quote:
Nou verkijk je hier niet op.
Hoewel het in Augustus wel weer de goede kant op hoort te gaan heb je vanaf maart kans dat je toch lange regenperiodes hebt. De zgn. Frente Frio die koud en nat weer vanuit Antartica meebrengt.
De Brazilianen gaan dan klagen over de kou terwijl het voor ons eigenlijk een prima temperatuur is en goed uit te houden maar als het gaat regenen dan is het andere koek. Elke zomer(onze) zijn er een aantal weken dat het eigenlijk continu regent. en dan dus niet een klein beetje.
Ga je dus in onze zomer naar Bahia dan moet je geluk hebben. maar ook in onze winter kan het nog wel eens verkeerd gaan. vorig jaar was ik er in Januari en heb ik drie weken bijna niets dan regen gehad. dat is een uitzondering maar geeft dus wel aan dat je geen garanties hebt op mooi weer.
De beste tijd qua weer om te gaan is dus November t/m Maart
Meeste kans op Regen April t/m Augustus
Een andere periode die interressant kan zijn is Juli t/m ongeveer November want in die periode kan je ten zuiden van Porto, in de Abrolhos Archipel walvissen zien die in deze periode hun jongen baren.
Als je de keus hebt zou ik dus niet voor onze zomer kiezen,
En verder vind ik de stranden van Porto en Porto Seguro zelf niet heel bijzonder, Ikzelf zit liever aan de andere kant van het riviertje in Arraial d'Ajuda. daar is het wat relaxter (Porto is een stad, Arraial een dorp) en daar zijn de betere stranden. Maar de mooiste stranden zijn nog 15 km zuidelijker in de buurt van Trancoso.
Engels wordt trouwens wel steeds meer gesproken nu er internationale charters komen maar een Portugees woordenboekje is absoluut aan te raden want het blijft toch een beperkt aantal mensen die je verstaan.