Het is natuurlijk al op voorhand een illusie te denken dat er zoiets als een perfecte democratie bestaat. Ook de beginselen die wij nu aan een democratie verbinden zijn veranderlijk en van tijdelijke aard, en zeker niet enig en zaligmakend!..quote:Op zondag 5 juni 2005 12:37 schreef dewitteparel het volgende:
[..]
]
Interessante opinie, ik ga dat boek regelen
En wat te denken van de uitspraak die we ooit uit de mond van Nietzsche hebben mogen optekenen:quote:Democratische samenlevingen lopen tegenwoordig op tegen een uitdaging die ze onmogelijk kunnen bevatten. Vooral komt dit door de huidige dominante politieke theorie. Democratie is nog hoofdzakelijk gebaseerd op rationeel gedrag, en is daarom beter in het beantwoorden van rationele vragen. Het wordt tijd, wanneer we tenminste willen doorgaan met democratie, ons te ontdoen van de de rationele dwangbuisconstructie en anders te gaan denken over democratie.
Ik bedoel maar genoeg munitie om er, in de geest van de OP, een stevige discussie over te kunnen voeren...quote:Een democratie waarin de middelmaat regeert (lees: meerderheid van stemmen) verdient volgens Nietzsche niet de naam democratie: het is de dictatuur van een geïndoctrineerde massa, de gerichte terreur van de angsthazen die in naam van de gevestigde (lees: democratische) orde iedereen die "niet aan hun gelijkheidsideaal beantwoordt", monddood willen maken.
Daarom ben ik dit topic ook gestartquote:Op zondag 5 juni 2005 13:22 schreef lucida het volgende:
[..]
Ik bedoel maar genoeg munitie om er, in de geest van de OP, een stevig discussie over te kunnen voeren...
![]()
Dan lijkt me de opzet geslaagd!quote:Op zondag 5 juni 2005 13:33 schreef dewitteparel het volgende:
[..]
Daarom ben ik dit topic ook gestart![]()
zet 'm op!...quote:[(en nou moet ik weer leren voor mn tentamens)
Dit is onzin; het "beste" antwoord bestaat ook niet. Simpel voorbeeld: uitkeringen afschaffen ja of nee? Voor: het is onrechtvaardig om geld van de werkenden af te nemen zonder tegenprestatie. Tegen: het is onrechtvaardig om de armen te laten verhongeren als je ze kunt helpen. Daar komen morele overwegingen bij kijken, daar bestaat geen juist antwoord (en is intelligentie ook niet relevant). Wat natuurlijk wel zo is: politici kunnen een bepaald doel nastreven en daar het verkeerde "behandelplan" bij hebben, daar komt intelligentie wel van pas.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 21:41 schreef dewitteparel het volgende:
[..]
Er is misschien niet één juist antwoord, maar je kan wel proberen tot het bèste antwoord te komen. Op grond van puur rationele redenering sluit je persoonlijke overtuiging uit.Moraal en persoonlijke overtuiging zijn vastgelegd in dogmatisch gestoelde ideeën die vaak op rationele gronden gemakkelijk te weerleggen zijn. Dat je het er niet mee eens bent is wat anders dan dat het niet het juiste antwoord is.
Of je morele en persoonlijke overtuigingen uitsluiten al dan niet terecht vind. Rationeel technisch gezien kom je eerder tot de conclusie dat het wel degelijk terecht kan zijn dan het tegenovergestelde.
Waarmee ik niet mee wil beweren dat je emotie compleet moet uitsluiten, wat dat betreft sluit ik me aan bij de post van Speth:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |