quote:Student onwel na het drinken van liters water
Uitgegeven: 6 juni 2005 08:50
GRONINGEN - De politie doet onderzoek naar een ontgroeningsritueel waarbij een 21-jarige Groningse student bijna zou zijn overleden. Dat heeft een politiewoordvoerder maandag laten weten. De student kreeg donderdagochtend een zware epileptische aanval, nadat hij liters water had moeten drinken.
In het Algemeen Dagblad zegt het slachtoffer dat de ontgroening plaatshad bij de Groningse studentenvereniging Albertus Magnus. "Steeds als ik een ronde van een spel verloor, moest ik een glas in één keer leegdrinken.
Ik geloof dat ik een liter of zes heb gehad", aldus de student die onbekend wil blijven. Na de aanval zou de student het bewustzijn hebben verloren. Hij werd pas na anderhalve dag weer wakker. "Er waren zeker geen alcohol of drugs in het spel", zegt de politiewoordvoerder. De student heeft tot nu toe geen aangifte gedaan. Later deze week heeft de politie een gesprek met het bestuur van de studentenvereniging.
Theoretisch: jaquote:Op maandag 6 juni 2005 09:19 schreef evil_cupido het volgende:
Zelf schuld toch?
Dat kan best hoor. Als hij nog een paar liter had gehad, dan was ie dood geweest.quote:Student vergiftigt zich zelf met water
Het kan zeker, maar je gaat er niet vanuit met water.... Dus lijkt me niet dat hier iemand "schuld" is...quote:Op maandag 6 juni 2005 09:25 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Theoretisch: ja
In praktijk: misschien
[..]
Dat kan best hoor. Als hij nog een paar liter had gehad, dan was ie dood geweest.
Zo was er ooit een broodjeaapverhaal van een man die bang was ooit vergiftigd te worden en dronk daarom per dag vele liters water. Tot hij op een dag iets van meer dan 10 liter dronk ... en dat kan een mens niet aan. Alsnog vergiftigd.![]()
![]()
quote:Op maandag 6 juni 2005 09:19 schreef evil_cupido het volgende:
Zelf schuld toch? En dat is niet echt een effect waar je vanuit gaat....
Student vergiftigt zich zelf met water
blijkbaar moest de student het water drinken. Ik denk niet dat je in dat geval kunt spreken van zelf schuld.quote:De student kreeg donderdagochtend een zware epileptische aanval, nadat hij liters water had moeten drinken.
Dan was de beste man ook niet bijster goed in het spelquote:"Steeds als ik een ronde van een spel verloor, moest ik een glas in één keer leegdrinken."
Je moet niks bij zo'n vereniging.... Je "WILT"...quote:Op maandag 6 juni 2005 09:31 schreef TheMassive het volgende:
[..]
[..]
blijkbaar moest de student het water drinken. Ik denk niet dat je in dat geval kunt spreken van zelf schuld.
Als je er naast zit en je zegt "Je durft niet? Mietjequote:Op maandag 6 juni 2005 09:35 schreef evil_cupido het volgende:
[..]
Je moet niks bij zo'n vereniging.... Je "WILT"...
Volgens mij mag je juist GEEN alcohol drinken op je ontgroening.. omdat er daardoor ongelukken gebeuren..quote:
Ik denk dat 6 liter bier hetzelfde truukje wel doetquote:
jamaar, je vindt het dan wel minder erg.quote:Op maandag 6 juni 2005 09:48 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Ik denk dat 6 liter bier hetzelfde truukje wel doet![]()
Dus je zegt, een watervergiftiging met 1.5 dag bewusteloos op de intensive care hoort bij het aanslutien bij een vereniging? En je bent nu serieus?quote:Op maandag 6 juni 2005 09:35 schreef evil_cupido het volgende:
Je moet niks bij zo'n vereniging.... Je "WILT"...
Het betrof een ontgroening voor de kroegcommissie, van Albertus Magnus.quote:Op maandag 6 juni 2005 09:47 schreef Oud_student het volgende:
Is 21 jaar niet al een beetje te oud voor een startende student ?
quote:Op maandag 6 juni 2005 09:54 schreef beestjuh het volgende:
Misschien heeft ie al vaker een epileptische aanval gehad, want zoiets kan je weer treffen onder bepaalde omstandigheden. Sterker die komen meestal niet alleen. Dat had die student dus aan kunnen geven, als ie er bekend mee was. En als hij er zelf niets van wist, treft de studentenvereniging ook niet veel blaam. Een teveel aan water wordt door zweten volgens mij heel snel weer uit je lichaam verdreven, daar kan het toch bijna niet aan liggen?
je kan sort of letterlijk verdrinken , als je in 1 keer zoveel water naar binnen krijgt.quote:Op maandag 6 juni 2005 09:54 schreef beestjuh het volgende:
Misschien heeft ie al vaker een epileptische aanval gehad, want zoiets kan je weer treffen onder bepaalde omstandigheden. Sterker die komen meestal niet alleen. Dat had die student dus aan kunnen geven, als ie er bekend mee was. En als hij er zelf niets van wist, treft de studentenvereniging ook niet veel blaam. Een teveel aan water wordt door zweten volgens mij heel snel weer uit je lichaam verdreven, daar kan het toch bijna niet aan liggen?
Er zijn genoeg mensen die op hun 21ste met hun studie beginnen.quote:Op maandag 6 juni 2005 09:47 schreef Oud_student het volgende:
Je kunt het mensen dus blijkbaar niet aanrekenen dat ze hun verstand thuislaten tijdens een ontgroening? Kom op zeg: iedere boerenlul kan op zijn vingers natellen dat zoiets ongezond is. En bovendien is het echt niet zo dat iemand er "ineens" in blijft. Daar gaat echt wel een fase van ongezonde kleur/kokhalsneigingen/andere tekenen aan vooraf.quote:Op maandag 6 juni 2005 09:27 schreef evil_cupido het volgende:
[..]
Het kan zeker, maar je gaat er niet vanuit met water.... Dus lijkt me niet dat hier iemand "schuld" is...
Ik zeg dat niemand hem dwong het te drinken....quote:Op maandag 6 juni 2005 09:56 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Dus je zegt, een watervergiftiging met 1.5 dag bewusteloos op de intensive care hoort bij het aanslutien bij een vereniging? En je bent nu serieus?
Ik begin zometeen op mijn 23ste weer....quote:Op maandag 6 juni 2005 09:59 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mensen die op hun 21ste met hun studie beginnen.
Er zijn ook vereninging zonder ontgroening.... Ga daar dan bij.. Als je er PER CE bij wilt tja.... jouw risico...quote:Op maandag 6 juni 2005 10:00 schreef Hik het volgende:
[..]
Je kunt het mensen dus blijkbaar niet aanrekenen dat ze hun verstand thuislaten tijdens een ontgroening? Kom op zeg: iedere boerenlul kan op zijn vingers natellen dat zoiets ongezond is. En bovendien is het echt niet zo dat iemand er "ineens" in blijft. Daar gaat echt wel een fase van ongezonde kleur/kokhalsneigingen/andere tekenen aan vooraf.
Maar ach, ondanks commissies die in moeten staan voor het welzijn van de "feuten" is en blijft ontgroening een ritueel waarbij bepaalde mensen de niet voor zichzelf op komen en bepaalde anderen een soort macht is die ze niet zouden moeten hebben. Dit soort excessen zullen dus altijd voor blijven komen.
Totdat zowel "feuten" als verenigingen erachter komen dat er ándere manieren zijn om die zogenaamde "band voor het leven" te kweken...![]()
Onzin. De kans op overlijden is niet van de keuze van vereniging afhankelijk. Het is niet zo dat wanneer je voor de ene vereniging kiest, automatisch de kans op overlijden groter is dan de ander.quote:Op maandag 6 juni 2005 10:02 schreef evil_cupido het volgende:
[..]
Er zijn ook vereninging zonder ontgroening.... Ga daar dan bij.. Als je er PER CE bij wilt tja.... jouw risico...
quote:Op maandag 6 juni 2005 10:01 schreef evil_cupido het volgende:
[..]
Ik zeg dat niemand hem dwong het te drinken....
quote:moest ik een glas in één keer leegdrinken.
En ik lees in het nieuwsbericht iets heel anders..quote:Op maandag 6 juni 2005 10:01 schreef evil_cupido het volgende:
Ik zeg dat niemand hem dwong het te drinken....
Mens wat een onzin.... Je doet een spel waar bij mensen WATER moeten drinken.... een persoon verliest steeds waardoor hij iets meer DRINKT dan waarschijnlijk de bedoeling is en jij wilt mensen meteen dood-door-schuld aansmeren? Kom op zeg...quote:Op maandag 6 juni 2005 10:05 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Onzin. De kans op overlijden is niet van de keuze van vereniging afhankelijk. Het is niet zo dat wanneer je voor de ene vereniging kiest, automatisch de kans op overlijden groter is dan de ander.
Waar lees jij iets over bedreiging?quote:Op maandag 6 juni 2005 10:05 schreef TheMassive het volgende:
[..]
En ik lees in het nieuwsbericht iets heel anders..
Dat kan ook. Maar het feit blijft dat je als vereniging óók verantwoordelijk bent voor het welzijn van de mensen die je op dat moment onder je hoede hebt. Als ik een disco heb zonder nooduitgangen ben ik ook verantwoordelijk voor de mensen daarbinnen. Ook al heeft niemand die mensen gedwongen om binnen te komen (zélfs als ik bij de ingang een bordje zet dat ik geen nooduitgangen heb).quote:Op maandag 6 juni 2005 10:02 schreef evil_cupido het volgende:
Er zijn ook vereninging zonder ontgroening.... Ga daar dan bij.. Als je er PER CE bij wilt tja.... jouw risico...
Ja ik moest wel.... mijn vrienden deden het ook.... Mijn vrienden hebben me gedwongen...quote:
Ik ga helemaal nergens vanuit hoor. Ik gooi gewoon een balletje op, vandaar "misschien". Je kan niet klakkeloos de studentenvereniging de schuld geven maar ik leg de schuld ook niet meteen bij het slachtoffer. Ontgroeningen zijn gewoon stom, hoe je het ook wendt of keert. En je weet ook dat er een bepaald risico aan kleeft.quote:Op maandag 6 juni 2005 09:58 schreef TheMassive het volgende:
[..]Je gaat er nu gemakshalve van uit dat de jongen eerder eliptische aanvallen heeft gehad, en schuift daarmee de schuld in de schoenen van de jongen. Heel vreemd om op zo'n manier (dmv aannames) de schuld bij iemand neer te leggen.
Dat wist ik niet. Maar je lichaam geeft toch meestal eerst signalen af, als je te ver gaat met iets. Buikpijn, misselijkheid en dergelijke. Moet je ook naar luisteren.quote:Op maandag 6 juni 2005 09:58 schreef milagro het volgende:
[..]
je kan sort of letterlijk verdrinken , als je in 1 keer zoveel water naar binnen krijgt.
er is een meisje in het ziekenhuis overleden ooit hier in NL, door teveel vocht toegediend te krijgen (de behandelend arts wilde niet komen, en gaf telefonisch advies aan de verpleging dat ze maar meer vocht moesten toedienen)
quote:Op maandag 6 juni 2005 10:06 schreef evil_cupido het volgende:
[..]
Mens wat een onzin.... Je doet een spel waar bij mensen WATER moeten drinken.... een persoon verliest steeds waardoor hij iets meer DRINKT dan waarschijnlijk de bedoeling is en jij wilt mensen meteen dood-door-schuld aansmeren? Kom op zeg...
Daarmee vind jij het risico op overlijden bij het kiezen van een vereninging met een ontgroening een acceptabel risico.quote:Op maandag 6 juni 2005 10:02 schreef evil_cupido het volgende:
Vooroordeel... Bron? Ervaring in DIE verening?quote:Op maandag 6 juni 2005 10:07 schreef Hik het volgende:
[..]
Mijn punt was dat er op zo'n vereniging altijd mensen rondlopen (waar niet?) die een beetje eng worden van "macht". Dat maakt een ontgroening altijd risicovol.
Ik zeg dat hij had kunnen stoppen.... Hij was niet dronken ofzo.... Ze hebben hem niet "vol" gevoerd...quote:Op maandag 6 juni 2005 10:08 schreef TheMassive het volgende:
[..]Jij zegt dat er ook studenten verenigingen zijn waarbij geen ontgroeningen zijn:
[..]
Daarmee vind jij het risico op overlijden bij het kiezen van een vereninging met een ontgroening een acceptabel risico.
Jij zegt dat de jongen bij het kiezen van de vereniging met ontgroening automatisch op de hoogte kon zijn dat er een kans aanwezig was dat hij bij het ontgroenen zou kunnen overlijden.
Jij begrijpt hetquote:Op maandag 6 juni 2005 10:09 schreef vdo28 het volgende:
Wat discussie dit, er worden allerlei dingen geroepen zonder dat iemand weet hoe het er aan toe ging...
Wie verwacht trouwens dat mensen onwel worden van water?
Was je er bij? Ik lees in het nieuwsbericht dat hij het water MOEST drinken. Daaruit kun je opmaken dat hij niet de keuze had om te kunnen stoppen. Gezien eerdere voorvallen met studenten verenigingen leg ik in deze eerder de schuld in de schoenen van de vereniging dan in die van de jongen.quote:Op maandag 6 juni 2005 10:10 schreef evil_cupido het volgende:
[..]
Ik zeg dat hij had kunnen stoppen.... Hij was niet dronken ofzo.... Ze hebben hem niet "vol" gevoerd...
Nee hoor ik was 24 jr toen ik aan de TUE begon.quote:Op maandag 6 juni 2005 09:47 schreef Oud_student het volgende:
Bij het water had hij natuurlijk ook wat zout moeten nemen (chips oid)
Wat is er mis met jenever, in Groningen doen ze toch elk jaar de Hooghoudt Jenever test![]()
![]()
![]()
Ja, dat is zijn fout, maar ik vind het een beetje asociaal om er dan naast de zitten en dan niet te zeggen "Hey laat maar joh".quote:Op maandag 6 juni 2005 10:08 schreef beestjuh het volgende:
Dat wist ik niet. Maar je lichaam geeft toch meestal eerst signalen af, als je te ver gaat met iets. Buikpijn, misselijkheid en dergelijke. Moet je ook naar luisteren.
Precies. Een studentenvereniging had zich kunnen laten informeren over de risico's.quote:Op maandag 6 juni 2005 10:09 schreef vdo28 het volgende:
Wie verwacht trouwens dat mensen onwel worden van water?
Gelukkig ben je geen rechter danquote:Op maandag 6 juni 2005 10:11 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Was je er bij? Ik lees in het nieuwsbericht dat hij het water MOEST drinken. Daaruit kun je opmaken dat hij niet de keuze had om te kunnen stoppen. Gezien eerdere voorvallen met studenten verenigingen leg ik in deze eerder de schuld in de schoenen van de vereniging dan in die van de jongen.
omdat hij zegt dat hij het MOEST? Ooit gehoord van beeldspraak? Als dat de regels van het spel zijn dan spreek je inderdaad over moeten... Bij dammen MOET je slaan als je dat kunt.... Er is niemand die je dwingt ofzo... je kunt altijd stoppen met het spel...quote:Daaruit kun je opmaken dat hij niet de keuze had om te kunnen stoppen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |