Nog een artikel/tip. Over de Applied Behavioral Analysis/Lovaas. Beiden zijn theorieën en methoden om autisme ed. te behandelen.
Eerste ABA school in Nederland start in september 2005 in Boxmeer.
Momenteel zijn er veel kinderen van enige vorm van onderwijs uitgesloten en zitten tot hun 18e jaar op een KDC of thuis. Dit was ook het geval van Jasper, een 10 jarige jongen die door de nieuwe wetgeving m.b.t. “recht op onderwijs voor ieder kind”, instroomde vanuit een KDC naar een reguliere ZMLK school.
Echter na een half jaar van forse achteruitgang in gedrag en ontwikkeling, erkende de school niet instaat te zijn dat te leveren wat Jasper nodig had. Hierop besloten wij als ouders om hem direct van school af te halen ter voorkoming van verdere achteruitgang. Aangezien wij ervan overtuigd zijn dat deze categorie kinderen ook leerbaar is, zijn wij op zoek gegaan naar een onderwijsvorm welke wel hierbij aansluit. Wij hadden al jaren goede ervaring met de DTT methode, een onderdeel van de ABA en het was voor de hand liggend dat dit een rode draad zou moeten zijn in het nieuw op te zetten schooltje. Na enig speurwerk hebben we Caroline Masse ontmoet. Caroline heeft na haar studie in Amerika een eigen instituut als gedragsdeskundige opgezet, met als specialisatie de ABA. Deze was na het horen van onze plannen direct erg enthousiast en heeft aangeboden om onze school inhoudelijk te gaan ondersteunen en begeleiden.
ABA is een intensieve leermethode (20 a 40 uur per week), die het mogelijk maakt de ontwikkeling te stimuleren bij kinderen met een (ernstige) ontwikkelingsachterstand. Het programma is oorspronkelijk ontwikkeld in de Verenigde staten op basis van meer dan 40 jaar wetenschappelijk onderzoek. Het is bewezen dat deze methodiek effectief is in het aanleren van vaardigheden bij kinderen met autisme en/of een taalontwikkeligsstoornis1). Het is gericht op het bevorderen van taal, sociaal/spel, (voor)schoolse vaardigheden en zelfredzaamheid, zodat de kinderen beter gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van hun omgeving. De methode maakt gebruik van gedragstherapeutische principes. Het aanleren van vaardigheden gebeurt in kleine stapjes en op basis van veel herhaling en oefening. De leersituatie wordt zo opgebouwd dat de persoon maximaal succes heeft en minimaal faalt. De opdrachten worden zo eenvoudig mogelijk gemaakt, en er wordt gewerkt met het belonen van gewenste gedragingen. Sleutelwoord hierbij is de persoon motiveren om te participeren in het leerproces. Er worden geen aversieve interventies gebruikt.
De leermethode is gestructureerd, systematisch, individueel en richt zich op de ontwikkelingsmogelijkheden van het kind.
Nadat er een beeld gevormd is van de huidige mogelijkheden van het kind, wordt er gezamenlijk met ouders besloten om aan een of meerdere van de volgende ontwikkelingsgebieden te gaan werken, te weten, communicatie, zelfredzaamheid, imitatie, motivatie, spel, sociale vaardigheden, schoolse vaardigheden.
Omdat het erg belangrijk is voor het kind om duidelijk te kunnen maken wat het wil, leren we als eerste het kind vragen om de dingen die het wil. Dit doen we door middel van spraak, of gebaren of door het overhandigen van foto’s of picto’s. De laatste manier van communiceren wordt ook wel PECS genoemd, het Picture Exchange Communication System. Het is een systeem waardoor kinderen die niet kunnen praten, toch snel kunnen leren om te vragen om de dingen die ze wensen. We zien steeds dat zodra kinderen kunnen vragen om dingen die ze willen, de kinderen gelukkiger worden en probleem gedrag snel afneemt. Immers, veel probleemgedrag zoals huilen, schreeuwen, slaan, heeft als functie om datgene te verkrijgen wat ze willen of juist niet willen.
In ABA programma’s worden zeer concrete leerdoelen uitgezet, door vaardigheden te analyseren en in kleine stapjes te delen. De stapjes op weg naar het doelgedrag worden concreet omschreven en in zgn. programma’s verwerkt. Er zijn bestaande programma’, maar er zal altijd een afstemming op het individuele kind moeten plaatsvinden. Het aanleren van vaardigheden gebeurt in een 1 op 1 leersituatie en in de natuurlijke leefomgeving van het kind, zowel thuis als op school. Dit is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat het kind de verworven vaardigheden generaliseert naar nieuwe situaties. Voor meer informatie over de methode verwijs ik u naar de website van Caroline Masse;
www.masse.nl. Caroline Masse zal onze nieuwe school inhoudelijk gaan begeleiden.
Graag willen wij u uitnodigen voor een informatie avond waar wij nadere toelichting zullen geven over deze nieuwe school. Caroline Masse zal er een lezing houden over de ABA.
Aangezien wij van tevoren willen weten hoeveel personen er komen, zouden wij het op prijs stellen dat u zich middels onderstaande E-mail aanmeldt met vermelding van het aantal personen. henry@marion-geenen.tmfweb.nl
De voorlichting zal gegeven worden op
11 juli om 20.00 uur in het informatiecentrum van MEE, welke wij dankbaar zijn voor de gastvrijheid.