supermarkten! ![]()
het probleem begon als volgt:
![]()
in
Gratis Pinnen 1.0 kwam ik er achter dat ik 0,25 euro meer moet betalen als ik boodschappen doe voor 9 euro en die met de pin wil afrekenen, en
Gratis boodschappen 1.0 en
Gratis boodschappen 1.1 leerde me dat de enige manierom hier onderuit te komen het betalen met een heleboel kleingeld is...
![]()
nou,.... ik met een hele zak kleingeld naar de winkel om boodschapjes te halen....
![]()
winkel binnengelopen, spullen in karretje gedaan, naar kassa gelopen, en spullen op de kassaband gelegd.
![]()
totaalbedrag 4,90 euro.
![]()
ik mijn zak met 50 dubbeltjes gepakt, en 49 dubbeltjes uitgeteld...
quote:
Artikel 11 in fine van de Verordening (EG) nr. 974/98 van de Raad van 3 mei 1998 over de invoering van de euro (Publicatieblad Nr. L 139 van 11/05/1998 blz. 0001 - 0005) bepaalt het volgende :
"Vanaf 1 januari 2002 geven de deelnemende lidstaten in euro of in cent luidende muntstukken uit (...). Deze muntstukken zijn de enige muntstukken die in alle betrokken lidstaten de hoedanigheid van wettig betaalmiddel hebben. Behalve de uitgevende autoriteit en personen die specifiek in de nationale wetgeving van de uitgevende lidstaat zijn aangewezen, is geen enkele partij verplicht voor één betaling meer dan vijftig muntstukken te aanvaarden".
![]()
willen ze het niet aannemen, omdat het teveel kleingeld is.
![]()
wat had ik nou kunnen doen ?
1. Gewoon weglopen met mijn boodschappen en de 49 dubbeltjes dan maar weer meenemen als ze ze niet willen aannemen ?
2. Gewoon weglopen met mijn boodschappen en de 49 dubbeltjes achterlaten bij de kassa ?
3. Gewoon weglopen zonder boodschappen en aangifte gaan doen bij de politie van een civiel conflict?
4. winkelier voor de rechter slepen, en hem dwingen mijn 49 dubeltjes aan te nemen ?