Flauwekul. Het referendum is, mits verstandig gehanteerd, een heel goed middel om de democratie weer inhoud te geven.quote:Op donderdag 2 juni 2005 20:03 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Het heeft 2 voordelen: Mensen raken betrokken en ze krijgen een uitlaatklep voor hun eigen problemen. Verder is het een kutinstrument. Hou dan een enquete als je wilt weten hoe we over euro enzo denken.
Ik heb ook geen goede redenen gehoord om vóór te stemmen. Ja, dat het goed zal zijn voor de economie. Alsof een goede economie garantie biedt voor je welzijn. Ik geloof oprecht niet dat iemand met meer geld dan hij in zijn hele leven op kan maken, gelukkiger is dan iemand met een modaal inkomen. Veel mensen denken niet verder dan de denkwijze die al zo lang gehanteerd wordt, bij alles wordt er gedacht aan geld en oude patronen worden niet tot nauwelijks doorbroken. Het is tijd voor creatief denken en het is tijd voor denken aan geestelijk welzijn.quote:Op woensdag 1 juni 2005 22:45 schreef Murray het volgende:
Mijn moeder (huisvrouw, bijna 60) stemde tegen omdat ze bang is haar baan aan een buitenlander te verliezen. Verder wist ze me niks te vertellen over de grondwet.
Andere redenen die ik gehoord heb: "Het boeit me niet, maar ik ben tegen politiek, "ik wil de gulden terug, de euro is te duur", "straks staan europese wetten boven nederlandse", etc.
Kom maar op met die sofocratie!
je bedoelt dat ze zelden geniaal zijn.quote:Op donderdag 2 juni 2005 20:26 schreef Tup het volgende:
Mensen die vinden dat ze slim zijn, zijn zelden slim.
en dan komen ze hier wat lullen over pseudo-intellectuelen.quote:Op woensdag 1 juni 2005 22:45 schreef Murray het volgende:
Mijn moeder (huisvrouw, bijna 60) stemde tegen omdat ze bang is haar baan aan een buitenlander te verliezen. Verder wist ze me niks te vertellen over de grondwet.
Andere redenen die ik gehoord heb: "Het boeit me niet, maar ik ben tegen politiek, "ik wil de gulden terug, de euro is te duur", "straks staan europese wetten boven nederlandse", etc.
Kom maar op met die sofocratie!
De geschiedenis laat zien dat mensen in tijden van van economische groei een stuk positiever zijn...quote:Op donderdag 2 juni 2005 20:32 schreef Blessed het volgende:
Ja, dat het goed zal zijn voor de economie. Alsof een goede economie garantie biedt voor je welzijn. Ik geloof oprecht niet dat iemand met meer geld dan hij in zijn hele leven op kan maken, gelukkiger is dan iemand met een modaal inkomen.
Nee, wat jij bedoelt is dat de geschiedenis laat zien dat we steeds meer waarde zijn gaan hechten aan geld. We hebben onszelf aangepraat dat materialisme gelukkig maakt. Ik heb met mijn eigen ogen mensen gezien die niets meer hadden dan een hutje en een tuin, met wat hangmatten erin en zo, en die mensen waren hartstikke gelukkig, vriendelijk en gastvrij.quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:20 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
De geschiedenis laat zien dat mensen in tijden van van economische groei een stuk positiever zijn...
Het zit je wel dwars hè?*quote:Op donderdag 2 juni 2005 20:45 schreef JackyVie het volgende:
[..]
en dan komen ze hier wat lullen over pseudo-intellectuelen.
Ik heb het in ietwat te absolute termen gezegd. Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat deze grondwet er door was gegaan als de situatie in Nederland nu zo zou zijn als bijvoorbeeld in 1998...quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:26 schreef Blessed het volgende:
[..]
Nee, wat jij bedoelt is dat de geschiedenis laat zien dat we steeds meer waarde zijn gaan hechten aan geld. We hebben onszelf aangepraat dat materialisme gelukkig maakt. Ik heb met mijn eigen ogen mensen gezien die niets meer hadden dan een hutje en een tuin, met wat hangmatten erin en zo, en die mensen waren hartstikke gelukkig, vriendelijk en gastvrij.
Ik zal niet zeggen dat mensen niet gelukkig zijn als het goed gaat met de economie, want iedereen wilt een dak boven zijn hoofd, eten op tafel en een bed om in te slapen. Maar je kan mij niet vertellen dat economische groei per definitie gelukkig maakt, want de recente geschiedenis laat nogal wat burn-outs zien.
De geschiedenis leert ook dat men gelukkig kan zijn met weinig en dat geld niet het belangrijkste is wat er bestaat.
En dat is de waarheid als eenquote:Op donderdag 2 juni 2005 21:37 schreef Pool het volgende:
Kortom, ik denk dat het uitsluiten van een grote groep mensen leidt tot onrechtvaardigheid en instabiliteit. Het is aan de intellectuelen om de minder begaafden te overtuigen van hun gelijk. Als ze dat niet lukt, dan ligt dáár het probleem.
Jaquote:Op donderdag 2 juni 2005 19:31 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Je voorbeeld is Silvio Berlusconi?
Natuurlijk zit het me dwars. Ik probeer hier mijn visie te geven, is er iemand niet akkoord en ben je meteen een pseudo-intellectueel. Ik heb nergens gezegd dat ik slimmer ben dan een ander en dat ik dus gelijk heb. Ik heb gezegd wat mij misschien de moeite waard lijkt om eens uit te werken. Het komt er gewoon op neer dat wanneer iemand argumenten op zijn, hij ongefundeerd gelul begint te verkopen. Ik ben helemaal niet pseudo, ik verdedig mijn mening en laat in het midden of ik intellectueel ben of niet. Dat doet er hoegenaamd niet toe.quote:
Ik denk dat het dan helemaal goed komt met de pensioen regelingenquote:Op vrijdag 3 juni 2005 02:16 schreef zoalshetis het volgende:
ik stel voor dat nederland wordt verdeeld in 1000 kiesdistricten, waar bij elk kiesdistrict alleen de oudste (nog heldere) persoon mag stemmen.
dat hangt van het programma van de politieke partijen af. maar in de regel zal het idd wel goed komen met de mensen die nederland jarenlang hebben groot gemaakt. dat ze niet hun rollator zels moeten betalen enzo. maar dat is natuurlijk maar één voordeel en aspect.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 02:19 schreef Jace het volgende:
[..]
Ik denk dat het dan helemaal goed komt met de pensioen regelingen![]()
Ja? En dat wil je? Nou ik niet.quote:Op donderdag 2 juni 2005 20:25 schreef Jalu het volgende:
Flauwekul. Het referendum is, mits verstandig gehanteerd, een heel goed middel om de democratie weer inhoud te geven.
En dan krijgt je volstrekte demagogen die doorhebben dat je het volk maar wat moet wijsmaken. Wie het hardste roept en liefst nog onheil voorspelt, daar wordt naar geluisterd, ongeacht of hij de waarheid spreekt.quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:37 schreef Pool het volgende:
[..]
Kortom, ik denk dat het uitsluiten van een grote groep mensen leidt tot onrechtvaardigheid en instabiliteit. Het is aan de intellectuelen om de minder begaafden te overtuigen van hun gelijk. Als ze dat niet lukt, dan ligt dáár het probleem.
Politieke vraagstukken zijn vraagstukken waar a geen goed of fout in bestaat, en b geen kennis over bestaat. Vraagstukken zoals sociale zekerheid, moet dat een liberale invulling krijgen of een sociale invulling. Daar kan niemand een goed of fout antwoord op geven. Ethische vraagstukken zijn ook belangrijke politieke vraagstukken.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 15:37 schreef JackyVie het volgende:
Wat bedoel je exact met politieke vraagstukken?
Nou er zíjn wel antwoorden op, maar de mensen zijn te beroerd om er zóveel moeite voor te doen want dat betekent dat we ons hele denkpatroon moeten veranderen. Als er iemand is die beweert er een antwoord op te hebben, wordt diegene voor gek versleten. Maar ondertussen maar roepen dat er geen antwoorden zijn.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 16:10 schreef Steijn het volgende:
[..]
Politieke vraagstukken zijn vraagstukken waar a geen goed of fout in bestaat, en b geen kennis over bestaat. Vraagstukken zoals sociale zekerheid, moet dat een liberale invulling krijgen of een sociale invulling. Daar kan niemand een goed of fout antwoord op geven. Ethische vraagstukken zijn ook belangrijke politieke vraagstukken.
Nee, dat is onzin. Er is niet één "juist" antwoord op de vraag of euthanasie, de doodstraf, blowen en prosititutie fout zijn. Dat heeft met moraal en persoonlijke overtuiging te maken. Sluit je domme mensen uit van verkiezingen, dan sluit je ook hun moralen en persoonlijke overtuigingen uit. Hetgeen ze terecht niet zullen pikken.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 18:33 schreef Blessed het volgende:
[..]
Nou er zíjn wel antwoorden op, maar de mensen zijn te beroerd om er zóveel moeite voor te doen want dat betekent dat we ons hele denkpatroon moeten veranderen. Als er iemand is die beweert er een antwoord op te hebben, wordt diegene voor gek versleten. Maar ondertussen maar roepen dat er geen antwoorden zijn.![]()
Er is misschien niet één juist antwoord, maar je kan wel proberen tot het bèste antwoord te komen. Op grond van puur rationele redenering sluit je persoonlijke overtuiging uit.Moraal en persoonlijke overtuiging zijn vastgelegd in dogmatisch gestoelde ideeën die vaak op rationele gronden gemakkelijk te weerleggen zijn. Dat je het er niet mee eens bent is wat anders dan dat het niet het juiste antwoord is.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 19:10 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee, dat is onzin. Er is niet één "juist" antwoord op de vraag of euthanasie, de doodstraf, blowen en prosititutie fout zijn. Dat heeft met moraal en persoonlijke overtuiging te maken. Sluit je domme mensen uit van verkiezingen, dan sluit je ook hun moralen en persoonlijke overtuigingen uit. Hetgeen ze terecht niet zullen pikken.
quote:Kortom; de ideale samenleving wordt niet geregeerd door intellectuelen, maar door gedetacheerden. Mensen die hun beoordelingsvermogen niet laten beinvloeden door emotie, maar ook niet zover gaan dat zij de rol die emotie in de samenleving speelt ontkennen (zoals autisten doen). Echter, om gedetacheerd te kunnen zijn is intelligentie nodig.
populistische reactiequote:
Ik zal de laatste zijn om te beweren dat er maar één juist antwoord is op de vraag of euthanasie (en al het andere wat je noemde) goed of fout is. Ook zal ik de laatste zijn om te beweren dat domme mensen uitgesloten moeten worden van verkiezingen.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 19:10 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee, dat is onzin. Er is niet één "juist" antwoord op de vraag of euthanasie, de doodstraf, blowen en prosititutie fout zijn. Dat heeft met moraal en persoonlijke overtuiging te maken. Sluit je domme mensen uit van verkiezingen, dan sluit je ook hun moralen en persoonlijke overtuigingen uit. Hetgeen ze terecht niet zullen pikken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |