OK, geen woorden maar daden! Rijsttafel is een groot woord, maar hier kan je vast wel wat mee. Ik maak dit geregeld. Mochten jullie nog aanvullingen willen, roep gerust!
Recepten op basis van een man of 4-6 (ik kook meestal uit de losse pols).
Schrik niet van de ingredienten, veel supermarkten verkopen het ook, en het is niet duur (ik kook zelf graag lowbudget!).
Soto ajam Dutch Mamma:
1 soepkip of diepvrieskip
1 eetlepel ketumbar
1/2 eetlepel djinten
knoflook, wat prei, ui
blikje kokosmelk
4 hardgekookte eieren
1-2 serehstengels, in de lengte gespleten
stukkie laos en gemberwortel in stukjes of plakjes
laksa, soe-oen, ofwel die dunne rijstsliertjes (klein bundeltje)
Eventueel champignonnetjes
Smaakmakers: zout, spaanse pepertjes (of scherper, voor de waaghalzen), eventueel ketjap, sambal
Snipper ui en knoflook, snij prei in kleine ringetjes.
Doe de kip, sereh, laos en gemberwortel in 1 liter kokend water en laat een uur trekken, Haal eruit, pluk het vlees eraf (zonder vet, bot en zo), zeef de bouillon. Gooi gember, sereh en laos weg.
Doe een beetje olie of margarine (dat gouden pak van de Lidl is ideaal voor dit soort dingen!) in een soeppan. Roerbak ui, knoflook en prei, mag niet bruin worden!
Doe de stukjes kip en bouillon erbij en eventueel de champignonnetjes (bij champignon uit blik, het vocht er ook bij doen) en het blikje kokosmelk. Ook de soe-oen, en hou tegen de kook tot dat gaar is (gaat snel)
Nu proeven en om smaak brengen met de smaakmaker die je het meest bevalt!
Snij de eieren in plakjes en verdeel over de soepkommen, giet de soep erover en schep de soe-oen erbij.
Eventueel garneren met "fruitjes" - kant-en-klare gebakken uitjes, en/of een handje rauwe taugeh (de hete soep haalt de rauwheid er wel af)
HOOFDGERECHTEN
Hebben we een keukenmachine tot onze beschikking? Mooi! (ik wil de mijne eventueel meenemen)
En als het niet zo is, dan kunnen de kruiden en specerijen ook droog gekocht worden.
Hier een recept voor gebakken kip (ajam goreng)
nodig: stukken kip (kluifjes, vleugeltjes, drumsticks, maar ook stukjes kipfilet als je dat wil).
Kruiden: gemberwortel (djahé), laos, knoflook, geelwortel, limoensap, zout.
Maak daar een papje van met wat olie, laat de kip even trekken, en bak het dan in hete olie.
Hete boontjes, zo maak je baksteen nog lekker!
Neem verse sperzieboontjes (of kouseband). Snij de puntjes eraf, kouseband snij je in schuine stukken.
Snipper 2 uien en pers 2 tenen knoflook.
Kook de boontjes beetgaar.
Verhit wat olie in een wok, fruit de uien, voeg de knoflook toe en een lepel sambal manis.
Neem 1/2 blok santen (zo'n blauw pak, doorsnijden is altijd even een vervelend klusje...) en doe dat met de boontjes en wat kopjes warm water bij de uien. Even laten pruttelen.
Roedjak ketimoen, eigenlijk een komkommersalade.
Neem een flinke komkommer en snij die in dunne plakken. Strooi er zout op en doe in een vergiet, laat uitlekken.
Snij 1-2 Spaanse pepers fijn of in ringetjes (dat laatste "oogt" mooier) en meng met een halve lepel suiker, 2 lepels olie en een scheut citroensap, schep die dressing door de komkommer.
Verder serveer je er witte rijst bij, maar als je liever nasi of bami hebt, wil ik daar ook wel een receptje voor ophoesten
![]()
NAGERECHT: roedjak manis!
Basis is fruit. Ik vind dat ananas en mango verplicht zijn, verder appel en stukken komkommer, maar je kan er verder elk stuk fruit bijgooien dat je lekker vindt. Snij het in hapklare brokken. Als je ananas snijdt, zorg er dan voor dat de kern eruit is!
Het sausje maakt het echt lekker!
Daarvoor gebruik ik o.a. gula jawa (palmsuiker), dat kennen de meesten als keiharde bruine blokken, maar ik koop het als stroperige vloeistof in een flesje (Vomar).
En gebruik ook trassi dat al voorgebakken is (de gewone Conimextrassi bijvoorbeeld), scheelt weer tijd
![]()
Kook 1 dl water en voeg daaraan toe: pakweg 100 gram vloeibare gula djawa, een stukje trassi (ja, het stinkt, maar het smaakt perfect!) of eventueel een scheutje vietnamese vissaus (nuoc mam), zout, wat tamarindepasta en een lepeltje sambal. Laat de suiker oplossen, het wordt een waterig sausje, maar lekker...! Geef dat apart met het fruit.
[ Bericht 2% gewijzigd door dutch-mamma op 11-06-2005 00:09:43 ]
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)