ik heb mijn baby gebaard, en toen meteen anoniem in het babyluikje gedumpt, het zal allemaal wel goed komen...."
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_27743123
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:11 schreef djenneke het volgende:
"hee, jij was pas nog hoogzwanger... wat is er gebeurd?"

"Ach ja, weet je, ik had er even niet zo'n zin meer in, dus ik heb mijn baby gebaard, en toen meteen anoniem in het babyluikje gedumpt, het zal allemaal wel goed komen...."
Je wilt niet weten hoe vindingrijk vrouwen zijn in het verbergen van een zwangerschap.

Op zich een goed plan, vooral ter voorkoming van gruwelen als gedumpte baby's in vuilnisbakken, WC's en andere trieste plekken waar baby's niet horen.
pi_27758895
Ik vind het een tamelijk nutteloos idee, omdat je op zich nu ook al een kind te vondeling kunt leggen. De gedachte van "een kind in een brievenbus stoppen" vind ik allesbehalve Christelijk, trouwens...
pi_27758986
Ja, het dumpen van een kind op een vuilnisbelt is veel christelijker. Dit is de beste van twee kwaden.
  woensdag 8 juni 2005 @ 22:45:04 #21
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_27759115
De oplossing voor vrouwen die moeilijk dreigen te doen nadat ze met hun vuiligheid de mannengeest hebben vervuild en op slinkse wijze een kind zonder jouw volledige nuchtere toestemming ter aarde hebben geworpen

dat alles uit respect voor de ooievaar uiteraard
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_27759231
Niet logisch, die babyluikjes. Als je een kind niet wilt lijkt het me logischer dat je of abortus pleegt, of draagmoeder wordt en er zo nog wat geld aan over houdt.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 8 juni 2005 @ 22:48:34 #23
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_27759251
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 14:28 schreef Deetch het volgende:
Als je het kind niet wilt dan kun je het beste abortus plegen imho. Als je uit godsdienstovertuiging geen abortus wil plegen moet je er ook maar voor zorgen. Onder het mom van heb je naaste lief, want veel naaster dan je eigen vlees en bloed (50%) kan het niet worden.
Verder als je neukt en geen abortus wilt maar ook geen kinderen dan heb je als goed christen ook niet te neuken want neuken voor de lol is vies.
Prachtig rationele post.

Of het voor zo'n kind ook zo fijn is om liefdeloos opgevoed te worden... savanna...iemand?
pi_27759265
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 22:47 schreef cinnamongirl het volgende:
Niet logisch, die babyluikjes. Als je een kind niet wilt lijkt het me logischer dat je of abortus pleegt, of draagmoeder wordt en er zo nog wat geld aan over houdt.
Misschien kan dat niet altijd? Wat dacht je van dakloze vrouwen, verslaafde vrouwen, migrantenvrouwen?
  woensdag 8 juni 2005 @ 22:51:01 #25
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_27759345
het schijnt zo te zijn dat vrouwen manisch depressief kunnen raken van een abortus. Ze kunnen het gevoel blijven houden alsof er "iets" geamputeerd is ofzo, zo'n luikje lijkt me dus een beter idee.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_27759433
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 22:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja, het dumpen van een kind op een vuilnisbelt is veel christelijker. Dit is de beste van twee kwaden.
"Christelijk" is in dit geval het nemen van je verantwoordelijkheid en het kind zelf grootbrengen. Ook al ben je verkracht, dan nog heeft God je een kind "gegeven"...

Ik zie overigens sowieso niet in waarom een ongewenst kind per se moet worden gebaard (less: geboren). Er zijn nog miljarden mensen op deze planeet die door ondervoeding om het leven komen. Ga je daar druk om maken ofzo.
  † In Memoriam † woensdag 8 juni 2005 @ 22:53:49 #27
47213 ArmaniMania
pi_27759453
En nu nog een oudersluikje
pi_27759477
Ik denk dat als je een kind krijgt, je het veel eerder met moeite zult kunnen afstaan.
Abortus lijkt me dan wel beter..

Het krijgen van het kind zorgt dan ook weer voor moeders die het kind gaan houden en krijg je weer meer ongelukkige (eenouder?) gezinnen, bv.

En voor diegenen die een kind ter adoptie willen afstaan, dit kan toch ook op een gewone niet anonieme manier? Waarom moet zoiets dan anoniem? En anoniem een kind afstaan houdt tevens weer in dat een kind de afkomst never nooit meer zal kunnen achterhalen, dito voor de moeder die het kind anoniem afstaat lijkt me...

En het is ook wel triest als een kind zegt:
ik ben een LUIKKIDDO
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_27759505
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 22:53 schreef dVTB het volgende:
Ik zie overigens sowieso niet in waarom een ongewenst kind per se moet worden gebaard (less: geboren). Er zijn nog miljarden mensen op deze planeet die door ondervoeding om het leven komen. Ga je daar druk om maken ofzo.
Soms kom je erachter dat je zwanger bent als het al te laat is voor abortus...
pi_27759514
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 22:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Misschien kan dat niet altijd? Wat dacht je van dakloze vrouwen, verslaafde vrouwen, migrantenvrouwen?
Ook zij kunnen terecht bij een van de vele, zeer laagdrempelige abortusklinieken in ons land.
Een abortus is hier ook nog eens volledig gratis. Ik begrijp gewoon niet dat er vrouwen zijn die ongewenst zwanger zijn en dan geen abortus plegen maar de zwangerschap uitdragen.
Ik denk dus dat er nauwelijks een 'markt' is voor deze luikjes.
Misschien hooguit in gevallen van vrouwen die er te laat achter komen dat ze zwanger zijn en geen abortus meer kunnen plegen. In ieder geval lijkt het me niet dat er vrouwen zullen zijn die het zo doen omdat ze tegen abortus zijn. Want of je nu een baby in een vuilnisbak doet of in een babyluik stopt, het blijft dumpen.
pi_27759586
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 22:51 schreef Harry_Sack het volgende:
het schijnt zo te zijn dat vrouwen manisch depressief kunnen raken van een abortus. Ze kunnen het gevoel blijven houden alsof er "iets" geamputeerd is ofzo, zo'n luikje lijkt me dus een beter idee.
Ehm ik denk dat het traumatischer is om 9 maanden zwanger te zijn, te baren, je eigen kind te zien en het dan te dumpen dan met 8 weken zwanger in de stijgbeugels te liggen, stofzuigertje erin en klaar is kees....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')