Ja. Dat is heel vaak zo op fok.quote:Op maandag 6 juni 2005 10:09 schreef vdo28 het volgende:
Wat discussie dit, er worden allerlei dingen geroepen zonder dat iemand weet hoe het er aan toe ging...
Mensen die er naast zitten en hem zien kokhalzen.quote:Wie verwacht trouwens dat mensen onwel worden van water?
Nee, gelukkig jij ook niet.quote:
Blijkbaar niet.quote:omdat hij zegt dat hij het MOEST? Ooit gehoord van beeldspraak? Als dat de regels van het spel zijn dan spreek je inderdaad over moeten... Bij dammen MOET je slaan als je dat kunt.... Er is niemand die je dwingt ofzo... je kunt altijd stoppen met het spel...
Ja hoor.... kom we gaan voetballen... ik ben keeper... OEH!!! ik spring tegen de paal... ik heb hersenschudding... De voetbal vereninging had zich kunnen informeren naar de risico's van ijzeren palen...quote:Op maandag 6 juni 2005 10:12 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Precies. Een studentenvereniging had zich kunnen laten informeren over de risico's.
Hoort dat bij de regels van voetbal? Springen tegen palen?quote:Op maandag 6 juni 2005 10:15 schreef evil_cupido het volgende:
[..]
Ja hoor.... kom we gaan voetballen... ik ben keeper... OEH!!! ik spring tegen de paal... ik heb hersenschudding... De voetbal vereninging had zich kunnen informeren naar de risico's van ijzeren palen...
jij bent grappig...
Ik probeer niet grappig te zijn.quote:Op maandag 6 juni 2005 10:15 schreef evil_cupido het volgende:
[..]
Ja hoor.... kom we gaan voetballen... ik ben keeper... OEH!!! ik spring tegen de paal... ik heb hersenschudding... De voetbal vereninging had zich kunnen informeren naar de risico's van ijzeren palen...
jij bent grappig...
Ja, dat doe je natuurlijk ook, als je onder druk staat, alleen bent tegen de restquote:Op maandag 6 juni 2005 10:08 schreef beestjuh het volgende:
Dat wist ik niet. Maar je lichaam geeft toch meestal eerst signalen af, als je te ver gaat met iets. Buikpijn, misselijkheid en dergelijke. Moet je ook naar luisteren.
Nee maar het is wel een RISICO... net als onwel worden van veel water drinken... Dat hoorde ook niet bij het spel het onwel worden...quote:Op maandag 6 juni 2005 10:15 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Hoort dat bij de regels van voetbal? Springen tegen palen?
Ik heb jaren in een verenigingshuis gewoond. Heb het van dichtbij meegemaakt bij bepaalde huisgenoten en er met huisgenoten over gesproken die die in die begeleidingscommissies zaten en óók moeite hadden met dat soort figuren.quote:Op maandag 6 juni 2005 10:09 schreef evil_cupido het volgende:
[..]
Vooroordeel... Bron? Ervaring in DIE verening?
Ik heb al vaak genoeg gezien dat mensen met epileptie binnen 30 seconden zonder syptomen "weg" zijn...quote:Op maandag 6 juni 2005 10:14 schreef -DailaLama- het volgende:
Mensen die er naast zitten en hem zien kokhalzen.
Het drinken wel ...quote:Op maandag 6 juni 2005 10:19 schreef evil_cupido het volgende:
[..]
Nee maar het is wel een RISICO... net als onwel worden van veel water drinken... Dat hoorde ook niet bij het spel het onwel worden...
Nee, precies. Net zoals het bericht dat een werknemer bij een lopende band ooit een keer die band ingetrokken is omdat hij is blijven steken, met als gevolg dat hij is overleden. Hoorde ook niet bij z;n werkzaamheden. Maar als blijkt dat de band ondeugelijk is, is het wel degelijk de verantwoordelijkheid voor het bedrijf, en kun je niet zeggen dat de man bij het kiezen van dit bedrijf zelf het risico nam.quote:Op maandag 6 juni 2005 10:19 schreef evil_cupido het volgende:
Nee maar het is wel een RISICO... net als onwel worden van veel water drinken... Dat hoorde ook niet bij het spel het onwel worden...
Dus als ik met vrienden een "meter-record" ga zuipen en het niet meer vol houd maar toch door ga om het record te halen is het de schuld van die vrienden?quote:Op maandag 6 juni 2005 10:17 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Ik probeer niet grappig te zijn.
Als een studentenvereniging een activiteit organiseert, heeft het bepaalde verantwoordelijkheden. Zie het als een bedrijfsongeval. Als blijkt dat de vereniging over de schreef is gegaan, dan is het niet goed met haar verantwoordelijkheden omgegaan. Heel simpel hoor.
Het is maar net welke vergelijking je gebruikt...quote:Op maandag 6 juni 2005 10:15 schreef evil_cupido het volgende:
quote:Op maandag 6 juni 2005 10:07 schreef Hik het volgende:
Dat kan ook. Maar het feit blijft dat je als vereniging óók verantwoordelijk bent voor het welzijn van de mensen die je op dat moment onder je hoede hebt. Als ik een disco heb zonder nooduitgangen ben ik ook verantwoordelijk voor de mensen daarbinnen. Ook al heeft niemand die mensen gedwongen om binnen te komen (zélfs als ik bij de ingang een bordje zet dat ik geen nooduitgangen heb).
Zoals mensen al eerder zeiden: Je moet het haast wel eerder merken wanneer iemand zo veel water drinkt dat hij een dag lang bewusteloos raakt.quote:Op maandag 6 juni 2005 10:20 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Ik heb al vaak genoeg gezien dat mensen met epileptie binnen 30 seconden zonder syptomen "weg" zijn...
Ik zie nergens dat hij aan het kokhalzen was?
In dat geval was er iets MIS met de band.. Met het water was niks mis... Met het GEDRAG van de student in kwestie was iets MIS... hij kende zijn grens niet... Als die jongen niet aangeeft dat ie het niet geregeld meer kreeg waarom zouden ze dan stoppen?quote:Op maandag 6 juni 2005 10:22 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Nee, precies. Net zoals het bericht dat een werknemer bij een lopende band ooit een keer die band ingetrokken is omdat hij is blijven steken, met als gevolg dat hij is overleden. Hoorde ook niet bij z;n werkzaamheden. Maar als blijkt dat de band ondeugelijk is, is het wel degelijk de verantwoordelijkheid voor het bedrijf, en kun je niet zeggen dat de man bij het kiezen van dit bedrijf zelf het risico nam.
Zo ook bij deze jongen. Wanneer het drinken van water onderdeel is van het spel, een spel wat bedacht is door de vereniging, ligt de verantwoordelijkheid bij de vereniging. Je mag er toch zeker wel vanuit gaan dat wanneer een vereniging of wat dan ook iets organiseert, die vereniging op de hoogte is van eventuele risico's of gevolgen?
Echt onzin dit....., zo'n aanval gebeurt in de meeste gevallen zomaar...quote:Op maandag 6 juni 2005 10:23 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Zoals mensen al eerder zeiden: Je moet het haast wel eerder merken wanneer iemand zo veel water drinkt dat hij een dag lang bewusteloos raakt.
Maar ja, dit is echt weer zo'n Fok-'was-je-er-bij-dan?'-discussie.
Kijk, daar ga je de fout in. Jij ziet het verschil niet in tussen een vereniging en je vrienden.quote:Op maandag 6 juni 2005 10:22 schreef evil_cupido het volgende:
Dus als ik met vrienden een "meter-record" ga zuipen en het niet meer vol houd maar toch door ga om het record te halen is het de schuld van die vrienden?![]()
Ow.quote:Op maandag 6 juni 2005 10:24 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Echt onzin dit....., zo'n aanval gebeurt in de meeste gevallen zomaar...
http://uwmening.web-log.nl/archief/05/02/2005quote:Een Amerikaanse student is afgelopen woensdag in Californië overleden tijdens zijn ontgroening. De jongeman had te veel water gedronken, wat hem fataal werd, aldus de plaatselijke politie.
De ontgroening van de 21-jarige Matthew Carrington vond plaats in de kelder van studentenvereniging Chi Tau in Chico. De student kreeg de opdracht water te drinken en oefeningen te doen. De grote hoeveelheid water liet het natriumgehalte in zijn lichaam echter dusdanig dalen, dat er vocht in zijn bloedbaan terecht kwam. Het vocht kwam uiteindelijk ook terecht in zijn hersenen, waarna hij overleed.
Het is niet voor het eerst </b>dat een student in Chico overlijdt ten gevolge van een ontgroening. In 2000 stierf een andere student door alcoholvergiftiging. De California State University, waar Carrington studeerde, verbrak in 2002 al alle banden met de studentenvereniging wegens overmatig alcoholgebruik en luidruchtige feesten.
Het verschil zit 'm in een machtsverhouding. Die kun jij wel ontkennen (en natuurlijk blijft die kerel zelf ook een onbenul dat-ie niet op tijd stopt!) maar die is er wel degelijk tijdens een ontgroening (en hopelijk niet met je vrienden). Een ontgroening is per definitie gebaseerd op het feit dat één groep (tijdelijk) macht uitoefent over een andere groep (Dat schijnt een band te kweken). Daar zijn sommige mensen wel en andere niét tegenop gewassen (deze jongen dus duidelijk niet). Maar als vereniging houd je wel dégelijk ook de verantwoordelijkheid over de "zwakkeren" in de groep (tenzij je Darwin héél nauw volgtquote:Op maandag 6 juni 2005 10:22 schreef evil_cupido het volgende:
Dus als ik met vrienden een "meter-record" ga zuipen en het niet meer vol houd maar toch door ga om het record te halen is het de schuld van die vrienden?![]()
Ja ik weet ook altijd wat er aan de andere kant van de wereld ooit eens is gebeurd... Je gaat er van uit dat die jongen volledig idioot is en dat ie niet zelf kon zeggen ey jongens... ik vind het goed geweest.... Want volgens jouw redentatie had ie zelf ook de risico;s kunnen weten toch?quote:Op maandag 6 juni 2005 10:28 schreef TheMassive het volgende:
De studentenvereniging had van de risico's af kunnen weten:
[..]
http://uwmening.web-log.nl/archief/05/02/2005
Wanneer de groningse studentenvereniging afwist van dit voorval, had het dan toch doorgegaan met het spel? Had het dan gezegd tegen de studenten: kijk jongens, dit zijn de risico's, aan jullie de keus. OF had het gezegd: dit risico willen we de studenten niet laten lopen, we organiseren een ander spel.
Mij persoonlijk lijkt mij het 2de.
quote:
5-06-2005
Student bijna dood na waterritueel
Door Maurits Schilt en Dénis van Vliet
Een ontgroening is een Groningse student bijna fataal geworden. Doordat de 21-jarige man vele liters water moest drinken kreeg hij een zware epileptische aanval, raakte buiten bewustzijn en belandde op de intensive care.
Pas na anderhalve dag werd hij wakker. Artsen stelden bij hem een watervergiftiging vast. De politie zegt de zaak tot op de bodem te zullen uitzoeken. De ontgroening werd uitgevoerd door de kroegcommissie van studentenvereniging Albertus Magnus. Traditioneel ontgroenen de leden van de oude commissie hun opvolgers.
,,Zij bepaalden hoe ver ze gingen. Een beetje water drinken kan geen kwaad, dacht ik. Steeds als ik een ronde van een spel verloor, moest ik een glas in één keer leegdrinken. Ik geloof dat ik een liter of zes heb gehad, maar precies weet ik dat niet meer'', vertelt de student, die niet met zijn naam in de krant wil, in zijn ziekenhuisbed.
,,Toen ik donderdagochtend ons pand uitliep, verloor ik mijn bewustzijn. Ik kreeg een epileptische aanval en ben opgehaald door een ambulance, maar daar weet ik zelf niets meer van. Pas vrijdagmiddag werd ik weer wakker.'' Of de student geschiedenis blijvend hersenletsel overhoudt aan het spelletje, is nog niet bekend.
De student, die oorspronkelijk uit Nijmegen komt, heeft nog geen aangifte gedaan. De politie was erbij toen hij werd afgevoerd naar het ziekenhuis. De agenten grepen toen niet in, omdat niets erop wees dat de jongen dronken was gevoerd. De Rijksuniversiteit Groningen is niet door Albertus Magnus op de hoogte gebracht, aldus een woordvoerder. De instelling onderzoekt de zaak. Het is niet duidelijk of er straffen zullen volgen.
Bij Albertus Magnus was gisteren niemand bereikbaar. De vereniging kwam eerder in het nieuws toen aspirant-leden een verklaring moesten ondertekenen waarin stond dat zij geen journalist zijn. De maatregel moest negatieve publiciteit voorkomen.
In 1997 overleed in een Gronings corpshuis de 18-jarige eerstejaarsstudent Reinout Pfeiffer tijdens een ontgroening. Hij was gedwongen een liter jenever te drinken
Ja, maar wanneer een vereniging als deze op de hoogte zou zijn van de risico's van dit spel, had het dan nog steeds het spel doorgezet? Het antwoord daarop lijkt mij nee. In dat geval had het dus nooit plaatsgevonden. De vereniging had zich (net zoals ik nu in 1 minuut doe) op de hoogte kunnen stellen van de mogelijke risico's van het spel. Dat heeft het niet gedaan, met als gevolg dat het de mogelijke risico's bij de studenten heeft neergelegd, met dit als gevolg.quote:Op maandag 6 juni 2005 10:31 schreef evil_cupido het volgende:
[..]
Ja ik weet ook altijd wat er aan de andere kant van de wereld ooit eens is gebeurd... Je gaat er van uit dat die jongen volledig idioot is en dat ie niet zelf kon zeggen ey jongens... ik vind het goed geweest.... Want volgens jouw redentatie had ie zelf ook de risico;s kunnen weten toch?
Hehe ok dit spreekt niet voor de vereniging... Maar dan blijf ik er nog steeds bij hij had zelf kunnen stoppen... Het is altijd zo makkelijk de schuld af te schuiven... Ik wilde het niet... ik moest....quote:
quote:De vereniging kwam eerder in het nieuws toen aspirant-leden een verklaring moesten ondertekenen waarin stond dat zij geen journalist zijn. De maatregel moest negatieve publiciteit voorkomen.
Dat vind ik nog geen excuus eigenlijk.quote:Op maandag 6 juni 2005 10:45 schreef Dr_Morreau het volgende:
Die jongen kiest er toch zelf voor?
Nee, maar dit is dan weer een hele andere discussie.quote:Op maandag 6 juni 2005 11:28 schreef Frank-NL het volgende:
Waarom zou je jezelf laten vernederen om ergens bij te horen, alleen maar omdat de mensen die jou vernederen ooit hetzelfde lot hebben ondergaan. Zo ontzettend kansloos. Dan maar geen vereniging zou ik denken.
Vandaar dat ik ook zeg: ongeluk, niemand verwacht dat je in het ziekenhuis beland van een paar liter water...quote:Op maandag 6 juni 2005 11:22 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Dat vind ik nog geen excuus eigenlijk.Er bestaat ook nog zoiets als geweten.
Wow.quote:Op maandag 6 juni 2005 12:20 schreef Dr_Morreau het volgende:
[..]
Nee, vroeger, toen ik jong was, toen werd je pas ontgroend, als je toen water kreeg was je zo blij als een kind![]()
Als je omhoogscrolled zie je een nieuwsbericht waarin eenzelfde voorval te lezen is waarbij een student wel het leven heeft gelaten. Ik heb dat nieuwsbericht in 1 minuut naar aanleiding van dit topic opgezocht. De studentenvereniging had zich dus op de hoogte kunnen stellen van dat bericht. Het had dus minimaal kunnen nagaan welke risico's kunnen ontstaan bij het nuttigen van grote hoeveelheden water.quote:Op maandag 6 juni 2005 12:20 schreef Dr_Morreau het volgende:
Vandaar dat ik ook zeg: ongeluk, niemand verwacht dat je in het ziekenhuis beland van een paar liter water...
Nee, vroeger, toen ik jong was, toen werd je pas ontgroend, als je toen water kreeg was je zo blij als een kind![]()
Mwa, hyponatremie nou inmiddels toch wel bekend moeten zijn. (zeker onder academici....)quote:Op maandag 6 juni 2005 12:20 schreef Dr_Morreau het volgende:
Vandaar dat ik ook zeg: ongeluk, niemand verwacht dat je in het ziekenhuis beland van een paar liter water...
Ja, daar weet een rechtenstudent, of een student geschiedenis alles van waarschijnlijk...quote:Op maandag 6 juni 2005 12:34 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Mwa, hyponatremie nou inmiddels toch wel bekend moeten zijn. (zeker onder academici....)
Precies. Dus jij als student die bij een vereniging komt kan dat risico niet inschatten. Op haar beurt heeft de vereniging naar jou als student bepaalde verantwoordelijkheden; de vereniging had zichzelf op de risico's van het toenemen van grote hoeveelheden water op de hoogte kunnen stellen. Jij geeft mooi aan dat jij van jezelf niet op de hoogte bent van die risico's.quote:Op maandag 6 juni 2005 13:27 schreef Dr_Morreau het volgende:
[..]
Ja, daar weet een rechtenstudent, of een student geschiedenis alles van waarschijnlijk...
In de twee studies die ik gedaan heb, bouwkunde en bedrijfskunde, werd deze term niet behandeld trouwens, vreemd![]()
Pfff, wat ik niet snap is waarom iedereen hier zich zo druk maakt over zoiets onnozels? Een groep volwassen mensen onder elkaar haalt een grap uit, met impliciete toestemming van alle partijen, en totaal onverwacht gaat het mis. Nou, pech gehad zou ik zeggen...quote:Op maandag 6 juni 2005 13:46 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Precies. Dus jij als student die bij een vereniging komt kan dat risico niet inschatten. Op haar beurt heeft de vereniging naar jou als student bepaalde verantwoordelijkheden; de vereniging had zichzelf op de risico's van het toenemen van grote hoeveelheden water op de hoogte kunnen stellen. Jij geeft mooi aan dat jij van jezelf niet op de hoogte bent van die risico's.
Ja inderdaad! Een dag lang bewusteloos is "pech hebben" ...quote:Pfff, wat ik niet snap is waarom iedereen hier zich zo druk maakt over zoiets onnozels? Een groep volwassen mensen onder elkaar haalt een grap uit, met impliciete toestemming van alle partijen, en totaal onverwacht gaat het mis. Nou, pech gehad zou ik zeggen...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |