Tup | zondag 5 juni 2005 @ 22:15 |
Tijdens mijn zoektochten op het Net naar ideeën over Zero sum en Non zero sum kwam ik de site www.altruists.org tegen. Het idee op deze site spreekt me aan: een economisch idee gebaseerd op altruďsme. Er is zelfs sprake van nonzerosum waar ik me wél in kan vinden.quote:De website is www.altruists.org Een FAQ is hier te vinden. De startpagina van het economische gedeelte (but not economics as YOU know it) is hier met powerpointjes en zelfs Adam Smith. Algemene informatie over altruisme is hier te vinden. Ik vind het altijd verfrissend als slimme mensen proberen buiten de geijkte paden te treden, óók als later zou blijken dat een theorie niet houdbaar is (zoals nonzero sum ![]() | |
boyv | zondag 5 juni 2005 @ 22:51 |
kleine tvp voor morgen | |
wadgem | zondag 5 juni 2005 @ 22:53 |
quote:Natuurlijk. Onredelijke vasthoudendheid aan vernieuwende ideeën is de basis van alle vooruitgang. ![]() | |
Pool | zondag 5 juni 2005 @ 23:27 |
Whehe, mijn link uit het andere topic, wat doe je?! ![]() Ik zal het morgen ook nog eens nader bekijken en proberen er iets zinnigs over te zeggen. | |
gorgg | maandag 6 juni 2005 @ 00:49 |
Interessant maar wat een onzin. De gedachte erachter is wel lovenswaardig natuurlijk, maar de uitwerking is wel erg pover imo. Alle transacties met geld vinden ze zero-sum want de een verdient net zoveel geld als de ander moet betalen. De waarde die ze aan de gedane arbeid/product hechten telt hier niet mee. Dus schaffen ze geld volledig af, en nu is het wel non-zero-sum, de achterliggende waarde telt nu om een of andere reden wél mee. Ik heb maar een klein deel bekeken maar wat ik ervan gezien heb is volgens mij het systeem volledig onuitvoerbaar. Iedereen moet echt alles in cijfers gaan uitdrukken van hoe graag hij An ziet, naar hoeveel peren hij voor een banaan wil ruilen tot hoeveel uur hij erover zou doen om zijn eigen computer te fixen. En er is geen enkele incentive ingebouwd om het spel eerlijk te spelen alhoewel er met oneerlijk spelen wel een heleboel voordeel kan behaald worden. Wat er kapitalistisch aan is, moet ik ook nog zien te vinden. | |
Perrin | maandag 6 juni 2005 @ 05:28 |
schattig ![]() | |
Nickthedick | maandag 6 juni 2005 @ 05:55 |
![]() Even voor de mensen die niet weten wat ik bedoel: Economie = macht = vooruitgang = Economie etc. Het hele punt van economie is "overleven" en zolang de hele wereld niets ziet in een wereld-parlement waar iedereen bloemetjes in elkaars haar vlecht en kumbaya zingt; zie ik dit niet werken. Hmmm, zou arme 3e wereld landen die een schijt hekel aan ons hebben dingen 'verkopen' op hun eigen economisch niveau een goed idee zijn? Ik denk het niet (tuurlijk zou het wel wat goodwill kweken bij een gedeelte maar I'll be damned als ik spullen ga geven aan een fanaticus die mij dood wil hebben). Conclusie: idealistisch gelul. Zeg het voort. ![]() | |
LibertarianX | maandag 6 juni 2005 @ 10:27 |
Tup, dit is een stelsel zoals jij vind (?) dat het zou moeten zijn in de wereld, niet een systeem dat zich bezig houd met een studie naar hoe zaken functioneren. Ergo, het is geen economie, maar poltiek. Dit presenteren als Economie is alsof je religie presenteerd als biologie of natuurwetenschap. | |
Bolkonsky | maandag 6 juni 2005 @ 11:01 |
quote:Precies, de idee van deze organisatie lijkt nogal op de gedachtengang van de kritische theorie van de (neo-)marxisten, waarin de economie niet waardevrij benaderd werd, maar vooral gezien werd als een normatieve wetenschap die bepaalt wat goed is voor een samenleving en wat niet. Ik geloof dat de economische wetenschap altijd waardevrij moet blijven en enkel de samenleving hoort te beschrijven; het is niet voor niks een wetenschap. [ Bericht 0% gewijzigd door Bolkonsky op 06-06-2005 11:34:10 ] | |
Byte_Me | maandag 6 juni 2005 @ 11:30 |
quote:maar zou die fanaticus jou nog dood willen hebben, als hij op een bepaald welvaartsniveau zou zitten? | |
Tup | maandag 6 juni 2005 @ 11:38 |
quote:Great minds think alike. ![]() quote:Ik zeg geenszins dat alles wat hier staat voor zoete koek moet worden aangenomen. De mate waarin echter de geconditioneerde ideeën van de economische wetenschap, of voor wat dat aangaat alle wetenschap, zonder enig kritisch geluid te vertonen. IMO heeft de economische wetenschap één grote blinde vlek, nl. de verduidelijking en erkenning van de gebruikte aannames. David Ricardo was met zijn "comparitive advantages" duidelijk toen hij ook een overzicht van aannames gaf. Deze aannames zijn een kwestie van "geloof". Geloof je er wel in of vind je de bewijzen overtuigend genoeg. Ook bij altruistische economie worden aannames gedaan. Gezien bovenstaande posts delen jullie deze niet, die van de traditionele economie wél, maar dan nog is het een kwestie van geloof. | |
Tup | maandag 6 juni 2005 @ 11:43 |
TRADITIONAL CAPITALISM: You have two cows. You sell one and buy a bull. Your herd multiplies, and the economy grows.You sell them and retire on the income. ENRON VENTURE CAPITALISM: You have two cows. You sell three of them to your publicly listed company, using letters of credit opened by your brother-in-law at the bank, then execute a debt/equity swap with an associated general offer so that you get all four cows back, with a tax exemption for five cows. The milk rights of the six cows are transferred via an intermediary to a Cayman Island company secretly owned by the majority shareholder who sells the rights to all seven cows back to your listed company. The annual report says the company owns eight cows, with an option on one more. Sell one cow to buy a new president of the United States, leaving you with nine cows. No balance sheet provided with the release. The public buys your bull. AN AMERICAN CORPORATION: You have two cows. You sell one, and give the other one drugs until it can produce the milk of four cows. You are surprised when the cow drops dead. A BUSH FAMILY CORPORATION: Your daddy gave you two cows. The cows get sick on account of how the pond you put them in got the wrong kinda water. Your daddy's good friends in the Cattle Industry buy the cows at $20 million apiece. The Cattle Industry pays no tax for the next five years cause they're right good folks. The Cattle Industry done give you back the cows. You still got the cows and you made $20 million on the deal. Who said you ain't no kinda businessman? A FRENCH CORPORATION: You have two cows. You go on strike because you want three cows. When the strike ends the government has created a Departement des Vaches with a bureaucracy of 5,000. The head of the Departement is your mistress, Fifi de St Arnaud Delacroix de la Grand-Cul. Your children are departmental secretaries earning Ff 500,000 per year. There are still only two cows. A JAPANESE CORPORATION: You have two cows. You re-design them so they are one-tenth the size of an ordinary cow and produce twenty times the milk. You then create clever cow cartoon images called Cowkimon and market them World-Wide. The cows learn to bow to each other. A GERMAN CORPORATION: You have two cows. You re-engineer them so they live for 100 years, eat once a month, and milk themselves. However, they need lebensraum.... A BRITISH CORPORATION: You have two cows. Both are mad. This is OK because the minister of Agriculture Herbert Plunkett Ranfurly-Ernle-Earle-Drax was at school with you and is known to you as 'Whiffle'. He kindly agrees to have the law changed so that your cows can be re-labelled as 'Non-Infectious meat-type product of more than one leg of origin'. Tescos make you pay them to take your cows away. They are machine-reclaimed and sold as premium quality organic beefburgers at 3,000% profit per cow. AN ITALIAN CORPORATION: You have two cows, but you don't know where they are. You break for lunch. When you come back from lunch, the TV and the Press (which you own) are announcing that the two cows have reproduced to become 2,000 cows during lunch. You and your brand-new colleague, Rino "Chi-Chi the cat-buggerer" Torricelli (a respected Sicilian businessman with an international pharmeceutical empire) now qualify for a huge EEC grant. You still don't know where the cows are. A RUSSIAN CORPORATION: You have two cows. You count them and learn you have five cows. You count them again and learn you have 42 cows. You count them again and learn you have 12 cows. You stop counting cows and open another bottle of vodka. If only the cows would stop drinking you could count them properly. A SWISS CORPORATION: You have 5000 cows, none of which belong to you. You charge others for storing them. But there are no, repeat no, Nazi cows. Or Nigerian, Filipino, Serbian..... A HINDU CORPORATION: You have two cows. You worship them. They eat all your crops. You kill the muslims next door and take their crops. A CHINESE CORPORATION: You have two cows. You have 300 people milking them. You claim full employment, high bovine productivity, and arrest the newsman who reported the numbers. The party sells the re-educated milk, now called 'Mao's Milky Marvel'. AN ISRAELI CORPORATION: So, there are these two Jewish cows, right? Plainly, the land over the road currently illegally occupied by Arab squatters for the last five hundred years is land apportioned them by Yaweh, an inalienable part of Eretz Israel, nu? The cows take it in turns to learn to drive tanks. One cow establishes a ditch and a concrete wall round their new grazing land with a bulldozer, while the other cow goes to Washington to lobby for more US aid for the reclaimed land. AN AUSTRALIAN CORPORATION: You have two cows. You are suspicious of them. They look foreign or Abo. With only 10 million acres of outback per honest Australian cow you can't afford to take chances. You isolate the cows on a small Pacific island pending further enquiries. The cows die on hunger strike. AN ARKANSAS CORPORATION: You have two cows. That one on the left is kinda cute... | |
Tup | maandag 6 juni 2005 @ 11:49 |
Nog een alternatief:quote:www.parecon.org, ik lees nu http://www.zmag.org/books/pareconv/parefinal.htm en http://www.zmag.org/books/quiet.htm ![]() geen garanties dat dit niet elders eerder aan bod kwam [ Bericht 5% gewijzigd door Tup op 06-06-2005 12:09:03 ] | |
Pool | maandag 6 juni 2005 @ 11:54 |
quote:Whehe! ![]() | |
Pool | maandag 6 juni 2005 @ 12:02 |
quote:Probeer wel goed het onderscheid te zien tussen beschrijvende economie en economische plannen. De altruďsten op die website geven zelf ook aan dat het hier geen beschrijving van het huidige economische systeem betreft, maar dat zij plannen beschrijven van hoe het economische systeem idealiter zou moeten worden ingericht. Het verschil met de traditionele economie zit hem dus niet in de aannames, maar in het feit dat de traditonele economische wetenschap het huidige economische systeem verklaart en uitdiept, terwijl de altruďstische economen het huidige systeem juist willen opblazen en omvormen naar een ander systeem. | |
Tup | maandag 6 juni 2005 @ 12:12 |
quote:Ik ben eigenlijk al weer uitgekeken op de altruisten: ik vind het wat weinig onderbouwd en vaag. Toch ben ik wel blij dat ik kennis heb genomen van het bestaan er van. Dat stoort me vaak het meest aan klassieke wetenschappers (en Fok! users). Bij voorbaat is het "allmaal maar niks" en als na onderzoeking en vorsing blijkt dat het inderdaad tegenvalt, dan is de reactie vaak "zie je wel". Dat geeft mij niet echt de indruk dat wetenschappers/Fok!kers (ik stel ze maar aan elkaar gelijk, haha ![]() [Capitalism] is not a success. It is not intelligent, it is not beautiful, it is not just, it is not virtuous—and it doesn’t deliver the goods. In short, we dislike it, and we are beginning to despise it. But when we wonder what to put in its place, we are extremely perplexed. — John Maynard Keynes | |
Pietverdriet | maandag 6 juni 2005 @ 12:15 |
Tup´s way : You have two cows. The state takes both, and gives you a little milk ... once. | |
Pietverdriet | maandag 6 juni 2005 @ 12:17 |
Pietverdriets Way: Go away. What I do with my cows is none of your business. | |
Tup | maandag 6 juni 2005 @ 12:25 |
quote: ![]() | |
Nickthedick | maandag 6 juni 2005 @ 17:44 |
quote:Ja, daar is het een fanaticus voor. ![]() | |
Nickthedick | maandag 6 juni 2005 @ 17:47 |
quote:O, jawel hoor. Alleen zie je bij sommige dingen in 1 oogopslag dat het BS is. Tip: lees Schumpeter. | |
McCarthy | maandag 6 juni 2005 @ 18:17 |
Ik nam het opzich wel serieus totdat ik dit las:quote:spijt me, dit kan ik niet serieus nemen | |
McCarthy | maandag 6 juni 2005 @ 18:23 |
Tup, wat is er in jouw ogen nou mis met een liberale economie waar mensen zelf bepalen welk werk ze gaan doen, zelf bepalen welke goederen ze consumeren tegen welke prijs, waar producenten zelf mogen bepalen wat ze produceren tegen welke prijs. | |
McCarthy | maandag 6 juni 2005 @ 18:26 |
quote:Maar de mening van iemand hoor. | |
McCarthy | maandag 6 juni 2005 @ 18:29 |
quote:het gaat erom dat wij mensen vrij laten om te doen en laten wat ze willen terwijl jij met allerlei systemen aan komt zetten over hoe het zou moeten. Ik denk dat jij dit korte stripje eens moet lezen http://www.mises.org/TRTS.htm ![]() Vooral dit plaatje slaat wel heel erg op jou | |
Tup | maandag 6 juni 2005 @ 19:59 |
quote:Zal ik doen, ik ken vooralsnog alleen zijn werken over creative destruction en neue kombinationen. quote:Ik ook niet meer. quote:Dit is natuurlijk een catch 22, want in de allesomvattende wens om "vrij" en "liberaal" te zijn, leg je dit dwingende systeem tegelijkertijd op. "Alle Kretenzers liegen", zei de Kretenzer. Volledige vrijheid bestaat niet, en het gaat er dus om waar je de grens legt. Dat die onmiskenbaar dichter bij vrijheid" ligt voor liberalen dan socialisten. Ik lees nu over Parecon, zie http://www.parecon.org/writings/hahdefpe.htm Hier kan ik me wel redelijk in vinden, en het is beter onderbouwd. | |
McCarthy | maandag 6 juni 2005 @ 20:19 |
quote:de vrijheid om de vrijheid van anderen in te perken heb je idd niet nee, maar aan dit soort flauwe redenatie spelletjes doe ik niet. Het is geen grondslagen van de wiskunde hier ![]() | |
Tup | maandag 6 juni 2005 @ 22:21 |
quote:Het was ook geenszins bedoeld als flauw redenatie spelletje. Je zegt "het gaat erom dat wij mensen vrij laten om te doen en laten wat ze willen terwijl jij met allerlei systemen aan komt zetten over hoe het zou moeten". Ik begrijp dat je het er mee eens bent dat vrijheid grenzen kent. Dáár gaat het dan om; waar zijn die grenzen dan? De beschreven theorie van altruistische economie - waar ik me dus niet in kan vinden- probeert hier een oplossing voor te geven, net zoals de neoklassieke economie het Pareto optimum kent (of sociale nutsfunctie of zo). Dit is geen dwingend systeem maar een model van de werkelijkheid. | |
McCarthy | dinsdag 7 juni 2005 @ 11:42 |
quote:dat is toch niet zo moeilijk, je mag niet stelen, niet iemand vermoorden, dat soort triviale dingen quote:oplossing? Hoe dan? Door digitaal je waarde oordeel aan dingen te geven? Ook alt. hebben nog stedes dat je niet iemand vermoorden en dat soort dingen. | |
hmmmmmmmmm | vrijdag 10 juni 2005 @ 03:27 |
Hippie-communisme. ![]() | |
NightH4wk | vrijdag 10 juni 2005 @ 03:42 |
quote: ![]() | |
Danus | vrijdag 10 juni 2005 @ 16:16 |
quote:Waarom zou een individu, die mbt jouw belsuitvorming en welvaartsniveau uberhaupt geinspireerd zijn om zodanig een haatlust te creeeren om van de 6 miljard mensen van de aardkloot specifiek jou als zondaar te zien en je daarmee naar hartelust wil liquideren?? snap ik niet!! mvg | |
flagman | maandag 27 juni 2005 @ 15:53 |
Beste mensen, De hier geopperde nieuwe ideeën zijn zo slecht en raar nog niet als uit de reacties veelal blijkt. Onconventionele bankiers (Bernard Lietaer – de Toekomst van het geld) en economen (Hank Monrobey – Citizen Multi National) proberen al een tijdje vernieuwende ideeën aan de man te brengen. Maar ja, een over de hele wereld gehanteerd systeem verander je niet even 123. De wil moet er natuurlijk ook zijn; als je genoeg hebt en je niet stoort aan het ongeluk in de rest van de wereld, waar zou je je dan druk om maken? Mijns inziens is er een universele wet, die bepaalt dat alle energie die je (in welke vorm dan ook) doorgeeft, vroeg of laat (in welke vorm dan ook) weer terugkomt. Zelf maak ik dit regelmatig mee. Bijv. toen ik mijn ex ¤ 3.000 schonk, zonder daar iets voor terug te vragen en daarna binnen een maand plotseling het dubbele op mijn rekening ontving (van een rechtzaak waar ik geen geld van had verwacht). Zolang je iets doorgeeft zonder daar iets terug voor te verwachten - dus direct uit je hart - komt automatisch datgene naar jou toe wat je nodig of waar je recht op hebt. Zonder dat je erover hoeft na te denken, zorgen te maken, te zoeken of zelfs te betalen. Denken dat je iets verliest is een illusie. Het is hetzelfde principe dat je leert van de fouten die je maakt (als het goed is). Omdat we zijn opgevoed met het 'voor-wat-hoort-wat' mechanisme, is het niet eenvoudig om dit in te zien en vooral materie los te kunnen laten. Ik zal de laatste zijn die beweert dat je dit moet 'geloven', maar probeer het gewoon zelf uit. Het makkelijkst is met spullen, kleren, vaardigheid, kennis, tijd, ruimte of geld waar je genoeg van hebt of toch niet gebruikt en geef het dan door aan iemand die het graag wil. Dit kan vooral een hele bevrijding zijn als het om materie gaat (zie ook http://www.ellipsis.com/k/), waar je anders steeds tegenaan loopt (met de gedachte wat je daar ook al weer mee ging doen). Meer ruimte in huis betekent ook meer ruimte in je hoofd, dus je profiteert er in ieder geval direct van. Een goede bestemming vinden is meestal nog moeilijker dan het loslaten zelf. Er zijn weggeefwinkels om je erbij te helpen via: http://www.talk2000.nl/mediawiki/index.php/Weggeefwinkels.nl Maar er zijn meer redenen. Want kankeren op de maatschappij is makkelijker, dan er als onderdeel van mijn verantwoordelijkheid te dragen en actie te ondernemen om er iets van te maken. alec@4dw.nl | |
Nickthedick | maandag 27 juni 2005 @ 16:29 |
quote: ![]() Maar ik ben niet zo naief en vind het een grove fout om economie te scheiden van overige belangen (belangen zijn juist de motor van de economie). | |
Pietverdriet | maandag 27 juni 2005 @ 16:31 |
Wat een esotherische crap. | |
NightH4wk | maandag 27 juni 2005 @ 18:07 |
quote:Nice samenvatting. | |
Pietverdriet | maandag 27 juni 2005 @ 19:12 |
Dank je | |
Tup | maandag 27 juni 2005 @ 19:44 |
Dat is economie inderdaad, immers: eso·te·risch (bn.) 1 bestemd voor de ingewijden ...en hoe vaak we wel niet voor zoete koek moeten slikken dat economen het wel even beter weten. Ik vermoed dat economen behoren tot de onderste helft van zogenaamd "intelligente" mensen. | |
Pietverdriet | maandag 27 juni 2005 @ 19:45 |
Hij is braaf... | |
Tup | dinsdag 28 juni 2005 @ 00:31 |
Hij is slaaf | |
flagman | dinsdag 28 juni 2005 @ 14:00 |
daar lijkt het inderdaad wel op als er één wetenschap tot nu toe gefaald heeft dan is het de economie wel als de economie altijd last heeft van de 'conjunctuur' ('stagflatie') waarom hebben banken dat dan nooit? kijk eens naar deze grafiekop blz. 16: http://www.sdnl.nl/pdf/recessie.pdf als door gebrek aan geld (staat op de rekeningen van weinigen) de prijzen stijgen, verklaren ze het met 'inflatie', vervolgensverhogen ze de rente om dan verbaasdheid te spelen als iedereen failliet gaat en er zoveel werkeloosheid ontstaat, terwijl daardoor de lonen lekker laag blijven en de marges gehaald kunnen blijven. als natuur en mens al op apengapen liggen en het geld toch nog ergens vandaan moet komen, dan verkopen we gewoon de staatsbedrijven uit of gaan we (met z'n allen - nu ook bij het kruidvat!) lekker lenen, om ons voor eens en voor altijd in de schulden te steken en afhankelijk blijven van hen die de macht al hebben. toch wel slim die economen? | |
Pietverdriet | dinsdag 28 juni 2005 @ 14:52 |
De wetenschap economie faalt niet, die kijkt gewoon en stelt theorien op. Het is politiek die faalt. De economische ontwikkeling in een land heeft ook geen doel op zich, die gebeurt gewoon. Economen kijken naar de wetmatigheden daarin en hoe die plaats vinden en waarom. Net zoals het KNMI dat doet met het weer. Vast staat dat de UK met het hun manier van met economie omgaan zeer succesvol zijn geweest de laatste 25 jaar. Vast staat ook dat Duitsland en Frankrijk veel minder succesvol zijn geweest. Duitsland had een ongelofelijke voorsprong op de UK, maar nu zijn ze ingehaald door de UK. | |
Nickthedick | dinsdag 28 juni 2005 @ 20:06 |
De economie is geen wis- of natuurkunde. Economie zal altijd onderhevig zijn aan menselijke grillen, daarom is het ook zo moeilijk om voorspellingen te doen in de economie. Vergeet niet: economie is de enige wetenschap die een door mensen gecreeerde stelsel van wetten op bijna natuurkundige schaal observeert en probeert te beinvloeden, zonder dat er (wezenlijke) constanten te bespeuren zijn. | |
kenz | dinsdag 28 juni 2005 @ 22:32 |
quote:Sterker nog, economie is een uitvloeisel van de menselijke natuur. Het is niet verzonnen, het heeft zich ontwikkeld zoals het is omdat dit aansluit bij de menselijke natuur. En de menselijke natuur draait gewoon om egoďsme. Alles voor mij en mijn groep. Van alles wat ik doe wil ik beter worden, etc. Op die basis zijn allerlei economische wetten vastgesteld, zoals bijv. de wet van de (marginale) meeropbrengst. Alt.Ec. is echt een studeerkamerproject van idealistische boekenwormen. Het zou misschien mooi zijn als het zou werken, maar het gaat echt tegen de menselijke natuur in. En daarom is het een idioot en wereldvreemd idee. Zeker bedacht door mensen die niet echt hoeven te werken voor hun geld, zoals professoren, hoogleraren, politici, lobbygroepen, belangen organisaties, etc, etc. ![]() | |
Nickthedick | dinsdag 28 juni 2005 @ 22:39 |
quote:Toch is het wel een creatie van de mens (vanaf laten we zeggen: investment banking). Daarvoor was de economie pure ruilhandel. | |
kenz | dinsdag 28 juni 2005 @ 23:15 |
quote:Mee eens, maar ik bedoel dat het fundament van het economisch stelsel gewoon gegroeid is. OOk ruilhandel gaat immers uit van een bepaalde waarde van het te ruilen goed. En de mens wil ook bij ruilhandel er gewoon beter van worden. Daarom gaat Alt.Ec. recht tegen de menselijke natuur in en zal het nooit wat kunnen worden, hoe mooi het ook klinkt. | |
Nickthedick | dinsdag 28 juni 2005 @ 23:30 |
quote:True, Alt.Ec. gaat totaal voorbij aan de investeringen die er voor moeten zorgen dat het plan uitvoerbaar wordt. Investeringen die niets opleveren en nooit iets op zullen leveren. Imo zorgt dit voor een afhankelijke 3e wereld die zich maar door blijft vermenigvuldigen terwijl ze er uiteindelijk niets slimmer of beter van worden. Dit plan is pas echt een consumentisme-hel. Nogmaals: probeer nooit economie los te koppelen van het 'mens zijn'. Het leven 'an sich' wordt al overgewaardeerd; de kwaliteit van leven zou meer aandacht moeten verdienen, en het belangrijkste ingredient van een 'waardevol' leven is imo nog altijd dat je voor jezelf kunt zorgen. | |
Tup | dinsdag 28 juni 2005 @ 23:45 |
quote:Vanuit het Darwinisme is de menselijke natuur niet egoisme, zoals je stelt, maar "survival of the fittest" en natuurlijke selectie. Deze mechanismes zorgen voor het "egoisme". Echter, er zijn diverse voorbeelden waarbij mensen en dieren (die we al weinig sociaal vermogen toekennen), door altruisme de soort in stand houden. Lees bijvoorbeeld http://endeavor.med.nyu.edu/~strone01/altruism.html. Ik ben het eens met de kritiekpunten tav. Alt.Ec maar er wordt wel weer erg snel van inherent egoisme als reden waarom de theorie niet zou kloppen. | |
Pietverdriet | dinsdag 28 juni 2005 @ 23:50 |
quote:Je kletst weer eens volledig uit je nek. Hou jij je nu maar bij wiskunde, want je intrepretatie van Darwinisme is waardeloos, en lijkt nog het meest op die van de Nazi´s | |
Nickthedick | dinsdag 28 juni 2005 @ 23:54 |
quote:Ik denk dat altruisme een beetje z'n doel voorbij is geschoten; moeten we nu ook al mensen verzorgen die verder totaal geen positieve invloed op ons hebben? Er zijn hele landen vol parasieten (ik weet het, het klinkt hard); maar kom op zeg! als je al een kut-leven hebt, waarom zou je je dan nog voortplanten? Medicijnen om AIDS te genezen in afrika? Geef die mensen liever geld om een waardig einde tegemoet te zien i.p.v. een handjevol mensen genezen die zich vervolgens weer voortplanten en weer AIDS krijgen ![]() | |
Tup | dinsdag 28 juni 2005 @ 23:59 |
quote:Pietbegrijpthetniet je moet je niet zo aanstellen. Ik heb wat vragen voor je: 1. Waarom is mijn interpretatie van Darwinisme waardeloos? 2. Waarom maak je vergelijkingen met de Nazi's. Is dit jouw goed onderbouwde manier om de dicussie aan te gaan. Werkt misschien op het forum van meervrijheid.nl maar niet hier. 3. Lukt het je ook nog om iets inhoudelijks te zeggen? | |
Tup | woensdag 29 juni 2005 @ 00:03 |
Pietverdriet zegt "die kijkt gewoon en stelt theorien op. " Nickthedick zegt "observeert en probeert te beinvloeden" Willen economen nou beďnvloeden of niet? Zo ja, op basis van welke waarheden doen ze dit. Zo nee, waarom vormt het dan wel vaak de basis voor politieke besluiten. | |
Nickthedick | woensdag 29 juni 2005 @ 00:13 |
quote:Economen zijn nogal verdeeld over wat juist is. Daarbij komt dat economen en politici niet kunnen ontkomen aan de 'verplichting' wat betreft economische groei. Het is een waar slagveld daarbuiten en de prioriteiten liggen nu eenmaal bij machtsbehoud. Het zou een stuk makkelijker zijn als economie als seculiere wetenschap zou kunnen bestaan, los van politiek en menselijke grillen. | |
flagman | woensdag 29 juni 2005 @ 13:51 |
het stukje gelezen hebbende constateer ik dat deze meneer Strong ervan uitgaat dat altruisme bij weinigen voorkomt en alleen genetisch wordt doorgegeven, alsof het een fysieke eigenschap betreft. mij lijkt altruisme eerder te maken heeft met bewustzijn. de offspring vindt niet op fysieke wijze plaats, maar door de overdracht van bewustzijn. een altruist calculeert niet, hij (of zij) voelt liefde, laat dit stromen en stelt zo een voorbeeld voor anderen; van hem kun je ervan op aan dat hij anderen op dezelfde liefdevolle manier behandelt, zoals hij zichzelf zou behandelen. via hem wordt een beroep gedaan op het collectieve bewustzijn: locaal, nationaal dan wel globaal. alleen al door de afweging te maken hoe idioot hij is, stelt een altruist de ander in staat geconfronteerd te worden met de eenheid en pure liefde waar wij allen en alles vanaf stammen. je kunt anderen (bijv. kinderen) met alle mogelijke middelen ertoe bewegen dat te doen wat jij wilt dat ze doen, maar ze zullen je goede bedoelingen pas vertrouwen als je jezelf net zo gedraagt. als je LAAT ZIEN waar je voor staat geef je anderen de kans om het zich zelf eigen te maken. het feit dat JIJ tot een briljante inkeer bent gekomen wil namelijk nog niet zeggen dat een ander dit ook direct zou moeten kunnen. soms heeft die daarvoor meer mogelijkheden, tijd en inzicht nodig. daarmee is de altruist dus de ultime leider. als geen ander heeft hij toegang tot het collectieve bewustzijn van de groep. als geen ander wordt hij vertrouwd op te komen voor de groep, zoals hij opkomt voor zichzelf. |