abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 juni 2005 @ 22:13:36 #151
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_27658188
quote:
Op zondag 5 juni 2005 22:11 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat er gewoon simpelweg sprake is van realisme. Zoals elke (nieuwe) politieke/maatschappelijke stroming heeft men in het begin een duidelijk doel voor ogen, een ideaalbeeld. Deze idealen inspireren mensen, mensen zijn bereid ervoor te vechten. Al vechtende weet men het een en ander te bereiken, waardoor nog meer mensen zich achter zo'n beweging scharen. Zo breidt de golf zich almaar uit en lijkt de hele aarde te zullen overstromen (om maar eens een metafoor te gebruiken ).

Wat er echter gebeurt is dat naarmate de beweging meer succes boekt en dichter bij haar idealen komt, hetgeen overblijft om voor te vechten almaar afneemt. Mensen beginnen na te denken over de gewijzigde situatie en de balans op te maken. Sommigen zijn tevreden en haken af. Anderen zijn ontevreden en willen terug naar hoe het eens was (desillusie slaat toe). De groep die overblijft wordt hierdoor veel kleiner, alsmede de nog te verwezenlijken idealen die nog maar weinig inspirerend zijn. Probleem binnen deze groep is vaak tevens dat er een harde kern bestaat van mensen die slechts strijden om het strijden, en hun idealen reeds lang verloren zijn. Deze groep keert zich vervolgens vaak tegen de "afvalligen", waardoor van verdere vooruitgang vrijwel geen sprake meer is.
Da's inderdaad een prima analyse van hoe het in het algemeen met intellectuele stromingen afloopt.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 5 juni 2005 @ 22:15:10 #152
66825 Reya
Fier Wallon
pi_27658259
quote:
Op zondag 5 juni 2005 22:08 schreef irritantetante het volgende:

[..]

Zo kun je die cijfers niet vergelijken.

Het is 0,04 procent van de werkende mannelijke bevolking
en 0,05 procent van de werkende vrouwelijke bevolking
Je kunt die cijfers niet op de manier dat jij doet tegen elkaar zetten, alsof het absolute cijfers zijn, want dat zijn het niet.
Op elke man die op psychische gronden in de wao komt, staat 0,98 vrouw die op die gronden in de wao belandt.... namelijk....
Nee, want je denkt nu in absolute cijfers in plaats van in relatieve cijfers. Relatieve cijfers zijn beter met elkaar te vergelijken dan absolute cijfers.
  zondag 5 juni 2005 @ 22:20:23 #153
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27658479
quote:
Op zondag 5 juni 2005 22:13 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Da's inderdaad een prima analyse van hoe het in het algemeen met intellectuele stromingen afloopt.
Vooruitgang als in progressie volgens de idealen die de stroming nu hanteert is denk ik niet gewenst.
  zondag 5 juni 2005 @ 22:21:01 #154
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27658494
quote:
Op zondag 5 juni 2005 22:15 schreef Reya het volgende:

[..]

Nee, want je denkt nu in absolute cijfers in plaats van in relatieve cijfers. Relatieve cijfers zijn beter met elkaar te vergelijken dan absolute cijfers.
jouw link was ook absoluut en laat geen relatieve cijfers zien.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_27658500
quote:
Op zondag 5 juni 2005 22:15 schreef Reya het volgende:

[..]

Het verschil tussen 0,05% van de vrouwelijke werkende bevolking en de 0,04% mannelijke werkende bevolking, kun je niet herleiden tot de uitspraak op iedere 4 mannen, komen 5 vrouwen in de wao... daar heb je toch echt absolute cijfers voor nodig...
Be annoying.
Thomas Leonard
  zondag 5 juni 2005 @ 22:28:54 #156
66825 Reya
Fier Wallon
pi_27658776
quote:
Op zondag 5 juni 2005 22:21 schreef irritantetante het volgende:

[..]

Het verschil tussen 0,05% van de vrouwelijke werkende bevolking en de 0,04% mannelijke werkende bevolking, kun je niet herleiden tot de uitspraak op iedere 4 mannen, komen 5 vrouwen in de wao... daar heb je toch echt absolute cijfers voor nodig...
Wel als je standaardiseert naar gelijke aantallen
pi_27658993
quote:
Op zondag 5 juni 2005 22:28 schreef Reya het volgende:

[..]

Wel als je standaardiseert naar gelijke aantallen
Nou, ga je gang!
Be annoying.
Thomas Leonard
  zondag 5 juni 2005 @ 22:48:57 #158
66825 Reya
Fier Wallon
pi_27659529
quote:
Op zondag 5 juni 2005 22:34 schreef irritantetante het volgende:

[..]

Nou, ga je gang!
Stel je voor, er zijn 100.000 werkende mannen en 20.000 werkende vrouwen. Er zijn dan 0.0004x100.000=40 arbeidsongeschikte mannen, tegen 0,0005x20.000=10 werkloze vrouwen. Hierbij mis je echter de relatieve factor.

Je kunt daarom beter het aantal op Z=1 stellen. Je kunt dan de verwachtingswaarde berekenen, en die is 1x0,0004 tegenover 1x0,0005. Die vergelijking is statistisch gezien beter te verantwoorden. Het enige verschil in dit geval is dat de 0,0005 voor de vrouwen nu wat groffer is dan de 0,0004 voor de mannen.
  maandag 6 juni 2005 @ 19:52:19 #159
93511 Nevada92
wheelsofsteel
pi_27686218
Lekker slowchat topic hier.
24 flesjes in een kratje. 24 uur in een dag. Toeval?
  maandag 6 juni 2005 @ 19:53:12 #160
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27686246
quote:
Op maandag 6 juni 2005 19:52 schreef Nevada92 het volgende:
Lekker slowchat topic hier.
Lever zelf eens een briljante bijdrage die mij stijl achterover doet slaan?
  maandag 6 juni 2005 @ 20:00:32 #161
48575 Scandalous
pew pew pew
pi_27686502
Interessant, ik lees morgen even de rest door.
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
pi_27742547
quote:
Op zondag 5 juni 2005 20:27 schreef Alicey het volgende:

[..]

Feminisme is cool

Er werd heftig gediscussieerd, dus mi leent het zich voor een vervolg.:)
Feminisme staat ook voor politieke correctheid, wat in volgend boek aangepakt wordt door... een feministe (maar dan een realistische)

Darwin voor dames

Sir Isaac Newton geldt als een van de grootste wetenschappers die ooit hebben geleefd. Zijn Principia Mathematica uit 1687 is een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de natuurkunde. Volgens de feministische filosofe Sandra Harding moeten we dat boek lezen als een - hou u vast - 'handleiding voor verkrachting'. Dat komt omdat de 'meest fundamentele categorieën van wetenschappelijk denken' volgens haar 'tendentieus mannelijk' zijn.

Een grapje? Helaas. Harding is maar een van de vele, veelal linkse en/of feministische, complotdenkers die eigenlijk niet geloven in de wetenschappelijke methode en er dan ook een antiwetenschappelijk wereldbeeld op na houden. In die hoedanigheid wordt ze geciteerd door de Vlaamse filosofe Griet Vandermassen in het pas verschenen Darwin voor dames: over feminisme en evolutietheorie (uitgeverij Nieuwezijds). Men zou verwachten, aldus Vandermassen, 'dat een beweging die streeft naar veranderingen in de behandeling en positie van vrouwen betrouwbare informatie verlangt over de menselijke natuur, om daar zo doeltreffend mogelijk op in te werken'. Dat is echter nog altijd niet het geval, omdat de evolutionaire biologie als bedreigend wordt ervaren in diezelfde linkse en/of feministische kringen. De vrees bestaat dat een verklaring van de verschillen tussen mannen en vrouwen meteen ook een goedkeuring van die verschillen impliceert. Terwijl dat natuurlijk niet zo hoeft te zijn. Het is pas als je echt iets kunt verklaren - bijvoorbeeld: waarom er onevenredig veel mannen topposities bekleden - dat je er eventueel iets aan kunt veranderen.

Politiek en wetenschap zijn in het verleden wel vaker over elkaar gestruikeld, vaak met catastrofale gevolgen. De klassieke rechtse denkfout bestaat erin om feiten direct te vertalen in waarden - 'het is zo, dus het zal zo moeten zijn'. Een gebrek aan ambitie, zeg maar. De klassieke linkse denkfout bestaat erin om waarden op te leggen aan de werkelijkheid - 'het moet zo zijn, dus het is zo'. Een teveel aan wensdenken, zeg maar. Daarom hebben een aantal stromingen binnen het feminisme zich altijd verzet tegen het darwinisme - 'er mogen geen verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, dus er zijn geen verschillen tussen mannen en vrouwen'. Helaas, of gelukkig, bestaan die verschillen wel. En dus kan het feminisme maar beter rekening houden met wat de biologie ons daarover leert. 'Om inzicht te verwerven in de menselijke natuur en menselijk gedrag', schrijft Vandermassen, 'moeten we rekening houden met alle mogelijke informatiebronnen, niet alleen met degene die ons ideologisch aanspreken.'

Er bestaat al behoorlijk wat interessante lectuur over de spanningen tussen ideologie en wetenschap - een standaardwerk waarnaar Vandermassen regelmatig verwijst, is Higher Superstition: the academic left and its quarrels with science van de Amerikaanse wetenschappers Paul Gross en Norman Levitt. Darwin voor dames past in die traditie, en biedt een boeiend en toegankelijk historisch overzicht van zowel de evolutietheorie als het feminisme. De auteur zelf is trouwens een overtuigde feministe. Haar boek kan ook gelezen worden als een oproep om de biofobie te overwinnen: 'Ik meen dat de tijd gekomen is voor feministen om zich te bevrijden van hun onredelijke angst voor een darwinistisch denkkader. (...) Er wacht het feminisme een grootse taak.'

Joël De Ceulaer
Goden hebben dezelfde vervelende eigenschap als kabouters. Als je ernaar kijkt, verdwijnen ze.
  woensdag 8 juni 2005 @ 15:14:05 #163
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27743157
Op zich zie ik wel wat in dat stuk Sisyphus.
pi_27743346
quote:
Op zondag 5 juni 2005 21:46 schreef Alicey het volgende:

[..]

Voor mezelf speelt vooral dat ik "ontdekt" heb dat er niets mis is met op bepaalde vlakken onderdoen voor een man.
Misschien iets beter geformuleerd dat het niet erg is als je onderdoet voor 'iemand' anders, of dat nou een man of een vrouw is?
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
  woensdag 8 juni 2005 @ 15:22:51 #165
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27743482
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:19 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Misschien iets beter geformuleerd dat het niet erg is als je onderdoet voor 'iemand' anders, of dat nou een man of een vrouw is?
Dat is denk ik een betere formulering. Er zijn ook genoeg vrouwen die op bepaalde gebieden beter of sterker zijn.

Het gaat mij echter ook om de bijbehorende interactie. Ik ben minder bang om te erkennen dat ik sommige dingen niet kan, en/of ook niet wil.
pi_27743733
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:19 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Wat ik dan weer wel irritant vind is als mensen veronderstellen dat ik iets niet zou kunnen omdat ik een vrouw ben. Als het om kracht ga, heb ik daar geen problemen mee, dan hebben ze gewoon gelijk, en dat is ook wel aan mij te zien

Maar een voorbeeld:
- ik kreeg een dvd-speler voor mijn verjaardag. Een paar mensen belden me op om me te feliciteren (leuk) en vroegen natuurlijk wat ik had gekregen. Op mijn antwoord zei een van mijn vrienden: Dan moet je wel wachten tot je vriend thuis is, voor je hem uit kan proberen, zal ik even langskomen anders?

Ik kon er wel om lachen, maar aan de andere kant had ik ook wel zoiets van: dat kan ik zelf wel hoor. Maar goed, naar eerlijkheid antwoordde ik: Bedankt voor het aanbod, maar ik ben al shrek ( ) aan het kijken....
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_27743948
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:29 schreef djenneke het volgende:
Maar een voorbeeld:
- ik kreeg een dvd-speler voor mijn verjaardag. Een paar mensen belden me op om me te feliciteren (leuk) en vroegen natuurlijk wat ik had gekregen. Op mijn antwoord zei een van mijn vrienden: Dan moet je wel wachten tot je vriend thuis is, voor je hem uit kan proberen, zal ik even langskomen anders?
  woensdag 8 juni 2005 @ 15:39:33 #168
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27744151
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:29 schreef djenneke het volgende:

Ik kon er wel om lachen, maar aan de andere kant had ik ook wel zoiets van: dat kan ik zelf wel hoor. Maar goed, naar eerlijkheid antwoordde ik: Bedankt voor het aanbod, maar ik ben al shrek ( ) aan het kijken....
Dat is inderdaad wel erg ja. Hier heb ik dat ook als ik een second line probleem aan moet pakken, dan wordt er ook vaak gevraagd of ik kan doorverbinden.

Het ergst zijn dan nog systeembeheerders. Die lui gaan dan allerlei kretologie gebruiken terwijl ze gewoon in ABN hadden kunnen uitleggen wat er aan de hand is. Dit laatste begrijp ik overigens niet helemaal waarom dat zo nodig zo moet.
pi_27744190
Leuk voorbeeld inderdaad. Ik heb zelf informatica gedaan en werk dus in de ict, net als Alicey dacht ik... en dan kom je vaak genoeg in de situatie dat mensen heel expliciet gaan uitleggen hoe iets in elkaar zit. Dan gooi je er gewoon even een paar pittige termen tegenaan en laat je zien dat je er misschien nog wel meer van weet dan de ander... en dan slaat heel de toon van de conversatie om.

** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
pi_27744217
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:39 schreef Alicey het volgende:
Het ergst zijn dan nog systeembeheerders. Die lui gaan dan allerlei kretologie gebruiken terwijl ze gewoon in ABN hadden kunnen uitleggen wat er aan de hand is. Dit laatste begrijp ik overigens niet helemaal waarom dat zo nodig zo moet.
Alicey, het zijn mannen. Ze willen je imponeren met hun verbluffende kennis. Zet ze maar lekker voor joker!
  woensdag 8 juni 2005 @ 15:43:56 #171
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27744295
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Alicey, het zijn mannen. Ze willen je imponeren met hun verbluffende kennis. Zet ze maar lekker voor joker!
Het hangt af van mijn bui. Normaal gesproken herhaal ik het in gewoon ABN en vraag ik of ze dat bedoelen. Als ik iets verveelder ben dan ga ik zelf ook kretologie gebruiken die de gemiddelde systeembeheerder te boven gaat.
  woensdag 8 juni 2005 @ 15:45:19 #172
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27744347
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:40 schreef -Lotte- het volgende:
Leuk voorbeeld inderdaad. Ik heb zelf informatica gedaan en werk dus in de ict, net als Alicey dacht ik...
quote:
en dan kom je vaak genoeg in de situatie dat mensen heel expliciet gaan uitleggen hoe iets in elkaar zit. Dan gooi je er gewoon even een paar pittige termen tegenaan en laat je zien dat je er misschien nog wel meer van weet dan de ander... en dan slaat heel de toon van de conversatie om.
Dat klopt wel ja, maar dan krijg je ook weer van die domme vragen "Je weet er wel aardig wat van af he?"
quote:
pi_27744460
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:45 schreef Alicey het volgende:
Dat klopt wel ja, maar dan krijg je ook weer van die domme vragen "Je weet er wel aardig wat van af he?"
En dan op zo'n toon alsof ze een kind van drie aan de lijn hebben.
  woensdag 8 juni 2005 @ 15:51:32 #174
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27744554
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

En dan op zo'n toon alsof ze een kind van drie aan de lijn hebben.
Inderdaad ja.

Dan denk ik altijd zoiets van "Natuurlijk kl**tzak, jij krijgt het spul niet aan de praat, en je hebt het tijdens je pogingen dusdanig verziekt dat zelfs onze helpdesk er niet meer uitkomt ", maar dan zeg ik meestal met een lief stemmetje dat ik wel het een en ander weet.
  zaterdag 11 juni 2005 @ 12:18:45 #175
93511 Nevada92
wheelsofsteel
pi_27830345
Het topic over instabiele systeembeheerders hebben we al gehad. Het ging hier over feminisme toch ?
24 flesjes in een kratje. 24 uur in een dag. Toeval?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')