De link van BE (ze heeft hem van mijn weblog
![]()
), maakt me soms nog aan het huilen, de brief al niet meer (ik ken hem al een poosje). Ik zou die brief overigens nooit sturen, maar de link 'Empy Arms' heb ik wel op mijn weblog gezet voor familie, vrienden en voor wie dan ook die mij kent. Dat was wel een bewuste keuze.
"Soms voel ik de paniek wegglijden en leer ik stukje bij beetje met kinderloosheid om te gaan."
Echte paniek heb ik nooit gekend, maar in deze zin herken ik mijzelf op dit ogenblik. Momenteel ben ik niet zo onderhevig aan die heftige en rauwe emoties die ik nu bij jou zie, Merisse. Goddank uiteraard, maar desalniettemin ken ik ze natuurlijk wel.
Nu ik de dingen dan toch in een helder licht bezie, zonder die directe pijn te voelen, weet ik ook dat het een weg is die je alleen moet bewandelen. Je kan wel willen dat anderen (met kinderen) of de anderen die nog geen kinderen hebben je begrijpen, jouw diepste pijn voelen, maar dat is ondoenlijk. Ze kunnen meeleven, meedenken, meehuilen, maar voelen kunnen ze het niet. Zoals er veel verdrietige dingen zijn in een mensenleven (zoals ziekte, overlijden, verlies) waarvan we begrijpen dat het erg is, maar die we misschien nooit helemaal kunnen invoelen. Het kan zelfs je partner zijn die dat gevoel (nog) niet helemaal kan begrijpen, pijnlijk, maar wel de realiteit. Geloof me, ik zou wel eens willen dat ze het konden voelen, maar dat wil je een ander ook niet aandoen. En het punt is: of een ander je nou begrijpt of niet, je moet er toch zelf mee leven.
Ik heb een vriendin en die is heel veel ouder dan ik, in de zestig. Hoe het zo heeft kunnen ontstaan dat er vriendschap ontstaan is weten we niet, maar we voelen het. We hebben ook iets gemeen, ook zij en haar man hebben nooit kinderen kunnen krijgen. Ik heb haar wel eens gevraagd: 'hoe ben je daar dan door heen gekomen en hoe doe je dat?' 'Er is geen speciale manier', zei ze toen, 'voor mij was het mijn werk waar ik houvast aan had, voor jou kan dat wel iets anders zijn'.
Eén van mijn grootste angsten was (en is nog hoor) dat gevoel van 'alleen overblijven'. Nu heb ik leuke neefjes en nichtjes, maar die gaan later heus niet hun oude oom en tante nog bezoeken
![]()
. Kinderen van vrienden komen graag aanwaaien, maar voor hoe lang nog?
En wat ik dan ook nog heb: de zoon van onze buren is vaak met een vriend van hem bij ons. Ze zijn 18. We komen ook best vaak bij de buren en juist die oudere 'kinderen' vind ik zo leuk. Die opgeschoten knullen met hun druktemakerij, die tassen van zich afgooien, schoenen en jassen overal. Hoeveel zorgen je ook hebt misschien, wat moet het leuk zijn die grote jonge mensen in huis. Dan vind ik het erg dat ik geen kinderen heb. Ik denk haast nooit aan babies of kleine kinderen, maar vaak aan wat oudere kinderen.
Pleegzorg overwegen we. Een klein stukje meewandelen in het leven van een kind.