Graag jullie ongetwijfeld genuanceerde mening. Ik vind het persoonlijk wel een goed plan, alleen jammer voor die baby's als ze later te horen krijgen dat ze niet gewenst waren als kuiken.quote:'Babyluikje' alternatief abortus
van onze redactie samenleving
LEEUWARDEN - Een 'babyluikje' als alternatief voor abortus. Dat zou Addy Stoker van de (éénmansfractie van de) ChristenUnie in Leeuwarden graag zo snel mogelijk geregeld zien worden.
Het babyluikje ziet het ChristenUnie-raadslid het liefst in de buurt van een ziekenhuis. Hij wil dat vrouwen zo een alternatief krijgen voor abortus. De moeders kunnen hun kind dan anoniem te vondeling leggen, terwijl ze de baby niet op een verlaten plek hoeven achterlaten. Wanneer een kind in een babyluikje vlakbij een ziekenhuis wordt achtergelaten, krijgt het na enkele minuten voeding en verzorging van een hulpverlener.
Stoker verzet zich ,,op persoonlijke titel'' en vanuit zijn christelijke achtergrond tegen het voornemen van het kabinet om abortus in de basis-ziektekostenverzekering op te nemen. Moeders die geen abortus plegen, maar toch hun kind anoniem kwijt willen, zijn er echter ook, weet Stoker. Voor hen moet er het babyluikje komen. Het geld dat bespaard zou worden op abortussen, zou gebruikt kunnen worden voor het bekostigen van het babyluikje en adoptie in het algemeen, meent Stoker.
Stoker heeft zelf een (Chinees) kind geadopteerd dat te vondeling is gelegd. Dat feit bepaalt mede zijn streven naar een babyluikje. Stoker: ,,Ik moet er toch niet aan denken wat er gebeurd was als ze niet snel gevonden was. Dat speelt voor mij zeker mee.''
Verzet
Stoker verzet zich met zijn voorstel tegen de landelijke lijn van zijn partij, de ChristenUnie, die zwaar hecht aan de internationale rechten van het kind. Iedere baby heeft namelijk het grondrecht om later zijn afkomst te kennen. Een anoniem babyluikje staat dat in de weg. Staatssecretaris Ross-Van Dorp (volksgezondheid) gaf om deze reden ook al aan tegen een babyluik te zijn.
Het Leeuwarder CU-raadslid is daarmee echter niet overtuigd. Het risico dat een te vondeling gelegd kind sterft, of dat er voor de geboorte abortus op wordt gepleegd, vindt Stoker zwaarder wegen. Hij denkt dat zijn eigen partij ,,een beleidsfout'' maakt. Stoker: ,,Heeft men de andere uitspraken van de kinderrechtenconventie niet gelezen? Ik som ze even op: alle kinderen hebben recht op zorg en liefde; ieder kind heeft recht op gezondheid; er is voorrang voor kinderen zonder familie; er is voorrang voor kinderen in conflict met de wet. Deze rechten zijn zeker net zo belangrijk als het recht je eigen afkomst te kennen.''
Verwarmd hokje
Maar Stoker handelt nu op persoonlijke titel. Hij doet zijn voorstel namens de 'werkgroep babyluikje', die ook al heeft nagedacht over de vraag hoe zo'n babyluikje eruit moet zien. ,,Het babyluikje is een verwarmd hokje'', zo licht Stoker toe. ,,Een soort brievenbus, waar moeders hun ongewenst kind anoniem kunnen afgeven. De moeder heeft na het openen van het luik nog een paar minuten om zich te bedenken. Daarna gaat het kastje dicht en wordt de baby onderzocht en verzorgd, om vervolgens voor adoptie te worden opgegeven.''
Stoker wijst erop dat België, Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland al babyluikjes kennen (in Duitsland zelfs 67). Stoker: ,,Blijkbaar gaat in deze landen, in tegenstelling tot in Nederland, het leven van het kind wel voor wetgeving. Door het babyluikje toe te laten in Nederland zou de overheid niet alleen aangeven dat adoptie een goed alternatief is voor afbreking van de zwangerschap, maar ook dat het leven van het kind op de eerste plaats komt.''
Discussie
De Tweede Kamer heeft zich voor dit moment neergelegd bij het standpunt van Ross. Stoker zegt echter te hopen op discussie over dit onderwerp, als het fenomeen bekender wordt bij de bevolking. ,,De meeste Nederlanders weten helemaal niet dat in Duitsland al 67 van die luikjes zijn. Als ze dat wel weten, zou dat de gedachtegang best kunnen beïnvloeden.'' En als de bevolking ergens voor warmloopt, kan de Kamer op den duur niet achterblijven, zo verwoordt het CU-raadslid zijn hoop.
Tuurlijk niet, heeft geen recht op leven. Afslachten die handel.quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:13 schreef Drugshond het volgende:
En als het kind ernstig gehandicapt is. Toch ter wereld laten komen ?
quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:11 schreef DancingPhoebe het volgende:
Slecht plan. Er zijn al genoeg ongewenste kinderen op de wereld. Als je nog 1 erbij kunt voorkomen door een klein klompje cellen door de stofzuiger te jagen, gewoon doen!
Jammer dat die dame in Graz er niet van op de hoogte was ...quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:27 schreef CANARIS het volgende:
Goed plan , maar heeft niets te maken met pro of contra abortus.
Hier in Oostenrijk hebben we een paar van die "Klappen" en worden per jaar ca 6 x in gebruik genomen
Die zijn ttt geinstalleerd , nadat binnen 2 maandne 3 dode kindjes waren gevodnen die door hun moeders "te vondeling" waren gelegd.
Daarvoor zijn die kleppen bedoeld.
Kinderen die worden geboren , hoeven niet meer als oud vuil voor een supermarkt te worden gelegd.
Het functioneerd ook . Sinds die kleppen bestaan is nog maar 1vondeling KIndje gevonden.
Jammer dat die moeder van Savanna geen condooms heeft gekochtquote:Op woensdag 8 juni 2005 14:29 schreef kleinmeiske het volgende:
[..]
Jammer dat die dame in Graz er niet van op de hoogte was ...
Waarom treurig?quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:28 schreef CANARIS het volgende:
wat een treurige instelling
Eensch, dat is nou iemand die van mij wel gesteriliseerd zou mogen worden.quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:30 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Jammer dat die moeder van Savanna geen condooms heeft gekocht
N´est ce pas?
neequote:Op woensdag 8 juni 2005 14:30 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Jammer dat die moeder van Savanna geen condooms heeft gekocht
N´est ce pas?
Je wilt niet weten hoe vindingrijk vrouwen zijn in het verbergen van een zwangerschap.quote:Op woensdag 8 juni 2005 15:11 schreef djenneke het volgende:
"hee, jij was pas nog hoogzwanger... wat is er gebeurd?"
"Ach ja, weet je, ik had er even niet zo'n zin meer in, dus ik heb mijn baby gebaard, en toen meteen anoniem in het babyluikje gedumpt, het zal allemaal wel goed komen...."
Prachtig rationele post.quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:28 schreef Deetch het volgende:
Als je het kind niet wilt dan kun je het beste abortus plegen imho. Als je uit godsdienstovertuiging geen abortus wil plegen moet je er ook maar voor zorgen. Onder het mom van heb je naaste lief, want veel naaster dan je eigen vlees en bloed (50%) kan het niet worden.
Verder als je neukt en geen abortus wilt maar ook geen kinderen dan heb je als goed christen ook niet te neuken want neuken voor de lol is vies.
Misschien kan dat niet altijd? Wat dacht je van dakloze vrouwen, verslaafde vrouwen, migrantenvrouwen?quote:Op woensdag 8 juni 2005 22:47 schreef cinnamongirl het volgende:
Niet logisch, die babyluikjes. Als je een kind niet wilt lijkt het me logischer dat je of abortus pleegt, of draagmoeder wordt en er zo nog wat geld aan over houdt.
"Christelijk" is in dit geval het nemen van je verantwoordelijkheid en het kind zelf grootbrengen. Ook al ben je verkracht, dan nog heeft God je een kind "gegeven"...quote:Op woensdag 8 juni 2005 22:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja, het dumpen van een kind op een vuilnisbelt is veel christelijker. Dit is de beste van twee kwaden.
Soms kom je erachter dat je zwanger bent als het al te laat is voor abortus...quote:Op woensdag 8 juni 2005 22:53 schreef dVTB het volgende:
Ik zie overigens sowieso niet in waarom een ongewenst kind per se moet worden gebaard (less: geboren). Er zijn nog miljarden mensen op deze planeet die door ondervoeding om het leven komen. Ga je daar druk om maken ofzo.
Ook zij kunnen terecht bij een van de vele, zeer laagdrempelige abortusklinieken in ons land.quote:Op woensdag 8 juni 2005 22:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Misschien kan dat niet altijd? Wat dacht je van dakloze vrouwen, verslaafde vrouwen, migrantenvrouwen?
Ehm ik denk dat het traumatischer is om 9 maanden zwanger te zijn, te baren, je eigen kind te zien en het dan te dumpen dan met 8 weken zwanger in de stijgbeugels te liggen, stofzuigertje erin en klaar is kees....quote:Op woensdag 8 juni 2005 22:51 schreef Harry_Sack het volgende:
het schijnt zo te zijn dat vrouwen manisch depressief kunnen raken van een abortus. Ze kunnen het gevoel blijven houden alsof er "iets" geamputeerd is ofzo, zo'n luikje lijkt me dus een beter idee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |