opleiding zegt wat over intelligentiequote:Op donderdag 2 juni 2005 21:03 schreef Keromane het volgende:
Je verwart intelligentie met opleiding.
Als Balkenende dat gaat verkondigen in Brussel als verklaring waarom het een zo duidelijk NEE is geworden in Nederland krijgt hij nog grotere problemen denk ik.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 00:31 schreef Falco het volgende:
Toch is het verband opvallend en misschien erg confronterend toch voor sommigen. Ikzelf denk dat hoger opgeleiden zelfstandig meer op zoek gaan naar informatie via internet en kranten en meer denken van is dit wel zo'n goede grondwet en waarom wel of niet? Met al dat soort dingen vormen de hogere opgeleiden hun oordeel. Daarentegen gaan lager opgeleiden (lijkt mij) eerder af op korte flarden informatie over de grondwet en dan blijft bij hen alleen die ridicule balkanisering- en lichtuit-argumenten en wat al dan nog niet meer. Met zulke oneliners (want daar is de keuze toch het snelst beïnvloedbaar bij de lagere opgeleiden) denk ik dat de lagere opgeleiden sneller geneigd zijn om nee te stemmen.
Ideaal zou het zijn als mensen zich in het één en ander zouden verdiepen voordat ze een keuze maken in plaats van af te gaan op een one-liner. Echter is dit natuurlijk niet mogelijk en het feit dat de JA-campagne zo belabberd was heeft er wel voor gezorgd dat uiteindelijk deze uitslag gekomen is.
Hier heb je volgens mij wel grotendeels gelijk in.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 00:31 schreef Falco het volgende:
Toch is het verband opvallend en misschien erg confronterend toch voor sommigen. Ikzelf denk dat hoger opgeleiden zelfstandig meer op zoek gaan naar informatie via internet en kranten en meer denken van is dit wel zo'n goede grondwet en waarom wel of niet? Met al dat soort dingen vormen de hogere opgeleiden hun oordeel. Daarentegen gaan lager opgeleiden (lijkt mij) eerder af op korte flarden informatie over de grondwet en dan blijft bij hen alleen die ridicule balkanisering- en lichtuit-argumenten en wat al dan nog niet meer. Met zulke oneliners (want daar is de keuze toch het snelst beïnvloedbaar bij de lagere opgeleiden) denk ik dat de lagere opgeleiden sneller geneigd zijn om nee te stemmen.
Nee er zijn veel meer factoren te geven. Ik hoor, schijnbaar (volgens de algemene mening en statistieken zeg maar), bij de hoger opgeleiden. Ik heb me verdiept en ik kwam toch op nee uit. Niks sentiment of wat dan ook. 80% procent van de kamer is voor maar toch kunnen hun argumenten niet overtuigen. Dan is er dus blijkbaar iets goed mis. Tja tijd om op de blaren te zittenquote:Ideaal zou het zijn als mensen zich in het één en ander zouden verdiepen voordat ze een keuze maken in plaats van af te gaan op een one-liner. Echter is dit natuurlijk niet mogelijk en het feit dat de JA-campagne zo belabberd was heeft er wel voor gezorgd dat uiteindelijk deze uitslag gekomen is.
Jazeker zegt het wel iets. Echter, het is zeker geen 1 op 1 relatie.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 00:38 schreef donald_dick het volgende:
opleiding zegt wat over intelligentie
Veel te simplistisch gedacht. Het zegt bv ook iets over inzet.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 00:42 schreef Falco het volgende:
Opleiding heeft gewoon een correlatief verband met intelligentie en vice versa. Daarover zijn we het toch wel eens neem ik aan?
Misschien al eerder gezegd, de JA-campagne had het volk niet als stront moeten beschouwen door die bangmaakargumenten, maar meer in te gaan op de onrelevante tegenargumenten, die in het begon nog speelden: euro, Turkije en superstaat. Dat hebben ze echter te weinig gedaan en ging het uiteindelijk helemaal niet daarom en was het appeltje eitje voor de NEE-campagne.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 00:42 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Hier heb je volgens mij wel grotendeels gelijk in.
[..]
Nee er zijn veel meer factoren te geven. Ik hoor, schijnbaar (volgens de algemene mening en statistieken zeg maar), bij de hoger opgeleiden. Ik heb me verdiept en ik kwam toch op nee uit. Niks sentiment of wat dan ook. 80% procent van de kamer is voor maar toch kunnen hun argumenten niet overtuigen. Dan is er dus blijkbaar iets goed mis. Tja tijd om op de blaren te zitten
Daarom zeg ik ook correlatief.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 00:44 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Veel te simplistisch gedacht. Het zegt bv ook iets over inzet.
Het zegt wat over het vermogen een bepaalde studie te volgen het de aangeboden stof in zich op te nemen en te begrijpen. Intelligentie is iets anders, het gaat hooguit af en toe samen.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 00:42 schreef Falco het volgende:
Opleiding heeft gewoon een correlatief verband met intelligentie en vice versa. Daarover zijn we het toch wel eens neem ik aan?
Niet zo rechtlijnig als veel mensen graag zouden willen. Het is bijvoorbeeld uitstekend mogelijk om zeer intelligent te zijn, maar geen opleiding afgerond te hebben en met de staat van het onderwijs in Nederland zou je met het tegenovergestelde geval ook best een heel eind moeten kunnen komen.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 00:42 schreef Falco het volgende:
quote:
Dat is waar, maar ik denk wel dat er iig toch een positieve correlatie bestaat tussen het opleidingsniveau en de mate waarin men 'intelligent' mag worden verondersteld.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 00:44 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Veel te simplistisch gedacht. Het zegt bv ook iets over inzet.
En dat is nu het fijne van een correlatie: ook al zullen er een aantal uitschieters tussen zitten (zowel positief als negatief), gemiddeld genomen blijkt er toch een verband te bestaan.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 00:57 schreef Kokomo het volgende:
Dat hoeft niet per se afhankelijk van elkaar te zijn. Ik ken iemand die het uitstekend doet op een hoge school, domweg omdat hij erg gemakkellijk dingen in zich opneemt en onthoud.
Op een simpele intelligentietest scoort hij zelfs slecht.
quote:
Een buurmeisje van mij doet "Europese Studies" en volgens mij heeft zij ook 'nee' gestemd.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 01:02 schreef Falco het volgende:
Bij mij (ook uni) stemden weer heel veel voor. Het verschilt denk ik ook wel weer qua opleiding dan toch hoor.
Prachtig, maar je hebt er geen klap aan. Een spreiding van 4 hele punten...quote:Op vrijdag 3 juni 2005 01:10 schreef Falco het volgende:
Bron IQ per provincie is de nationale BNN IQ-test van 2005.
Waarom plaats je het dan????quote:Op vrijdag 3 juni 2005 01:21 schreef Falco het volgende:
*iets met korreltje zout*
Zo heel serieus zou ik die BNN-test ook niet opvatten en daarbij wil ik niet geloven dat Limburg de slimste provincie van Nederland is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |